Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Paul Snip »

Voor degenen die denken dat een standaard Raptor extreem snel is:

Stap eens op een Can-Am 1000 of een Arctic Cat 1000, dan praten we dan verder :)
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Jason McCoy »

Nadeel van een 1000 vind ik een beetje dat je het vermogen niet kunt benutten. Ik heb er laatst mee gereden maar als ervaren quad rijder (mag ik wel zeggen denk ik) kreeg ik het gevoel dat de 1000 to much was. Je kunt een quad nog zo snel maken, het gaat er uiteindelijk om dat je plezier hebt. In mijn beleving heeft de 1000 zoveel power (koppel is dat in dit geval denk ik) dat je dit vermogen nooit goed benut krijgt. Ja in de dikke modder wel, maar in Nl niet. Mijn ervaring is dat je harder kunt rijden op een quad die je goed onder controle hebt dan met een quad die boven je kunnen ligt.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Paul Snip »

Klopt! Daarom voldoet bij Arctic Cat een 700, en bij Can-Am een 800 ook voor de meeste mensen. Wil je echt zeker weten nooit vermogen te kort te komen, ga dan voor een 1000 :)

Ik heb op beide 1000cc machines gereden. Met de standaard bandjes en zonder stabilisator kan dat op de straat wel eens een beetje spannend worden. Maar iets verlaagd en met de juiste banden en stabilisator... Kan nog wel eens lastig worden voor de Raptor en LTZ brigade... Een stabilisator kan overigens makkelijk later toegevoegd worden. Dat is voor straatgebruik wel een wereld van verschil.

Ik denk dat je gewoon eens wat machines moet gaan bekijken, eventueel proberen en dan een keuze maken. Voor Yamaha, Can-Am en Arctic Cat kun je in Nederland bij een dealer terecht. Voor E-Atv ben je bijna zeker op Duitsland aangewezen.

Can-Am:
http://intl.canamoffroad.com/be/atv/renegade/all-models

Arctic Cat:
http://www.quadwise.nl/index.php?item=& ... 62&lang=nl

E-ATV:
http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... 98055.html
Nog een opmerking bij het eventueel kopen in Duitsland. De zgn LOF zulassung is daar zeer gewild, dus duur. Omdat ze dan officieel met onbeperkt vermogen mogen rijden. Bij invoer in Nederland is deze LOF zulassung een nadeel omdat hij dan eerst in Duitsland weer naar VKP gekeurd moet worden. Dus de VKP (15kW) quads zijn voor ons interessanter en voordeliger!
dakar
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 feb, 2014 20:43

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door dakar »

Dank voor alle reacties! Super dat jullie bereid zijn mee te denken! :applaus:

Als ik het dus samenvat, als ik niet naar het geld hoef te kijken en ik zoek meer power dan een standaard raptor 700, dan is de E-ATV een erg geschikte optie voor zowel op de weg als offroad? :idea: Nu nog zien de achterhalen of een 525 / 690 voldoende power heeft voor mijn wensen ... :evil:

@ Paul Snip: Zou je wellicht nog iets meer kunnen vertellen over die zogenaamde LOF zulassung. De quads die ik interessant vind, hebben standaar meer dan 50 pk. Dus als ik het goed begrijp moet een soortgelijke quad uit Duitsland eerst opnieuw gekeurd worden? Hoe gaat dat in praktijk in zijn werk? Een auto uit Duitsland heb ik al eens ingevoerd, is dit voor quad gelijk? Betaling van BPM en keuring van RDW? Mocht ik het topich vervuilen, mag dit natuurlijk ook in een persoonlijk bericht.

Groet,

Rob
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Jason McCoy »

Ik mag toch hopen dat je geen E-atv gaat kopen als eerste quad? Je hebt geen ervaring met quad rijden, ik vind het persoonlijk niet verstandig om meteen een raket te gaan kopen. Ja vind hard rijden mooi, je houd van snelheid. Maar daar heb je op een quad vrij weinig aan. Quad rijden is totaal niet te vergelijken met een brommer of een motor, het is een totaal andere ervaring.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Paul Snip »

Ja, dat kan ik je wel vertellen.

