Temperatuur & Toerental DS650X

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Nats
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 jun, 2014 09:39

Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Nats »

Hoi,

Temperatuur:

Het eerste mooie weer is er en met de vapor teller geinstalleerd
zag ik dat m'n DS constant tussen de 90°C en 100°C schommelt tijdens het rijden,
Bij stilstand of langzaam aanschuiven zelfs tot 110°C en het is pas 22°C buiten...
Dit lijken me hoge temperaturen of is dit normaal?
Heb dan even nieuwe koelvloeistof ingedaan maar met dezelfde temperaturen als resultaat.

Toerental:

tussen de 90 en de 100 km/u vind ikzelf een aangename snelheid om op de weg te rijden.
Bij 100km/u draai ik in 5de versnelling ongeveer 6100 t/m
Is dit "normaal" voor de motor of is dit al te hoog om lange periodes aan 6000+ t/m te rijden?

Grtz.
Kevin.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Jason McCoy »

Allemaal helemaal goed!!

De temperatuur is helemaal normaal. Toerental is prima.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Paul Snip »

Het toerental ligt iets hoger dan bij mijn DS. Waarschijnlijk heb je kleinere wielen achter dan origineel. Je zou de tandwiel verhouding kunnen aanpassen om een iets lager toerental te krijgen. Ik zit op ca 5500 bij 100 km per uur. Topsnelheid 135km per uur op GPS gemeten. Standaard tandwielen en 22 inch achterbanden.

Qua temperatuur lijkt het mij niet dat je een probleem hebt. Slaat de fan keurig af en aan als je stilstaat met draaiende motor? Dan is dat in ieder geval goed.

Omdat ik veel op de straat rijd en lange afstanden heb ik nog een paar dingen gemodificeerd. Een klein (Harley Davidson) oliekoelertje op de voorbumper. Gewoon tussen de retourslang die terug naar de voorraad tank gaat.
De radiator heb ik voorzien van zgn. Radiator Shrouds of Radiator Scoops. Dit staat mooi en leidt extra lucht naar de radiator. Deze dingen geven echt een wezenlijke temperatuur reductie.

De zekering van de koelfan zit onder de buddyseat, lastig te vinden als je het niet weet, en deze gaat nog wel eens stuk door trilling.

Om de temperatuur nog verder naar beneden te krijgen zou je nog Engine Ice koelvloeistof kunnen gebruiken. Dit wil ik zelf ook nog gaan doen.

Maar nogmaals, de temperaturen en toerentallen zijn niets om je zorgen over te maken. Minder toeren en een iets koelere motor komt de levensduur van de motor alleen nog maar ten goede lijkt mij :)
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Jason McCoy »

Wie zegt dat die termometer exact de juiste temperatuur aangeeft? Zoals Paul zegt, slaat je fan aan en hij gaat niet aan de kook dan is het goed
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Nats
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 jun, 2014 09:39

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Nats »

Bedankt voor jullie reacties.
De fan die slaat netjes aan ja, aleen vanaf het moment dat ie op temperatuur is om aan te slaan, blijft hij ook aan.
dus hij koelt blijkbaar niet genoeg om de "uit-temperatuur" te bereiken.
Dus hij blijft wel behoorlijk warm blijkbaar.

ik HAD 22" banden maar die zijn ondertussen kaal dus dat zal het toerenverschil wel maken.(kale RAZR2's)
Heb al nieuwe liggen maar ik rij voornamelijk op verharde wegen dus kan ik beter die kale erop laten tot ik m'n Spearz binnen heb.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Paul Snip »

Als de fan aanblijft dan zou ik de radiateur eens een keer goed schoonmaken. Het beste is hem eraf halen, een paar dagen in water met wat truckcleaner of andere reiniger leggen. En dan goed schoonspoelen. Ook tussen de lamellen. Er zal nog wel een hoop modder in zitten.

Is de DS in het verleden veel off-road gebruikt? Ga dan maar schoonmaken!

De Spearz banden, heb je die wel weer in 22" besteld? Ik weet dat 18" mooier is, maar dan ga je wel een heel eind in snelheid achteruit als je de tandwielen niet aanpast!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Jason McCoy »

Zou idd meteen tandwielen wisselen. Schoonmaken kun je t best met Dasty doen. Dat is echt gruwelijk goedkoop en werkt echt bijzonder goed.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Paul Snip »

Ja, Dasty heb ik vaker gehoord. Zelf nog niet gebruikt. Waar koop ik dat?
Nats
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 jun, 2014 09:39

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Nats »

de spearz zijn 20" die ik besteld heb, maar heb ook 18 tanden tandwiel besteld voor vooraan, ipv de standaard 16 tanden.
Weten jullie toevallig ook of je een andere versnellingsbak kan plaatsen?
Met de kracht van de DS zou een 6de versnelling niet slecht zijn :) zowel om economishe reden als topsnelheid.

Edit: Ik denk dat dasty verkrijgbaar is bij zeeman, Paul.
Laatst gewijzigd door Nats op di 15 jul, 2014 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Jason McCoy »

Dasty koop je bij de wibra. kost geloof ik 2 euro per fles.

Versnellingsbak vervangen kan niet, of tenminste niet zomaar. Ga er maar van uit dat t niet kan.
Als je verstandig bent pak je ook meteen een kleiner achter tandwiel en nieuwe ketting. Dan is dat weer helemaal fris.

Wat ik al zei, als je wilt dat ik m een keer uitlijn dan kom je maar ff langs
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Nats
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 jun, 2014 09:39

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Nats »

wat bedoel je met uitlijnen?
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Temperatuur & Toerental DS650X

Bericht door Jason McCoy »

Zorgen dat je fatsoenlijk met die quad kunt rijden zonder dat i trekt met t stuur. Dat schreef je toch ergens dacht ik?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie