Waar mee te beginnen bij de aanschaf van een quad

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Waar mee te beginnen bij de aanschaf van een quad

Bericht door Ralph »

‘Welke quad moet ik kopen?’ Een veelgestelde vraag op het forum. Vaak wordt de vraag aangevuld met een paar modellen, die binnen het budget liggen van de vraagsteller. Als bij deze gegeven modellen zowel een A- als een B-merk genoemd wordt, kiezen de reageerders vaak voor de A-merken.
Naar mijn mening is dit geen goede benadering. Het eerste en belangrijkste punt waar je over moet nadenken bij het aanschaffen van een nieuwe quad is: ‘Wat ga ik er mee doen?’
Vergelijk het met fietsen. Je koopt geen race fiets om er mee over de heiden te rijden. Andersom, een mountainbike rijdt minder prettig op straat.
Door deze vraag nog verder te specificeren, kun je al een groot aantal modellen schrappen. Een aantal voorbeelden:

Straat gebruik:
- Rijd ik lange afstanden?
- Hoge snelheden?
- Moet er plek zijn voor bagage?
- Rijd ik altijd met passagier, of slechts een enkele keer?

Offroad gebruik:
- Wil ik er mee in de modder? (Heb ik 4x4 nodig?)
- Rijd ik lange afstanden?
- Moet er plek zijn voor bagage?
- Wil ik de quad gebruiken voor de cross (Zo ja, hoe vaak?)

Zo kun je nog wel een paar vragen bedenken. Al deze vragen brengen je dichterbij de juiste keuze.

Natuurlijk speelt het budget ook een rol. Soms zal het verstandig zijn om nog even te sparen, hoe moeilijk dit ook zal zijn als het al kriebelt.
Toch is het zeker geen schande om te kiezen voor een quad uit de B-merk categorie. Zolang je weg blijft uit de C-merk categorie. Je kunt er van uit gaan dat een quad uit de B-merk categorie, een nieuwprijs zal hebben van niet veel minder dan 4000 (pin me hier niet op vast). Dit zijn mooie instapmodellen, die je laten proeven aan het quadrijden en je hoogstwaarschijnlijk doen verlangen naar meer.
Een veel voorkomende kwestie hierin wil ik aanhalen. Dikwijls zie ik een persoon vragen naar een beginnersquad, waarna door velen steevast wordt gereageerd met: ‘een Yamaha Blaster’ Maar bij het gebruik op straat zult u veel meer plezier hebben aan bijvoorbeeld een Kymco KXR250, of een Barossa 170 / 250. Laat u dus niet direct iets wijs maken! Een bekend merk hoeft niet per definitie beter te zijn voor uw toepassing.

Ik snap dat je als totale leek met deze gegevens nog steeds met een aantal vragen blijft zitten. Maar als je een aantal van deze vragen duidelijk maakt in je topic, dan is het voor de echte quadkenners al een stuk makkelijker om je te helpen.
ericyfz
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 29 okt, 2007 16:09
Locatie: achterhoek

Bericht door ericyfz »

zeer goed geschreven.ik heb zelf 3jaar een adly300cc gereden op de weg en offroad nooit geen spijt van gehad
ATV-FReaK
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 24 feb, 2008 07:24

Bericht door ATV-FReaK »

mss een goed idee omeen sticky te plaatsen waar je op moet letten als je een 2dehands quad gaat kopen?
kan mss ook handig zijn voor bepaalde mensen
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Tommyboy
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 46
Lid geworden op: do 08 mar, 2007 18:07

Bericht door Tommyboy »

Idd! Nice topic maar Ralph is het mss niet beter om een algemene richtlijn te plaatsen (dus eigenlijk een antwoord op de vragen).

Bijvoorbeeld ik ben ook een leek, weet totaal niets af van quads en ik zou de quad voornamelijk willen gebruiken voor:

- De openbare weg
- Ik wil voor 65% toch rijden MET mijn vriendin achterop
- Hij mag toch vooruit gaan (tot een 100 Per uur) om zowel te kunnen rijden op 70 per uur wegen ALS 90 per uur wegen ZONDER dat mijn quad gaar wordt gereden door het hoge aantal toeren!
- Afstanden: niet heel ver want met een quad kun je niet de snelweg op, dus pak hooguit een 100-tal km per week ofzo (als het zonnetje schijnt dus eh).

Is dan bijvoorbeeld de yamaha Raptor 700 geschikt? Aangezien ik dit de mooiste quad vind.


Groetjes
ATV-FReaK
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 24 feb, 2008 07:24

Bericht door ATV-FReaK »

zeker is de raptor 700 daar geschikt voor ben bijna zeker dat ie het beste is maar is toch best een heftige quad als je niets gewend bent
gwn eens ergens testrijden en als ie te zwaar is koop je een lichtere is ie goed dan raad ikje zeker de raptor 700 aan
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Het wordt moeilijker wanneer het budget niet zo hoog is. Wanneer je meer te besteden hebt voor een quad, dan wordt het 'makkelijker' om een keuze te maken.

Aan de hand van de genoemde gegevens en je budget is daar wel iets bij te bedenken. Ik zal een keer werken aan een lijstje met wat standaard vragen.
Pookie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 16
Lid geworden op: do 16 mar, 2006 07:06
Locatie: Zonhoven

Bericht door Pookie »

Ik weet ook niet goed wat kopen...
Ik wil geen nieuwe quad kopen maar een tweedehands.. enkel voor op de baan..

Budget: rond de 5000 €

Wat raden jullie dan aan?
Steffen
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 jun, 2005 23:07
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Steffen »

voor dat geld kan je al een mooie recente suzuki Z400 kopen met enkele opties.

5000 € is een mooi start budget.
Pookie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 16
Lid geworden op: do 16 mar, 2006 07:06
Locatie: Zonhoven

Bericht door Pookie »

Het is alleen niet makkelijk als je er niets van kent :)
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Daar zijn wij voor.
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Bericht door cyclonedriver »

met dat budget kan je ook al een mooie (nieuwe) kymco kopen hoor !
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Let een beetje op de datum van het bericht ajb.
piewie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 mei, 2008 22:24

Bericht door piewie »

hallo iedereen hier

ik ben sinds verleden week ook in blijde verwachting van een goes 450 x,van bij quad performance
ik hoop maar dat ik de juiste keuze heb gemaakt,maar ik denk van wel,het is mijn eerste ervaring met dit merk,maar het ziet er wel goed uit denk ik.

groetjes
Graveless
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 90
Lid geworden op: di 14 okt, 2008 12:22
Locatie: Antwerpen (Zandvliet)

Kinderquad

Bericht door Graveless »

Mijn buurman heeft een zoontje van 5 en hij zou er graag een quad voor willen kopen weten jullie mss wat voor quad 2de hands of nieuw aan te raden is voor hem?
Danku voor de moeite :wink:
Plaats reactie