quad aanhanger van yamahakoppel

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door yamahakoppel »

zoals jullie weten zit ik al even met het gedacht om een kleine aanhanger te maken voor achter de quad :) als ik op vakantie ga om tent en campingmateriaal mee te nemen
voor mijn raptor topic niet te overbelasten heb ik besloten om een project te openen enkel voor de aanhanger

hier enkele foto's hoe ik mijn eerste plannen bedacht heb eerst alles los tegen elkaar gezet zodat ik een beeld had van hoe of wat het ging worden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eerste gedacht was om met 8" velgen te werken maar omdat ik dan in de problemen kwam met mijn wielhub en de draagarm toch maar terug op 6" velgen gegaan en deze omgekeerd gemonteerd
na wat te meten en bekijken is het zelfs mogelijk om een 8" velg te monteren :buig: met spoorverbreders

onlangs even een ruw frame gebouwd wat met de loop van de tijd nog wat ingekort en aangepast wordt ook even de scharnierpunten erop gepunt en alles op hoogte gezet om de veer ophanging te bekijken
is een veer van honda camino heb ze met hopen liggen verschillende hoogtes en sterktes en met regelbare voorspanning voor als hem later goed geladen is
Afbeelding
eerste gedacht was de wielen in het midden van de bak en dus het scharnierpunt meer naar voor. maar als je dan kijkt hoe hem veert, moet dus het scharnierpunt in het midden komen en door de draagarm komt dus het wiel 20cm meer naar achter.
eerste zicht misschiens niet mooi maar als je naar de bouw kijkt van de topkoffer zie je dat die vanachter meer laadruimte heeft en zal het gewicht meer naar achter liggen en om toch genoeg druk op de achter wielen van de quad te krijgen heb ik besloten om het scharnierpunt 5cm meer naar achter te zetten gelijk nu op de foto

even een vooraanzicht van de ophanging
Afbeelding
zit nu een spoorverbreder tussen zodat ik later mijn 8" velg er nog op krijg morgen eens bekijken hoe het staat zonder de spoorverbreder

voor veiligheids redenen wordt alles geremd gemaakt. officieel mag je maar max de helft van het voertuig gewicht trekken dus 180kg maakt 90kg sleeplast als ik dan al aan 50kg eigengewicht kom voor de aanhanger mag ik officieel dus niet meer gewicht laden in de remork wat je eigenlijk in een rugzak zou krijgen :lol:
maar ik vind dat zo een aanhanger wel iets uniek is en met wat geluk rijd dat best stabiel met 100kg geladen dus wie niet waagt niet wint :wink:

ik zal het verloop hier wat up to date houden ben nog maar aan het experimenteren, morgen hoop ik hem volledig op zijn wielen te krijgen zodat ik kan zien hoe dat hij veert desnoods hefbomen verlengen of inkorten doe dit na mijn uren op het werk omdat ik daar het nodige materiaal heb. alleen hopen dat madam niet gaat klagen na een paar dagen ze was al blij dat ik nu maar 12u per dag werk onder het bouwverlof :roll:
Laatst gewijzigd door yamahakoppel op di 31 jul, 2012 06:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door Jason McCoy »

Word i niet erg breed zo? Het idee van de topkoffer is wel goed bedacht.
Je moet ook nog spatborden maken.

Tevens zou je dr een vlag ofzo op moeten zetten anders rijd iemand met een auto of busje m zo ondersteboven. Die zien m niet omdat i vrij laag ligt he
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
JdmhatchR
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1662
Lid geworden op: di 17 apr, 2007 16:00

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door JdmhatchR »

Kerel.......VET :!: :!:
Nicky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 28 mei, 2012 21:35
Locatie: Diepenbeek

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door Nicky »

vind ik wel een uniek idee :) ben benieuwd!
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4786
Lid geworden op: za 02 mei, 2009 18:15
Locatie: Noord-Brabant Nederland

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door tjobbie »

tof project :wink:
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door erikalbring »

Ik had nooit gedacht dat het al zo 'ver' op weg was, maar dit wors vast een mooi en goed aanhangertje. Oja voor je remmen, kijk eens naar de techniek die word gebruikt op tractoren, dus met een doorkoppeling op je gewone rem
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door yamahakoppel »

op deze manier word hem 1.45m breed nog altijd smaller dan mijn quad :) hoogte zal bovenkant box rond de 65cm worden iets hoger dan mijn zadel dus veel hoger moet hem niet worden trekt ook op niks mijn quad is laag en breed dus aanhanger moet dat ook :p
spatborden had ik ook al aan gedacht maar die je in de winkel vind zijn wat smal voor 8" velgen of te groot voor 10". mijn broer heeft het nodige materiaal om met polyester te werken misschiens dat die in de winter wel iets maakt
en eigenlijk quad zijn banden steken ook uit dus wie weet :wink:

voor het remmen was ik aan het kijken om een oploop rem te maken maar twijfel of door het lage gewicht deze wel goed gaat werken :? ook had ik even zitten kijken om met bv een lange remleiding tot een 2de rempedaal op de nerfs te werken maar ook veel werk om deze leiding met pedaal elke keer terug van mijn quad te halen er bestaat geen snelwisselsysteem voor olie remmen denk ik
ga hem eerst eens gewoon achter de quad monteren en testen hoe hij reageert en of hij fel duwt tijdens het remmen

ik heb altijd iets gek of speciaal gehad zo zot dat niemand het heeft, had vroeger op mijn fiets een uitbouwkit en pinkers hoe zot moet je zijn. ik weet paar jaar geleden kwam ik een oude schoolmaat tegen op een treffen eerste wat die vroeg aan mij toen die mij zag " zeg mij niet dat die blauwe quad met hydrolische verlaging van u is hé " volgens hem was er maar ene zo zot om zo iets te bedenken :lol:
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
dave88
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1239
Lid geworden op: vr 17 feb, 2012 17:01
Locatie: nuth

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door dave88 »

Leuk idee. Ben je van plan om op vakantie te gaan ermee?
HONDA the dream of power
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door yamahakoppel »

was de bedoeling ja wat camping materiaal er in en hup weg wat rond toeren tentje opslaan en volgende dag verder
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door Ardjuh »

Goed gevonden! haha

Let je wel op dat je niet te laag word anders loop je vast op een hobbel ofzo :p
No Can't Do!
Gebruikersavatar
cor
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 15 okt, 2007 17:54
Locatie: omg rotterdam

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door cor »

er zijn wel snelkoppellingen voor hydro leidingen weet niet of je daar wat mee kan ???
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door yamahakoppel »

heb er ook al aan gedacht maar bij hydrolische koppelingen maakt het niks uit of er lucht in komt gaat toch terug de bak in maar remmen is een gesloten systeem gaat niet goed komen
denk met een stuk kabel te werken van pedaal tot pomp en dat ik met de kabel de rempomp bedien :) en hang ik de kabel los aan de pomp zodat de kabel op de quad blijft
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door Jason McCoy »

Ik denk niet dat het erg hard gaat duwen. Uiteindelijk is het gewicht niet meer dan van een passagier die je achterop neemt en dat gaat toch ook prima?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door yamahakoppel »

ik denk toch dat het iets anders is, passagier zit echt vanachter op de wielen en heb je dus extra gewicht/grip op de baan de aanhanger kan de quad van de baan gaan duwen want dat duwt echt bij het remmen maar zodra ik hem wat in elkaar heb ga ik hem eerst eens testen hoe en wat hem doet en kan dan nog bepalen of ik hem geremd maak of niet
het is een heel kapitaal waar ik mee op de baan kom, ik speel graag veilig
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: quad aanhanger van yamahakoppel

Bericht door Ardjuh »

Gewoon zelf een teruglooprem op maken, je hebt de rem het hardst nodig in geval je een nood stop moet maken. Dan worden de krachten ook ineens wat meer. Princiepe van teruglooprem is vrij simpel en moet ook wel goedkoop te maken zijn als
je al rem klauwen etc. hebt. :D

Ik zou niet vertrouwen op een systeem wat deelbaar is, een keer niet goed aan sluiten of wat lucht in een hydraulisch systeem en je remmen doen niks meer.
No Can't Do!
Plaats reactie