Tips en vragen, over mogelijk eerste Quad :)

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Plaats reactie
Rocky7up
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 okt, 2011 13:43

Tips en vragen, over mogelijk eerste Quad :)

Bericht door Rocky7up »

Geachte Forumleden,

Ik ben al sinds jaar en dag off-road fanaat, maar juist niet van auto's. Doe mij maar een lekkere ATV of Buggy!

Nu had ik in 2011 de kans voor flink geld een brommerquad te kopen + brommercertificaat, achteraf een andere bestemming aan het geld gegeven. Onlangs een redelijke som geld c.a. 1000€ bij elkaar gekregen en dacht weer aan m'n 18-jarige droom (de droom die al 18 jaren duurt, ben nu 22).

Nu eens hier en daar aan het rondkijken geweest, en met vader overlegd over bepaalde zaken. In principe ben ik opzoek, naar een 4-takt cross quad, die degelijk is, mijn 125kg kan dragen, inclusief snelheidsmetertje en niet te duur. Dit moet dan gecombineerd worden met een aanhanger, om deze naar de gebieden te vervoeren waar het toegestaan is met zo'n beestje te crossen.

Helaas zal deze droom naar aller waarschijnlijkheid nog lang uitgesteld moeten worden. Dit voornamelijk i.v.m. geld overweging.


Het allerliefste zou ik gewoon een 250cc quad met kenteken, en motorrijbewijs A1 willen, maar dit zit er voor mij om meerdere redenen niet in. (waaronder psychiatrisch verleden + de nieuwe wetgevingen daaromheen) Ben tevens 100% arbeidsongeschikt verklaard, en ben permanent ziek verklaard. En moet leven van kleine Wajong uitkering. (dit door de absurde hoge eigen bijdrage in de zorg)


Ik wil daarom aan jullie een aantal vragen stellen, en daar jullie oprechte en eigen mening over.


- Er zijn niet veel goede quads te krijgen voor rond de 1000€. Tweedehands of niet, maakt niet veel uit... Wat raden jullie zoal aan?

- Ik heb ook zitten kijken naar Chinese quads, maar nu merk ik dat men op dit forum hier niet al te fier mee is, toch ben ik benieuwd naar meningen en ervaringen?

- Heeft iemand ervaring met MotorPromo winkel in Budel? Ik lees hier allerhande verhalen over op internet. Maar tijdens eigen bezoek niks op aan te merken, werd zeer netjes behandeld, tot in detail voor gelicht over bepaalde quads die ik wel interessant vond. Het waren wel Chinese quads, zo was er een zwarte 150cc van AcXa, werd voorgelicht over een Honda motorblok, maar uiteindelijk valt er op Google totaal NIKS te vinden over deze AcXa en wat je vind, is geen 150cc. Wel valt te vinden op 1 enkele dealer's website in Nederland. Dat de motorblokken in een AcXa juist van Loncin zijn, maar Honda techniek gebruiken, een Honda-cloon dus in mijn ogen... Heeft iemand meer kennis over deze shop, en deze quads?

- Wat is aan te raden voor een beginnend quad bestuurder?

- Mag je net zoals vroeger nog wel op algemene zandpaden komen, die niet tot openbare weg horen, en ook niet tot dichte bebossing?

- Heeft iemand kennis van bepaalde mooie te berijden zandwegen, paden, vlaktes, gebieden, enz. in de buurt van Budel, Noord-Brabant?

- Cross helm, of gewone helm?

- Heeft iemand tips of aanbiedingen voor een goede+goedkope quad van niet meer van 450cc?


Dat was het voorlopig wel zo even.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.


Kijk uit naar jullie eventuele antwoorden.


Vriendelijke groet,
Walter
Laatst gewijzigd door Boncari op ma 17 jun, 2013 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar Sport Bespreking merken en types
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Tips en vragen, over mogelijk eerste Quad :)

Bericht door Jason McCoy »

Hoi Walter en welkom op het forum.

Zoals ik al via pb aangegeven heb vergeet alles wat ook maar een beetje chinees is. In dit geval is in alle gevallen duurkoop. Je blijft aan het sleutelen en er poen in stoppen. zonde dus.
125cc 4 takt is voor een volwassen man echt te weinig. Zulke quads willen echt niet vooruit en je gaat er dus spijt van krijgen.

