Raar probleempje met harde schijf

Wij zorgen voor de ruimte, zorg zelf voor het bier... (niet quadgerelateerde onderwerpen horen hier thuis)
Plaats reactie
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Raar probleempje met harde schijf

Bericht door SlOoT »

Ik heb een nieuwe PC. En het probleem is dat als ik naar de eigenschappen ga van mijn harde schijf, om te kijken hoeveel schijfruimte ik al gebruikt heb, dat ie dan 2x zo veel aangeeft dan wat er daadwerkelijk op staat.

Ik heb dit nog eens gecontroleerd nadat ik een spel heb geinstalleerd. Het spel was 600MB, maar toen ik naar de eigenschappen van de schijf ging was er 1,2GB bij gekomen.

Ik heb de grote van alle mappen op de schijf bij elkaar opgeteld en kom op 36GB uit, maar als ik dan naar de eigenschappen van de schijf ga staat er 72GB :?

Betekend dit dat ik dalijk eigenlijk maar de helft van mijn harde schijf kan gebruiken ?

En hoe fix ik dit probleem ? Is het gewoon een instelling ofzowiets ?
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Charger69
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2879
Lid geworden op: ma 12 feb, 2007 13:12

Bericht door Charger69 »

Ik wou dat ik u kon helpen, maar dat is Chinees voor mij. Ben er wel zeker van dat er hier genoeg op het forum zitten die je wel zullen kunnen helpen :wink:
Kevin vk
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 01 aug, 2005 15:06
Locatie: Hulshout

Bericht door Kevin vk »

Het is niet makkelijk om dat vanop afstand op te lossen, zon probleem kan verschillende oorzaken hebben. Maar wat je kan doen is naar start gaan --> Uitvoeren anklikken en dan de tekst: chkdsk intypen en op ok klikken. Dan laat je hem maar een paar minuten doen, met een beedje geluk geeft hij dan een fout aan en hersteld hij die. Ik ben niet 100% zeker dat het werkt maar je kan het proberen.
AlfA
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1783
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 08:21
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door AlfA »

Een schijf werkt met clusters, dit zijn verzamelingen van gegevens.
Een bestand pakt altijd meer ruimte in op schijf, als dat er effectief inhoud in zit.

Als je bijv een clustergrootte hebt van 16k (16.000 bytes), dan gaat elk bestand telkens werken met blokken van 16k
is dit bestandje maar 2k (2000 tekens) groot, gaat het op schijf evengoed 16k (16.000 tekens) in op je schijf.
Dus je kan je serieus miskijken op die grootte.

En een spel wat op CD 600mb is, staat er meestal ingepakt op, na de installatie is dit vrij normaal dat dit vlot boven 1gb uitkomen.

Niets om je zorgen over te maken.


PS : dit is wat eenvoudig uitgelegd, omdat jullie nieveel hebben aan van die geleerde praat :)
Afbeelding
Dangerous Quadracing Team
http://www.dqt.be
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Bericht door SlOoT »

AlfA schreef: En een spel wat op CD 600mb is, staat er meestal ingepakt op, na de installatie is dit vrij normaal dat dit vlot boven 1gb uitkomen.
De map van het spel na installatie op de harde schijf is 600MB...

Bij mijn oude PC had ik dit probleem niet.

Maar toch bedankt voor de hulp :p
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Alfredo
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1481
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 22:56
Locatie: Antwerpen

Bericht door Alfredo »

Ik dacht eerder aan iets RAID-1 achtig, maar dan softwarematig waarbij er automatisch een backup naar een tweede partitie wordt geschreven. Heb je toevallig meerdere partities? Je kan dit zien in My Computer, C:\ is je Local Disk of Boot en D:\ kan bijvoorbeeld als Backup dienen.

Btw (voor de mensen die het begrijpen), RAID-1 is uitgesloten omdat je enkel 1 van de HDD ziet, dus 2x 160GB = 160GB.
Plaats reactie