Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Boncari »

Ik ga de laatste tijd erg vaak met een vriend van me lekker op zondagmiddag een eindje toeren, we stopten altijd iig ieder half uur om ff bij te praten. Dat is nogal onhandig dus hebben we besloten om te kijken voor een communicatiesetje.

De keuze was een walkietalkie of een speciaal systeem voor motorrijders (waarvan de bekendste de Cardo Scala Rider is)
Ik probeer hieronder een goed vergelijk te geven tussen de walkietalkie en de scala rider.
Walkietalkie
Voordelen:
- Goedkoop
- Ver bereik
- Kan met veel mensen communiceren
- Voor het inschakelen dmv stem (VOX) kunnen meerdere niveaus geselecteerd worden
Nadelen:
- Draden nodig of een dure bleutooth walkietalkie
- Veel extra dingen nodig voordat de set compleet is, denk aan speakers, microfoon, tussenstuk etc.
- Je kunt niet tegelijkertijd praten

Cardo Scala Rider
Voordelen:
- Draadloos systeem
- Mobiel ed kunnen er ook op aangesloten worden
- Speciaal gemaakt voor gebruik op de motor
- Waterbestendig
- Je kunt door elkaar praten
Nadelen:
- Kan eigenlijk maar met 1 persoon communiceren, je kunt wel met twee personen communiceren, maar die personen kunnen volgens mij niet met elkaar communiceren
- Duur
- De maximale afstand waarover gecommuniceerd kan worden is maar 500m, volgens de fabriek
De voordelen zoals automatische inschakeling als je gaat praten, aanpassing aan omgevingsgeluid, ruisfilter ed noem ik niet omdat dit bij de duurdere walkietalkies ook te verkrijgen is.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Cardo Scala Rider, omdat we tot nu toe meestal met zn tweeën rijden, omdat we toch niet meer dan 500m uit elkaar rijden, omdat het een draadloos systeem is en omdat de mobiel er ook aan gekoppeld kan worden. Als we vaak met meerderen gaan rijden kan er alsnog een bluetooth walkietalkie aangeschaft worden, deze is wel vrij duur, maar ik heb het idee dat die technologie in opkomst is, dus ze worden nog goedkoper.
De Scala Rider is verkrijgbaar met een bedraade en een microfoon met flexibele hals, omdat ik m gebruik in een crosshelm is de bedraade microfoon totaal niet handig omdat deze niet goed gepositioneerd kan worden.
Wij hebben de Multiset XL Bike-To-Bike gekocht omdat 1 set goedkoper is en omdat het eigenlijk 2 losse sets in 1 zijn, alles wat je nodig hebt zit er in. Er is ook een set voor intercom communicatie, maar dat is alleen voor bijrijders.

Afbeelding

Kostprijs
De prijzen variëren van € 245,- tot € 340,- :shock: . Digitaal Street was met afstand de goedkoopste, dus daar hebben we m maar besteld. Dat was een goede keuze, bezorging binnen een paar dagen en de set was uiteraard compleet.

Inhoud van de mooie doos
- 2x Bluetooth handsfree-module
- 2x bevestigingsbeugel met microfoon en stereo oortelefoon
- 2x montagegereedschap
- 1x snelstartgids
- 2x Opberghoesje
- 2x Plakstrip voor montage zonder beugel
- 2x 220V. Lader
- 2x kabel voor MP3

Gebruiksvriendelijkheid
Het eerste wat eigenlijk moet gebeuren is het monteren van de Scala Rider op de helm, dit kan gewoon door een klem die dmv 2 schroeven geklemd wordt op de rand van de helm, tussen de buitenkant en de binnenbekleding. Het kan zijn dat je een beetje creatief moet zijn, zoals de binnenbekleding lostrekken. Als het helemaal niet wil kan de bevestigingsbeugel ook gelijmd worden.
Daarna moet het systeem ingeschakeld worden, na goed lezen van de handleiding is dit erg makkelijk, alles wordt bevestigd met geluidssignalen.
Het koppelen met de mobiele telefoon ging ook erg goed, het kan zijn dat je het een keer opnieuw moet doen, maar de keren erna gaat het koppelen automatisch.
Het koppelen met de andere Scala Rider gaf eerst wat problemen, vaak was het bij de ene persoon goed, maar dan kon de andere hem niet verstaan. Na een keer aan- en uitschakelen lukt het wel. Afgelopen zondag ging het voor het eerst (4e keer gebruik) in 1x goed!
De volume knopjes moeten wel erg hard ingedrukt worden. Als je hard genoeg drukt wordt het ook bevestigd met een geluidssignaal, dus dat is geen probleem.

