Access SP50S Review

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
diakrite
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 nov, 2009 21:13

Access SP50S Review

Bericht door diakrite »

Review/Eerste indruk Access SP50S

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inleiding

Recentelijk heb ik een Access SP50S aangeschaft bij een lokale quadboer ( die inmiddels failliet is).
Access is een grote fabriek van Quads en ATV's in Taiwan die naam begint te maken in de zgn. “leisure ATV market” zeg maar “Quads ter ontspanning” . Dit mede doordat ze behoorlijke hoge kwaliteit leveren voor relatief lage prijzen, en al helemaal als je het vergelijkt met allerlei vage Chinese quads met dubieuze techniek.
Wat mij ervan overtuigde dat ik deze wilde, was het formaat . Voor een bromquad is het een gigantisch ding. Hij is net zo groot als een Raptor700. Daarbij kwam hij met goede wegbanden. 20- en 21-inch Kenda's in deze.
Als extra's heb ik er Powermadd handkappen, Xtremeparts shock-covers en Access SP250s NerfBars bij aangeschaft. Het totaal kwam hierbij op €2950,-
Dit is een heel bedrag, maar ik had er lang voor gespaard en gewerkt, dus dat kon wel.

Eerste indruk:

GROOT! Dit was mijn basis-eis, want ik ben 1,90m. en heb geen zin om opgevouwen op een belachelijk luciferdoosje rond te tuffen.
Maten: LxBxH: 1,82 ; 1,23 ; 1,10 Zithoogte +-85cm
INDRUKWEKKEND! Zoals al gezegd, is het formaat zo goed als gelijk aan een 700Raptor. Hij is zelfs groter dan een Suus 450!!
Afwerking is heel behoorlijk, met name als je de prijs zonder extra's bekijkt: €2575,- incl. kenteken.
Stickers zijn niet de meest spannende. Soort van “tribal”, maar dan net niet. De body is een degelijk soort flexibele witte kunststof. De kleur is door en door, dus krassen zijn niet een echt probleem. Ik denk dat overspuiten nog wel eens moeilijk kan worden, omdat het plastic een soort “vettigheid” heeft waar zelfs stickers wat moeite mee hebben. Dit is geen punt, want de meerkleuren-kappen van Triton(in Duitsland) en Apache(in Engeland..allemaal Access) voor de 200/350 en 450 types, zijn schijnbaar hetzelfde.
De plastic bak die door moet gaan voor een Heelguard o.i.d. is zodanig afzichtelijk, dat ik die meteen heb laten vervangen door de NerfBars van de SP250S. Dit paste direct en staat meteen geweldig vet(om het eens populair te zeggen)
Het frame is netjes zilver met zwart gespoten en de A-Armen zijn zilver metallic met een harde laklaag erop.

Het zadel is mooi breed en is precies hard genoeg voor mij. Stikwerk van de overtrek doet wat goedkoop aan. Veel simpele nietjes bijvoorbeeld.

Het stuur is helaas geen fatbar, maar een gewone 22mm, 75cm brede high-bend. Voelt overigens wel prima. Breder hoeft niet echt.

Het laswerk ziet er zwaar en degelijk uit. Soms hebben ze wat overdreven, tot je bedenkt dat het frame en de voorophangingen rechtstreeks van de Access SP450S komen. Dat het gewicht navenant is, spreekt voor zich.(181kg droog!) Enkel de achterbrug is van een afwijkend type. Geen aluminium hier, maar over-sized stalen pijpen. Zwaar, sterk, en een stuk goedkoper.

Schroeven en moeren die belast zijn (zoals bij de A-armen) zijn keurig gemarkeerd, en gezekerd met split pennen.

Het is al met al een volwassen quad met een piepklein, legaal bromfiets motortje.

