Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
joranbloem
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 mei, 2016 15:02

Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door joranbloem »

Hoi,

29 september word ik eindelijk 16, en ook al is dat ver weg wil ik alvast weten wat de mogelijkheden zijn.
Ik wil een goed merk, geen rommel, en mijn budget is ongeveer 3000 euro. Ik zag de kymco mxu en vond hem op zich best leuk. Ik koop alleen nieuw en hopelijk wil mijn vader de verzekering betalen, maar anders neem ik wel een beter baantje en betaal ik het zelf.

Ik wil een makkelijke, betrouwbare quad en ik ga er niet mee naar school rijden kf zo, dus een bagage drager is niet nodig.
Verder zijn goede remmen en veiligheid belangrijk, want anders mag ik het niet kopen van mijn ouders en dan wil ik het zelf liever ook niet.

Verder moet het een goed merk zijn waar oor de onderdelen via locale scooterwinkels besteld kunnen worden. Ideaal is een 4-takt, maar 2-takt is ook prima.

Omdat ik echt alleen een brommer-quad mag kopen voor de openbare weg, moet het een 50cc motor hebben en ik dacht niet harder gaan dan 45, maar de meeste halen dat geeneens, dus dat komt wel goed. Het moet een volwassenenquad zijn, dus geen kinderquad, maar dat is logisch. Ik ben namelijk geen 7 meer!

Groetjes,
Joran
Heb altijd te veel én te weinig geld! Te veel geld om alleen te sparen, en te weinig geld om te kopen wat ik wil!
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door SlOoT »

Een Gasgas 50cc is een heel mooi ding. Groot model, sterk frame, minarelli am6 blok.

Staat er een op speurders:
http://www.speurders.nl/overzicht/motor ... ode=7064kg
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
joranbloem
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 mei, 2016 15:02

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door joranbloem »

Ik heb effe gekeken naar een filmpje van die kymco. Ik wist niet dat scooters konden off-roaden! 42 km/u is ook ietsjes sneller dan ik dacht! Scooterrijden is haast leuk!
Heb altijd te veel én te weinig geld! Te veel geld om alleen te sparen, en te weinig geld om te kopen wat ik wil!
joranbloem
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 mei, 2016 15:02

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door joranbloem »

Effe iets anders: Kennen jullie misschien een plek die brombuggies verkoopt? Ik wil weten of dat misschien een optie is, omdat er niet zoveel bromquads zijn en meer mogelijkheden geen kwaad kan.

Mijn favoriete bromquad is nog steeds de kymco mxu 50. Access, e-ton en gasgas?! vind ik niks en zijn moeilijk om te vinden.
Heb altijd te veel én te weinig geld! Te veel geld om alleen te sparen, en te weinig geld om te kopen wat ik wil!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door Jason McCoy »

Een quad moet je ook tegenaan lopen en niet denken: zo en nu koop ik een quad. Zo werkt dat niet

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door Yair »

Klopt idd, en als je denkt dat is hem en hij bevalt je moet je niet wachten want dan is die weg lol.
_____________________________
Afbeelding
joranbloem
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 mei, 2016 15:02

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door joranbloem »

Is zo, maar ik koop toch nieuw, dus dat een quad zomaar weg is is geen probleem. Vind het wel leuk dat je als je 15 1/2 bent, je een scooterrijbewijs mag halen in de eu, maar je nog niet mag rijden!

Ik ben niet iemand die zomaar zijn dromen opgeeft, dus vraag ik dit: Welke brommerbuggies worden verkocht in nederland, en als dat er geen zijn, waar kan ik er dan een laten bouwen?

Buggies lijken me saaier, maar het is wel leuk dat je met een passagier kunt rijden. Ik houd er niet van dat mensen bij me achterop zitten, maar naast me vind ik best.

Tja, ik heb nog even om te beslissen, dus wil ik ook graag weten wat voor bromquads er zijn. De beste die ik heb kunnen vinden is de kymco mxy 50, want ik wil iets waar ik makkelijk kleine dingen mee kan vervoeren.

Ik houd ervan om alles ietsjes anders te doen dan anderen en een brombuggy past om die reden beter bij me, maar dan moet er wel een zijn.