Het gebruik
Als alles eenmaal werkt is het een geweldig systeem. Het geluid kan hard genoeg, je kunt elkaar goed verstaan. Boven de 80km/h hoor je wel heel veel ruis (het gaat hier wel om gebruik in een crosshelm, maar in ander reviews had ik deze ervaring ook al gelezen), dus tot de 80km/h is het super, maar daarboven is het niet echt goed.
De automatische inschakeling als je gaat praten werkt wel, maar dit is te gevoelig. Het kan ook liggen aan de crosshelm. Maar dit systeem werkt alleen goed onder de 40km/h, dus dat schakelen wij telkens uit. Het is jammer dat de spraakherkenning iedere keer bij het aanzetten van het systeem uitgezet moet worden, al is het alleen maar 2 knopjes ingedrukt houden voor een korte tijd. Het starten van een gesprek gebeurd dan door een knopje in te drukken op het kastje aan de zijkant van het systeem.
Na een halve minuut geen geluid schakelt het systeem uit, dit werkt ook niet helemaal goed door teveel omgevingsgeluid.
Bellen onder het rijden werkt erg goed, de spraakfuncties van een mobiel kunnen gebruikt worden.
Helaas kan er geen telefoongeluid via de bleutooth doorgestuurd worden, daardoor hoor je het niet als je een sms krijgt. Dit kan opgelost worden door het kabeltje te gebruiken. Deze heeft een jack-plug die in mijn mobiel past, deze plug past ook in de mp3-speler. Muziek luisteren vind ik niets op de quad, het motorgeluid is veel mooier! Maar ik heb het toch getest, de geluidskwaliteit is wel erg slecht. Ook is het jammer dat dan een kabeltje nodig is, dit is toch best wel onhandig. De speakers zijn niet gemaakt om muziek door te luisteren, de spraak is wel super!
Het radio luisteren heb ik niet getest, ik heb wel in andere reviews gelezen dat dit niet goed werkt doordat de frequentie niet automatisch aangepast wordt.
De accuduur is gewoon goed, ik denk dat de 8u spraaktijd die de fabriek opgeeft wel ongeveer klopt!
Het bereik is wel slecht

Conclusie
Het is een lang verhaal geworden, maar ik heb geprobeerd om al mijn ervaringen te verwerken en zo een zo volledig mogelijke review te schrijven.
Ik heb tot nu toe ontzettend veel plezier gehad van het systeem, bij lekker toeren is onze gemiddelde snelheid toch veel lager dan 80km/h (daarboven is er veel ruis) en bij snelle stukken kan het systeem zo ff uitgezet worden. We hebben al een paar keer de hele rit met elkaar gepraat, 1.30u lang :shock:
Het koppelen geeft wel eens wat problemen, maar dit werkt uiteindelijk toch.
Helaas moet de automatische spraakinschakeling (VOX) iedere keer weer opnieuw uitgeschakeld worden.
Het bereik is erg slecht, de 500m wordt echt niet gehaald, dit wordt alleen gehaald op een uitgestrekte vlakte. In de stad is het bereik maar 100m denk ik.
Het systeem ziet er robuust en degelijk uit en dat is het volgens mij ook!


Als er nog vragen zijn of feedback of spel- en formuleringsfouten ofzo dan hoor ik het graag!
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door yamahakoppel »

ik heb ook een scala rider Q2 was een kado van de vriendin :D ik zeg nog tegen haar ziet dat het er 2 zijn zodat wij met elkaar kunnen praten :roll: je kent dat vrouwen begrijpen u maar half als ze dit dan nog eens aan de verkoper moeten uit leggen dan krijg je een week later een scala rider Q2 met de mogelijkheid om met 2 te communiseren en doe je het pak open zit er maar 1 head set in :x nu zegt de verkoper dat ik zo 2 sets had moeten kopen :chagarijn: om met 2 personen te praten
en zij ja maar de verkoper had gezegt dat je met 2 kon praten dus ik dacht dat er dus 2 sets in die doos zaten
( vrouwen hé en blond ) blijkbaar bestaan er dus toch sets met 2 headsets :verymad: dus ben ik 2x 180€ kwijt
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Boncari »

In het overzicht kon ik niet zien dat je gereageerd had :S :?

Maar hahaha, dat is wel balen zeg, maar het is die 180e voor jou wel waard hoor!! ;)
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
theco
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 jan, 2011 12:33
Locatie: Belgie

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door theco »

Ik en mijn man rijden beide ook quad.
Een 500 en een 800 can am outlander.

Wij hebben beide zo'n setje en zijn hier heel tevreden over.
Goed geluid. (filtert het motorgeluid er heel goed uit)
Snel opgeladen.
Makkelijk wisselbaar van helm indien nodig.

Ik zou de set direct weer kopen.

groet theco
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Jazzy »

Het is mij ook niet helemaal duidelijk of je ook een derde kunt toevoegen. Met andere woorden: als ik zondag weer mee wil rijden, kan ik dan meelullen of wordt ik buitengesloten? :) Er staat dit: Bike-to-Bike Intercom: Alternate between 2 other riders. Dat betekent dan dat jij met de één of met de ander kunt communiceren, niet met z'n drieën.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Boncari »

Een ding staat vast, we zullen je niet bewust buitensluiten :P

Ik heb nog even de handleiding erbij gepakt en daar staat:
Let op: U kunt via uw headset (afzonderlijk) communiceren met zowel de primaire als de secondaire gesprekspartner. Echter, de primaire en de secondaire gesprekspartner kunnen onderling niet met elkaar communiceren over de intercom.
Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe het exact werkt.
Ik en Michel zijn iig primaire partners, stel je voor dat we allebei jazzy als secundaire partner instellen. Kan dat?? En hoe kun je wisselen van gesprekspartner, zou dat zijn door het knopje in te drukken?? Wij zijn nu continu met elkaar verbonden, omdat de spraakherkenning niet goed werkt op hogere snelheden..

Maar ik en Michel rijden het meest met zn tweeën, stel je voor dat we heel vaak met meerdere zijn (+jazzy ;) ) dan ben ik wel bereidt om een (bluetooth) walki talki aan te schaffen.
Ik heb nu iig een goede headset

Met een walki talki moet je toch altijd om de beurt praten?? Dat vond ik wel een nadeel, want nu kunnen we lekker door elkaar heen schreeuwen :P
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Boncari »

Ik heb trouwens gisteren gereden mbv de gps op mijn mobiel. Mijn (gratis :D, we-travel) navigatiesysteem vertelde me precies waar ik heen moest, werkte super. Helaas was de stem een beetje zacht, waar dat aan ligt weet ik niet precies. En als ik de stem een keer miste dan werd de route herberekend....

Helaas moest ik mijn mobiel wel met de jack kabel verbinden met de scala rider, maar dat ligt volgens mij aan je mobiel...
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Ardjuh »

Met de vakantie portofoon's met keel mic. getest. Moet zeggen dat het echt ideaal is. Geen last van ruis
en omgevings geluid. Keelmicrofoon kost tussen de 15 en de 30 euro. Afhankelijk van welke versie je neemt.

Keel microfoon is een "bandje" om je nek, die het geluid uit je keel vandaan haald. Dus geen microfoon die in
de weg zit, en wind/motor geluid op pakt. :D

Bij de keel microfoon zit ook een beveiligers oordopje, die sluit je oor bijna geheel af, waardoor zelfs met heel veel
omgevings geluid je de ander nog kan horen. Zodra de Ben Hur combi af is gaan we um testen op de quad. :lol:
No Can't Do!
theco
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 jan, 2011 12:33
Locatie: Belgie

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door theco »

Kan deze keelmicrofoon ook op de scala rider en zit deze de helmsluiting dan niet in de weg?
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Ardjuh »

theco schreef:Kan deze keelmicrofoon ook op de scala rider en zit deze de helmsluiting dan niet in de weg?
Geen idee, ken het scala systeem niet... zijn wel veel verschillende aansluitingen voor te krijgen. Was meer een idee :D
No Can't Do!
theco
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 jan, 2011 12:33
Locatie: Belgie

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door theco »

Waar kan ik zo'n keelmicrofoon kopen.
Heb je mischien een link voor me met meer informatie?

mvg theco
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Boncari »

Dat gaat niet met de scala rider, of je moet de kabel van de originele microfoon doorknippen en erg handig met elektronica zijn ofzo... Volgens mij moet je bij de scala rider altijd de luidsprekers en microfoon van de scala rider gebruiken.

Dan kun je beter een losse walkietalkie kopen denk ik.
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Ardjuh »

theco schreef:Waar kan ik zo'n keelmicrofoon kopen.
Heb je mischien een link voor me met meer informatie?
Hier hebben wij ze vandaan, de goedkoopste versie om te testen. :p
http://www.gadgetinfinity.com/home.php?cat=76
Boncari schreef: Dan kun je beter een losse walkietalkie kopen denk ik.
Waarschijnlijk heb je er idd weinig aan, heb zelf setje porto's aangeschaft
en daar kun je ze zo op inpluggen.

Aan de andere kant steld het ook weinig voor, paar kabeltjes... is alleen zonde
om je dure setje te slopen.

Heb je er al mee gereden eigenlijk? Hoe gaat dat in een crosshelm?
No Can't Do!
Rapr700SE
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 07 apr, 2010 10:14

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door Rapr700SE »

moet ik dan apart een walkie talkie kopen ?
RonaldTD
Quadrider
Quadrider
Berichten: 264
Lid geworden op: za 29 mei, 2010 19:37

Re: Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike

Bericht door RonaldTD »

yamahakoppel schreef:ik heb ook een scala rider Q2 was een kado van de vriendin :D ik zeg nog tegen haar ziet dat het er 2 zijn zodat wij met elkaar kunnen praten :roll: je kent dat vrouwen begrijpen u maar half als ze dit dan nog eens aan de verkoper moeten uit leggen dan krijg je een week later een scala rider Q2 met de mogelijkheid om met 2 te communiseren en doe je het pak open zit er maar 1 head set in :x nu zegt de verkoper dat ik zo 2 sets had moeten kopen :chagarijn: om met 2 personen te praten
en zij ja maar de verkoper had gezegt dat je met 2 kon praten dus ik dacht dat er dus 2 sets in die doos zaten
( vrouwen hé en blond ) blijkbaar bestaan er dus toch sets met 2 headsets :verymad: dus ben ik 2x 180€ kwijt
En het recht om iets te ruilen dan? Kan je dan toch ruilen voor een set met 2 headsets?
Plaats reactie