Hoe maak ik leuke actiefoto`s?

Laat ons watertanden met de mooiste foto's uit je collectie...
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3725
Lid geworden op: di 29 jun, 2004 13:20
Locatie: Home
Contacteer:

Hoe maak ik leuke actiefoto`s?

Bericht door Vyrena »

Scottusa vroeg mij laatst hoe ik zo`n beetje foto`s maakte, welke plekkken ik ging staan langs de baan enzv.
Dus ik dacht ik maak een topic aan met wat tips voor de fotografen onder ons. Ik ben absoluut geen goede fotografe en ik weet niets beter dan anderen, maar het is gewoon om wat algemene tips te geven.

Want wat is er nu leuker dan na een dagje lekker gereden te hebben je foto`s terug te kijken? En dan is het wel zo leuk dat de foto`s gelukt zijn, toch?

Je hebt grofweg 2 soorten digitale camera`s:

- de digitale compactcamera`s

Afbeelding

- de digitale spiegelreflexcamera`s

Afbeelding

Omdat de meesten hier, denk ik zo, geen spiegelreflex hebben houd ik het simpel. Met een compactcamera kun je doorgaans ook erg leuke beelden maken, alleen blijven de mogelijkheden vrij beperkt.
Meestal zit op zo`n camera niet meer dan 5 megapixel, wat voldoende is om prints van a 4 formaat af te laten drukken.

Als je foto`s met bepaalde doeleinden maakt, dus bijvoorbeeld voor een website, houd je grootte van je foto dan beperkt, kies voor iets lagere kwaliteit. Maar dan hoef je niet alles te verkleinen.
Wil je echt posters ervan kunnen afdrukken, fotografeer dan op de hoogste kwaliteit. Dit kan je makkelijk in het menu van je camera instellen.

Ik zie vaak mensen met de camera een meter van hun af dmv het schermpje fotograferen. Zo kun je niet erg goede foto`s maken vind ik, dus altijd door de zoeker kijken.

Hieronder wat voorbeeldjes:

Afbeelding

Dit is wat heel veel mensen doen, van te ver af fotograferen. Het gaat om de quad, dus de quad is eigenlijk het enige wat op de foto moet. Hoe vaker je fotografeert, hoe makkelijker het je afgaat, en hoe mooiere foto`s je gaat maken.

Zoek de actiemomenten op...

Afbeelding

Zoals hierboven zie je dat een rijder de ander inhaald, daar is dus actie in te zien. De start is ook altijd een actiemoment, iedereen moet door 1 bochtje... dus valt er altijd wel iets te gebeuren.

Afbeelding

Maak foto`s spannend...

Soms wil je rijders op de foto zetten die niet zo hoog springen of niet zo spectaculair als anderen door de bocht gaan. Kies dan een andere positie, zodat de foto toch leuk en intressant word.

Afbeelding

Zoals van achteren. Dit vereisd wel een goede timing, vooral als het springfoto`s zijn.

Afbeelding

Of je fotografeert vanaf een laag standpunt, zodat de quad en de sprong erg hoog lijken. In werkelijkheid komt deze jongen maar 30cm los.

Ga altijd dicht bij de baan staan, vooral als je weinig of geen zoommogelijkheden op je camera hebt. Maar let uiteraard wel op je veiligheid, quads zijn nog altijd erg hard.

Maak snelheid in je foto`s door mee te bewegen met het onderwerp, zodat je achtergrond onscherp is.

Afbeelding

Let wel op het licht, is er niet teveel zonlicht, of juist te weinig:

Afbeelding

Deze foto is onderbelicht, zodat de quad een grote vlek word, waar geen details te zien zijn.

Hieronder nog wat voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Fotografeer aan de binnenkant van de bocht, geef wel een leuk effect.

Afbeelding

Hier komt de quad bijna recht op je af, net of ze zo het beeld weer uit kunnen rijden.

Met digitale reflexcamera`s (tegenwoordig de compactcamera`s ook) kun je de ISO waarde (lichtgevoeligheid) veranderen. Zodat je in donkere omstandigheden wel goede foto`s kan maken.
Maar hoe hoger de ISO (meestal tot 1600) hoe minder de kwaliteit, je krijgt ruis in je foto`s:

Afbeelding

Ook kun je de sluitertijd veranderen, zodat het actiemoment als het ware ''bevriesd'' word.

Hieronder nog wat dingetjes die je ook met je camera kan doen:

Afbeelding

Alleen een helm fotograferen, zie je altijd wel leuke details.
Of maak stylefoto`s van je quad, dat is eens wat anders dan de gewone plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kijk ook vaak naar hoe andere fotografen het doen. Waar ik echt fan van ben is Frank Hoppen (www.frankhoppen.com) Dat vind ik echt knap en puur vakmanschap. Kijk ook hier eens: http://www.hoppenworld.com/photogallery ... /index.htm

Als je vragen hebt gewoon stellen.

Gr

Vyrena
Laatst gewijzigd door Vyrena op do 26 jan, 2006 22:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Goede uitleg!

Ik vind het altijd mooi als de kleuren er goed uit komen en de foto dus een erg heldere uitstraling krijgt.
Zoals deze:
Afbeelding

Dit is dan weer iets minder:
Afbeelding


Misschien is die met flits? Ik maak foto's altijd het liefst zonder flits als dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Quadracer 74
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 933
Lid geworden op: do 03 nov, 2005 18:23
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Quadracer 74 »

Mooi werk Vyrena, kan zeker een paar tips gebruiken!!
Thanks :D
2 Quads gestolen!!
viewtopic.php?f=41&t=29468
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3725
Lid geworden op: di 29 jun, 2004 13:20
Locatie: Home
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Ja, ik ook zonder flits. Met flits is de techniek weer anders, en die beheers ik niet goed :lol: Op de site van Frank Hoppen staan wel hele mooie beelden met flits.
Toen ik die foto maakte (onderste) had ik die camera net 2 maandjes.

Oja, let ook op de achtergrond:

- een achtergrond met veel publiek of campers leid veel af
- dus kies een plek waar de achtergrond bos of zand is
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Leuk topic!
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Steffen
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 jun, 2005 23:07
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Steffen »

goed uitgelegd! en je hebt al meermaals bewezen dat je wel foto's kan trekken
bedankt voor de uitleg, ik zal er proberen op letten :lol:

greetz
http://www.qc-xplode.be" onclick="window.open(this.href);return false;

A new quad generation is born !
Bartje 400
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1337
Lid geworden op: za 07 aug, 2004 22:42
Locatie: limburg

Bericht door Bartje 400 »

egt vet hoe je dat doet men ma is ni echt professioneel :lol: maar vind deze ook wel mooi ->Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




GROETJES Bart
*lonestar +2" a-armen
* stalen remleidingen
*ohlins voorvering
*aangepaste achtervering
*renthal grips
*H-Race cut
*attack nummerkit
*eml stuur met bescherming mouse
*Maxis razr achterbanden
*inova banden
*execute zadelovertrek
*goldspeed veerhoezen
*pro disign
*krieger uitlaat
*k&n luchtfilter
enz enz...
Dutje#82
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 20 okt, 2004 20:47
Locatie: West-Vl

Bericht door Dutje#82 »

hi

mooi werk :wink:

kunde dat nou nog's uitlegge.. mss minder uitgebreidt voor
spiegelreflex camera's ?
heb me net een canon eos 350d met 18-55 lens en 55-200 lens reserve batterij , 2x geheugen kaart 1 GB en een draag tasje !


grtzzzzzzzzz
BERT'S RACING SHOP


For all You're Pic's WWW.NIFIN.BE
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3725
Lid geworden op: di 29 jun, 2004 13:20
Locatie: Home
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Nou Bartje, je mag trots zijn op zo`n moeder :P

Dutje is zat ff te kijken wie jij nou was, maar natuurlijk Shee lover.
Ikzelf heb de 300d, toen ik hem kreeg net uit en een echt hotte camera, maar nu alweer uit. Ook laatst een 55-200mm lens gekregen, van superkwaliteit.

Maar ik zal het ff uitleggen:

De ISO waarde is dus de lichtgevoeligheid, laat maar zeggen, hoe hoger de waarde, hoe gevoeliger de camera is. Lees in je gebruiksaanwijzing hoe je het kan instellen. De waardes beginnen met 100, 200, 400, 800 en als laatste 1600. Probeer de ISO waarde rond de 400 te houden zodat je goede kwaliteit foto`s krijgt.

Dan heb je nog de witbalans die je ook weer verschillend kan instellen, zoals op daglicht, tl-licht, flits, bewolkt weer enzv. Kijk in jou handleiding hoe je het insteld.

De sluitertijd stel je bij sport zo kort mogelijk in. Deze kan varieren van 30 seconden tot 1/4000 ste seconde. Meestal kan je niet té kort gaan, want dan krijgt de chip die in de camera zit te weinig tijd om belicht te worden.

Of je kan die Canon instellen op de sportstand (voetballertje) die automatisch zo`n zo kort mogelijke sluitertijd neemt.

Het is niet kort gebleven, maar dat kan nou eenmaal niet. Nou heb je er nog iets bij dat bepaald de hoeveelheid dat scherp is in je foto`s (diafragmawaarde) maar dat leg ik wel op verzoek uit.

Ik zou zeggen, lekker aan de slag met dat ding, zoveel mogelijk fotografen, ookal is het maar je neefje op zijn driewieler, elke keer kun je weer leuke dingen bijleren!
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2465
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
Locatie: gezellig
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

Mooi uitgelegd en goeie tips, Vyrena. :)

Zoals deze bij een actiefoto:
Maak snelheid in je foto`s door mee te bewegen met het onderwerp, zodat je achtergrond onscherp is.
peterrrrr
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1412
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 17:47
Locatie: --
Contacteer:

Bericht door peterrrrr »

hoe maak je zo,n stylefoto
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3725
Lid geworden op: di 29 jun, 2004 13:20
Locatie: Home
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Dat heb ik met mn spiegelreflexcamera gedaan, waar je met de lens automatisch en handmatig scherp kan stellen. Door handmatig scherp te stellen kan je zoals bij de ketting 1 schakel scherp maken, dat lukt niet met automatisch scherpstellen. En zoek leuke dingen aan je quad op waar je mooie foto`s van kan maken.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Ik denk dat je maar gewoon moet gaan klooien met je camera, probeer instellingen uit, draai overal aan, het kan echt niet stuk en dan kom je vanzelf meer te weten.
speedfreak
Quadrider
Quadrider
Berichten: 488
Lid geworden op: wo 24 aug, 2005 00:07
Locatie: Aarschot

Bericht door speedfreak »

mooie uitleg Vyrena. Nu weet ik terug wat te doen. nu heb ik de sony T7 (zeer goede camera) maar dacht om wat meer professionele foto's te maken met de canon EOS 350 D 18-55/55-200 zou dit een goede keus zijn voor zon mooie actie foto's. want de sony is perfect voor dichtbij, maar de canon voor langere afstanden?

Afbeelding
De Sony T7

Afbeelding
De Canon eos 350 D
Ktm 525 XC,Ready To Race?!
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Ik vind het voordeel van de spiegelreflex camera's dat de kwaliteit beter is en de reactie tijd is sneller in vergelijking met een goedkopere camera die ik ooit had, maar er zullen vast wel 'normale' camera's zijn die ook een snellere reactie tijd hebben.

Ik gebruik m'n 55-200 lens bijna nooit, ten eerste omdat je hem eerst moet omzetten waar je weer kans bij hebt dat er stof in je camera komt en foto's maken op zo'n grote afstand doe ik bijna nooit.

Er is ook een lens die van 18 of iets daar in de buurt, tot aan 200 gaat. Ik weet alleen niet meer welk merk dat was. Hij kwam zeer goed uit de test, maar ik weet echt niet meer welke het was :oops:
Plaats reactie