Start Probleem Yamaha YFZ 450

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
noordip
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 24 mar, 2013 19:42
Locatie: Noord Holland

Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door noordip »

Beste Leden,

Een vriend van mij heeft sinds kort een YFZ 450. Deze heeft hij gekocht met startprobleem. De quad start gewoon zodra je hem aanduwt. Prima geen problemen. Maar zodra je de quad elektrisch start lijkt het net of de startmotor niet hard genoeg rond kan draaien om de motor om te draaien vaak stop hij al na 1 of 2 omwentelingen.

Wat hebben wij al gedaan.

Nieuwe accu
Massa en plus punten frame motor schoon gemaakt
Gestart moet dikke kabels rechtstreeks van de accu op de startmotor
Gestart met de de booster
Bendex vervangen
Startmotor vervangen door een 2ehands.
Een een hele hoop gecontroleerd

Ook hebben wij de motor al aardig uit elkaar gehaald. Hierbij vonden wij wat gruis op de magneet van de ontsteking en iets wat leek op een tand.

Na het vinden deze tand hebben we alle tandwielen gecontroleerd behalve die van de versnellingsbak. Omdat deze perfect werkt lijkt het ons zonde om het blok hiervoor te splitsen. Er was van alle andere tandwielen er geen een die was beschadigd of afgebroken afgebroken.

Het enige wat ons raar leek was dat het net lijkt of de 2 nokkenas tandwielen schuin zitten. Ik ga er van uit dat dit normaal is maar heb hieronder een foto geplaatst om jullie te laten beoordelen.

Afbeelding

Aangezien de accu en de bedrading uitgesloten kunnen worden beginnen we er nu aan te twijfelen of we misschien 2 defecte starters hebben. Los van de motor draaien ze wel alle bij even hard. tevens hebben we er een weggebracht naar een revisie bedrijf en deze heeft hem laten draaien en was ook van mening dat hij hard genoeg draaide.

Mocht er iemand met een yfz 450 in de buurt van Haarlem Hoofddorp wonen en bereid is zijn werkende startmotor eens om te wisselen dan staat de koffie natuurlijk warm in onze garage. Mocht er iemand nog 1 hebben liggen die 100% goed is hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes
Suzuki LTZ 400 verbreed en verlaagd
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door Jason McCoy »

Die nokkensas tandwielen zitten niet goed. Die horen gewoon op 1 lijn te staan.
Aan de hand van je verhaal denk ik dat de decompressieklep niet werkt. Weet alleen niet zeker of een 450 die heeft
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
noordip
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 24 mar, 2013 19:42
Locatie: Noord Holland

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door noordip »

Ja dat leek ons ook raar. Wellicht is die uit het lager gelopen zou je zeggen. Desondanks snap ik dan niet waarom de startmotor zoveel weerstand lijkt te hebben terwijl die met de hand super soepel lijkt rond te draaien tot dat de 3 inlaat kleppen open gegooid worden door de rechter nokkenas dan gaat die natuurlijk ff zwaar.
Suzuki LTZ 400 verbreed en verlaagd
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door Jason McCoy »

Of dat nokkensas staat nu niet op tijd en je zuiger komt tegen een klep
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
noordip
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 24 mar, 2013 19:42
Locatie: Noord Holland

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door noordip »

Het lijkt me stug dat als die van tijd staat dat die zo ver van tijd staat dat die de klep raakt. Dan hadden we hem niet met de hand soepel rond kunnen draaien en dan zal dat gemerkt moeten worden aan het rij gedrag. Natuurlijk kan het geen kwijt om de timing van de yfz eens te controleren. Hieronder een foto voor de gene die dit ook eens willen controleren.

Afbeelding

Ik je hou je op de hoogte bedankt voor je reactie !! :wink:
Suzuki LTZ 400 verbreed en verlaagd
Gebruikersavatar
minivtec
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 05 sep, 2010 14:10
Locatie: laren (gld)

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door minivtec »

Jouw timing staat nog standaard voor een yfz. Hier is dus niet de "cam mod" op uitgevoerd waar bij de uitlaat nokkenas 1 tand omhoog gelegd wordt. Als je blok niet meer standaard is kan dit ervoor zorgen dat die niet aanslaat bij het starten. Ook zal ik het de-compressie systeem een controleren. Dit zit in de uitlaat nokkenas en kun je aan de zijkant met de hand bedienen. als dit goed is dan zou het nokje aam de buitenkant heen en weer bewegen. Daar in tegen zou je je blok gewoon met een dop sleutel moeten kunnen rond draaien als je bougie eruit is. Als dit niet kan is er iets goed mis in je blok zelf.
Snelheid is niet gevaarlijk, het zijn je fouten die je dan maakt.

viewtopic.php?f=42&t=38445
noordip
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 24 mar, 2013 19:42
Locatie: Noord Holland

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door noordip »

Hey MiniVtec.

Bedankt voor je reactie.

De foto is een foto van internet dus niet die van die YFZ Zelf. Het ging mij hier om de timing punten die omcirkelt zijn. Kan je mij wat mer vertellen over die zogehete Cam Mode ? Is dit iets wat zelf gedaan wordt om het moment van openen aan te passen ? Heb je misschien een foto of voorbeeld waarop te zien is hoe de nokkenassen staan als er een CAm Mod is gedaan ? IK zal volgend jaar Even een foto maken van de YFZ zelf heb momenteel alleen foto's van bovenaf. Het BLok is goed rond te draaien met een dopsleutel. Enkel wanneer de 3 inlaat kleppen opengeduwd moeten worden ondervind ik wat weerstand. IK ga dat decompressie systeem maar eens controleren. En natuurlijk de timing zelf. We hebben nog wat onderdelen liggen dus hopelijk is het te fikse.

Ik hou jullie op de hoogte Groetjes
Suzuki LTZ 400 verbreed en verlaagd
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door mx jake »

Zo als al eerder is verteld is de gehele uitlaat nokken as verschoven
Durf te wedden dat het halve maantje wat in de groef van het lager hoort te zitten ontbreekt
Haal de cover die de uitlaat nokas vast houd er maar eens af
De nokas is geheel verschoven en het zou zomaar kunnen dat het decompressie meganisme tegen je cilinderkop aan komt

Ik hoop niet voor je dat die halvemaan in je blok is gevallen
never drive faster then your angel can fly
Gebruikersavatar
minivtec
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 05 sep, 2010 14:10
Locatie: laren (gld)

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door minivtec »

Wordt bij het demonteren ook voor gewaarschuwd dat die halve maantjes niet naar beneden vallen.
Snelheid is niet gevaarlijk, het zijn je fouten die je dan maakt.

viewtopic.php?f=42&t=38445
noordip
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 24 mar, 2013 19:42
Locatie: Noord Holland

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door noordip »

Vandaag eens gekeken.

Halve maantje zat idd niet meer op zijn plaats maar lag gelukkig nog wel onder het kapje. Deze hebben we terug gezet dus nu staan de nokkenassen weer mooi in 1 lijn. Meteen het decompressie mechanisme gecontroleerd. Deze lijkt ook prima te werken. Kan soepel met de hand bediend worden en komt zelf weer mooi terug. De motor stond perfect op tijd.

Echter wil de motor elektrisch nog steeds niet starten. Het raadsel wordt groter en groet.

Nog een kleine opsomming:

Motor Loopt perfect
Versnellingen schakelen soepel
Accu is nieuw
Startrelais is nieuw
Bedrading is 100% goed
we hebben 2 startmotors die allebei even hard lijken te draaien maar krijgen het blok niet meer dan 1 keer rond. (ook niet met de bougie eruit)
Bendex hebben we vervangen
Alle tandwielen behalve de versnellingsbak hebben we gecontroleerd deze zijn heel.
motor draait met de hand soepel rond.

Als we dit allemaal bij elkaar opsommen beginnen we toch weer te twijfelen aan de startmotors. Misschien zijn ze gewoon allebei niet helemaal lekker meer.

Mochten jullie nog ideeën of theorieën hebben dan horen wij ze natuurlijk graag.

Groetjes
Laatst gewijzigd door noordip op vr 02 jan, 2015 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki LTZ 400 verbreed en verlaagd
Gebruikersavatar
RubenB
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 54
Lid geworden op: za 27 dec, 2014 18:56
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door RubenB »

Kun je eens een filmpje maken en posten??
Die zeggen over het algemeen meer dan woorden.

Heb je de startmotor geprobeerd in combinatie met het startrelais? Dus gedemonteerd?? Dit zou hetzelfde effect moeten hebben als rechtstreeks op een accu.
noordip
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 24 mar, 2013 19:42
Locatie: Noord Holland

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door noordip »

Hey Ruben,

Waar wil je precies een filmpje van hebben?

Het Startrelais is nieuwen en starten met dikke kabels rechtstreeks vanaf de accu naar de startmotor haalt ook niks uit.

Groetjes
Suzuki LTZ 400 verbreed en verlaagd
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door Jason McCoy »

Je decompressieklep kan wel soepel werken maar als het nokje nergens tegenaan komt heb je dr weinig aan dat i soepel gaat. Ik blijf dr dan ook bij dat het wel zeer waarschijnlijk dat is
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
scorpion
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 27 feb, 2013 21:19
Locatie: messelbroek

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door scorpion »

batterij is nieuw, maar is deze opgeladen?
als hij wel rijd en start met een duw?
noordip
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 24 mar, 2013 19:42
Locatie: Noord Holland

Re: Start Probleem Yamaha YFZ 450

Bericht door noordip »

Batterij is nieuw en opgeladen !!

Als ik aan het mechanisme draai zie ik een nokje uit de nokkenas naar buiten komen. Waar moet die precies tegen aan duwen ?

Mvg
Suzuki LTZ 400 verbreed en verlaagd
Plaats reactie