Het is zo ver!

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Gerr1t
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: za 28 dec, 2013 21:10

Het is zo ver!

Bericht door Gerr1t »

Eindelijk de knoop door gehakt, ik heb een Honda TRX 450 gekocht :). Dus vanaf 2015 ga ik na 14 jaar weer de crossbaan op! (toen nog als 13 jarige op een Blaster 200, good ol' days!).

Hoewel ik in het verleden ervaring heb opgedaan, na 14 jaar begint het allemaal helemaal opnieuw :). Vroeger een hoop geklust aan scooters e.d, een 450cc 4-takt quad is echter nieuw terein. Om die reden heb ik wat domme beginnersvragen;

1. Ik woon in Doetinchem, dat is erg handig, een hoop banen in de buurt. Ik zoek eigenlijk een leuke en vlakke baan die goed is voor beginners. De heksenplas bij Doetinchem valt wat mij betreft af, te veel "tafels" e.d, ik zoek om te beginnen een wat vlakkere baan om het schakelen e.d. weer een beetje onder de knie te krijgen. Als tip kreeg ik mee dat de banen in Heerde en Arnhem (Terlet) best wel leuke banen zijn. Veel lange en brede rechte stukken en geen lastige bulten e.d. Ik hoorde echter ook dat Arnhem af valt omdat daar geen quads meer zijn toegestaan. Wie heeft er goede tips?

2. De quad startte wat lastig (elektrische start), het is natuurlijk erg koud en hij heeft lang stil gestaan, dus dat vind ik niet vreemd. Het valt me echter op dat er geen kickstart op zit, dat betekend dat als de accu leeg is, dat je een probleem hebt. Hoe doen jullie dat op training en wedstrijd dagen? Hebben jullie een extra accu mee of misschien een andere oplossing hier voor? Er is niets irritanter dan aan de andere kant van de baan je quad uit laten vallen en dat de accu leeg is :verymad: .

3. Zoals ik al zei, hij startte wat lastig en kon hem lastig aan de praat houden toen eenmaal de choke er van af was. Hoe draaien jullie de motor warm? Gewoon op de baan zelf, of laten jullie hem een klein tijdje op de choke draaien? Koud de baan op rijden lijkt me ook niet heel erg handig.

4. Ik zat alvast op de websites van de banen in de buurt te kijken en vroeg me af hoe het zit met de districtlicenties van de KNMV en MON. Ik begrijp dat als ik bijvoorbeeld op Arnhem zou rijden dat ik daar jaarlijks een bedrag aan contributie betaal, en daarnaast een licentie moet aanschaffen van de KNMV?

5. Is een body protector verplicht? Volgens mij zie ik er weinig rijders nog mee rijden, wel met nek bescherming overigens.

Alvast bedankt! :crosser:
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Het is zo ver!

Bericht door Jason McCoy »

Arnhem zijn GEEN quads welkom dus Arnhem valt al af. Heerde is wel een leuke baan.
Als een quad loopt valt i in principe nooit uit omdat de accu leeg is. Een accu is alleen om te starten.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gerr1t
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: za 28 dec, 2013 21:10

Re: Het is zo ver!

Bericht door Gerr1t »

De eerste 3 rondjes dat ik over een crossbaan gaat valt hij zeker een paar keer uit, schakelen, koppelen, etc ;).
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Het is zo ver!

Bericht door Jason McCoy »

Nee joh, TRX is een stevige 4takt, die valt echt niet zomaar uit hoor
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
minivtec
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 05 sep, 2010 14:10
Locatie: laren (gld)

Re: Het is zo ver!

Bericht door minivtec »

Vanaf 2015 zijn in Arnhem weer quads toegestaan hoor. Vergeet alleen niet dat zowel Arnhem als Heerde diepe zandbanen zijn. Hier begin je met je standaard wielen gewoon niks en die banen blijven ongeveer een half uur vlak als er gereden wordt. Daarna wordt het met de minuut zwaarder en zwaarder
Snelheid is niet gevaarlijk, het zijn je fouten die je dan maakt.

viewtopic.php?f=42&t=38445
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Het is zo ver!

Bericht door Jason McCoy »

Nieuws dat Arnhem weer open gaat voor quads is mij niet bekend. Voor zover ik weet loopt er een rechtzaak over
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
minivtec
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 05 sep, 2010 14:10
Locatie: laren (gld)

Re: Het is zo ver!

Bericht door minivtec »

http://www.mijnmotorclub.nl/index.php/5 ... chap-quads

Nieuws is ook nog redelijk vers hoor
Snelheid is niet gevaarlijk, het zijn je fouten die je dan maakt.

viewtopic.php?f=42&t=38445
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Het is zo ver!

Bericht door Jason McCoy »

Gepubliceerd: woensdag 07 mei 2014 08:14

Dat staat boven het bericht. Lijkt me dan ook een beetje een vreemd verhaal weer
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
HondaTRX450r
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 722
Lid geworden op: za 24 dec, 2011 19:12

Re: Het is zo ver!

Bericht door HondaTRX450r »

Dat is denk ik de verkeerde MiniVtec.

Dat gaat over de verzekering, dat is een maandje geweest dat de mon en knmv het niet eens waren over elkaar met de verzekering van motor en quad tegelijkertijd op de baan. :)

Voor zover ik weet mag je in arnhem niet meer met quads komen..

:)
#5 Honda 450R

Youtube Kanaal: http://www.youtube.com/user/HondaRacingHolland/videos
Gebruikersavatar
minivtec
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 05 sep, 2010 14:10
Locatie: laren (gld)

Re: Het is zo ver!

Bericht door minivtec »

oooh, kreeg laatst een bericht via Facebook dat de quad rijders weer welkom waren, dit omdat er bij de laatste ledenvergadering een discussie ontstaan was dat de club zonder overleg deze leden weigerde. Er is toen gestemd en dat is was positief.

Edit, kopie van het facebook bericht:

''De Algemene Leden Vergadering van 25 november is zoals verwacht positief voor onze quadleden verlopen. 55 stemmen voor behoud van de quads tegen 22 stemmen tegen. Binnenkort is iedereen weer welkom met zijn quad op MCA''.
Snelheid is niet gevaarlijk, het zijn je fouten die je dan maakt.

viewtopic.php?f=42&t=38445
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Het is zo ver!

Bericht door Jason McCoy »

Volgens mij is daar nog geen officiele uitspraak over geweest. Zeker niet icm de nieuwe accomodatie
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: Het is zo ver!

Bericht door java »

Notulen van de vergadering opvragen. Daar hoort het dus in te staan.
Afbeelding
Plaats reactie