Gopro vs garmin virb

Wij zorgen voor de ruimte, zorg zelf voor het bier... (niet quadgerelateerde onderwerpen horen hier thuis)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koen.raptor700
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 21 aug, 2011 18:08
Locatie: Oostkamp

Gopro vs garmin virb

Bericht door koen.raptor700 »

Ik denk eraan om een actie-camera aan te schaffen om eens te filmen.
Het enige waar ik schrik van heb dat je geen goede resultaten hebt doordat de lens direct vol hangt met modder
en je na een tijdje het spul aan de kant legt...
Ook twijfel ik tussen een gopro en een garmin virb, het handige aan een virb is dat je die
makkelijk met de schuifschakelaar aan & uit kunt zetten tijdens het filmen. (je kan niet missen)
Met de gopro denk ik dat je niet direct weet of je al dan niet aan het filmen bent of zie ik dit verkeerd?
Graag jullie reacties aub.
Some say "more is less", I say "more is better"

Rij nu met CAN AM renegade 1000 XXC
Had voorheen Yamaha Raptor700 SE, Yamaha YFZ450, (mijn zoontje rijdt met een Raptor 250)
Gebruikersavatar
RubenB
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 54
Lid geworden op: za 27 dec, 2014 18:56
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Re: Gopro vs garmin virb

Bericht door RubenB »

Eigenlijk moet ik niet reageren, aangezien ik een GoPro-fanaat ben.
Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten. Als eerste het budget. GoPro's zijn verschrikkelijk duur. De 4-serie begint bij 380 ongeveer. Je kunt ook nog de 3+ Silver nemen, die is redelijk betaalbaar maar wel moeilijker te verkrijgen. GoPro stapt namelijk over op de 4-serie, en langzaam verdwijnen de voorgangers.
Voordeel is dat je enorm veel mogelijkheden hebt. Zo zit er een afstandsbediening bij waarop je af kunt lezen wat de status van je camera is en natuurlijk kun je hem ermee bedienen.
Ook de verschillende soorten mounts maken het makkelijk om je GoPro overal aan vast te knopen in de stand die je wilt. Op Aliexpress kun je voor een appel en een ei extra batterijen, mounts en andere accessoires kopen.
Over de kwaliteit valt bij een GoPro niet te twisten, deze is gewoon goed.
Ikzelf heb al een 3+ Black Edition en ben van plan om er nog eentje bij te halen. Dan kan ik zowel opnamen als van voor de quad als van achter de quad maken. Dat maakt een filmpje iets minder eenzijdig.
De verschillende mogelijkheden van opnemen maakt van een GoPro een veelzijdige camera. Zo kun je mooie slomo's maken als je op een hogere framerate filmt. Ook kun je mooie timelapsefilmpjes maken met de timelapse functie.
En als laatste is de GoPro in zijn behuizing water- en stootvast. De surfeditie gaat zelfs tot 40 meter diepte. Dus een waterplas is geen probleem. Is het lensje vies?? Even een doekje erover en je kunt weer verder.

Wat ik van de Virb weet is dat sommige modellen de snelheid en de G-krachten kunnen laten zien in je film. Dat is op een ruig of snel parcours wel erg leuk. Ik heb een aantal filmpjes gezien van de Virb en de beeldkwaliteit is ook gewoon goed. Doet niets onder aan een GoPro.

De keuze ligt bij de volgende zaken: budget, mogelijkheden, mounts.
Wil je gewoon simpele filmpjes maken van bijvoorbeeld een rit, en voor de rest geen poespas, dan is de Virb zeker een optie. Wil je wat meer en experimenteren met mounts, dan zou ik zeker voor de GoPro gaan.

Wat ook leuk is: vul DIY GoPro in op Youtube. Veel mensen maken voor een prikkie leuke mounts of hebben andere mooie ideeen.

Om je helemaal over de streep te trekken, deze dame wordt gesponsord door GoPro. Alana Blanchard

Afbeelding

EDIT:

Ik ben eens gaan speuren op het internet naar een betaalbare camera maar wel eentje met genoeg mogelijkheden en natuurlijk een goed beeld.
Bij mijn zoektocht kwam ik vaak de SJCAM SJ4000 tegen. Na heel veel reviews te hebben gelezen en gezien voor de gein deze camera eens aangeschaft bij http://www.dashcammagazijn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. De camera lijkt veel op de GoPro en heeft ook dezelfde type behuizing. Als ik kijk op youtube is de kwaliteit goed te noemen. Voordeel is dat de mounts van de GoPro ook op deze behuizing passen. Via Aliexpress zijn er onder andere extra batterijen te verkrijgen voor een paar euro. Ik heb de versie van 87,95, zonder Wifi. Dit omdat ik toch de camera gewoon aanzet en laat draaien tijdens de rit. Eentje met Wifi kost zo'n 110 euro.
Ze zijn er ook wel ietsjes goedkoper te krijgen, maar let op, er zijn nepperts in de omloop, dus ben ik voor het zekere gegaan. Voor nog geen 100 euro ligt ie op de mat. Dit is dus de versie zonder Wifi.
Vandaag is de camera binnen gekomen, dus ik zal vanavond even wat testjes doen. Ik hou jullie op de hoogte!!
Gebruikersavatar
koen.raptor700
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 21 aug, 2011 18:08
Locatie: Oostkamp

