Een Quad of een Motor?

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
gunners
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 23
Lid geworden op: do 20 jun, 2013 19:44

Een Quad of een Motor?

Bericht door gunners »

Beste Medeforummers...

Ik zal mezelf eerst eens voorstellen...ik heet Frank, ben 32 jaar en kom uit Rosmalen.

Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar een leuke quad, en dat is gelukt. Een Suzuki LTZ400, alleen de aanschaf laat nog op zich wachten, en komt doordat ik nog twijfels heb. Wellicht dat jullie mij daar wat mee kunnen helpen.

Zoals de titel al aangeeft, twijfel ik tussen het aanschaffen van een motor en een quad. Op motor forums lees je vooral erg eenzijdige berichten...wat opzich logisch is. Wat ik eigenlijk wil is vooral leuke offroad ritjes maken, en af en toe ook een toertje over de weg. Wat lastig blijkt, is informatie vinden over of ik in de buurt van Rosmalen/Den Bosch wel leuk offroad kan rijden. Ik zoek niet zozeer de crossbaantjes zoals Berghen, maar gewoon lekker over onverharde wegen/bospaden etc rijden. Ik begrijp dat dit weinig wordt gedeeld omdat mensen niet willen dat iedereen over 'hun' paadjes gaat 'crossen' :(

Waar het op neer komt, is dat als ik genoeg aan mijn trekken kan komen in de buurt (zonder eerst een uur te moeten rijden) dan wordt het een quad. Is dat lastig, dan wordt het wellicht een motor, en dan moet ik mijn wensen bijstellen, misschien leent mijn omgeving zich niet zo voor een quad en wat ik er mee wil doen...

Er zullen ook wel mensen zijn die zeggen dat ik ook prima over de weg kan met een quad, dus moet het daarvoor niet laten. Maar als ik 90% over de weg ga rijden, dan denk ik dat een motor leuker is.


Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Jason McCoy »

Zowiezo is een quad altijd leuker dan een motor. Een quad is veel speelser dan een moto, een moto is leuk voor ritten maar een quad pak je sneller om even gauw een half uurtje te rijden als je dr zin in hebt. Zandwegen enzo zijn er in Nederland meer dan genoeg dus bij jullie in de buurt zal dat niet anders zijn lijkt me.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door yamahakoppel »

ik ken uw streek niet maar off-road is overal moeilijk en daar waar ze het wel doen word niet openbaar gemaakt om problemen te vermijden

persoonlijk rij ik al jaren met de quad over de weg. omdat ik geen moter rijbewijs heb en dit komt omdat ik mijn eigen ken trek dat ding overal veel te hard open :mrgreen: en de rest van de familie gaat direct mijn kist bestellen als ik voor mijn moter rijbewijs zou gaan :roll:
haal veel plezier uit mijn quad ritjes over de weg
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Pindapotje
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 812
Lid geworden op: zo 04 okt, 2009 19:27
Locatie: Dubai
Contacteer:

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Pindapotje »

In de buurt van Eersel zijn zandpaden zat, je kan ook een offroad motor kopen :wink:
Gebruikersavatar
Duck
Quadrider
Quadrider
Berichten: 302
Lid geworden op: do 24 jan, 2013 12:56
Locatie: Antwerpen

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Duck »

Ben nu zelf niet zo een off roader maar ik denk dat je sneller weg bent met een quad off road te leren rijden dan met een motor...
Ik weet niet of je al ervaring hebt met 1 van beide?
Motor is wel leuk voor langere ritten ofzo, een sport model kan je op de openbare weg wel nauwelijks gebruiken. Je hebt zo veel vermogen dat je bijna nergens verantwoord kan gebruiken. Een super motard vond ik altijd het leukst, leunt ook hard tegen een quad aan qua motorvermogen, enkel doet een SM 3seconden naar 100 en een zware quad er 5...

Mijn oordeel is dat een quad net iets veiliger is en iets leuker (driftjes ;-))

Enige "nadeel" je kan niet tussen de auto's door, wat het veiliger maakt want die zien je als motor echt nooit! :x
Gebruikersavatar
Duck
Quadrider
Quadrider
Berichten: 302
Lid geworden op: do 24 jan, 2013 12:56
Locatie: Antwerpen

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Duck »

En off Road padjes zijn er overal maar je moet echt niet te gek doen want ze zien je meestal niet graag ergens komen met een quad of motor...
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door yamahakoppel »

Als ik voor een moter zou gaan dan is het bij mij ook een supermotard gewoon voor het fun gehalte en heeft toch iets minder vermogen dan een R1 :yummie:
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Gebruikersavatar
Duck
Quadrider
Quadrider
Berichten: 302
Lid geworden op: do 24 jan, 2013 12:56
Locatie: Antwerpen

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Duck »

Ja en dat kan je nog eens opentrekken op de baan zonder u leven en rijbewijs te riskeren...

Heb zelf husqvarna gehad, dat blaast ervandoor hoor...
Geeft wel een kick zo 4 keer schakelen in 3seconden! ;-)
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Jason McCoy »

Renegade doet tot de 100 t zelfde als een R6. Heb t laatst geprobeerd. Aangezien je toch niet veel harder rijd blijft een quad speelser
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
gunners
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 23
Lid geworden op: do 20 jun, 2013 19:44

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door gunners »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ben er nog niet helemaal uit, uiteindelijk is zoiets toch een persoonlijke keuze, maar alle inbreng is welkom!


Een andere factor waar ik rekening mee moet houden, is dat ik een motor bij mij in de berging kwijt kan, en een quad moet in opslag. Die opslag is 5min fietsen verderop, en kost 60e per maand. De kosten heb ik er wel voor over als ik eruit haal wat ik eruit wil halen.

Is er anders iemand uit mijn omgeving die mij kan vertellen of je hier in de buurt lekker kan rijden? Je hoeft niet te verklappen waar precies natuurlijk, maar gewoon een ja of nee :))
Gebruikersavatar
Mats
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 216
Lid geworden op: di 06 mar, 2012 20:30
Locatie: Noord Scharwoude

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Mats »

Grootste voordeel van een quad ten opzichte van een motor is in mijn ogen altijd wel het feit geweest, dat als je moe begint te worden met een crossmotor je zo omvalt, en je met een quad rustig door rijden kan.
Yamaha Blaster 2001: Spoorverbreders Voor&Achter, kill-switch, TrailTech Vapor, VanHasselt Uitlaat, TwinAir inlaat. 2006 Body.

Yamaha Blaster 2006: Spoorverbreders Voor&Achter, K&N Filter, Open luchtfilterbak, 13-42 vertanding, V-Force 4 Membraam, CT Uitlaat, Maier voorkap, kill-switch.
gunners
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 23
Lid geworden op: do 20 jun, 2013 19:44

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door gunners »

Mats schreef:Grootste voordeel van een quad ten opzichte van een motor is in mijn ogen altijd wel het feit geweest, dat als je moe begint te worden met een crossmotor je zo omvalt, en je met een quad rustig door rijden kan.
Aan de ene kant snap ik je, aan de andere kant denk ik dat als ik zo moe bent dat ik van mijn motor dreig te vallen, ik ook helemaal geen quad moet besturen. Ik ben ook nooit uit moeheid van mijn fiets gevallen...wel door andere dingen... :bier:
Gebruikersavatar
Mats
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 216
Lid geworden op: di 06 mar, 2012 20:30
Locatie: Noord Scharwoude

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Mats »

gunners schreef:
Mats schreef:Grootste voordeel van een quad ten opzichte van een motor is in mijn ogen altijd wel het feit geweest, dat als je moe begint te worden met een crossmotor je zo omvalt, en je met een quad rustig door rijden kan.
Aan de ene kant snap ik je, aan de andere kant denk ik dat als ik zo moe bent dat ik van mijn motor dreig te vallen, ik ook helemaal geen quad moet besturen. Ik ben ook nooit uit moeheid van mijn fiets gevallen...wel door andere dingen... :bier:

Zeker als je beginnend rijder ben merk je dat je hele andere spieren en conditie nodig heb voor offroad rijden, het doorklappen van je armen op je stuur en dit soort dingen. Als je wat uurtjes rijden ben ben je gewoon lichamelijk op aan het raken. Met de motor lig je dan zo om, met de quad sta je toch op 4 pootjes en kan je stapvoets voor gaan, met de motor word dit een ander verhaal. Iets met zwaartekracht ofzo :crosser:
Yamaha Blaster 2001: Spoorverbreders Voor&Achter, kill-switch, TrailTech Vapor, VanHasselt Uitlaat, TwinAir inlaat. 2006 Body.

Yamaha Blaster 2006: Spoorverbreders Voor&Achter, K&N Filter, Open luchtfilterbak, 13-42 vertanding, V-Force 4 Membraam, CT Uitlaat, Maier voorkap, kill-switch.
Gebruikersavatar
Hein
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 05 feb, 2012 14:39
Locatie: zuid oost brabant

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door Hein »

Met een motor moet je ook veel meer werken dan met een quad hoor. zit je veel relaxter op. En wat betreft de zandwegen. mijn ervaring is dat als je vlak in de buurt genoeg zand en modder hebt, dat je op een gegeven moment een keer ergens anders wil gaan rijden. En idd er is overal zand genoeg lijkt het. Er zijn echter ook gebieden waar je gewoon echt niks kan . Neem gebied Nijmegen Groesbeek , forget it. Rondom Amsterdam of Amersfoort , no way. De leuke ritten kom je vanzelf tegen als je maar een actieve rijder bent en met anderen wil delen.
Ik zie de ervaren rijders cq de rijders die al langer actief zijn, steeds meer de ardennenn opzoeken.
maw dat vlakke van Nederland tov de heuvels in belgie geven dan weer meer een uitdaging.
Maar voor een beginner is er genoeg in jouw regio.
Wat betreft keuze motor of quad, het is beide leuk en allebei hebben ze hun voordeel cq nadeel. Ik draai ook het gas altijd helemaal open en op een quad ben ik stabieler en voel ik me ook veiliger. En de volgende dag moet er gewoon weer gewerkt worden, snap je ?
Succes met je keuze,
Hein
CAN AM OUTLANDER 1000 XTp
gunners
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 23
Lid geworden op: do 20 jun, 2013 19:44

Re: Een Quad of een Motor?

Bericht door gunners »

Mats schreef:Zeker als je beginnend rijder ben merk je dat je hele andere spieren en conditie nodig heb voor offroad rijden, het doorklappen van je armen op je stuur en dit soort dingen. Als je wat uurtjes rijden ben ben je gewoon lichamelijk op aan het raken. Met de motor lig je dan zo om, met de quad sta je toch op 4 pootjes en kan je stapvoets voor gaan...
Ah ok, ik begrijp het...en daar kan ik me wel iets bij voorstellen...
Plaats reactie