JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Gebruikersavatar
mafdaf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 24 dec, 2014 21:35
Locatie: Emmen

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door mafdaf »

Je zou ze toch he... Moeten wij op het werk niet flikken richting een klant... :roll:
Barossa Cheetah 250cc
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Ik vind er niks leuks meer aan nee, weer een week voorbij en nog steeds niets gewijzigd. Maarja kan nog tot komende dinsdag, dan zijn de 5 werkdagen vanaf dat het dossier bij het hoofdkantoor van de RDW ligt ook voorbij. Anders maar weer contact zoeken..

Moet ik inderdaad op mijn werk ook niet doen, daar moet gewoon alles binnen 1 of maximaal 2 dagen zijn afgehandeld. ;) Is voor de RDW schijnbaar normaal om klanten zo lang te laten wachten. :verymad:
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Lange tijd weer stil geweest maar vandaag is er eindelijk nieuws. Heb vandaag na 4,5 week wachten eindelijk het nieuwe kentekenbewijs ontvangen. :mrgreen: Staat nu heel netjes een E van Elektrisch bij brandstof. Ik mag nu dus eindelijk legaal de weg op met de quad.

Afbeelding

Morgen ga ik hier meteen gebruik van maken. :) Maar de eerste paar keer zullen alleen maar korte testritjes zijn om het probleem met de motor temperatuur op te lossen. Pas als dat is opgelost kan ik wat langere afstanden proberen. Maar dat zal hopelijk snel genoeg gebeuren.

Na het weekend heb ik waarschijnlijk wel weer wat foto's en een filmpje voor jullie. ;)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Jason McCoy »

Nice. Karren met t ding
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Bedankt. ;) Is al goed gelukt vandaag, lekker paar rondjes door het dorp gereden. :) Moest me wel even een keer goed vast houden in een bocht want stuurde net iets te veel en ging ook iets te snel maar kon hem gelukkig goed corrigeren. :mrgreen: Moet nog veel leren als beginnend quad rijder maar ik vind het echt al geweldig. :p Morgen weer een paar rondjes.

De temperatuur van de motor wordt nog steeds wat hoog maar heb wel al verbetering gezien. Moet wel nog een aantal aanpassingen gaan maken voor wat meer koeling.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Gebruikersavatar
Uufd
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 20:46
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Uufd »

Super, het lange wachten wordt toch beloond :D
Veilige km's toegewenst :wink:
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Nog bedankt! :) Eindelijk wel ja, ik was het wachten echt helemaal zat. En dan kom je ineens thuis en ligt er een brief van de RDW op je te wachten. :mrgreen:


Deze update komt een beetje laat maar had even wat tijd nodig voor het filmpje te bewerken. Afgelopen weekend dus eindelijk met veel plezier de eerste paar legale ritjes kunnen maken. Het waren alleen meer testritjes aangezien het probleem met de motor temperatuur nog steeds aanwezig is. Kon op het begin net 2 rondjes hier door het dorp doen (1 klein en 1 groter rondje) voordat de motor op zo'n 85 graden zit. Deze 2 rondjes blijf ik ook aanhouden voor te testen, is dan makkelijk om te bepalen of er verbetering in zit zodra ik iets gewijzigd heb. Pas als ik tevreden ben ga ik een wat grotere afstand proberen.

Hier wat foto's voordat ik weg reed. Je kunt ook meteen wat nieuws zien, heb dagrijverlichting onder de koplampen geplaatst. Weet nog niet zeker of ik het zo laat maar voorlopig vind ik het wel leuk zo.

Afbeelding

Voor het stadslicht, dimlicht en grootlicht heb ik ook andere lampjes, deze geven wat meer wit licht dan de standaard lampjes die erin zaten.

Afbeelding

Heb eerst maar eens geprobeerd om de beschermkap op de motor te verwijderen, de warmte van de koolborstels kan dan weg komen. Natuurlijk blijft dit niet zo, staat overal spanning op tijdens het rijden. Maar voor te testen even noodzakelijk.

Afbeelding

's Avonds weer 2 rondjes gaan rijden. Het verschil was goed te merken, kwam nu uit op 75 graden, al 10 graden minder. Is dus duidelijk dat uit dit gedeelte de meeste warmte moet worden afgevoerd. Weer een paar foto's voordat ik weg reed.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik terug kwam was het al een beetje donker aan het worden, leuke foto voor de verlichting. En weer kun je een aanpassing zien die ik heb gemaakt, een tweede remlicht in de topkoffer. Paste net een hele LED strip in en is best goed zichtbaar. Vind het wel wat veiliger aangezien het achterlicht altijd aan is. Is dan soms moeilijk om het remlicht te zien, maar op deze manier is het altijd duidelijk te zien als ik rem.

Afbeelding

Na deze ritjes is een ding wel duidelijk, de motor zal toch op de een of andere manier actieve koeling nodig hebben. De onderkant van de motor en de achterbrug is helemaal open dus dat zou een goede plek zijn om lucht doorheen te laten gaan.

Afbeelding

Is ook nog meer dan genoeg plaats onder de achterbrug.

Afbeelding

Wat ik al geprobeerd heb is om een luchtslang naar voren te leggen zodat rijwind de motor in geblazen wordt.

Afbeelding

Dit bleek alleen niet zo heel veel verschil te maken, denk dat de opening van de luchtslang hiervoor te klein is. Heb nu een buisventilator en filter erop zitten die constant lucht door de motor blaast.

Afbeelding

De motor wordt nu wat minder warm onder het rijden en koelt ook sneller af als ik stil sta. Maar ben nog steeds niet tevreden. Ik wil nu proberen om meteen aan de onderkant van de achterbrug 3 ventilators te plaatsen en de buisventilator gebruiken om warme lucht bij de koolborstels af te voeren naar achter. Meer dan dat kan ik eigenlijk niet doen, ik hoop dus dat het daarmee zal lukken. Ben nu alleen weer op onderdelen aan het wachten dus ik zal waarschijnlijk pas volgende week weer verder kunnen ermee.

Heb alle ritjes die ik gemaakt heb weer gefilmd, nu eens een keer de camera op de helm geprobeerd en niet op de quad zelf en ook met 60 fps in plaats van 30. Nog niet heel spannend maar toch wel de eerste legale kilometers.


Link


Binnenkort hopelijk wat langere ritjes zodra de koeling voor de motor erop zit.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Gebruikersavatar
Uufd
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 20:46
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Uufd »

Ben eens benieuwd hoe je de koeling zult gaan maken. Verder: zalig project en een tof filmpje :D
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Bedankt. :) Tja ben zelf ook wel benieuwd haha. Ik ben gewoon wat dingen aan het proberen nu en wat het beste werkt zal ik permanent gaan bevestigen. Heb nu de 3 ventilators eronder zitten en is weer iets verbeterd. Maar ben nog niet tevreden ermee. Heb wel weer lekker kunnen rijden net, een iets langer rondje deze keer maar dan met wat minder vermogen. Werd alleen nog steeds te warm, duurde nu wel vrij lang.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Na een aantal aanpassingen te hebben gemaakt wordt de motor nu wat beter gekoeld. De motor wordt nu niet zo snel warm en als ik stil sta met de quad zakt de temperatuur ook redelijk snel. Maar toch wordt de motor nog steeds te warm na een tijdje te hebben gereden, zelfs op het continu vermogen.

Eerste aanpassing is 3 ventilatoren meteen onder de motor, deze blazen de lucht van onder door de motor heen. Zitten voor te testen nu even vast met klitteband.

Afbeelding

Afbeelding

Heb alleen het idee dat deze onder het rijden niet zo goed werken aangezien de rijwind waarschijnlijk alle lucht weer weg blaast. Moet dit dus wat meer gesloten maken met een soort luchthapper aan de onderkant, dan zou het beter moeten werken. Heb ook de verkeerde ventilatoren besteld, deze hebben te weinig luchtverplaatsing. Heb er nu besteld die het dubbele aan luchtverplaatsing hebben en iets groter zijn.

De tweede aanpassing is een gat in de beschermkap van de motor. Heb hier een slang op gezet en meteen daarna de buisventilator. Deze blaast alle warm lucht van de koolborstels uit de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt best goed te werken, maakt alleen veel geluid. Maar de motor wordt dus ook hiermee nog steeds wat te warm (73 graden op continu vermogen). Zou nog kunnen proberen om de buisventilator om te draaien en lucht de motor in te blazen. Moet dan wel weer een luchtfilter op komen.

Voor te testen kan ik nu in ieder geval wel een iets langere afstand rijden. Dit heb ik ook al een paar keer gedaan. Hier weer een filmpje van afgelopen weekend. Ben toen 's avonds even gaan rijden, 3 hele mooie klassieke auto's tegen gekomen binnen 15 minuten rijtijd. Ook nog even een rondje in het donker gedaan, vond ik echt geweldig. :)


Link
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Gebruikersavatar
Uufd
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 20:46
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Uufd »

Lijkt nog niet gemakkelijk om die motor te gaan koelen....

Verder leuk filmpje :D
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door slowco »

Ik zit regelmatig op https://endless-sphere.com/forums/ en daar komen temperaturen van ruim boven de 100 graden Celcius voorbij waar ze niet van opkijken voor de elektromotoren. Je zal er ongetwijfeld veel dieper ingedoken zijn dan ik, maar is die 73 graden nog een probleem dan? Succes in ieder geval met je project verder, ik lees je updates met veel plezier :applaus: :bier:
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door java »

misschien een watergekoelde motor er van maken. Ik weet dat een solarboat van een team dat ook heeft in ieder geval ze waren er vorig jaar mee bezig.
Afbeelding
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Is inderdaad niet erg makkelijk om deze motor goed te koelen. De meeste warmte komt van de koolborstels die helemaal opgesloten binnen in de motor zitten, daar komt dus bijna geen lucht bij.

Ligt aan het type motor hoe warm ze mogen worden. Bij die wat ik heb wordt 90 graden als max temperatuur aangegeven. Ik wil dus op continu vermogen op max 65-70 graden uit komen zodat ik toch nog altijd even het volle vermogen kan gebruiken en daarna tijdens het rijden de motor weer terug laten zakken naar 65-70 graden.

Waterkoeling in deze motor maken is niet te doen denk ik. Als dit mogelijk zou zijn zou dit ook op de e-racemotoren gebruikt worden die ook dit soort motoren gebruiken. Maar ook daar gebruiken ze alleen luchtkoeling. Alleen zit de motor dan wel net buiten de kappen waardoor de rijwind er helemaal doorheen gaat.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Jason McCoy »

Koperen leidimg dr omheen wikkelen, vloeistof dr doorheen laten lopen en dat koelen?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie