kaarten gps

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: kaarten gps

Bericht door AC67 »

Gewoon op de plus en min.
Je kan er een klein zekeringetje tussen plaatsen.
Ik heb standaard een sigarettenaansteker aansluiting op zitten maar een kabeltje rechtstreeks op de accu werkt ook.
Je kan natuurlijk ook de spanning van iets aftappen wat geschakelt word door je contactslot.bijv je verlichting.
Er zijn wat dat betreft mogelijkheden zat en hangt ook een beetje af van wat jij wilt.
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: kaarten gps

Bericht door eliendp »

CVB schreef:aangezien het hier over de gps gaat wil ik het volgende eens vragen,
ik ga ook een gps kopen denk de zumo, maar daar gaat het niet om, maar wel over de aansluiting,
hoe sluit je de gps aan op de baterij van de quad zodat hij kan opladen,

iemand tips

mvg cvb
wil ik ook wel weten :) ! geen gesukkel meer met die batterijtjes :applaus:
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: kaarten gps

Bericht door AC67 »

Er zijn voor veel gps losse voedingskabels verkrijgbaar.
Echter hebben die niet allemaal een oplaadfunctie.dus alleen maar werken op een externe bron.
Om te kunnen opladen moet een gps daar wel tegen kunnen en niet alle soorten en merken hebben dat.
Een gps die op bijv AA baterijen werkt kan je ook op oplaadbate baterijen gebruiken.
Bedenk wel dat oplaadbare baterijen een lagere spanning hebben en daardoor eerder leeg zullen zijn.
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: kaarten gps

Bericht door eliendp »

dutchmoose schreef:Er zijn voor veel gps losse voedingskabels verkrijgbaar.
Echter hebben die niet allemaal een oplaadfunctie.dus alleen maar werken op een externe bron.
Om te kunnen opladen moet een gps daar wel tegen kunnen en niet alle soorten en merken hebben dat.
Een gps die op bijv AA baterijen werkt kan je ook op oplaadbate baterijen gebruiken.
Bedenk wel dat oplaadbare baterijen een lagere spanning hebben en daardoor eerder leeg zullen zijn.
bij mij wordt het een garmin etrex 20 of een garmin gps 60/62, lukt dit dan ?
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: kaarten gps

Bericht door AC67 »

bij de GPSmap 62 heb je een speciale kabel die hem voed,de batterijen daarbij spaart.
Is standaard leverbaar.met de etrex heb ik geen ervaring op dit gebied,
Ik heb veel met de gpsmap 62 gereden en deze ook via een externe kabel op de accu gehad,nooit geen centje pijn.
Heb ook wel een zonder voeding gereden en dan hield hij het op 1 setje duracel aa baterijen ruim een dag vol zonder probleem.
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: kaarten gps

Bericht door eliendp »

dutchmoose schreef:bij de GPSmap 62 heb je een speciale kabel die hem voed,de batterijen daarbij spaart.
Is standaard leverbaar.met de etrex heb ik geen ervaring op dit gebied,
Ik heb veel met de gpsmap 62 gereden en deze ook via een externe kabel op de accu gehad,nooit geen centje pijn.
Heb ook wel een zonder voeding gereden en dan hield hij het op 1 setje duracel aa baterijen ruim een dag vol zonder probleem.

dan ga ik wel voor de 62 :D
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: kaarten gps

Bericht door eliendp »

dutchmoose schreef:bij de GPSmap 62 heb je een speciale kabel die hem voed,de batterijen daarbij spaart.
Is standaard leverbaar.met de etrex heb ik geen ervaring op dit gebied,
Ik heb veel met de gpsmap 62 gereden en deze ook via een externe kabel op de accu gehad,nooit geen centje pijn.
Heb ook wel een zonder voeding gereden en dan hield hij het op 1 setje duracel aa baterijen ruim een dag vol zonder probleem.

hoe bedoel je externe kabel ? er zit een usb kabel bij? heb uiteindelijk een 64s gekregen. hoe pak ik het best aan ? batterijtjes of aansluiten aan de quad?
grtjs
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: kaarten gps

Bericht door AC67 »

Beide is mogelijk.mocht je spanning wegvallen gast hij op de baterijen verder.dan kan je instellen.die usb kan je voor de pv gebruiken masr er is ook een usb met open einde om op een 12volt bron aan te sluiten.dus 1 kant micro usb en andere kant rood/zwart draadje.
Stel dan op de gps in dat bij spanningswegval van externe bron hij verder gaat op intern.
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: kaarten gps

