uitlijnen quad

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Gebruikersavatar
Verhulst
Quadrider
Quadrider
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 19 sep, 2011 20:54

Re: spoor regelen

Bericht door Verhulst »

Ok thanx !!

Nu hoor ik Kris al komen hé :p Ik heb geen stuurdemper en rij met 1 hand :p
Burn the rubber.. Not you'r soul..

1) Yamaha raptor 350 2007 ( sold )
2) Yamaha grizzly 700 2008 ( sold )
3) Yamaha grizzly 550 2011 ( sold )
4) Yamaha raptor 700 ( sold )
5) Yamaha yfz 450 ( sold )
6) Yamaha raptor 700 SE ( sold )
7) ???????????
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: spoor regelen

Bericht door yamahakoppel »

:stupid:
Verhulst schreef:Ja dat wilde ik bedoelen,
Mijn veren vooraan staan al helemaal naar boven gedraaid en de achterkant naar beneden.. ook heb ik hem achteraan heel hard gezet..
Wat bedoel je hier juist want uw moeren moeten vanvoor op onderste staan zodat uw veer op zijn langste is

En hoe staan uw voorste veren, ik ben ooit bij ene weken bezig geweest hij wou zonder fout die rij hoogte wat hij had zelfs eerder vanvoor lager :verymad: heb meerdere keren discussies gehad dat het niet ging gelijk hij wou en de snuit moest omhoog en hij wou eerder lager heb uit eindelijk de ingaande demping hard gezet en uitgaande demping zacht wat ook een kleine verbetering was
ook de banden spelen een rol hij heeft nu nieuwe banden staan omdat de oude 2mm schuin waren Door de eerdere foute afstelling . Ik had hem gezegd rij daar 1000 km bij, die banden zetten zich wel hij heeft nieuwe gekocht en ik heb nu zijn oude banden gedraaid, afgesleten kant vanbuiten op mijne gelegd :mrgreen: rijd niet slecht voor een gratis banden :lol:
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Gebruikersavatar
HondaTRX450r
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 722
Lid geworden op: za 24 dec, 2011 19:12

Re: spoor regelen

Bericht door HondaTRX450r »

Op de weg hoef je toch geen toespoor te hebben? :?
Dat toespoor is toch alleen voor het crossen tijdens het landen en hobbels dat de quad niet opeens naar links of rechts schiet...
Als ik het zou moeten doen met een verlaagde quad dan had ik ze gewoon recht zetten en afstellen met iemand erop :p
Als ik nu met toespoor over de weg rijd slijten me nopjes in het midden ook schuin af, wat logisch is.. :)
#5 Honda 450R

Youtube Kanaal: http://www.youtube.com/user/HondaRacingHolland/videos
Marvin010
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: za 08 dec, 2012 15:19

Re: spoor regelen

Bericht door Marvin010 »

Heb een suzuki ltz gekocht en had een vraag over spoor/camber:
Ik zie dat de voorste banden afgesleten zijn aan de binnenkant maar met mijn ltz kan ik enkel het spoor regelen en niet het camber, kan je dit dan vermijden dat je banden afslijten langs binnen?(ltz is verlaagd, heeft ori a-armen)

Mvg
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: spoor regelen

Bericht door yamahakoppel »

kun je niet vermijden, je kunt als het echt fel schuin is uw rechter band op de linker velg laten trekken zodat de andere kant slijt en ze ook wat vlakker blijven
maar als je spoor goed staat is het verschil van slijten weinig want met draaien en bochten nemen slijt de buitenkant mee
en bij het inveren van de veren gaat uw spoor wat dicht staan wat ook slijtage aan de buitenkant geeft
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Dieter
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: di 16 jul, 2013 22:06

Re: spoor regelen

Bericht door Dieter »

Ik heb mijn spoor recht gezet maar de quad wil nog steeds uitbreken
Dus ik ga eens toespoor proberen eens kijken wat dat geeft
Maar ik heb vanvoor wel smalle bande liggen
Ofzou ik deze beter wisselen
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: spoor regelen

Bericht door yamahakoppel »

hoe ligt uw quad zelf :? zonder bestuurder
als je van voor juist achter de A -armen meet tot op de grond , daar knikt uw kader even omhoog en je meet dan vanachter aan uw voetsteunen aan de kader is dit gelijk of van voor eerder hoger
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
_Matthijs_dm_
Quadrider
Quadrider
Berichten: 298
Lid geworden op: za 19 jun, 2010 12:41
Locatie: poperinge

uitlijnen quad

Bericht door _Matthijs_dm_ »

aan al enkele personen gevraagt hoe lijn jij de quad uit?
krijg namelijk enkele verschillende antwoorden
de ene met de touwtjes langs de wiele en meten ( zo doe ik het namelijk)
maar dan zijn er ook die het op het zicht doen

hoe is het juist of hoe doen jullie het ben benieuwd ??
laat maar horen
*** CAN AM ds 450 efi *** & *** Honda TRX250R ***
** HONDA TRX 450 **
* YAMAHA blaster 200*
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: uitlijnen quad