Een quad mag in Duitsland (net als in Nederland overigens) officieel maar 15kW hebben. Nou hebben ze daar in Duitsland een maas in de wet voor gevonden door hem op kenteken te zetten als Landbouwvoertuig/Apparatendrager. Er moet dan een trekhaak aan zitten en dubbele voor en achterlichten (links 1 en rechts1). De quad hoeft dan niet begrensd te zijn.

Met deze LOF Zulassung kan de Nederlandse RDW niks. Er zijn 2 workarounds. Inchrijven met behulp van de originele COC, of in Duitsland weer laten keuren als VKP.

Snelle quads zijn in Duitsland beduidend minder waard als er geen LOF Zulassung op zit. Voordeeltje voor ons dus :wink:
Een Bombardier DS mét LOF gaat daar voor 5000-7000 Euro bijvoorbeeld. Zonder mag je blij zijn als je 3000-4000 krijgt. Als je hem al kwijt wordt.

Een quad met VKP Zulassung schrijven ze hier bij de RDW zo in. Net als een auto. Een LOF quad kan heel lastig gaan worden.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Paul Snip »

Qua E-ATV zou ik overigens naar de grote machines kijken (900). Die jij nu aanhaalt zijn ook min of meer crossmachines waarvoor hetzelfde verhaal geldt als Raptor en LTZ. Klein en niet zo heel snel.

De E-ATV die ik bedoel is dat type uit de Mobile.de link.

Als voorbeeld een hele mooie DS met LOF-Zulassung (let op de achterlichten):
http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... ommend_DES
Laatst gewijzigd door Paul Snip op vr 21 feb, 2014 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
dakar
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 feb, 2014 20:43

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door dakar »

@ Jason McCoy:

Dank voor het meedenken. Ik begrijp wat je bedoelt. Heb nu alleen motorervaring en een 20 tal uur quadervaring. Echter vind ik het zonde om nu een quad met minder vermogen te kopen en half jaar meer te willen. Dat beetje extra rijervaring weegt niet op tegen het verspilde geld. Hoogtuit het moment van aanschaf nog een aantal keer een quad te huren of te lenen. Ik denk en hoop dat ik door mijn motorervaring en rustig te starten ook een quad met meer vermogen prima kan rijden.
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Yair »

Ik vraag me af of motorervaring je zal helpen op een quad.
Ik ben het ook wel eens met Jason dat als je een kanon gaat kopen zonder quad ervaring dat het
wel een beetje vrragen is om moeilijkheden.
Wil natuurlijk niet zeggen dat er ongelukken gaan gebeuren ofzo :P
_____________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Jason McCoy »

Ik vind wel dat de raptor 700 nu even flink onderschat word. Ik trek een R6 er vierkant uit met mn raptor. Dus zo langzaam zijn ze nou ook weer niet. Je hebt ook nog het stukje onderhoud en om naar duitsland te moeten voor een service beurt is ook niet alles. Als je veel gaat rijden dan kun je beter kiezen voor een normaal merk als yamaha, suzuki of can-am ofzo waar de onderdelen hier in nederland gewoon in de winkel op de schap liggen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Paul Snip »

Het is maar net hoeveel gas je zélf geeft he...

Vergeleken met een 600cc wegracer, zelfs van 15 jaar oud, is iedere quad langzaam. Dus een beetje motorervaring, zeker voor een schakelquad, lijkt mij nooit weg.

Rob, als ik jouw verhaal zo lees, zou je met een big-bore (snelle) Atv ook goed uit de weg kunnen. Nadeel van deze dingen is eigenlijk alleen het verbruik en het wat minder sportieve weggedrag. Vanaf 700cc zou je kunnen gaan kijken. Misschien een Renegade 800? Die zijn echt snel hoor! Met een 2 cilinder Rotax blok eronder. Alles ook afhankelijk van wat je mooi vindt natuurlijk.