Re: Gopro vs garmin virb

Bericht door koen.raptor700 »

RubenB schreef:Eigenlijk moet ik niet reageren, aangezien ik een GoPro-fanaat ben.
Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten. Als eerste het budget. GoPro's zijn verschrikkelijk duur. De 4-serie begint bij 380 ongeveer. Je kunt ook nog de 3+ Silver nemen, die is redelijk betaalbaar maar wel moeilijker te verkrijgen. GoPro stapt namelijk over op de 4-serie, en langzaam verdwijnen de voorgangers.
Voordeel is dat je enorm veel mogelijkheden hebt. Zo zit er een afstandsbediening bij waarop je af kunt lezen wat de status van je camera is en natuurlijk kun je hem ermee bedienen.
Ook de verschillende soorten mounts maken het makkelijk om je GoPro overal aan vast te knopen in de stand die je wilt. Op Aliexpress kun je voor een appel en een ei extra batterijen, mounts en andere accessoires kopen.
Over de kwaliteit valt bij een GoPro niet te twisten, deze is gewoon goed.
Ikzelf heb al een 3+ Black Edition en ben van plan om er nog eentje bij te halen. Dan kan ik zowel opnamen als van voor de quad als van achter de quad maken. Dat maakt een filmpje iets minder eenzijdig.
De verschillende mogelijkheden van opnemen maakt van een GoPro een veelzijdige camera. Zo kun je mooie slomo's maken als je op een hogere framerate filmt. Ook kun je mooie timelapsefilmpjes maken met de timelapse functie.
En als laatste is de GoPro in zijn behuizing water- en stootvast. De surfeditie gaat zelfs tot 40 meter diepte. Dus een waterplas is geen probleem. Is het lensje vies?? Even een doekje erover en je kunt weer verder.

Wat ik van de Virb weet is dat sommige modellen de snelheid en de G-krachten kunnen laten zien in je film. Dat is op een ruig of snel parcours wel erg leuk. Ik heb een aantal filmpjes gezien van de Virb en de beeldkwaliteit is ook gewoon goed. Doet niets onder aan een GoPro.

De keuze ligt bij de volgende zaken: budget, mogelijkheden, mounts.
Wil je gewoon simpele filmpjes maken van bijvoorbeeld een rit, en voor de rest geen poespas, dan is de Virb zeker een optie. Wil je wat meer en experimenteren met mounts, dan zou ik zeker voor de GoPro gaan.

Wat ook leuk is: vul DIY GoPro in op Youtube. Veel mensen maken voor een prikkie leuke mounts of hebben andere mooie ideeen.

Om je helemaal over de streep te trekken, deze dame wordt gesponsord door GoPro. Alana Blanchard

Afbeelding

EDIT:

Ik ben eens gaan speuren op het internet naar een betaalbare camera maar wel eentje met genoeg mogelijkheden en natuurlijk een goed beeld.
Bij mijn zoektocht kwam ik vaak de SJCAM SJ4000 tegen. Na heel veel reviews te hebben gelezen en gezien voor de gein deze camera eens aangeschaft bij http://www.dashcammagazijn.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. De camera lijkt veel op de GoPro en heeft ook dezelfde type behuizing. Als ik kijk op youtube is de kwaliteit goed te noemen. Voordeel is dat de mounts van de GoPro ook op deze behuizing passen. Via Aliexpress zijn er onder andere extra batterijen te verkrijgen voor een paar euro. Ik heb de versie van 87,95, zonder Wifi. Dit omdat ik toch de camera gewoon aanzet en laat draaien tijdens de rit. Eentje met Wifi kost zo'n 110 euro.
Ze zijn er ook wel ietsjes goedkoper te krijgen, maar let op, er zijn nepperts in de omloop, dus ben ik voor het zekere gegaan. Voor nog geen 100 euro ligt ie op de mat. Dit is dus de versie zonder Wifi.
Vandaag is de camera binnen gekomen, dus ik zal vanavond even wat testjes doen. Ik hou jullie op de hoogte!!
Merci voor de verduidelijking!
Some say "more is less", I say "more is better"

Rij nu met CAN AM renegade 1000 XXC
Had voorheen Yamaha Raptor700 SE, Yamaha YFZ450, (mijn zoontje rijdt met een Raptor 250)
Gebruikersavatar
koen.raptor700
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 21 aug, 2011 18:08
Locatie: Oostkamp