Techniek:

De SP50S wordt aangedreven door een aangepast, watergekoeld, Yamaha-Aerox kloon blokje. Ook wel bekend onder de naam “Minarelli Horizontaal”. Dit blokje is een beetje aangepast om er 4,7 kw(6,3pk) uit te halen. Liever gezegd, het blok is slechts gedeeltelijk begrensd.(standaard Minarelli-horizontaal is meestal iets in de orde van grootte van 2,7 tot 3 kw)
Het blok klinkt dan ook wat zwaarder dan de gemiddelde scooter. In plaats van een achterwiel, hebben ze er een gear-box en een tandwiel opgezet, zodat er een ketting aandrijving van gemaakt kon worden. Het is een automaat, maar je hebt wel een schakelpook met een Vooruit, Achteruit en een Neutraal
De enige beperking die er op zit, is de uitlaat. Niet met een bus in de voorbocht, maar door de gehele constructie. Een handige lasser zal met een omgewerkte tuninguitlaat best een leuk resultaat kunnen halen, (Denk 9 à 10 pk) zonder al te extreem te moeten tunen.
In z'n vrij haalt hij, eenmaal warm, echter wel 12000tpm. Het blok heeft dus wel potentieel. Hoogste koppel ligt ergens tussen de 6500 en 7500 tpm. Is dus een relatief laagtoerig 2-takt blok. Jammergenoeg blijft hij bij tegenwind net uit de powerband en valt dan erg terug.

De electronika is van vrij goede kwaliteit. De teller is een Vapor-achtige aangelegenheid met blauwe LED-backlighting. De teller is opnieuw te programmeren voor het geval je er kleinere wielen wil opleggen. Een ander noemenswaardig gadget in de teller is de zgn. “MAX” button. Als je deze activeert, registreert de teller het maximumtoerental en de maximum snelheid. Verdomde handig bij tunen/tweaken.

De bedrading is netjes gelegd en gezekerd met talloze tie-wraps. Dat rammelt niet los(Maar goed ook. Meer hierover later) De koplamp is een goede, felle Halogeen lamp.
Hij heeft ook oranje alarm verlichting. Handig als je eens ergens stil komt te staan. Het gekke is wel dat de alarm-verlichting enkel werkt als je de richtingaanwijzer ook aan hebt...Voor de rest alle standaard verlichting: Hoog/laag licht, clignoteurs met hoorbaar signaal. Helaas zijn de markeer-lichtjes naast de koplamp, dummies. Zal wel niet mogen van de wet. De bedrading zit er wel voor. Dusss, kwestie van kleine 10w oranje lampjes kopen en erin zetten.
Her en der steken nog wel wat loze stekkertjes, maar ik denk dat die o.a. voor de kill-switch zijn.

Tot nogtoe heeft de electrische starter het zonder mankeren gedaan. Alle elektriek bleef ook netjes functioneren, zelfs in de stromende regen. Hij startte ook in alle gevallen heel makkelijk: Choke op het stuur kwart-open, handrem in, startknop indrukken. Loopt!

De remmen zijn dus echt bijna overkill! Vette schijven voor en een dikke schijf achter. En remmen dat ze doen met de Kenda's! Op droog wegdek lijkt het alsof iemand een anker in het asfalt heeft gegooid. Je moet wel remmen met overleg als het wat vochtig is. Aan de andere kant, hij laat zich goed corrigeren als je begint te glijden.

De Handleiding

Er zit een keurig boekje bij met de basis-gegevens en tips voor het rijden met quads. Vind ik heel netjes! De vertaling is alleen hier en daar wat curieus “danger of hazard”..Huh?? Zal wel een Taiwanese kreet zijn die niet goed te vertalen is.
Verder weinig over te zeggen.

Accessoires

Weinig. Handleiding en een gereedschaps setje van twijfelachtige kwaliteit.


Prestaties

Tsja, wat zal ik zeggen..het is een bromfiets voor de Nederlandse wet, verwacht dus niet bepaald warp-drive. Ik moet wel toegeven dat hij nog maar een kilometer of 150/200 heeft gelopen ,hij is dus nog lang niet helemaal ingereden .
Direct na de aanschaf, met 5km op de teller, was de performance om je dood te lachen: optrekken kon je meten in meters per dag en topsnelheid?: 37km/u en 41km/u met de wind mee :lol: , maar het blokje begon al aardig los te komen na een kilometer of 80.