Mijn persoonlijke lijstje zou er zo uitzien:
1. E-Atv
2.Renegade
3.Big-bore ATV (Can-Am/Arctic Cat)
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Paul Snip »

Jason McCoy schreef:Ik vind wel dat de raptor 700 nu even flink onderschat word. Ik trek een R6 er vierkant uit met mn raptor. Dus zo langzaam zijn ze nou ook weer niet. Je hebt ook nog het stukje onderhoud en om naar duitsland te moeten voor een service beurt is ook niet alles. Als je veel gaat rijden dan kun je beter kiezen voor een normaal merk als yamaha, suzuki of can-am ofzo waar de onderdelen hier in nederland gewoon in de winkel op de schap liggen
Rijdt je Oma op die R6 dan? Al die 600cc wegracers hebben minimaal 100pk, dus die trek je er misschien de eerste 100 meter even uit, maar daarna is het doei! Stel je voert een Raptor maximaal op, dan ga je misschien van de standaard 40 pk naar 70 pk? En dan is nog de vraag hoe lang blijft het heel ;-)

Onderhoud van een E-Atv kan bij iedere KTM dealer. Wél zijn deze dingen veel onderhoud nodig. Dus niet goedkoop!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Jason McCoy »


Link

Als je kijk bij 4min. Dat is 0-135 op dat kleine stukje. Inmiddels zitten er andere mods onder waar ik meer power mee heb. En dit is op een nat wegdek waardoor ik amper van zn plaats kan komen. Niet vervelend bedoeld maar ja ik trek een r6 en makkelijk uit. Tuurlijk vanaf de 100 is hij sneller maar dat snapt iedereen. Je kunt wel heel mooi 100 pk of meer hebben maar je trekt zo hard als je wiel op het asfalt kan overbrengen he. En wij hebben gewoon meer grip op de achterwielen.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Ardjuh »

Paul Snip schreef:
Jason McCoy schreef:Ik vind wel dat de raptor 700 nu even flink onderschat word. Ik trek een R6 er vierkant uit met mn raptor. Dus zo langzaam zijn ze nou ook weer niet. Je hebt ook nog het stukje onderhoud en om naar duitsland te moeten voor een service beurt is ook niet alles. Als je veel gaat rijden dan kun je beter kiezen voor een normaal merk als yamaha, suzuki of can-am ofzo waar de onderdelen hier in nederland gewoon in de winkel op de schap liggen
Rijdt je Oma op die R6 dan? Al die 600cc wegracers hebben minimaal 100pk, dus die trek je er misschien de eerste 100 meter even uit, maar daarna is het doei! Stel je voert een Raptor maximaal op, dan ga je misschien van de standaard 40 pk naar 70 pk? En dan is nog de vraag hoe lang blijft het heel ;-)

Onderhoud van een E-Atv kan bij iedere KTM dealer. Wél zijn deze dingen veel onderhoud nodig. Dus niet goedkoop!
Veel onderhoud is relatief, ktm 990 blok in vergelijking met een 700 raptor. Bij zelfde aantal km's heeft ktm 990 de zeker de helft aan onderhoud nodig!

Yamaha onderdelen zijn duurder als KTM, alleen als je 2 cilinder hebt... heb je soms dingen 2x. :p
No Can't Do!
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Hulp / advies gevraagd aanschaf quad

Bericht door Paul Snip »

JasonMcCoy: Die raptor lijkt wel snel inderdaad! En ik vind het ook een mooi ding, begrijp mij niet verkeerd...

Doordat ik grotere machines gewend ben vind ik een Raptor te klein. Ik ben 1,80m en 85 kg, voel mij gewoon beter thuis op een grotere quad.

Als ik een beetje research op internet doe, dan zou een Raptor standaard 38-45 pk moeten hebben. Hoeveel valt daar met turboloze tuning van te maken? 60-70pk? Dan houdt het wel op volgens mij. Wat kost het om aan dat vermogen te komen? En hoeveel draaiuren kan het dan mee? Allemaal afwegingen.

Mijn DS heeft standaard 38kW, zo'n 52pk. Ook niet zo spectaculair dus. Voor mij voldoende omdat deze blokken volgas bestendig zijn.

Ik ben ondertussen wel aan het kijken naar vervanging. Dat wordt denk ik een E-Atv of een Renegade. Eerst nog maar eens een seizoen kilometers maken met dit ding. En een en ander goed overdenken.

Ooit was een DS een droom. Toen reed ik zelf nog met een Symmetje. Uiteindelijk koop je dan zo'n ding en komt er weer een nieuwe droom :)

Ik heb dus niks tegen Raptors. Het is net als met een VW Golf, iedereen heeft er al één. Maar dat houdt ook weer in dat ze nooit heel slecht kunnen zijn dus.
Plaats reactie