Shuttle voor downhillers

Wij zorgen voor de ruimte, zorg zelf voor het bier... (niet quadgerelateerde onderwerpen horen hier thuis)
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Shuttle voor downhillers

Bericht door Jeroen1991 »

Hello guys,

Ik neem aan dat ik eerst even een inleiding moet geven want ik denk dat mijn titel nogal wat vragen oproept :lol:
Dus: mijn broer is begonnen met een nieuwe hobby, downhill fietsen, er zijn redelijk wat mensen die dit doen blijkbaar en hiervoor naar ardennen en verder trekken om met hun fiets van een berg af te rijden.
Nu, deze mensen hebben één beperking, en dat is boven op de berg geraken, dit is natuurlijk zeer intensief (zeker met die speciale downhill fietsen). Daarom gaat men vaak naar skioorden buiten het winterseizoen, om met de stoeltjesliften naar boven te gaan, maar dit is natuurlijk niet overal.

Concreet: het idee was dan om deze mensen dmv touwen en een quad naar boven te trekken.
Dit gebeurt natuurlijk gewoon over een verharde weg, niet zo los door het bos ofzo..

Vragen:
  • 1. Hebben jullie een idee van hoeveel mensen ik zo zou kunnen trekken met een raptor 660? (wij dachten 3-4, in het begin kunnen ze even meetrappen natuurlijk, en eens rollende lijkt het me niet meer zo moeilijk)
  • 2. Zou ik hiervoor een andere tandwielverhouding moeten opzetten om beter te trekken of maakt dit niks uit?
  • 3. Waar de touwen aan vast maken? (Grabbar of achterbrug? -hoog, laag?)
  • 4. Vervoer van de quad: mag dit rechtop? Welke voorzorgen?
On the side: als er eventueel groeiende interesse zou zijn vanuit downhill land, zijn er misschien mensen die wel is zo een dag (of vaker) mee naar de ardennen zouden willen om mee te shuttelen?

Afhankelijk van de tussentijd zouden we eventueel wat kleine tochtjes kunnen maken tussenin, of is een andere weg terug naar beneden nemen. Voorlopig zijn er nog geen concrete plannen, maar zodra ik klaar ben examens, beginnen we met testen. Dan kan ook meer gezegd worden over bijvoorbeeld de tussentijd tot de volgende shuttlerit naar boven want voorlopig is alles nog vrij vaag.

De benzine vergoeden ze natuurlijk, en misschien dat er wel wat winst op gemaakt kan worden eventueel omdat dit toch wel een meerwaarde betekent voor die mensen, maar laten we daar voorlopig niet van uit gaan.

Looking forward to your help, I salute you! :bier:
Yamaha Raptor 660R!
Gebruikersavatar
jumper2110
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1189
Lid geworden op: za 31 jul, 2010 15:15

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door jumper2110 »

Ik wil zeker en vast is meegaan! When i'm back !

Lijkt me wel sjiek om te doen 8)
Robin95
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 18:35
Locatie: Wellen

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Robin95 »

ik denk dat je wel meer dan 3-4 fietsers in een keer kan meenemen hoor, je kan behoorlijk wat trekken met zo'n quad, wel zien dat je je koppeling niet laat slippen. Maar het hangt er natuurlijk vooral van af hoe steil deze bergen zijn
<3 Yamaha Raptor 350 <3
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door yamahakoppel »

hoe ga je die 3 man trekken langs elkaar of achter elkaar
hoe ga je die fietsen trekken ze moeten nog goed kunnen sturen moet dan al aan het frame trekken aan het ball hoofd
dus koort, kabel moet ook al op de zelfde hoogte aan quad hangen grab-bar dus, als je een brede stang er aan maakt kunnen ze langs elkaar of achter elkaar kun je van ene zijn zadel naar de andere zijn ball hoofd gaan

heb je misschiens foto van die speciale fietsen :wink:
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Jeroen1991 »

Ja ik denk zelf dat 4 wel het maximum is voor de fietsers zelf, zonder in de knoop te geraken :p
Maar dat zullen de tests natuurlijk moeten uitwijzen.. :D

Ja en met dat koppeling slippen zit ik inderdaad. Vandaar de tandwielverhouding misschien, omdat ik in het begin traag moet vertrekken, en dit met de huidige verhouding misschien niet lukt..

@Yamahakoppel:
Voor de veiligheid moet dit natuurlijk gebeuren met touwen die ze elk moment kunnen loslaten, dus gewoon het koord vasthouden en sturen met de andere hand, dit langs elkaar ja, anders komt het niet goed denk ik :p
Yamaha Raptor 660R!
Robin95
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 18:35
Locatie: Wellen

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Robin95 »

Als je het zo bekijkt is 4 idd het maximum. Ik denk dat je best een soort van horizontale staaf maakt, en dit bevestigen aan de as, anders zou ik niet weten hoe je het zou doen.
<3 Yamaha Raptor 350 <3
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Jason McCoy »

Ik heb er even over nagedacht.
Je moet een maniet hebben dan da mensen op de fiets geen last van elkaar hebben, en indien nodig een veilige escape hebben.

Dus heb ik het volgende bedacht.
Afbeelding

(misschien moet je iets inzoomen)

Goed aan je quad maak je een touw met koppeling a en koppeling b
aan koppeling b maak je koppeling c. aan koppeling d maak je t handvat.
(gewoon t touw vasthouden is niet te doen)
Dat handvat is voor de eerste fiets

Aan koppeling b maak je weer een nieuwe koppeling a vast. Aan dat touw zit aan het eind dus weer een koppeling b.
Die b verbind je aan c en d weer aan het handvat.

