Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Voor wie niet zo technisch aangelegd is heb ik een simpel elektrisch schema gemaakt voor het aansluiten van een stuurschakelaar/pinkers/knipperlichten/grootlicht/dimlicht/lamp/lichten.
Als er iets fout of vergeten is, let me know!
Vragen staat uiteraard vrij (vandaar de groene nummertjes voor makkelijk aanduiden).
Voor de 4 pinkers tegelijk moet je normaal niets extra doen. In je stuurschakelaar zit voor deze knipperlichten namelijk al een een bedrading met 2 diodes (iets wat stroom maar naar 1 kant door laat) aangesloten. Als je dus gewoon de knipperlichten aansluit voor elk apart zal de knop voor 4 knipperlichten automatisch werken omdat die dezelfde draadjes gebruikt en geen extra draden nodig heeft.
Als er iets fout of vergeten is, let me know!
Vragen staat uiteraard vrij (vandaar de groene nummertjes voor makkelijk aanduiden).
Voor de 4 pinkers tegelijk moet je normaal niets extra doen. In je stuurschakelaar zit voor deze knipperlichten namelijk al een een bedrading met 2 diodes (iets wat stroom maar naar 1 kant door laat) aangesloten. Als je dus gewoon de knipperlichten aansluit voor elk apart zal de knop voor 4 knipperlichten automatisch werken omdat die dezelfde draadjes gebruikt en geen extra draden nodig heeft.
Laatst gewijzigd door Jeroen1991 op di 13 dec, 2011 14:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Raptor 660R!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Denk dat ik een fout heb gevonden.
Waarom zou je de lampen van uw pinkers (voor en achter) in serie plaatsen?
Ten eerste zal uw 12 V zich verdelen over uw twee lampen.
Ten tweede zullen uw twee lampen niet meer werken indien er één kapot gaat.
Ten derde moet je onnodig veel kabels leggen.
Waarom zou je de lampen van uw pinkers (voor en achter) in serie plaatsen?
Ten eerste zal uw 12 V zich verdelen over uw twee lampen.
Ten tweede zullen uw twee lampen niet meer werken indien er één kapot gaat.
Ten derde moet je onnodig veel kabels leggen.
A motorcycle is God's gift to mankind
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Groot gelijk, ik was er al niet zo zeker van want zelf doe ik dat ook nooit, ik gebruik ook altijd parallellschakelingden eddy schreef:Denk dat ik een fout heb gevonden.
Waarom zou je de lampen van uw pinkers (voor en achter) in serie plaatsen?
Ten eerste zal uw 12 V zich verdelen over uw twee lampen.
Ten tweede zullen uw twee lampen niet meer werken indien er één kapot gaat.
Ten derde moet je onnodig veel kabels leggen.
En dit is aangepast!
Yamaha Raptor 660R!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Goed bezig, maar volgens mij ben je de alarmlichten vergeten..
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
De 4 pinkers samen?Boncari schreef:Goed bezig, maar volgens mij ben je de alarmlichten vergeten..
Leek me persoonlijk wel makkelijk genoeg te interpreteren uit het schema van de pinkers, maar ik zal het toevoegen!
Yamaha Raptor 660R!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Dat was wel te interpreteren, maar het is net iets om te vergeten en dan baal je
Maar de systemen per pinker en voor 4 pinkers zijn toch gecombineerd??
Maar de systemen per pinker en voor 4 pinkers zijn toch gecombineerd??
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Ik heb gebaseerd op onderstaande schakelaar, waar daar 2 verschillende knoppen voor zijn, wat bedoel jij dan?Boncari schreef:Dat was wel te interpreteren, maar het is net iets om te vergeten en dan baal je
Maar de systemen per pinker en voor 4 pinkers zijn toch gecombineerd??
http://www.optitune.nl/stuurschakelaar- ... 45982.html
Yamaha Raptor 660R!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
Voor alarmlichten en pinkers apart gebruik je best andere bedrading lijkt mij, ik weet niet hoe je het anders zou moeten doen om bovenstaand probleem te vermijden
Laatst gewijzigd door Jeroen1991 op wo 25 mei, 2011 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Raptor 660R!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Ik heb je pinkers en 4 pinkers gewoon gecombineerd in 1 schemaJeroen1991 schreef:Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
zati schreef:Ik heb je pinkers en 4 pinkers gewoon gecombineerd in 1 schemaJeroen1991 schreef:Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
Voor alarmlichten en pinkers apart gebruik je best aparte bedrading lijkt mij, ik weet niet hoe je het anders zou moeten doen om bovenstaand probleem te vermijden
Yamaha Raptor 660R!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Aparte bedrading zal niets uitmaken aangezien je nog altijd beide op het zelfde contactje van de pinkers zal aansluiten.
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Heb eens gemeten bij mijne, blijkbaar als je links pinkt heb - + en als rechts pinkt heb je + - dus het moet iets te maken hebben met wisselen van polariteit (heb dit gemeten op de draden van het indicatie lampje)
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Groot gelijk. Someone: HELPzati schreef:Aparte bedrading zal niets uitmaken aangezien je nog altijd beide op het zelfde contactje van de pinkers zal aansluiten.
Yamaha Raptor 660R!
-
- Quadracer
- Berichten: 1075
- Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
- Locatie: Lanaken
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Dat maakt toch niet uit normaal? Of je nu: Min - Schakelaar - Pinker - Plus of Plus - Schakelaar - Pinker - Min werkt toch allebei?zati schreef:Heb eens gemeten bij mijne, blijkbaar als je links pinkt heb - + en als rechts pinkt heb je + - dus het moet iets te maken hebben met wisselen van polariteit (heb dit gemeten op de draden van het indicatie lampje)
Heb jij alarmlichten aangesloten? Zo ja, hoe?
Yamaha Raptor 660R!