Hoe werkt het nou eigenlijk met je rijbewijs en zo? 15 1/2 rijbewijs en niet mogen rijden is een beetje raar. Heb ik het misschien verkeerd begrepen en mag je wel rijlessen doen, maar niet een rijbewijs hebben?

Edit: las net dat je je theorie mag doen als je 15 1/2 bent, maar praktijk als je 16 bent. Ik vind dat de minimumleeftijd 15 1/2 moet zijn voor alles, maar dan alleen als je best behoorlijk scoort. Sowieso is het niet eerlijk. Je spaart heel lang, hebt het geld, maar moet wachten om je nieuwe voertuig te rijden, omdat er een minimumleeftijd is van 16. Als ik iets bestuur met een motor erin, rij ik altijd zeer voorzichtig en houd ik me gewoon aan de regels. Het maakt niet uit of dat quadden is op vakantie, karten in Nederland, of zelfs modeltreinen besturen, ik rij gewoon zeer voorzichtig met gemotoriseerd spul, simpelweg omdat je dan best kunt genieten en het een hoop gedoe kan besparen, dus ik zou best dagelijk in het verkeer kunnen met een scooter, maarja. De wet is de wet.
Heb altijd te veel én te weinig geld! Te veel geld om alleen te sparen, en te weinig geld om te kopen wat ik wil!
KennyH
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 25 apr, 2016 15:31

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door KennyH »

Die leeftijdsregels zijn er niet voor niets

Snap dat jij het NU vervelend vind maar als je ooit zo oud bent als mij (27) en veel op de weg zit dan ga je het begrijpen ;).

Jij rijd dan misschien voorzichtig maar 75% van jou leeftijd zijn losgeslagen raketten als ze voor het eerst mogen rijden. Ik heb a behoorlijk wat personen van jou leeftijd met hun giechel tegen een grill van een auto zien aanhangen.

En dan is 80% van de tijd meneer de automobilist het schuld terwijl het "jochie" nodig zonder helm en op het achterwiel moest rijden.

Oh en for The record: mensen van mijn leeftijd en ouder kunnen er soms ook wat van dus ik praat geen leeftijds groep goed ;)
joranbloem
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 mei, 2016 15:02

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door joranbloem »

Ach ja, de wet is eiegenlijk altijd een beetje fout, maar regels moeten er zijn.

Ik ben geen quad- of buggy-expert, maar de enige brommerquad van een niet-clonend merk is volgens mij de kymco mxu 50. De Adly 50cc lc-versies lijken me ook leuk, maar hebben 0.23kw te veel. Is er echt niks anders goeds? Er moet iets zijn, toch?! 4000 is mijn budget voor het voertuig zelf, dus niet de bijkomende kosten. Brommerquad of -buggy als straatlegaal, 50cc max, 45km/u max en 4kw max. Koppel mag alles wezen voor zover ik weet. Kennen jullie een goed, betrouwbaar en niet clone van clone die past bij die beschrijving? Het liefst een buggy.

Anders is er natuurlijk nog de tweede optie die resulteert in hoge onderhoudskosten: Een brombuggy laten maken.

Ik heb het budget voor kwaliteitspul, dus geen rommel of dingen waar aan gesleuteld moet worden en geen upgrades qua pk/snelheid om ze goed te maken. Standaard versies met optische, of bruikbaarheidsupgrades, niet performance.

Ik wedt gewoon niet waar kwaliteit eindigt en rommel begint, want duurder is lang niet altijd beter.

Bedankt voor al de info die jullie me al gegeven hebben, trouwens!
Heb altijd te veel én te weinig geld! Te veel geld om alleen te sparen, en te weinig geld om te kopen wat ik wil!
Gebruikersavatar
mafdaf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 24 dec, 2014 21:35
Locatie: Emmen

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door mafdaf »

Spaar gewoon nog twee jaar door en haal je B en een fatsoenlijke Quad...