Op deze maniet kun je door blijven gaan totdat je quad op de maximale trekkracht zit.
Ik denk dat je op deze manier al gauw een stuk of 10 tot 15 fietsen kunt slepen.

Moet bijvoorbeeld de 3 fiets om wat voor reden ook loslaten dan kan de rest op een veilige manier loslaten zonder dat er touwen alle kanten op gaan. Tevens kan degene die helemaal achteraan staat al eerste het touw beetpakken en strak trekken zodat er geen knopen ontstaan. Ben je een keer met 3 mensen dan koppel je de rest van t touw eenvoudig af en heb je geen onnodig stuk touw over waar je mee blijft zitten
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Jazzy »

Ik zou het gewoon eerst een keer proberen, denk dat het nog best tegen zal vallen. Als je het touw vastmaakt aan een fiets dan kun je zelf niet goed meer fietsen omdat je naar één kant getrokken wordt. Verder moet je het touw zo laag mogelijk aan de quad vastmaken omdat je anders instabiel wordt, bij een bocht zou het gewicht aan het touw trekt de quad om kunnen laten kieperen als je het bovenaan vastgemaakt hebt.

En omdat dit een interessant onderwerp is maar niet specifiek over sportquads gaat verplaats ik het even naar Café. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Jason McCoy »

Nouw ik denk dat dat omvallen nog niet zozeer een probleem is. Je trekt in de winter in de sneeuw met gemak een stuk of 15 slee'en.

Denk dat t vasthouden op mijn manier ook er prima gaat lukken.
Het grootste probleem zijn bochten idd. Je mag t touw dan namelijk liet laten fieren want anders trekt i ineens weer strak en zwiep je iedereen in de binnenbocht van zn fiets.

Vasthouden gaat prima denk ik hoor. Bij een brommer of scooter gaat aanhangen met je fiets ook prima

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
xScorxPiusx
Quadrider
Quadrider
Berichten: 439
Lid geworden op: za 18 feb, 2012 13:46

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door xScorxPiusx »

Volgens mij heb je power genoeg alleen dat gedoe met erachter hangen gaat moeilijk worden..

Kan je niet een klein licht aanhangwagentje maken om daar de fietsen op te gooien? en dan de andere gewoon achter op de wagen staan met een soort rekje?

Dus zoiets als dit maar misschien kan je alles dan een beetje lomper aanpakken en zelf in elkaar zetten:
Afbeelding
En dan daarachter een stukje plaat of hout om er op te staan met een paar stangen boven om je aan vast te houden? netzo als bij die vuilnis wagens? als je maar niet te hard rijd komt alles wel goed want stel als je er af valt kan je er gewoon afspringen.. Zon snelheidje van 25 zou je wel kunnen halen..

en als de blauwpetten aankomen kan je bijv. zeggen dat je aan het zoeken bent naar onderdelen ofzo?? Volgens mij zijn daar dan wel genoeg smoesjes voor..
"Minis are for girls"

- Robby Gordon.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Jazzy »

Ik denk ook dat een aanganger een stuk beter werkt. Als je toch wilt gaan slepen, vergeet het dan niet te filmen. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Jeroen1991 »

Eerst en vooral allemaal al bedankt voor de reacties en het meedenken!
Ik heb het er gisteren nog even over gehad met men broer:
Het idee van Jason gaat niet lukken omdat het dan moeilijk wordt om het touw continu strak te houden.
De aanhanger zien we echter als laatste optie..
Voorlopig gaan we testen met losse touwen (eventueel aan een demonteerbare langere buis) voor elke fietser apart, met 1 hand vasthouden en 1 sturen zou geen probleem zijn omdat die downhillers toch wel serieus wat gewoon zijn (heb een random filmpje toegevoegd om een idee te hebben wat het precies is).
De snelheid zou ook maar tussen 10-20 km/u zijn dus als iets misgaat is het gewoon ff loslaten en roepen.
Hij had het ook al aan twee vrienden voorgesteld en die waren zeer enthousiast en die gaan dus ook mee testen dan.
Hij zei zelf ook dat die mensen daar gerust voor willen betalen omdat ze normaal ook voor stoeltjesliften moeten betalen en het toch wel een grote meerwaarde geeft als ze niet naar boven moeten wandelen.

http://youtu.be/v3nkzjACUG4
Yamaha Raptor 660R!
xScorxPiusx
Quadrider
Quadrider
Berichten: 439
Lid geworden op: za 18 feb, 2012 13:46

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door xScorxPiusx »

Dat met de touwen kan wel wat beeldmateriaal opleveren haha.

Ziet er wel vet uit zon sport..

Maar ik had heel even lopen denken en als je nou een T buis recht omhoog maakt en dat doe je bijv isolatie materiaal om de bovenkant van de T om de fietsen op te hangen.

en dan van dit http://www.metaalwinkel.nl/persroosters ... ptreden.kw materiaal om erop te gaan staan. Ben je wel een middagje zoet maar dat heb iets :D

Je hoeft je geen zorgen te maken over het gewicht probleem want zoveel hoeft het toch niet te wegen..
"Minis are for girls"

- Robby Gordon.
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Ardjuh »

je zou eigenlijk een buis moeten hebben naar achter die ze gewoon vast kunnen houden. Dan is het gewoon
kwestie van ernaast fietsen en dan vast pakken... als iets niet lekker gaat los laten en zelf verder
fietsen totdat boel weer onder controle is en dan weer op pikken. Als je 1 hebt die een touw los
laat gaat dat touw slingeren... en gaat de rest ook onderuit als het tegen zit. :lol:
No Can't Do!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Shuttle voor downhillers

Bericht door Jason McCoy »

Touw valt dan naar beneden he, das de zwaartekracht
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie