DRL Geïnstalleerd

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Gebruikersavatar
mafdaf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 24 dec, 2014 21:35
Locatie: Emmen

Re: LED lightbar

Bericht door mafdaf »

Is waar. Maar dan moet ik toch die schakelaar hebben.. :-)
Barossa Cheetah 250cc
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

Nee hoor.kan een simpele inbouw zijn.van conrad.scheelt weer bij inkoop.geen cc gegevens afgeven oid.
Rond gat in dashboard en indrukken.
Iedow
Quadrider
Quadrider
Berichten: 400
Lid geworden op: za 15 nov, 2014 17:41
Locatie: Drenthe

Re: LED lightbar

Bericht door Iedow »

dutchmoose schreef:wat een moeite allemaal.
Met een relais op de draad van je originele grootlicht zetten,gaat hij aan als je grootlicht aanzet en uit als je met gewoon rijd.
bij een beetje auto accessoires handelaar kun je waterdichte inbouwschakelaars kopen,ook bij conrad.

En dat is precies wat ik niet wil... Ik heb H4, zet ik grootlicht aan, dooft dimlicht, dan heb ik dus minder licht voor de quad.. Nu heb ik de keuze.. Dimlicht/ledbar of grootlicht/ledbar of alleen ledbar 8)
Can-am outlander L 570 max
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

je mag geen combi van grootlicht en dimlicht hebben.
Bij een controle kunnen ze daarover vallen.
Het is of grootlicht met toeters en bellen of dimlicht.andere combi mag niet van de rdw.
Je hoeft ze niet te vertelllen dat je een extra schakelaar hebt maar je hebt geen probleem als je het via een relais automatisch mee laat gaan.
Als je alleen maar een schakelaar hebt kan je dus alleen maar via die het aan en uit zetten en kunnen ze aandragen dat je dan een niet geoorloofde combi van lampen kan gaan voeren.
Het is aangesloten dus werkt het(dat is de soms onlogische redenering van de RDW)en kan het worden meegenomen in een eventuele controle.
En die kans is zeker aanwezig als je extra verlichting gaat aanbrengen op een toch al opvallend voertuig
Iedow
Quadrider
Quadrider
Berichten: 400
Lid geworden op: za 15 nov, 2014 17:41
Locatie: Drenthe

Re: LED lightbar

Bericht door Iedow »

dutchmoose schreef:je mag geen combi van grootlicht en dimlicht hebben.
Bij een controle kunnen ze daarover vallen.
Het is of grootlicht met toeters en bellen of dimlicht.andere combi mag niet van de rdw.
Je hoeft ze niet te vertelllen dat je een extra schakelaar hebt maar je hebt geen probleem als je het via een relais automatisch mee laat gaan.
Als je alleen maar een schakelaar hebt kan je dus alleen maar via die het aan en uit zetten en kunnen ze aandragen dat je dan een niet geoorloofde combi van lampen kan gaan voeren.
Het is aangesloten dus werkt het(dat is de soms onlogische redenering van de RDW)en kan het worden meegenomen in een eventuele controle.
En die kans is zeker aanwezig als je extra verlichting gaat aanbrengen op een toch al opvallend voertuig

En jij hebt een afbeelding van Nomad?

Of het nu wel/niet mag (en ik geloof best dat je gelijk hebt) er rijden zoveel mensen ZONDER verlichting (lampen die stuk zijn) laten ze daar nu net iets meer aandacht voor hebben, dan iemand die iets extra's op z'n quad heeft.

Kijk alleen eens naar vrachtwagenchauffeurs, die rijden soms met 1001 lampen aan..je moet er niet zozwaar aantillen..


En dan nog wat, mijn auto BMW E81 heeft dus dimlicht en als ik grootlicht aanzet, blijft dimlicht mooi branden.. Komt gewoon door de APK, omdat dat gewoon MAG :applaus:
Can-am outlander L 570 max
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: LED lightbar

Bericht door Minyi »

Ik weet niet hoe het precies zit met motoren en Quads, maar bij trekkers / landbouwvoertuigen kan het wel. Daar zit gewoon een schakelaar voor alle werklichten en dat mag ook zo.
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

Iedow schreef:
dutchmoose schreef:je mag geen combi van grootlicht en dimlicht hebben.
Bij een controle kunnen ze daarover vallen.
Het is of grootlicht met toeters en bellen of dimlicht.andere combi mag niet van de rdw.
Je hoeft ze niet te vertelllen dat je een extra schakelaar hebt maar je hebt geen probleem als je het via een relais automatisch mee laat gaan.
Als je alleen maar een schakelaar hebt kan je dus alleen maar via die het aan en uit zetten en kunnen ze aandragen dat je dan een niet geoorloofde combi van lampen kan gaan voeren.
Het is aangesloten dus werkt het(dat is de soms onlogische redenering van de RDW)en kan het worden meegenomen in een eventuele controle.
En die kans is zeker aanwezig als je extra verlichting gaat aanbrengen op een toch al opvallend voertuig

En jij hebt een afbeelding van Nomad?

Of het nu wel/niet mag (en ik geloof best dat je gelijk hebt) er rijden zoveel mensen ZONDER verlichting (lampen die stuk zijn) laten ze daar nu net iets meer aandacht voor hebben, dan iemand die iets extra's op z'n quad heeft.

Kijk alleen eens naar vrachtwagenchauffeurs, die rijden soms met 1001 lampen aan..je moet er niet zozwaar aantillen..


En dan nog wat, mijn auto BMW E81 heeft dus dimlicht en als ik grootlicht aanzet, blijft dimlicht mooi branden.. Komt gewoon door de APK, omdat dat gewoon MAG :applaus:
Dan zal het wel bij de type goedkeuring inzitten en dan mag het dus apk technisch wel.
Ik snap trouwens niet wat dat met mijn avatar van doen heeft maar goed,dat geeft niet,
ik weet wel meer dingen niet en dat komt meestal omdat het mij gewoon niet interesseert,
Ik zeg maar zo:je weet mijn naam maar kent me niet,even goede forumgenoten,geeft niks.
Maar je hebt helemaal gelijk wat die defecte lampen betreft,dat is bloedirritant vooral met slecht weer en een vizier vol druppels water.
Ik heb wel meer dan eens tot mijn schrik gezien dat er een auto tegemoet kwam met 1 lamp terwijl ik er eerst van uit ging dat het een motor was.niet echt prettig.
Ik zeg ook niet dat je hij het niet moet doen,alleen dat het wet technisch niet mag,das alles,ik ben geen pliesie gelukkig.
Ik bemoei me daar verder ook niet mee,heb genoeg eigen sores om me druk over te maken.
Laatst gewijzigd door AC67 op zo 11 jan, 2015 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

Minyi schreef:Ik weet niet hoe het precies zit met motoren en Quads, maar bij trekkers / landbouwvoertuigen kan het wel. Daar zit gewoon een schakelaar voor alle werklichten en dat mag ook zo.
juist en hebben die trekkers een kenteken?
Nee,en daar zit de maas in de wet.
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: LED lightbar

Bericht door Minyi »

In de meeste andere eu landen wel.
En ze moet ook gewoon verzekerd zijn. Wat mij dan weer brengt met de connectie met quads want daarvan zijn er ook veel verzekerd als landbouw voertuig.
Lijkt mij een beetje vreemd dat als je hem anders opschrijft dat het dan ineens wel mag... Maar ja er zijn nog wel grotere gaten in de wet..
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

Minyi schreef:In de meeste andere eu landen wel.
En ze moet ook gewoon verzekerd zijn. Wat mij dan weer brengt met de connectie met quads want daarvan zijn er ook veel verzekerd als landbouw voertuig.
Lijkt mij een beetje vreemd dat als je hem anders opschrijft dat het dan ineens wel mag... Maar ja er zijn nog wel grotere gaten in de wet..
klopt,en wij gewone stervelingen snappen er soms geen reet meer van,als je net wat denkt te snappen verzinnen de heren in den haag weer wat anders,
ze willen wel 1 Europa zijn maar als je alleen al kijkt op auto/voertuiggebied wat er verschillende regels zijn sla je steil achterover,
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

dit zijn de twee artikelen waarin het beschreven staat:
http://maxius.nl/reglement-verkeersrege ... /artikel41" onclick="window.open(this.href);return false;
en artikel 32:
http://maxius.nl/reglement-verkeersrege ... artikel32/" onclick="window.open(this.href);return false;
er staat dus duidelijk dat je daglicht/dimlicht mag voeren icm met allerlei andere lampen behalve grootlicht,dat staat niet in het rijtje.
Laatst gewijzigd door AC67 op ma 12 jan, 2015 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: LED lightbar

Bericht door Paul Snip »

Helaas...onze Dutchmoose vervalt weer eens in onzin!

Dimlicht samen met grootlicht mag wel degelijk! Er zijn auto's die dit zo hebben geschakeld. De wettelijke bepaling hieronder:
Art. 41: Bijzondere lichten

1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.

Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.

Bij het besluit van 31 augustus 1999, houdende wijziging van het Voertuigreglement met betrekking tot verlichting (Stb. 394) is artikel 5.2.57 van het Vtr gewijzigd in die zin dat personenauto’s mogen zijn voorzien van dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262). Daarbij is over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.

De betrokken wijziging van artikel 41, eerste lid, RVV 1990 heeft deze omissie hersteld. Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: LED lightbar

Bericht door Paul Snip »

dutchmoose schreef:dit zijn de twee artikelen waarin het beschreven staat:
http://maxius.nl/reglement-verkeersrege ... /artikel41" onclick="window.open(this.href);return false;
en artikel 32:
http://maxius.nl/reglement-verkeersrege ... artikel32/" onclick="window.open(this.href);return false;
er staat dus duidelijk dat je daglicht/dimlicht mag voeren icm met allerlei andere lampen behalve grootlicht,dat staat niet in het rijtje.
Waar staat dan dat je géén grootlicht mag voeren in combinatie met andere verlichting?

Ik geef toe dat de regelgeving bijzonder complex is, maar je moet niet zo maar wat roepen!

Grootlicht mag gevoerd worden in combinatie met alle verlichting!
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

Paul Snip schreef:Helaas...onze Dutchmoose vervalt weer eens in onzin!

Dimlicht samen met grootlicht mag wel degelijk! Er zijn auto's die dit zo hebben geschakeld. De wettelijke bepaling hieronder:
Art. 41: Bijzondere lichten

1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.

Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.

Bij het besluit van 31 augustus 1999, houdende wijziging van het Voertuigreglement met betrekking tot verlichting (Stb. 394) is artikel 5.2.57 van het Vtr gewijzigd in die zin dat personenauto’s mogen zijn voorzien van dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262). Daarbij is over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.

De betrokken wijziging van artikel 41, eerste lid, RVV 1990 heeft deze omissie hersteld. Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats
van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.
In de door mij gelezen artikeelen staat het ander weergegeven,dus had ik het misschien wel mis,maar er zijn diverse versies van,nou goed?jij bent zelf ook een betweter of niet?
en ik zou het op prijs stellen als je eens normaal reageert,alsof jij alleen diegene bent die maar alles weet.
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: LED lightbar

Bericht door AC67 »

artikel 41 15 lid 2,staat geen grootlicht bij in het artikel dat ik tevoorschjn kreeg via google,en niet dat extra zinnetje erbij,dus daar heb e misschien een punt maar ik had het in het artikel dat ik las niet in het rijtje zien staan als mede mogelijk van verlichting voeren.
vandaar mijn conclusie
Plaats reactie