Bericht door eliendp »

dutchmoose schreef:Beide is mogelijk.mocht je spanning wegvallen gast hij op de baterijen verder.dan kan je instellen.die usb kan je voor de pv gebruiken masr er is ook een usb met open einde om op een 12volt bron aan te sluiten.dus 1 kant micro usb en andere kant rood/zwart draadje.
Stel dan op de gps in dat bij spanningswegval van externe bron hij verder gaat op intern.

was net aan het denken dat zo een accukabel ( sigarettenaansteker) heel handig zou zijn. Maar op die manier worden de poorten achteraan mijn gps blootgesteld. Dus kan er op die manier spetters en stof er in. En dat is ook niet optimaal :verymad:
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: kaarten gps

Bericht door AC67 »

eliendp schreef:
dutchmoose schreef:Beide is mogelijk.mocht je spanning wegvallen gast hij op de baterijen verder.dan kan je instellen.die usb kan je voor de pv gebruiken masr er is ook een usb met open einde om op een 12volt bron aan te sluiten.dus 1 kant micro usb en andere kant rood/zwart draadje.
Stel dan op de gps in dat bij spanningswegval van externe bron hij verder gaat op intern.

was net aan het denken dat zo een accukabel ( sigarettenaansteker) heel handig zou zijn. Maar op die manier worden de poorten achteraan mijn gps blootgesteld. Dus kan er op die manier spetters en stof er in. En dat is ook niet optimaal :verymad:
geen probleem,de poort is waterdicht als er een stekker inzit,
ik gebruik al jaren die poorten voor een usb kabel/voeding,ook in de regen,is er speciaal voor gemaakt,
je kan de gps in een halve meter water leggen,als het goed en hij nooit geopend is door een niet bekwame persoon is er niks aan de hand,volledig waterdicht,vooral spatwaterdicht.
Ik spoel hem zelfs gewoon onder de kraan af na een modderritje of laat hem er opzitten tijdens het wassen,in al die jaren nooit last gehad.
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: kaarten gps

Bericht door eliendp »

dutchmoose schreef:
eliendp schreef:
dutchmoose schreef:Beide is mogelijk.mocht je spanning wegvallen gast hij op de baterijen verder.dan kan je instellen.die usb kan je voor de pv gebruiken masr er is ook een usb met open einde om op een 12volt bron aan te sluiten.dus 1 kant micro usb en andere kant rood/zwart draadje.
Stel dan op de gps in dat bij spanningswegval van externe bron hij verder gaat op intern.

was net aan het denken dat zo een accukabel ( sigarettenaansteker) heel handig zou zijn. Maar op die manier worden de poorten achteraan mijn gps blootgesteld. Dus kan er op die manier spetters en stof er in. En dat is ook niet optimaal :verymad:
geen probleem,de poort is waterdicht als er een stekker inzit,
ik gebruik al jaren die poorten voor een usb kabel/voeding,ook in de regen,is er speciaal voor gemaakt,
je kan de gps in een halve meter water leggen,als het goed en hij nooit geopend is door een niet bekwame persoon is er niks aan de hand,volledig waterdicht,vooral spatwaterdicht.
nee hoor, er is zo een 'cover ' over de 2 poorten. als je deze er af haalt om 1 poort te gebruiken , blijft het andere poortje open. toch ?
en heb jij dan zo speciale batterijen van Garmin zelf in je gps? ik krijg van sommige een negatieve reactie daarover
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: kaarten gps

Bericht door AC67 »

zelfs zonder die cover is hij waterdicht,kijk maar eens goed,is volledig dicht gegoten,cover is eigenlijk alleen optisch,niet functioneel.
ik gebruik altijd duracell batterijen, GEEN oplaadbare accu's.
een oplaadbare batterij heeft mestaal een lagere spaning,1.2volt tegen over een gewone,1.5 volt.Door de lagere spanning gaat er een hogere stroom lopen voor dezelfde werking dan met een hogere spanning.
daardoor is een oplaadbare eerder leeg en zal de gps minder beter functioneren,
gebruik altijd nieuwe gewone baterijen voor minimaal 8 uur werking.
Plaats reactie