Gezien het bedrag wat je wilt investeren zou ik je de Barossa aanraden. Er zijn hier op het forum absoluut mensen die hier achter zullen staan.
De quads zijn super onderhoudsvriendelijk en eigenlijk niet stuk te krijgen.
Ook zijn er voor deze quads goed onderdelen te krijgen mocht je een probleem krijgen. Iedere erkende dealer kan dit voor je bestellen.
De quads zijn groot genoeg om er zelfs met 2 personen op te zitten etc. Lijkt mij dus een goeie keus.

Rijden op zandwegen is een beetje lastig. Doorgaans zijn wegen eigendom van de gemeente en mag je er dus officieel niet rijden. Echter zijn er bijna overal wel plekjes waar je rijden mag. (Bij boeren bijvoorbeeld)

Qua helm? Doe wat jou lekker zit. Zolang je maar een helm op doet, dat is wel belangrijk mocht je er een keer af vallen of een tak tegen je hoofd krijgen.
Zelf rijd ik met intergaal op de weg en offroad met een crosshelm.
Voordeel van een crosshelm is dat je als je gaat crossen je wat meer frisse lucht krijgt. Dat is wel lekker.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Rocky7up
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 okt, 2011 13:43

Re: Tips en vragen, over mogelijk eerste Quad :)

Bericht door Rocky7up »

Dank voor je reactie. :)

Ik bezit zelf goede cross handschoenen, en een bromfiets helm

Voldoet een simpele integraal bromfietshelm, of is het slimmer om een motorfietshelm of crosshelm aan te schaffen?

Kijk uit naar je reactie!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Tips en vragen, over mogelijk eerste Quad :)

Bericht door Jason McCoy »

Bromfiets helm weet ik niet precies. Ik geloof dat alle helmen moeten voldoen aan een europese regelgeving.
Er staat dan ook een E nummer in. Achter de letter E vind je een nummer. Deze nummers hebben geen echte betekenis. Dit nummer geeft aan in welk land de helm is gekeurd. Bijvoorbeeld nummer E4 betekend dat de helm in Nederland is gekeurd.
Het maakt dus niet uit welk nummer er achter staat, als het nummer er in staat dan is hij goedgekeurd.

Alle helmen die verkocht worden moeten voorzien zijn van een ECE22-05 keuring (nieuw regelement sinds Jan. 2001)
ECE22-.. is een regelement dat opgesteld is door de Europese Gemeenschap, het hele ECE22-.. verhaal is toegespitst op de keurings normen voor valhelemen)
In het bandje van de helm zal je een label vinden met diverse gegevens zoals, land van keuring (Eetje met cijfer in het cirkeltje) een keurings nummer (geeft merk en type helm aan) vooraf gegaan door een letter.
Deze letters kunnen zijn een: P en de P staat voor Protective (betekent dat het kindeel van de helm goedgekeurd is volgens geldende eisen), NP wat staat voor Non-Protective (zoals vaak bij systeemhelmen, betekent dus dat de helm er uit ziet als een helm met kinprotectie, maar tijdens de test niet sterk genoeg bevonden is) of een J welke staat voor Jet helm (er kan hier dus ook niets verwacht worden in de vorm van bescherming, een half jaar astronautenvoer na een schuiver is standaard ingebouwd).
En achter het keuringsnummer vind je nog het serienummer (zoals een framenummer bij je brommert)
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Karperblues
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 18 jan, 2013 20:53
Locatie: Heerlen

Re: Tips en vragen, over mogelijk eerste Quad :)

Bericht door Karperblues »

Of kijk eens voor een yamaha blaster. Voor een paar 100 euro meer heb je dr een.
Is wel 2 takt maar om af en toe te crossen is dit goed.
Hoog fun gehalte
Quadtje
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 jun, 2017 17:30

Re: Tips en vragen, over mogelijk eerste Quad :)

Bericht door Quadtje »

Weet iemand wanneer ik een 50cc quad koop (aeon) hoeveel km die ongeveer kan rijden?
Of hoeveel km op 1 liter
Plaats reactie