Verstuurd vanaf mijn Z130 met Tapatalk
Barossa Cheetah 250cc
joranbloem
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 mei, 2016 15:02

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door joranbloem »

50cc is zat voor algemeen gebruik. Als ik 18 ben en mijn autorijbewijs heb, zet ik er gewoon permanent een big bore ki en betere uitlaat op, of haal ik gewoon de limiter eraf. Als ik een buggy laat maken, gaat die meteen klaargemaakt worden voor een flinke motor. Sterker nog, ik koop meteen een goede, sterke motor en desnoods een andere versnellingsbak, zodat ik de mogelijkheid heb om een keer lekker op een baan te crossen, mocht ik een keer in de buurt zijn. Snelheid is ook niet alles, want waar ik woon zijn zeer veel viaducten en gewone bruggen, dus een beetje extra koppel kan geen kwaad. Zeker niet als je ook een passagier hebt. Er is geen limiet voor koppel, alleen kW, dus een beetje slim je motor kiezen resulteert in een snel accelererende buggy met een lage topsnelheid, maar ook genoeg koppel voor een kleine trailer met weinig belading. Een 50cc motor is dus niet per sé heel erg slecht. Het ligt er gewoon aan wat je ermee wilt doen.

Ik verkoop trouwens alleen spullen die ik niet meer gebruik, zoals bijv. wisselstroom treinen als ik liever gelijkstroom wil gebruiken, dus wat ik ook besluit te kopen houd ik een zeer lange tijd. Als ik het verkoop krijg ik er namelijk toch niks voor, dus ik moet hetgene wat ik koop wel leuk blijven vinden, want anders was het natuurlijk geldverspilling. Als ik een buggy laat bouwen, duurt dat ook al een maand of twee denk ik, dus een snelle beslissing kan geen kwaad. Ik houd van koppel, en koppel is er het meest bij lage gearing, dus een lage topsnelheid vind ik prima.

Sparen? Wat is dat eigenlijk?
Heb altijd te veel én te weinig geld! Te veel geld om alleen te sparen, en te weinig geld om te kopen wat ik wil!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door Jazzy »

"Een buggy laten bouwen" is niet realistisch. Reken alleen maar eens uit een week aan uurloon kost, en dan hebben we het nog niet eens over materialen of over de individuele keuring om er een kenteken op te krijgen.

Het zelfde geldt voor een big-bore kit wanneer je 18 bent, zo werkt het niet. Dan zul je je je quad opnieuw moeten laten keuren om hem van L6e in voertuigcategorie L7e te krijgen. Dat is gewoon niet realistisch, je zult je bromquad moeten verkopen en een andere quad kopen.

Als je nu een bromquad wilt rijden dan kun je beter gewoon naar het aanbod kijken en er eentje kiezen die voldoet aan je eisen. En het aanbod is zeer klein dus erg kieskeurig kun je nu eenmaal niet zijn.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door Minyi »

Ben het met jazzy eens, als je een buggy wil laten bouwen stijgt ie boven jouw budget uit als je hem op de weg wil hebben.
Kun je net zo goed een microcar kopen.

En je hebt het de hele tijd over koppel en vermogen alsof het 2 totaal verschillende dingen zijn.

Koppel is de kracht in 1 omwenteling
En vermogen ( kw of pk ) is de kracht in een gezette tijd.

Dus als je een motor hebt met veel koppel en weinig vermogen heb je gewoon een laag maximum toeren ( zoals wat oudere diesels )

Als je een klein aanhangertje of wat dan ook wel trekken moet je alleen de verhouding van je aandrijving te veranderen.
En laten ze daar nu net versnellingsbakken en cvt's voor hebben uitgevonden :D als dat niet genoeg is kun je je tandwiel verhouding van je ketting aanpassen.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door Jazzy »

En laat ik als rasechte zuurpruim de lol dan nog een keer extra verpesten door te zeggen dat je met een quad geen aanhanger mag trekken. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Leuke brommerquad voor openbare weg en toegestane bospaden

Bericht door Jason McCoy »

Trekken van een aanhanger valt niet binnen deze discussie.

Stel je gooit een bigbore onder je brommer quad en ze houden je aan ben je meteen je rijbewijs weer kwijt. De regels zijn erg streng tegenwoordig
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie