Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de auto

Wij zorgen voor de ruimte, zorg zelf voor het bier... (niet quadgerelateerde onderwerpen horen hier thuis)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
r4pt0r
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 12 mei, 2013 11:08
Locatie: 't zuiden

Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de auto

Bericht door r4pt0r »

Hallo mede QFB'ers,

Heeft toevallig iemand van jullie eens een vouwcaravan omgebouwd tot quad aanhanger? Of dit geprobeerd? :)

Ik heb toevallig een vouwcaravan gekregen voor nop, en dacht ik probeer het gewoon eens aangezien het mij nog niks heeft gekost. Mijn hoofdzakelijke vragen zijn dus:
  • Hoe hebben jullie het opgelost met de wielen, omdat een vouwcaravan de wielen binnen de plaat heeft staan, en de quad dus in de praktijk over de wielen heen moet rijden. Dus de wielen van de aanhanger zitten dan tussen de voor en achterwielen van de quad.
  • Hebben jullie er een compleet nieuw frame opgelast, of een verstevigd frame op het bestaande frame gezet.
  • Hebben jullie er ook foto's van, of zijn er ergens voorbeelden te vinden? (Ik heb nog niks kunnen vinden)
Het is niet bedoeld voor een verlaagde quad. Meer voor een 4x4. Dus de bodemvrijheid (24cm bodemplaat aanhanger tot bovenkant spatbord van de aanhanger) zit wel goed i.v.m de bodemvrijheid van de quad in het midden tussen de voor en achterwielen. :)

Ik hoop dat iemand een dit idee met succes heeft omgezet en of iemand foto's kan leveren.

Bij voorbaat dank :crosser:
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door Haagje »

Hey,

Ja ik heb dit gedaan,
Zie:
viewtopic.php?f=42&t=34367&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie alleen dat het resultaat er niet op staat.

Ik heb roosters gekocht en op maat gemaakt en vervolgens vast gelast op het frame.
Zo kun je hem makkelijk afspuiten en valt alle rotzooi zo op de grond.

Frame kun je meestal zo gebruiken ( uiteraard afhankelijk van de opbouw)

Deze hadden ze gebruik als onderstel voor een carnaval wagen met ongeveer 1000 kilo :)
Lag zeer stabiel achter mijn verlaagde caddy mk1.

Zal straks of morgen even kijken voor de andere foto's
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door Haagje »

Hier het resultaat.
Helaas had de verkoper maar 1 groot stuk.
Dus maar een paar aan elkaar gelast.
Ligt niet helemaal recht maar is wel stevig en heeft me in totaal maar 4 tientjes gekost.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door Haagje »

Hier met quad
Afbeelding
cilinderhead
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1548
Lid geworden op: do 04 mar, 2010 19:28
Locatie: zuid-holland

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door cilinderhead »

Heb ik ook gedaan,

vouwwagen zover uit elkaar halen zodat je alleen nog de as + frame over hebt.

hierna heb ik een houten frame gemaakt met betonplex er op.

Daarna nog een buizen frame rondom gemaakt... op onderstaande foto te zien in aanbouw haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succes!
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
Gebruikersavatar
r4pt0r
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 12 mei, 2013 11:08
Locatie: 't zuiden

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door r4pt0r »

Hey,

Allereerst bedankt voor de ophelderende antwoorden en foto's :crosser:

Het probleem bij de vouwwagen in kwestie (Alpen kreuzer) is, dat het frame waar de tent en banken, etc, op vast waren gemaakt redelijk zwak is. Als ik op de hoeken ga staan dan buigt het iets door. Dus zal het op dit moment niet verstandig zijn, om er een plaat op te leggen en dan op de hoeken sjor-ogen te bevestigen. Het frame zou dan waarschijnlijk als een wrap gaan buigen :lol:

Het hele onderstel is van gegalvaniseerd staal (afmetingen 2,15m x 1,50m), met een geremde as, en ook nog een grote afsluitbare disselbak voorop, waar ik dus de spanbanden, accu met eventueel een lier of compressortje en dergelijke in kwijt kan.

Ik ben dus van plan, om een nieuw frame ter vesteviging op het bestaande onderstel vast te bouten. Dus zonder te lassen aan het bestaande frame, aangezien het een smerig klusje is om gegalvaniseerd staal te lassen / slijpen. Daarna wil ik dus ook roosters gaan plaatsen als vervanging van de betonplex plaat die erop gezeten heeft.

Ik moet alleen nog eventjes kijken, of ik dus een soort van "Drive over" wielkasten maak, of dat ik de wielen gewoon open laat. Een quad kan immers zonder problemen over de banden van de aanhanger heenrijden. Het probleem bij open wielen is alleen, dat dus ook meteen alle stenen omhoog gegooid worden. Dus dit is nog een openstaande optie.