Gedurende een aantal ritten zag ik de top steeds verder opkruipen richting 50km/u en meer, en dat zonder het blok te stressen. Het accelereren ging ook steeds beter. Op dit moment trek ik scooters en auto's(!!) eruit tot een km of 25/30 daarna is de fut zwaar minder, maar nog steeds beter dan een niet ontgrensde scooter, ondanks het enorme gewicht. In het stadsverkeer kun je zondermeer vlot meekomen zonder dat je de andere weggebruikers hinderd. Ik heb helaas wel de eerste file op een 60km/u-weg veroorzaakt. WHahahaha!!. Sorry, maar bij 52km/u is op dit moment de koek echt op hoor..Ik moet erbij zeggen dat de lage-druk banden(0,5 bar) niet echt helpen in het topsnelheids-departement. De rolweerstand is vrij hoog door de banden. Ik heb echter geen zin om nieuwe banden te moeten kopen, door ze te hard op te pompen loop je het risico dat je het "karkas" van de band scheurt, en dan ben je verder van huis.

Ik heb het gevoel dat na goed inrijden en weer even afstellen, een 55km/u heel realistisch is. Harder lijkt me sterk zonder diepgaande ingrepen. De Quad weegt uiteindelijk toch wel 280kg met mij erop en een volle tank benzine!

Verbruik is ,zoals te verwachten, vrij hoog voor een brommer: 1 op 17! En als je wat pittig in het stadsverkeer rijdt ,1 op 14!!) Dit wordt waarschijnlijk beter, want hij is nu iets vet afgesteld door de quad-boer om het inrijden soepel te laten verlopen.
Wat ook een beetje gek is, is het feit dat de handleiding zegt dat er 14,5 liter in de tank gaat, waarvan 1,8L reserve, maar na 7,5 liter schiet de meter al in "reserve"..6,5 liter "reserve"? Lijkt me niet. 'T kan natuurlijk ook zijn dat de meter niet klopt, of dat er inderdaad maar een 10L tankje op zit..ben'k nog nie achter.

Het rijden

Hmmm. Hierin laat hij in deze toestand wat steekjes vallen. Vanaf het begin hebben de voorwielen stevig gehobbeld, maar dat komt enkel omdat de voorbanden er niet helemaal netjes in lijn opliggen. Ik ga de boel binnenkort ff laten uitlijnen bij Quick-Fit(Als ze dat ook voor een Quad willen. Denk het wel, anderen hebben het ook laten doen) Ervaring van andere Access rijders is dat dit meestal een probleem is bij verse Access-quads. Zowel de Streak als de SP-serie gaan mank aan “wabbelende” voorwielen.
Uiteindelijk went het wel en beinvloed het de rijkwaliteit maar een beetje. De enorm brede 20” sloffen om de achterwielen hebben precies genoeg grip om niet onvoorspelbaar te reageren, ook niet op nat wegdek(en daar heb ik nogal wat van gehad de laatste dagen..BAH!) De voorbanden hebben ook voldoende grip en zullen, eenmaal uitgelijnd, prima hun werk doen.

De veren en ophangingen zijn van een zware kwaliteit. Het nadeel is dat hij dus betonhard afgeveerd is. De veren en dempers zijn overduidelijk voor een zwaardere machine bedoeld. Op hobbelige stukken schudden je noten zowat naar je hoofd. Voordeel is echter wel dat je volgas op verkeersdrempels kan afstuiven zonder dat je gelanceerd wordt van de quad. Menig brommertje dat probeerde me bij te houden gaf een luide protest “KLAP” op verkeersdrempels, terwijl de SP50S enkel wat veerde als een 2CV. Het strakke weggedrag, mede dankzij de dubbele A-armen voor, leidt “helaas” wel tot net even te pittig door de binnenstad stuiven :D . Hij stuurt als een scheermes. Dat is wennen, maar zeer genoeglijk als je “The Hang Of It” hebt.

De gasreactie is behoorlijk vinnig in lagere snelheden, genoeg om je verkeerd om te zetten in een gladde bocht, maar er zit wel een duidelijke “dip” zo rond de 30km/u. Dit heeft meer met de vliegwielkoppeling te maken dan met de motor. Ook dit is zienderogen aan het verbeteren nu er meer kilometers door zijn gegaan. Voor een schakelrijder is het gezoem van de koppeling, dat tegen de toeren van het blok lijkt in te gaan, wel wat wennen.
Dit leer je echter snel genoeg te “lezen” zodat je het gas erop aan kan passen.

Globaal Eindoordeel

Ik denk dat de quad, eenmaal ingereden en afgesteld/uitgelijnd, erg veel biedt voor een bromquad.
Het is een zondermeer degelijk en veilig platform om te leren omgaan met een quad, zonder de nadelen van die maffe mini-quads.
Hij is performant genoeg voor een beginner. Een ervaren quad-rijder zal al heel gauw snakken naar meer “ Oempf”. Helaas heb je voor de SP200/300 en 450 een auto-rijbewijs nodig .Dat zit er voor mij nog ff niet in. Voor pure “lol” aan een Quad, is dit echter een hele goede opstapper. Mocht je toch besluiten om de SP50 op te voeren(" Alleen voor het circuit!" :evil: ) Weet dan dat het chassis en de remmen er beter op berekend zijn dan welke brom-quad ook!

gegevens

Model SP50
EEC ATV
Overall length 1825 mm
Overall width 1230 mm
Overall height 1140 mm
Seat height 870 mm
Wheel base 1270 mm
Claimed dry weight 181 kg
Displacement 49.3 c.c.
Bore x Stroke (mm) 40 x 39.2
Power 4,7kw
Engine Type Liquid-cooled, 2 stroke
Starting Electric, Foot Kick
Cylinder arrangement Single cylinder, Horizontal
Idle speed 1800
Ignition C.D.I. (niet begrensd!))
Lubrication system Wet sump, Oil Pump
Fuel capacity 14.8 Liter
Oil capacity 0.22 Lit.
Transmission CVT with reverse
Battery GTX12-BS
Brake Front: R/L Disc brake Rear: Disc Brake
Suspension Front: Dual A-arm with 5 way preload-adjustable shocks
Rear: Swing arm with preload adjustable shock
Final drive Chain/Oil-seal Chain 520
Front tire AT21 x 7- 10
Rear tire AT20 x 11- 9
Color White-Black; Red-Black; Black


Diakrite. :crosser:

Edited for Typo's, taalfouten en wat aanpassingen na extra testen.

Update 3-1-2010 :

Quad heeft er nu 539 km op zitten. De top is inmiddels naar max 54 km/u gestegen(wind mee, plat op de tank) Tegen de wind in, windkracht 4 a 5 , houdt het bij 44 km/u op. De vries-kou helpt ook niet echt. Blok loopt niet mooi "rond" en trilt erg in het middengebied. Pas na een kilometer of 15 is het blok warm genoeg en loopt hij wat soepeler.

Verbruik is helaas ook heel hoog tegen de wind in: 1:15! Dat is wel even schrikken voor een "geknepen" 50cc... Met de wind mee zakt dit echter naar 1:17 /1:19 Ik denk dat ik de sproeiernaald wat laat zakken, want hij verzuipt een beetje in het middengebied en komt daar moeilijk doorheen -dat zou het verbruik kunnen verklaren-. Bij een beetje wind mee rijdt hij vrij consequent 50, soms iets meer, op de digitale teller. Deze is behoorlijk precies, daar je zelf de wielomtrek precies kunt invoeren en de teller doet dan de rest. Hobbelen is iets minder geworden nadat ik de banden met een hele lage spanning heb gereden en toen weer opgepompt(0,5 bar ipv 0,3). Uitbalanceren moet nog wel.

Het blokje is keurig blijven werken in weer en wind. Met oud&nieuw ben ik bij -8 naar het ouderlijk huis gereden(65km ver. BMW winter handschoenen zijn echt geweldig!!), sneewstorm in de rug en alles bleef keurig werken, geen enkele hik of oprisping. Ook geen bevroren carburateur, daar was ik nl. wel bang voor. Er gaat echter een elektriek snoertje van de ontsteking naar de carburateur, dus ik denk dat er carb-heating op zit('K zou niet weten waar dat anders voor kan zijn).

Enige schade na 500/600km? Afgeknapte bevestiging v/h lucht filter. Door de sneeuw had ik een slinger in het fietspad niet gezien en ben met 50km/u over een stelletje onhandig gelegde stoepranden heen gevlogen. 'K schrok me de tering! ..Quad gaf geen krimp dankzij de zware ophangingen en dempers. Het plastic van het luchtfilter was gewoon broos geworden door de koude, denk ik. Gelukkig was dit te fixen met een tie-wrap. Verder bleek de knipperlicht-schakelaar gevoelig voor bevriezing. Soms moest ik wel 5 a 6 keer uit/aan uit/aan doen voordat de knipperlichten aangingen. Iets waar ik bij gewone temperaturen en regen, geen last van had. :?

Een aantal andere SP50S-bezitters heeft gemeld dat de top-snelheid gedurende de komende maanden nog verder omhoog gaat. Al met al blijkt 55 km/u zonder opvoeren heel realistisch. De mijne doet dit beslist nog niet, maar dit schijnt ook pas na een 800/900km zo te zijn.

Toffe opsteker?

Ik reed door 10cm hoge sneeuw naast een fietspad, en een over haar stuur gebogen, tegen de wind in worstelende meid van een jaar of 16 gilde:"Ik wil ook een Quad..kan ik ook zo vet door de sneeuw"

Ik krijg ook veel opgestoken duimen, soms zelfs vanuit auto's. Een quad wordt schijnbaar niet zo bedreigend ervaren als bijvoorbeeld een supermotard. Misschien omdattie wat op een puppy lijkt door z'n bolle wielen en ietwat gedrongen voorkomen?

edit 2014

De huidige generatie SP50SH verschilt íets van de besproken 2010-versie. De overbrenging is aangepast, met als resultaat dat de huidige SP50 de 50 standaard ènkel haalt met een heleboel boel stormwind mee. Aan de andere kant trekt hij wat vlotter door naar de 40, valt hij niet meer zo veel terug tegen de wind in, zeg 44/45km/u, en 38 km/u de helling op.

Carburateur is geen Mikuni meer maar een 18mm van een ander type. Verbruik is ongetuned nog steeds bar&boos 1/17 op zijn best. Er lijkt ook een sterkere snaar in te zitten. Is in ieder geval een ander type. Op dit moment heb ik zo'n 2500km erop zitten, en het carter is nog lang niet zo'n stofzooi als de vorige bij dezelfde hoeveelheid km.

Er zit ook een zwaardere 9amp accu in (was 6 bij de vorige)

Door de andere overbrenging haalt hij de 60 ook niet meer met 70cc. Trekt tussen de 20 en 50 echter als een beest (voor een bromquad..)
Verbruik is, net als de vorige, gezakt naar 1:18 tot 1:20, zelfs iets beter op lange einden.
Laatst gewijzigd door diakrite op za 15 nov, 2014 17:40, 14 keer totaal gewijzigd.
Is dat duur, zo'n Kwats?
Pindapotje
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 812
Lid geworden op: zo 04 okt, 2009 19:27
Locatie: Dubai
Contacteer:

Re: Access SP50S Review

Bericht door Pindapotje »

Leuke review, veel plezier met je quad......... misschien kan je er een andere varioplaat inzetten dan red ie de 60 wel. :crosser:
diakrite
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 nov, 2009 21:13

Re: Access SP50S Review

Bericht door diakrite »

dank jewel .
varioplaat? is dat niet iets in piaggio-blokjes ? :? . Minarelli's hebben meestal zo'n "vario-ring" De Access blijkt dat niet te hebben, althans, volgens andere Access-quad rijders. Ik denk dat ik maar begin met een ..eeehh hoe heet dat.. "overrange?"poulie?? Ik ben een schakelrijder, dus de kunst van het minarelli-tunen heb ik nog niet zo door :oops: .

Mij is verteld dat een poulie waar de spietjes door een rechte baan glijden ,in iedergeval sneller optrekt. Dat vind ik eigenlijk het leukste; dat zo'n zwaar ding zo vlot mogelijk weg rijdt . De power is er in iedergeval wel. op een verhard zandpad met enorme kuilen en richels, haalde ik tot mijn stomme verbazing een ruime 40. Die dip rond 28/30 dus inderdaad iets in de koppeling.

Ik wacht nog ff met openhalen van het carter, al was het alleen al omdat het in mijn garage/carport VRIEST!! Brrrrrrrr... te koud om te sleutelen. :D

update-je
Ik ontdekte dat die smiechten in Taiwan een stuk uit de uitlaatbocht hebben gezaagd, en er een dunner buisje met een dikkere wand tussen hebben gelast(kan je horen door er tegenaan te tikken, resonantie is beduidend anders). Zou dat... :idea:..? TZT gaat deze uitlaat er toch onder weg, en dan ga ik hem ff open flexen. Wie weet kan het redelijk origineel blijven en toch vlotter gaan zonder toename in geluid(60km/u is mij nog steeds genoeg)
Laatst gewijzigd door diakrite op do 08 apr, 2010 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Is dat duur, zo'n Kwats?
EmmsDuWonderkid
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 mar, 2010 16:03

Re: Access SP50S Review

Bericht door EmmsDuWonderkid »

Ff tussendoor is het veilig als je je access aan de "voorbumper" en een paal ofzo vast zet met een slot?
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Access SP50S Review

Bericht door Haagje »

EmmsDuWonderkid schreef:Ff tussendoor is het veilig als je je access aan de "voorbumper" en een paal ofzo vast zet met een slot?
Uuh nee? :P 4 schroeven en je bent em kwijt...
Doe hem om je frame vooraan...
diakrite
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 nov, 2009 21:13

Re: Access SP50S Review

Bericht door diakrite »

Of aan de voorophanging. Dat is wat ik altijd doe. Gebruik GEEN schijfremslot! Het is veeeel te gemakkelijk dat te vergeten, zelfs een neon-geel koordje zie je over het hoofd. Ik heb nu voor honderden euro's schade aan de achterschijfrem, doordat ik met mijn stomme harses, het schijfrem-slot vergeten was. Geloof mij, de SP50S heeft meer dan genoeg koppel om alles aan barrels te trekken! :( Dankzij de ANWB kon ik nog wel rijden :duimhoog: , maar kapot=kapot + voorkomen is beter dan genezen.

Oh ja, met een Gia-shot voor 50cc gaat hij net 60, met de wind mee, plat op de tank. Wind tegen is het nog steeds pet:48 km/u. Het enorme gewicht en het grote frontale oppervlakte nekt hem gewoon. Als je harder wilt, zul je toch aan een laagtoerige(want koppel=nodig) 70cc moeten, ben ik bang. Verbruik is ook nog steeds bar. Met de wind mee is het echter wat verbeterd. Ik heb hem er weer afgehaald, want de uitlaat was nog niet omgebouwd. Zeer onhandig bij je rechterbeen.(past echter prima, omdat ik nerf-bars heb, en die plastic bak heb weggeggooid) Ik heb m'n schoenen en m'n onderbeen ook wat verbrand tegen de uitlaat... De quad-boer gaat de uitlaat ombouwen. Dan zien we wel verder.
Is dat duur, zo'n Kwats?
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Access SP50S Review

Bericht door Boncari »

Mooie review!! Goed bezig :applaus:
Het is te hopen dat er van iedere bromquad zo'n review komt, dat is makkelijker kiezen :)
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
yamahablaster2004
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 mar, 2010 21:37

Re: Access SP50S Review

Bericht door yamahablaster2004 »

mooie revieuw. maar ik vind dat voor z'n zware quad 55km/h een hele prestatie.
ook duidelijk revieuw zo horen we hoe het echt in elkaar zit :wink:

echt top :applaus:

ow ja zou je ook een update kunnen geven als je 1000 km hebt gemaakt (als je dat nog niet gedaan hebt tenminste :?: )
yamaha blaster 2004 (black red)
diakrite
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 nov, 2009 21:13

Re: Access SP50S Review

Bericht door diakrite »

Heh, ik heb er ondertussen al 1200 km op zitten ,in weer & wind. 'T gekke ding blijft gewoon lopen .Jammer alleen dat er van de winter zo zwaar gepekeld is . Her en der zit wel wat roest. gelukkig ben ik zo slim geweest om de meeste dragende onderdelen elke dag dat ik eruit moest, in te spuiten met WD40. Dat heeft in ieder geval het aluminium en alle schroeven en moeren goed gehouden.

