Mijn antwoord is nee, absoluut niet.
Goed we beginnen aan het begin van het verhaal.
We hebben de big 3 gemonteerd. Super gaaf, maar na verloop van tijd word het weer wat saai. We gaan kijken naar een extra mod. Nokkenassen vervangen? Na goed overleg met de dealer toch voorlopig maar van af gezien. Op de manier waarop ik de quad gebruik raad hij het niet aan.
Maarja we moeten toch wat..... Dus rond gaan kijken, mijn oog viel op het volgende:
Power Commander Quick Shifter
Product Overview
Normally during "up shifting" you must roll off of the throttle and pull in the clutch in order to engage the next higher gear. In racing (both drag and road race), split seconds count. Rolling off the throttle, even slightly, slows your times and can be the difference between winning and losing. The Dynojet Quick Shifter (DQS) allows full throttle, clutch less shifting. This is done by momentarily cutting the fuel and or ignition, which unloads the transmission. During this time, the rider can shift up to the next gear without rolling off the throttle or using the clutch.
The Power Commander incorporates all of the Quick Shifter functionality in with the main fuel controller and is fully programmable*. No cutting or splicing of your bike's wiring harness is necessary. The amount of "kill time" is adjustable by the user via the provided software. The user can also set a minimum rpm for the system to function. This keeps the system from activating at too low of an rpm, such as low speed road riding.
Klinkt goed!
Dus maar eens rond gaan kijken voor zo'n ding. En welja hier op het forum werd er 1 aangeboden.
Even mailen en een paar dagen later lag hij op de mat.
![Afbeelding](http://imageshack.us/a/img849/6384/38672646632500343007355.jpg)
Toen eerst maar eens goed kijken hoe je dit installeerd.
Installatie:
Dat blijkt vrij eenvoudig te zijn.
stap 1.) een gat boren in je versnellingspook. (je doet dit daar waar de pook 7 tot 11 mm op en neer gaat. Dit is vrij dicht bij het punt waar de pook op de as zit)
stap 2.) je tapt draad in het gat (alles word meegeleverd, dus de boor en de tap).
stap 3.) je bevestigd de sensor zoals aangegeven in de handleiding. (2 minuten werk)
stap 4.) op het asje van de sensor zit een groefje, deze moet op het moment dat je versnellingsbak gaat wisselen tussen de versnellingen 10 mm vanaf de voet van je sensor zitten. Dit kun je voelen als je met de hand schakeld. Zo staat het omschreven in de handleiding. Persoonlijk vond ik dat moment vrij lastig te vinden. Dus heb het anders gedaan, daarover later meer.
stap 5.) de draden naar je pcv toe leiden en de draadjes in je gaatjes prikken. Ik vind dat die draadjes wat losjes zitten dus het ik ze even met een plakbandje vast gezet.
![Afbeelding](http://imageshack.us/a/img4/381/18566446759389663651719.jpg)
stap 6.) Je laptop aan de pcv hangen en je pcv programma opstarten. (pvc programma word altijd gelevrd met de juiste software, dit word pas beschikbaar in het programma zodra je quickshifter op de quad gemonteerd zit en is aangesloten) Hierin kun je zodra de quad op zijn contact staat je mappen etc zien. Vervolgens klik je op powercommander tools. Vanuit daar kun je klikken op configure. Er opent nu een extra scherm. Hierin vink je de quickshifter aan. Ik heb de toeren op 1500 gezet.(erg laag) Verder naar onder kun je aangeven hoelang je wilt dat het duurt dat je ontsteking onderbroken word. Ik heb dit ingesteld op 100 (Misschien pas ik dit later nog aan maar het werkt nu perfect)
stap 7.) omdat mijn toeren waarop de sensor kan werken nu zo laag staat kan ik precies horen wanneer de ontsteking uit gaat. Je laat de quad draaien. (Gebruikt gewoon de koppeling natuurlijk) En vervolgens schakel je naar de 2e versnelling (er gebeurd niks) Sensor staat dus niet goed. Even terug naar stap 4 asje iets verdraaien zodat de groef wat verder van de sensot zit. en opnieuw het begin van stap 7 herhalen. Schakelen en de quad valt uit. (of bijna) Dit betekent dus dat t sensor nu werkt!! Nog een paar keer testen, goed luisteren en schakelen. Alles klinkt nu goed dus alles goed vastgezet.
stap 8.) We hebben bij stap 6 de toeren erg laag ingesteld. Dit zet je nu op 3500. Schakel je straks onder de 3500 toeren moet je je koppeling gebruiken en er boven kun je gewoon knallen.
De testrit:
Bij de eerste testrit heb ik voorzicht de boel geprobeerd. Dus lekker in de toeren, koppelen en schakelen. De quad schokte even (tijdens het schakelen) en ging toen weer lekker verder.
De 2e test wat lekker door trekken, koppelen en gas vol open houden. Weer was daar een moment die schok. Dit betekent dat je ontsteking dus even niet werkt en dat is percies de bedoeling.
Toen de 3e test, wat maakt t ook uit gewoon doen zoals t hoort!!
Vanuit de 2 plankgas weg, toen kwam daar het moment van schakelen. Pook omhoog en tot mijn verbazing nam het toeren nouwelijks af alleen leek mijn 2e versnelling nu ineens veel langer! Eigenlijk volgde meteen daarop het moment dat de quad weer hoger in toeren kwam. Dus weer schakelen, opnieuw zakte het toerental niet superveel en de quad bleef maar trekken. Oke, weer veel toeren dus weer die pook omhoog, ook nu bleef hij maar gaan. Na misschien 2 seconden was daar weer het einde van het toeren gebied, dus opnieuw schakelen. Plots schokte de quad en bleef in dezelfde versnelling. Nog een keer proberen, weer niks.... Eens kijken op de km teller. Ow 145, hij kan niet harder......
Quad omgedraaid, zelfde stuk terug en weer proberen. Ik schat op een afstand van een 50 meter zit de quad nu vanuit stilstand op de topsnelheid.
Powercommander quickshifter, een zinloze mod..... Ik dacht het niet!!!! Ik denk dat het een van de mooiste opties is die er op de markt is
Video:
Link