Ik zal binnenkort eventjes een foto plaatsen van het onderstel van de vouwwagen. Is iets makkelijker uit te leggen op die manier. 8)
cilinderhead
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1548
Lid geworden op: do 04 mar, 2010 19:28
Locatie: zuid-holland

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door cilinderhead »

Let wel op dat wielkasten verplicht zijn, je riskeert dus een boete als je zonder gaat rijden :wink:
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
Gebruikersavatar
r4pt0r
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 12 mei, 2013 11:08
Locatie: 't zuiden

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door r4pt0r »

cilinderhead schreef:Let wel op dat wielkasten verplicht zijn, je riskeert dus een boete als je zonder gaat rijden :wink:
Ja ja, daar had ik wel al aan gedacht :D

Met open wielen bedoelde ik eigenlijk, alleen een soort van kaal stalen frame, wat fungeert als wielkast, maar gewoon open is. Dus heeft geen beplating erop. Dat wilde ik dan eventueel zo maken, dat ik ze kan verwijderen met een snelsysteem als dat nodig zou zijn.

Met drive-over wielkasten bedoelde ik dus in principe hetzelfde, maar dan compleet bekleed met traanplaat, maar dan op het nieuwe frame vast. Dus niet verwijderbaar.

Ik weet het, beetje verwarrend allemaal in mijn vorige bericht. My bad :D

Handig zijn ook de steunen "soort van krikjes" die je omlaag kunt draaien. Lekker handig als je de quad erop wilt zetten met net een beetje extra stevigheid i.v.m doorzakken achter, waardoor misschien eens een oprijplaat verschiet. En je kunt op deze manier de banden erg makkelijk wisselen met pech langs de weg. Je krikt de aanhanger immers compleet van de grond met die dingen :D

Binnenkort maar eens met solidworks aan de gang gaan om eens het frame te ontwerpen, en om ook meteen de krachten te kunnen simuleren. Altijd handig.
Laatst gewijzigd door r4pt0r op ma 02 jun, 2014 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door AC67 »

Wiel verwisselen kan nog simpeler:neus wiel op de grond zetten en de dissel zo laag mogelijk,steun(blokje hout,balkje oid) onder de lichtbalk achter aan de kant van de lekke band.dan neuswiel uitdraaien zodat de dissel omhoogkomt.dan komt je wiel ook omhoog.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door Jason McCoy »

Tjonge mensen t is geen aanhanger van een ton. Als ik mn wiel van de aanhanger moet verwisselen dan til ik m gewoon op en gooi dr iets onder :wink:
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door AC67 »

Jason McCoy schreef:Tjonge mensen t is geen aanhanger van een ton. Als ik mn wiel van de aanhanger moet verwisselen dan til ik m gewoon op en gooi dr iets onder :wink:
Klopt.maar niet iedereen eet zo veel spinazie als jij en is zo sterk.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door Jason McCoy »

:spieren:
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Zakie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2660
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 21:33
Locatie: Aan het strand!

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door Zakie »

Jason heeft een verbod om naar aanhangwagers te kijken zo sterk is hij! Ze springen in de lucht van zijn oog krachten :P , ben momenteel ook naar vouwwagen te kijken word tijd om iets te hebben om de quad met de auto te kunnen vervoeren.
Al is het nacht zo donker , een Quad zie je toch nooit lopen
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door Ardjuh »

Caravan onderstel is groter, sterker en stabieler.

Jouw as is wel heel smal, weet niet wat voor quad erop moet komen... zeker als je de hoogte
in gaat word het een gammele bedoeling.

Sommige assen kun je gemakkelijk verlengen (gewoon stuk koker ertussen lassen). Ik had eerst
een vouw wagen onderstel, maar over spatborden heen rijden valt toch tegen.

Daarna een caravan onderstel gekocht, waar de as een stuk breder was en kon meer gewicht
hebben waardoor hele boel niet constant aan het slingeren en stuiteren was. :lol: Tot nu toe nog
geen spijt van. Behalve dat die 4.5 x 2.2 meter is en soms beetje overkill voor maar 1 quad. :roll:
No Can't Do!
scorpion
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 27 feb, 2013 21:19
Locatie: messelbroek

Re: Vouwcaravan ombouwen tot quad aanhanger voor achter de a

Bericht door scorpion »

de krachten worden opgevangen door de balken in het midden, zie foto.
dus is normaal dat het wat meegeeft op de hoeken.
een goed stevige plaat erop in 1 stuk is normaal voldoende voor uw quad.
Plaats reactie