Na de Gia shot eraf te hebben gehaald is de top weer naar max54 km, storm mee, gezakt. Zonder wind is het echt afgelopen bij 48/50, plat op de tank, hoewel ik moet toegeven dat met windkracht 3 tegen, haalt hij tegenwoordig een nette constante 46km/u....

De quadboer vermoedt dat ze de tandwielen hebben "overgeared", zodat hij niet meer trekt bij hoge snelheden, want de lage top klopt niet bij het vermogen, en het feit dat hij off-road OOK 45km /u haalt, bij 8000 t/pm, zolang de snaar laag op de pouli blijft. uiteindelijk zal het een overdrive-pouli met een 2 tandjes groter achtertandwiel worden .Ik vermoedt dat het dan wel goed komt, 6,3 pk is (theoretisch) genoeg om continue 50 te halen. Dit wist de quadboer-die ook, zeer succesvol, 50 en 90cc wedstrijd quads prepareert- mij weer te vertellen door hem te vergelijken met andere lichte quads, zoals bijv de 100cc Streak. Die heeft ook 6,3 pk, maar gaat ruim 65(met pieken naar 70). Gegeven dat deze 70 kg lichter is, zou dat inderdaad ruim 50 moeten betekenen voor de Access, wat voor een aantal bezitters ook zo blijkt te zijn..

Het enige dat echt klote is, is dat , omdat het zo'njoekel is ,hij zowat nergens te parkeren is .Wettelijk mag hij op de stoep (op kenteken bewijs staat "4 wielige BROMFIETS),maar dat kan je niet maken, de hele stoep is acuut geblokkeerd .Op een(betaalde) parkeerplek kan ook niet..waar zou ik het bonnetje moeten doen???? PLUS dat automobilisten compleet flippen als je hem op een gewone parkeerplek neerzet(Ik heb me heel wat hufterig gescheld moeten laten aanleunen...). Maar ach, het kan niet op tegen de lol die je kan hebben met dat ding, met name door de stad sjezen is echt lachen, alleen al om de verbaasde blikken als je(uit noodzaak) een haakse bocht om-drift.
Laatst gewijzigd door diakrite op ma 18 okt, 2010 01:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Is dat duur, zo'n Kwats?
beaviz
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 27 nov, 2009 07:33
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: Access SP50S Review

Bericht door beaviz »

Mooie review!!

Klinkt allemaal heel herkenbaar. Mijn kymco loopt ook steeds beter na enige kilometers.

Veel plezier nog met je quad....
Kymco mxu 250
diakrite
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 nov, 2009 21:13

Re: Access SP50S Review

Bericht door diakrite »

Dank je! Zal wel lukken. Jammer alleen dat "normaal formaat" brom-quads enkel door Adly en Access worden gemaakt. Ik hoop dat de markt op gang komt en dat de keuze wat ruimer wordt. Ik zou best een Honda full-size quad met een 4-takt 50cc blokje willen zien. Ik weet dat mijn oude ss50 (50cc4-takt schakel) na de ontstekings vervroeger vast te hebben gezet, 95km/u liep met de wind in de rug(en gebruikte nog steeds maar 1:28 8) ). Lijkt me genoeg vermogen om een 180kg zware bromquad een ruime 50 te laten lopen.. Ach..je mag dromen he..
Laatst gewijzigd door diakrite op do 04 nov, 2010 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Is dat duur, zo'n Kwats?
diakrite
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 nov, 2009 21:13

Re: Access SP50S Review

Bericht door diakrite »

wederom kleine update

Heb nu een originele gietijzeren Access 70cc erop gezet (te bestellen bij quadpost.eu) Optrekken is tamelijk indrukwekkend geworden. Weinig scoots die me nog bijhouden. Ik heb originele carburateur en uitlaat gewoon laten zitten. Oliepomp kon ook gewoon blijven zitten, omdat de cilinder+kop speciaal voor de, iets afwijkende Access sp50- en Streak -blokjes is gemaakt(de waterpompslang-aansluiting zit op "normale" minarelli 70cc's precies in de weg van de oliepomp op een access-blok. Is wel bij te vijlen, maar daar ben ik niet zo gek op). Wel heb ik de 82,5 sproeier door een 84 vervangen.
SInds kort ben ik de trotse bezitter van een nuvi-550 GPS, en heb dus meteen de snelheid getest. Netto resultaat:

Topsnelheid is nu ruim 60km/u (61,7km/u om precies te zijn) met de wind in de rug. Met de wind vol in de kop, windkracht 5(!!) haalt hij nu 50/54km/u :shock: . Bijkomend voordeel: omdat het blokje nu minder hard hoeft te werken, is het verbruik naar 1:18 gemiddeld gezakt. Zelfs tegen de wind in, heb ik hem niet erger dan 1:17 kunnen laten zuipen. Bij constant 45 en rustig optrekken (tijdens inrijden van de cilinder en zuiger) heb ik zelfs 1 op 22,3 gehaald.

Met een snelle uitlaat zal hij de 70/75km/u echt wel kunnen halen, maar dat is "dikke-boete+technische keuring+veel meer zuipen+vreselijke herrie" territorium. Ik ga het lot niet verzoeken. De kleine 60km/u die hij nu haalt, rechtopzittend, is mij eigenlijk genoeg. Ik kan nu meekomen op de 60km -wegen, en ik zak niet meer naar 30 km/u als ik een helling opmoet :p ....
Is dat duur, zo'n Kwats?
Thomas_94
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 15:37

Re: Access SP50S Review

Bericht door Thomas_94 »

super leuke review om te lezen! :applaus:
ik heb nu zelf een Derbi Senda X-Race brommert maar wil hem graag verkopen omdat mijn oog gevallen is op de Access SP50-S quad.
het lijkt me een super gaaf ding en dat wordt bij deze bevestigd!
ik kan niet wachten totdat de Derbi verkocht is en ik me ook kan wagen aan een Access.

alleen een vraagje:
heeft de quad ook nog een beetje mooie buddy? of word het gewoon rugzakkie op je rug? ;)
Dennis b
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 14 jul, 2010 22:33
Locatie: hengelo
Contacteer:

Re: Access SP50S Review

Bericht door Dennis b »

mooie review!
toen ik 16 werd had ik eerst een adly 50, en kort daarna ingeruilde voor een nieuwe acces streak 50h long body(die gele limited met achteruit :p ) maar dat bleek niet zo'n heel succes op de langere termijn...
heb hier heel veel kosten aan gehad (motorisch) en de a-armen waren ook slecht gelast (2 keer doorgeknakt)
mar als ik deze zo zie, dan ziet dat er allemaal heel netjes uit!
heel veel succes en plezier met je quad!
voor het opvoeren had ik trouwens toen der tijd een 70cc + technigas uitlaat+ aangepaste carbu en vari... liep aan het begin op autoteller 83, later ongeveer 75/73.
misschien wat voor je!

gr dennis
renegade 1000x xc :D
Dennis b
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 14 jul, 2010 22:33
Locatie: hengelo
Contacteer:

Re: Access SP50S Review

Bericht door Dennis b »

mooie review!
toen ik 16 werd had ik eerst een adly 50, en kort daarna ingeruilde voor een nieuwe acces streak 50h long body(die gele limited met achteruit :p ) maar dat bleek niet zo'n heel succes op de langere termijn...
heb hier heel veel kosten aan gehad (motorisch) en de a-armen waren ook slecht gelast (2 keer doorgeknakt)
mar als ik deze zo zie, dan ziet dat er allemaal heel netjes uit!
heel veel succes en plezier met je quad!
voor het opvoeren had ik trouwens toen der tijd een 70cc + technigas uitlaat+ aangepaste carbu en vari... liep aan het begin op autoteller 83, later ongeveer 75/73.
misschien wat voor je!

gr dennis
renegade 1000x xc :D
Plaats reactie