Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

Hey,

Ik heb hier maar eens een profiel aangemaakt aangezien ik met wat vragen zit met betrekking tot quads. De vragen heb ik met de zoekfunctie nog niet kunnen vinden (of niet het antwoord wat ik zocht).

Even een klein stukje over mijzelf:
Ik ben geen beginner qua quads, heb ongeveer 4 jaar plezier gehad van een Yamaha Blaster (voornamelijk voor de cross)
Nog een aantal jaar aan motorcross gedaan met een Honda CR250.

Daarna eigenlijk gestopt met offroad en meer bezig geweest met onroad, en dan voornamelijk racen.
Ik heb nu 6 jaar lang motor gereden, GSX-R600 en GSX-R1000. Zowel veel op de weg als circuit, dus ben aardig wat gewend qua snelheid. Daarnaast race ik hobbymatig nog op het circuit met een 300pk sterke golf.


Nu begint het quad rijden weer te kriebelen (m'n neef heeft laatst een nieuwe grizzly gekocht en ik heb er even wat rondjes op gereden :D )
Het enige wat ik zo jammer vind is dat quad vaak zo'n lage snelheid hebben. Offroad hebben ze vaak genoeg vermogen, maar voor straatgebruik valt het erg tegen.

Daarom twijfel ik een beetje wat voor quad voor mij geschikt is, aangezien ik deze (waarschijnlijk) het meeste voor straat ga gebruiken. Zelf kwam ik dan al snel bij een raptor 700 uit, maar om eerlijk te zijn vind ik die nou ook niet bepaald sterk/snel. Dit komt waarschijnlijk omdat ik de laatste jaren 1000cc supersport motoren gewend ben geraakt.


2 jaar geleden heb ik op een raptor gereden (was oorspronkelijk een 660) maar deze was voorzien van een 1000cc R1 blok. Dat vond ik wel aardig fijn rijden, voor offroad was het niks want zo'n blok moet toeren maken. Maar op straat was het zalig. Heb er de 200 mee aangetikt, want veel harder wilde ik op dat moment niet gaan (werd nogal instabiel :D)

Mijn hoofdvraag is eigenlijk:
Zit er veel verschil in bijv. de 350 raptor of de 700 qua frame/remmen/ophanging etc.
Want ik wil dus waarschijnlijk ook iets van een 600cc motor (r6) in/onder een quad gaan bouwen.
Wat zou de beste basis zijn?

Mvg, Sven
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door Jason McCoy »

Ja zit veel verschil in. Een 700 of een 660 zijn eigenlijk een goeie basis om op t bouwen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

660 vind je amper nog, dus wellicht is een 700 dan makkelijker.

Nu vraag ik me alleen af of iemand hier ervaring mee heeft qua omkeuring? Want kom er achter via het RDW dat dit aardig veel geld gaat kosten om dit om kenteken te krijgen.

Ik heb veel ervaring met andere motoren in auto's bouwen, en dat kost me iedere keer maar een half uurtje RDW + 50 euro afrekenen.

Het schijnt dat een motor / vermogenswijziging van een motorfiets of quad bij RDW lelystad moet en minimaal 650 euro kost + aanvullende kosten voor extra testen...
Dan gaat zo'n project behoorlijk wat kosten...


Wellicht kan ik beter een supermotard kopen als ik wat harder wil rijden en af toe wil crossen....
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door Minyi »

Als je echt iets wil ombouwen zou ik inderdaad voor een raptor 700 / 660 of DS 650 gaan.

Alleen moet je als nog de remmen en frame veranderen en verstevigen.

En dit is inderdaad lastig goedgekeurd te krijgen. Als je goed kan rekenen weet ik dat je ook een tuv keuring kan krijgen in Duitsland en is ie makkelijker in te voeren in Nederland. ( ze slijpen wel een las weg om te kijken of ie wel ingebrand is. )

Alleen loop je tegen nog een probleem: Quads mogen op kenteken maar 15 kw hebben.

Als het je vooral om de snelheid gaat kun je ook kijken naar een E-ATV ( of Gruter and gut ) maar aangezien je al kijkt naar de kosten van de keuring lijkt lijkt me dat niet echt een optie
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

Dank voor de antwoorden!

Hier heb ik echt iets aan, ik ben mij voornamelijk aan het oriënteren wat mogelijk is en wat niet. Zo zie ik wel dat ik tegen veel problemen ga aanlopen wat betreft legaal rondrijden met zoveel vermogen...

Nu heb ik weer wat stof om over na te denken.. Anders gaat zo'n quad me straks meer kosten dan weer een nieuwe supersport motor :mrgreen:
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

Minyi schreef:
Alleen loop je tegen nog een probleem: Quads mogen op kenteken maar 15 kw hebben.

Maar hoezo mogen quads maar 15kw?
Ik zie maar genoeg quads te koop die veel pk's hebben 15 kw is krap 20pk...


Ik ben nu wel zeer benieuwd hoe dat zit. Want ik zie vaker quads aangeboden worden met veel vermogen. Soms staat erbij dat ze niet op Nederlands kenteken kunnen vanwege het vermogen...
Maar als ik RWD hierover bel zeggen ze dat het geen enkel probleem is als hij bijv. al een Duits of Belgisch kenteken heeft..
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door Minyi »

Op papier heeft een raptor 700 maar 15 kw. Alleen is hij werkelijk standaard al over de 40.

Het model dat yamaha laat keuren is nml begrensd op 15 kw.

Het lijkt mij dat je hier tegenaan gaat lopen als je hem wil keuren

Of ze moeten hem als moto laten keuren ( als dat kan ) denk ik.
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

Loop je hier niet tegen problemen aan bij een eventueel ongeval dan?

Het valt mij namelijk op dat heel erg veel supermotards ook allemaal op kenteken staan als 15kw.


Owhja, en is het verschil tussen een raptor 700 en een 450 groot? Ik lees namelijk overal dat een 450 niet voor straat is gemaakt maar voor wedstrijden. Zijn ze dan vrijwel even snel?
Of is die 450 lichter/wendbaarder?

Het blijft kribbelen zo'n quad :D :D
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door Minyi »

De 450 cc's zijn meestal zelfs sneller dan de 700. En ook nog lichter en dus wendbaarder.
Alleen de 450 is een cross blok en de 700 is een enduro blok

Dat betekent dat de 450 blokken veel onderhoud nodig hebben ( volgens het boekje, 5u nieuwe olie, 10u nieuwe filter, 60u nieuwe zuiger ).
Terwijl bij de meeste 700's maar 1 keer per jaar de olie wordt vervangen.
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

Dat onderhoud is voor mij niet zo'n probleem.

Zoals ik al aangaf ben ik supersport motoren gewend, dus ben het ook gewend pas bij hoge toeren vermogen/koppel te hebben :mrgreen:

Zo'n 450 spreekt me op een of andere manier meer aan dan een 700. Die 700 komt bij mij wat zwaarder/logger over ondanks dat ik er nooit op gereden heb.



Eventueel nog kwaaltjes? Of speciale punten waar ik op moet letten bij de aanschaf van een Yamaha?
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door Jason McCoy »

Een 700 is ook anders gebouwd. Het zwaartepunt ligt veel hoger. Dit houd met een ombouw in dat je meer ruimte hebt als bij een 450. Ik denk dat je een R1 blok bijv. ook nooit in de krappe ruimte van een 450 gepropt krijgt.
Een 700 is 1 brok koppel. Je kunt je afvragen of je een hele ombouw wilt gaan doen en dan gekloot krijgen met omkeuren. Je kunt in mijn ogen beter zeggen ik pak een stock 700 blok en bouwt deze naar eigen inzicht om. Andere nokkenas en een turbo kit bijvoorbeeld brengt dit soort quads zoveel power. Je hebt geen R1 blok nodig om hard te gaan. Boven de 130 neemt het rijcomfort ook zover af dat je er eigenlijk zonder hele grote ballen niet meer mee kunt rijden. Denk bijvoorbeeld aan het weggedrag (zoeken). Ook heb je bij zo dik blok meteen andere remmen etc nodig. Je hebt weer extra gewicht, je moet je frame verzagen etc etc.
Met een standaard turbo kit gaat je vermogen al naar 68pk. Pas je inwendig nog wat dingen aan dan kun je hiermee rond de 80 pk halen zonder echt gekke dingen te doen. En dat is op een quad echt meeeeer dan genoeg vermogen. Daarmee rij je een supersport tot de 100 al ver zoek
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

Het ombouwen ga ik niet meer doen. Denk dat ik teveel gezeur op m'n nek ga halen (vooral met betrekking tot keuren etc.) wanneer ik een ander blok ga monteren.
Op de een of andere manier trekt zo'n 450 mij meer aan dan een 700.
Maar nu twijfel ik nog steeds of ik liever een 450 Raptor koop, of een supermotard.

Beide vind ik erg leuk. Vaak ligt de top van een supermotard wel iets hoger (al is dat vaak nog steeds onder de 140km/u).

Ik moet dan alleen kijken wat meer praktisch is....
Wellicht ga ik dit weekend kijken bij een raptor, zijn er nog speciale punten om op te letten?

Kwaaltjes zoals speling op bepaalde plekken etc.?
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door GTI16VSC »

Ok, een aantal 700's en 450's gevonden.

Komende week wil ik bij deze quads gaan kijken. Alleen zit ik ergens mee. Vrijwel niemand met 700's of 450's te koop kan het onderhoud aantonen. Vooral bij de 450's heeft niemand een idee hoeveel km/ uren deze gelopen hebben en hoelang de zuiger er al in zit etc..

Beetje lastig dus, want zo is de kans dat je tegen grote kosten aanloopt best groot.
Bij al die 700's hetzelfde verhaal. Ze weten alleen dat hij 'altijd goed onderhouden' is. Maar daar blijft het bij, er valt weinig aan te tonen of dat ook daadwerkelijk gebeurt is...
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door Jason McCoy »

Ja dus? Wat is de vraag? Dingen hebben gewoon zelden een orriginele teller en al heeft i die dan nog weet je niet hoe dr mee om is gegaan. Dus gewoon goed kijken naar spelingen etc. Slijtplekken op frame en kappen. Wat voor soort wielen. Vaak worden bijvoorbeeld raptors waar mee gecrosst is voor de verkoop op straatwielen gezet. Die kun je dus meteen schrappen van je lijstje
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Re: Quad aanschaffen (onbeantwoorde vragen)

Bericht door Teunie »

Als je de quad zover gaat tunen als je beschrijft denk ik dat het weinig uit maakt hoeveel uur er op de zuiger zitten want die ga je dan sowieso vervangen door performance parts. Plus nog de meeste andere slijtage delen.

Door de algehele staat van de quad te bekijken krijg je meestal wel een redelijke indruk van hoe hij behandeld is. Zitten alle boutjes en moertjes op hun plek, roestplekken, staat van de lak, speling op de lagers en gewrichten...

Tweedehands kopen is altijd een gok maar als je 80pk uit een raptor of yfz blok wil halen zullen de onderhoudskosten om alles draaiend te houden sowieso hoog zijn.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Plaats reactie