Bericht door yamahakoppel »

Er zijn mensen die het met touwtjes doen en meten persoonlijk doe ik met een rechte houten balk die ik tegen mijn achter velg leg en dan de speling meet die het voorwiel heeft t.o.v. de balk.
Mijn quad ligt achter iets breder dan voor en anders kun je iets tussen balk en wiel leggen. Persoonlijk kijk ik dan ook wel wat het oog zegt want soms kun je ook fout meten en zo dingen kun je nooit genoeg controleren
Uit ervaring merk ik als de quad in veert het spoor verandert, ik stel mijn wielen altijd recht af met een persoon op de quad sommige spreken van toe spoor, sommige van mm's lees hier soms 1cm ik zet mijn recht

Als je zoekt achter spoor regelen kom je een topic tegen met foto's en uitleg :wink:

Uit ervaring heb ik ook al gemerkt dat de 4 wielen nooit 100% in lijn staan dit wil niet zeggen dat je quad krom is want zelfs bij nieuwe quads heb ik het al gemerkt
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: uitlijnen quad

Bericht door Paul Snip »

2 Assteuntjes of iets dergelijks langs de quad zetten. Daarop een stalen strip of iets anders leggen wat goed recht is. Deze strip leg je exact evenwijdig aan de achtervelgen (meten). Nu kun je het voorwiel erbij stellen.
Denk er wel om dat het stuur rechtstaat. Je kunt het stuur eventueel fixeren met 2 spanbandjes naar de bagagedrager of het frame aan de achterkant.
Andere "quick and dirty" manier is met 2 plakbandjes op de voorbanden. Eerst aan de voorkant meten tussen deze 2 plakbandjes. Dan de quad naar voren duwen totdat deze 2 plakbandjes aan de achterkant zitten en je door het frame weer de afstand kunt meten.
De meeste quads (zeker Utilities) rijden het beste met een beetje toespoor (max 1mm).
Bepaalde quads moeten juist een beetje uitspoor hebben (Bombardier DS bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: uitlijnen quad

Bericht door Jason McCoy »

Gewoon op het oog. Niks geen gekloot met latjes of dingen. Op het oog en in 2 minuten klaar. Heb al denk wel 100 quads zo gedaan en is altijd goed. Ze hebben bij mijn dealer het weleens nagemeten en stond perfect.
Ik zie dus ook echt het nut niet van extra meten.
Nou is het wel zo dat niet iedereen dat goed kan zien. Ik heb van de week nog een auto brug afgesteld gewoon zo op he oog. Mn maat waar ik dat voor deed heeft het later nagemeten met een waterpas en hij stond perfect. Denk dat je dr een beetje gevoel voor moet hebben ook
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: uitlijnen quad

Bericht door Jazzy »

yamahakoppel schreef:Als je zoekt achter spoor regelen kom je een topic tegen met foto's en uitleg :wink:
Ik heb dit nieuwe topic even samengevoegd met het bestaande topic. Zo houden we de informatie mooi centraal.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: uitlijnen quad

Bericht door Paul Snip »

Jason McCoy schreef:Gewoon op het oog. Niks geen gekloot met latjes of dingen. Op het oog en in 2 minuten klaar. Heb al denk wel 100 quads zo gedaan en is altijd goed. Ze hebben bij mijn dealer het weleens nagemeten en stond perfect.
Ik zie dus ook echt het nut niet van extra meten.
Nou is het wel zo dat niet iedereen dat goed kan zien. Ik heb van de week nog een auto brug afgesteld gewoon zo op he oog. Mn maat waar ik dat voor deed heeft het later nagemeten met een waterpas en hij stond perfect. Denk dat je dr een beetje gevoel voor moet hebben ook
Dan kunnen de autobedrijven die dure laserapparatuur ook wel allemaal weggooien dus? Denk het niet! Bij een moderne auto kun je voor en achter zo veel instellen, dat kan niemand op het oog!

Een quad komt inderdaad niet zo precies en dat is op het oog ook wel mogelijk. Met de "plakbandjesmethode" kun je jezelf mooi even controleren dan!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: uitlijnen quad

Bericht door Jazzy »

Als we het echt over uitlijnen hebben dan zie je op het oog het verschil tussen +1 en +3 graden inderdaad niet. Maar als het alleen om de sporing gaat dan kom je op het oog nog een heel eind. Zeker met die starre as achteraan.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: uitlijnen quad

Bericht door Jason McCoy »

Ja natuurlijk, een auto is een heel ander verhaal en ik denk een 4x4 quad ook al. Maar de crossquads en bijv de raptors en ltz kun je prima op het oog
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie