vraagje voor de kenners

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Plaats reactie
beamer
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 sep, 2013 13:11

vraagje voor de kenners

Bericht door beamer »

Hallo allemaal.
Twee jaartjes geleden ben ik op dit forum gebotst toen ik op zoek was naar een quad. ik heb me toen laten vangen door een side by side te kopen die na aankoop een kapotte versnellingsbak bleek te hebben. Hoge factuur en veel problemen later heb ik deze terug verkocht, in de tussen tijd heb ik nog steeds geen quad maar nog steeds de interesse erin.
En hierin dus mijn vraag voor de kenners, aangezien ik deze keer niet terug dezelfde problemen wil tegen komen dan twee jaar geleden.
Laat me beginnen bij het begin, vriend van me heeft een can am 800 xt waar ik regelmatig een toertje mee doe bij ons in de velden en in de modder, dus het quad rijden is me niet helemaal 'nieuw' meer. door deze rijervaring met zijn quad weet ik ook dat ik eerder naar een utility leun dan naar een full cross. Heb jaren met de motor gereden en met de jaren ouderdom kreeg ik na een paar uur op de motor toch wel last in de rug. Op de can am van mijn vriend merk ik niks door de ophanging veronderstel ik, ook niet na uurtje vettig modderen.
Nu heb ik geen xt nodig daar het zelden of bijna nooit zal voorvallen dat mijn vrouw mee zal rijden op de quad, mijn zoontje van 5 zal er veel vlugger opzitten achteraan dan zij.
Ikzelf heb beetje zitten rondkijken en ben gevallen voor de Polaris scrambler 800 XP. ben ik verkeerd als ik zeg dat dit een utility/cross mengeling is? Heeft dit type quad dezelfde vering als de can am 800 xt?
Raden jullie mij iets anders aan qua model/type? heb een budget van rond de 5000 euro.
Voor mij is het belangrijk dat ie stevig vooruit gaat in de modder en in de bossen zodat ik mijn vriend een beetje kan volgen, dat de vering onafhankelijk veert en van hetzelfde comfort level is als die van de can am 800.
Nu qua onderhoud heb ik een algemeen vraagje. ik merk in veel verkoop advertenties dat veel mensen vermelden dat ze van alles vervangen hebben en vernieuwd maar als ik dan kijk naar het aantal uren/km dat er maar mee gereden is stel ik me toch de vraag wat voor een onderhoud een quad inhoud. kijk ik aan tegen een onderhoud elke X km/uur zo ja hoeveel? wat houd zo'n onderhoud dan zoal in? Hoe snel moet een motor gereviseerd worden want dit komt je heel regelmatig tegen in de uitleg van verkopers dat de motor volledig gedaan is maar dan is die motor nog maar een jaar oud met nog geen 1000 uren erop.
Veel uitleg nu al dus even stoppen en reacties afwachten. alvast bedankt allemaal.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: vraagje voor de kenners

Bericht door Jazzy »

Zelf doe ik mijn Can-am Outlander 800 zo'n één tot twee keer per jaar voor onderhoud naar de dealer. Per jaar rijd ik zo'n 3.000 tot 4.000 kilometer met mijn quad en gebruik hem vrij zwaar. Eigenlijk zou ik om de 1.000 kilometer de olie moeten vervangen maar dat doe ik dus niet. Op zich is dat wel aan te raden, zou je op termijn profijt van moeten hebben.

Zelf zou ik trouwens zeker een Max aanbevelen, om het maar in Can-am termen te zeggen. Door de langere wielbasis hobbelt het minder en is hij stabieler dus comfortabeler.

Hoorde dit weekend toevallig zeggen dat zijn vorige Polaris erg goede vering had, beter dan zijn huidige Outlander. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, heb nooit een Polaris gehad of zelfs maar mee gereden.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: vraagje voor de kenners

Bericht door Yair »

Ik denk niet dat je een Outlander oid gaat vinden voor 5.000.
_____________________________
Afbeelding
kawasaki25
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 18:33

Re: vraagje voor de kenners

Bericht door kawasaki25 »

je zou ook eens naar een Can am Rengade 500 of 800 kunnen kijken is vergelijkbaar met de scrambler.
met goed speur werk kom je er misschien een tegen in je prijs klasse
beamer
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 sep, 2013 13:11

Re: vraagje voor de kenners

Bericht door beamer »

Ja ik denk dat het niet simpel zal zijn om een degelijke te vinden voor mijn budget.
ik vind bijvoorbeeld deze

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... 60489.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan denk ja, yay binnen het budget.

maar dan vind ik deze

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... 34451.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan denk je mmm ok wat is er in godsnaam mis met die van de eerste link dat hij 'maar' 5000 ervoor wilt.
Plaats reactie