Re: Gopro vs garmin virb

Bericht door koen.raptor700 »

Ik heb dan toch een Gopro4 silver aangekocht en ben alles zowat aan het uittesten :D :D
Mocht er iemand tips of filmpjes hebben dan hoor ik dit graag!
Some say "more is less", I say "more is better"

Rij nu met CAN AM renegade 1000 XXC
Had voorheen Yamaha Raptor700 SE, Yamaha YFZ450, (mijn zoontje rijdt met een Raptor 250)
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: Gopro vs garmin virb

Bericht door java »

Goproapp installeren op mobiel. En de editsoftware is best goed vind ik
Afbeelding
Gebruikersavatar
RubenB
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 54
Lid geworden op: za 27 dec, 2014 18:56
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Re: Gopro vs garmin virb

Bericht door RubenB »

Gefeliciteerd!! Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt.

Ik gebruik twee programma's voor de bewerking: Magix Video de Luxe en Pinnacle Studio 18.
Beide programma's hebben zo hun eigen mogelijkheden om leuke filmpjes te maken. Pinnacle is de meest uitgebreide, maar ook de meest ingewikkelde.
Wil je echt een makkelijk programma met een beperkt aantal mogelijkheden, dan is Windows Movie Maker een aanrader.

Ikzelf film altijd op 720p 25 fps. Reden hiervan is dat ik meer kan filmen op 1 kaartje en de accu langer meegaat. Daarnaast nemen de bewerkte filmpjes uiteindelijk minder ruimte in beslag. Ik film nogal veel, en 1,5 tot 2 GB voor 10 minuten film is vrij normaal. Uiteindelijk zie je het verschil nauwelijks.
Belangrijkste is dat je geduld moet hebben bij het bewerken. Het is soms een heel gepuzzel en net zolang proberen tot je tevreden bent. En regelmatig opslaan is een pré. Ik ben wel eens vergeten op te slaan, en dan was een avond werk naar de knoppen.
Ik leer elke keer nog bij, er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden. Gelukkig zijn er op YT een heleboel tips en how-to's te vinden.

Kijk ook goed naar de plaatsing van je GoPro. Als je de camera op het frame van je quad bevestigd, dan heb je kans dat de resonantie van de banden en de motor doorslaat en je een golf-effect krijgt in het beeld. Op de helm is een goede optie, maakt het beeld wat levendiger. Probeer daarnaast wat af te wisselen in positie.
Als laatste, maak het filmpje niet te lang. Een minuut of 10 met de mooiste momenten is beter dan een film van 1,5 uur met saaie stukken. Na 10 minuten haakt de kijker dan af.
Voor de rest is het lekker prutsen op een regenachtige zondagmiddag en experimenteren.

Dan wat anders...
Ik zou nog even terugkomen op de SJ4000 camera die ik voor de gein had aangeschaft.
Een kleine review:
De camera ziet er stevig en compleet uit. Ook de behuizing is degelijk en doet sterk denken aan de behuizing van de GoPro. De bijgeleverde mounts en accessoires zijn zeer uitgebreid en is voldoende om de camera op je quad of helm te bevestigen. Je hebt in principe geen extra mounts nodig.
De beeldkwaliteit is in vergelijking met een GoPro 3+ BE wel iets minder. De camera heeft wat meer moeite met het verschil in contrast, bijvoorbeeld bij tegenlicht door de zon. De kleuren zijn daarentegen goed te noemen, evenals het geluid.
Wat opviel is dat het beeld wat schokkerig is. Het is net of de schrijfsnelheid van het kaartje onvoldoende is en er zo nu en dan wat frames omvallen. Dit valt met name op bij de zijkant van het beeld, daar waar het beeld "bol" is. Erg storend is het niet, en ik zal nog wat testjes doen om te kijken waar dit aan ligt.
Een eerste conclusie: een leuke en complete camera die in eerste instantie doet wat hij moet doen. Wil je gewoon een paar leuke beelden en hecht je niet teveel waarde aan perfectie, dan is het zeker een aanrader. Zeker omdat hij minder dan een kwart van een nieuwe GoPro 4 kost, de versie zonder wifi kost nog geen 9 tientjes.
Wil je toch een perfect beeld, dan kom je al snel bij de GoPro uit. Hier betaal je dan ook voor. De beginprijzen voor een GoPro 4 liggen rond de 380 euro.
Feit blijft dat de SJ4000 geen GoPro is, alhoewel er reviews zijn die dit wel beweren.
Let op: dit is mijn mening en zijn mijn bevindingen. Ik ben wellicht bevooroordeeld doordat ik groot fan van GoPro ben. Dus aan bovenstaande uitspraken en meningen kun je geen rechten ontlenen... :D
Plaats reactie