GS moon buggy 400cc (the end)
GS moon buggy 400cc (the end)
Buggy GS moon 400 / Xingyue XYDK400
BJ: 2009
4 takt 400cc (Can-am blok halve 800)
CVT
RWD
Boite: L H N R P
20kw (27PK) / 6500rpm
32Nm / 5500rpm
425Kg
Banden
Voor: 25 X 8-12
Achter: 25 X 10-12
Buggy is voor mij een leerproject en om rond te toeren als zijnde ontspanning. Ook om offroad te rijden zodoende ik niet telkens met bus vast rijd en mij eruit moet laten trekken.
Buggy is toonzaal model geweest en heeft volgens verkoper 5 jaar stilgestaan. Sprieten staan nog op de banden, dus geloof het wel. De snelheidssensor werkte niet tijdens testrit, maar mijn gok was dat sensor stuk was. Buggy was in vrij nette staat bij verkoop, maar jammer genoeg met achterstallig onderhoud.
Uitgeschreven in Nederland en samen met exportpapieren op weg naar Belgenland . Zo’n buggy op een dubbelasser geeft toch ook wel het nodige bekijks onderweg.
Op een zondag rustig mee gaan rijden. Achteraf olie en filter vernieuwd. Olie zag pikzwart en filter zag ook goed zwart. Aftapdop hing vol ijzerdeeltjes (dop is magnetisch).
Bouten van het dakframe zaten los, allemaal aangedraaid. Zou voor goed te zijn drupje loctite kunnen gebruiken. Twee voorste bleken niet vast te kunnen draaien. Uitgedraaid bleek de draad helemaal kapot te zijn. Tapje erin en nieuwe bout en opgelost.
Erger was het kleppendeksel, hieruit lekt olie. Olie drupt op uitlaat die eronder zit en verdampt zo en die lucht wordt dan weer in CVT gezogen. Kleppendeksel losgehaald en vloeibare pakking (loctite 5926) aangebracht.
CVT kap losgehaald om smurrie binnenin op te kuisen, blijken in de poellies kappen te zitten . Verborgen gebreken zeker.
Snelheidssensor vervangen, testritje leert dat snelheidservaring toch heel anders is als met bus.
Buggy start heel slecht, ofja eigenlijk gewoon niet willen aanslaan. Batterij die werd sowieso vervangen, maar met andere goed werkende accu nog niet willen aanslaan. Bougie eruit gehaald, getest vonkte volgens mijn vader. Maar geen vertrouwen in dus nieuwe bougie (NGK DCP R8E) gehaald. Carburateur had opening waar niets op aangesloten zit (vacuum???). Vinger op gehouden en starten maar, vrooeeem. Dopje erop en hop, zo kan er ook geen vuil in en Joost mag weten waar het voor dient. Volgens kameraad vacuüm voor twee carbs te linken.
Remvloeistof zag heel bruin van kleur bij aankoop maar remde op zich prima. Dus vloeistof vervangen en ontluchten. Bleek dus makkelijker gezegd als gedaan. Resulteerde in buggy die met alle 4 de wielen van de grond stond.
Alle remklauwen gedemonteerd en gereinigd.
LV: bouten zaten superlosjes, degelijk!
LA: kei smerig spul, zat beestje in gehuisd
RV: niks gek mee buiten vies
RA: bouten zaten muurvast, langleve WD40 en tikskes van hamer. Tenslotte wou cilinder er niet uitkomen. M10 bout ingedraaid, ontluchtnippel erin en slangske erop. Tot 2 bar moeten gaan en toen floepte cilinder eruit. Langleve drukregelaar
Rempomp 24h in azijn laten weken om oxidatie en vuil te laten loskomen. Daarna alles in de olie gezet en terug gemonteerd.
Tstuk voor de achterste remmen zat zo goed als volledig dicht. Alle dichtingen van banjobouten vervangen, 10 bouten geven 20 koper ringen, €8 euro lichter. Maar uiteindelijk is alles terug hersteld.
Halve liter motorolie bijgevuld en testrit om te kijken of kleppendeksel stand houd. Helaas pindakaas kleppendeksel lekt wederom. Na een zoektocht op Inet blijkt dit een bekend probleem te zijn, extra rondel bij tss bout zodat druk op deksel groter word.
Kleppendeksel er terug vanaf gehaald blijkt dat pakking niet overal even goed zit. Pakking gedeeltelijk verwijderd en opnieuw aangebracht en rondel erbij tussen.
Nog is op een mooie zondag gaan crossen, kleppendeksel houd netjes stand, geen drup olie verloren. Eens volop op de gas gegaan, tikt net de 95 aan in ideale omstandigheden.
Batterij is ondertussen ook vervangen, Yuasa YTX20HL-BS High Performance. Is ook een hele zoektocht geweest, zag op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.
Lader: Tecmate OptiMate 4
Knipperlicht linksachter leek het niet te doen. Wat rommelen aan connector en ik had draadje in mijn hand, oeps. Probleem was dan wel direct gevonden en evenzeer opgelost.
To Do:
Schakelstang, wilt nogal eens “uit vitesse springen”
Led bar vooraan
Accu & zekeringkastje fatsoeneren
Fancy derde remlicht maken, met tekst STOP
tips, opmerkingen etc zijn welkom
ps waarom maar max 5 smilies???
BJ: 2009
4 takt 400cc (Can-am blok halve 800)
CVT
RWD
Boite: L H N R P
20kw (27PK) / 6500rpm
32Nm / 5500rpm
425Kg
Banden
Voor: 25 X 8-12
Achter: 25 X 10-12
Buggy is voor mij een leerproject en om rond te toeren als zijnde ontspanning. Ook om offroad te rijden zodoende ik niet telkens met bus vast rijd en mij eruit moet laten trekken.
Buggy is toonzaal model geweest en heeft volgens verkoper 5 jaar stilgestaan. Sprieten staan nog op de banden, dus geloof het wel. De snelheidssensor werkte niet tijdens testrit, maar mijn gok was dat sensor stuk was. Buggy was in vrij nette staat bij verkoop, maar jammer genoeg met achterstallig onderhoud.
Uitgeschreven in Nederland en samen met exportpapieren op weg naar Belgenland . Zo’n buggy op een dubbelasser geeft toch ook wel het nodige bekijks onderweg.
Op een zondag rustig mee gaan rijden. Achteraf olie en filter vernieuwd. Olie zag pikzwart en filter zag ook goed zwart. Aftapdop hing vol ijzerdeeltjes (dop is magnetisch).
Bouten van het dakframe zaten los, allemaal aangedraaid. Zou voor goed te zijn drupje loctite kunnen gebruiken. Twee voorste bleken niet vast te kunnen draaien. Uitgedraaid bleek de draad helemaal kapot te zijn. Tapje erin en nieuwe bout en opgelost.
Erger was het kleppendeksel, hieruit lekt olie. Olie drupt op uitlaat die eronder zit en verdampt zo en die lucht wordt dan weer in CVT gezogen. Kleppendeksel losgehaald en vloeibare pakking (loctite 5926) aangebracht.
CVT kap losgehaald om smurrie binnenin op te kuisen, blijken in de poellies kappen te zitten . Verborgen gebreken zeker.
Snelheidssensor vervangen, testritje leert dat snelheidservaring toch heel anders is als met bus.
Buggy start heel slecht, ofja eigenlijk gewoon niet willen aanslaan. Batterij die werd sowieso vervangen, maar met andere goed werkende accu nog niet willen aanslaan. Bougie eruit gehaald, getest vonkte volgens mijn vader. Maar geen vertrouwen in dus nieuwe bougie (NGK DCP R8E) gehaald. Carburateur had opening waar niets op aangesloten zit (vacuum???). Vinger op gehouden en starten maar, vrooeeem. Dopje erop en hop, zo kan er ook geen vuil in en Joost mag weten waar het voor dient. Volgens kameraad vacuüm voor twee carbs te linken.
Remvloeistof zag heel bruin van kleur bij aankoop maar remde op zich prima. Dus vloeistof vervangen en ontluchten. Bleek dus makkelijker gezegd als gedaan. Resulteerde in buggy die met alle 4 de wielen van de grond stond.
Alle remklauwen gedemonteerd en gereinigd.
LV: bouten zaten superlosjes, degelijk!
LA: kei smerig spul, zat beestje in gehuisd
RV: niks gek mee buiten vies
RA: bouten zaten muurvast, langleve WD40 en tikskes van hamer. Tenslotte wou cilinder er niet uitkomen. M10 bout ingedraaid, ontluchtnippel erin en slangske erop. Tot 2 bar moeten gaan en toen floepte cilinder eruit. Langleve drukregelaar
Rempomp 24h in azijn laten weken om oxidatie en vuil te laten loskomen. Daarna alles in de olie gezet en terug gemonteerd.
Tstuk voor de achterste remmen zat zo goed als volledig dicht. Alle dichtingen van banjobouten vervangen, 10 bouten geven 20 koper ringen, €8 euro lichter. Maar uiteindelijk is alles terug hersteld.
Halve liter motorolie bijgevuld en testrit om te kijken of kleppendeksel stand houd. Helaas pindakaas kleppendeksel lekt wederom. Na een zoektocht op Inet blijkt dit een bekend probleem te zijn, extra rondel bij tss bout zodat druk op deksel groter word.
Kleppendeksel er terug vanaf gehaald blijkt dat pakking niet overal even goed zit. Pakking gedeeltelijk verwijderd en opnieuw aangebracht en rondel erbij tussen.
Nog is op een mooie zondag gaan crossen, kleppendeksel houd netjes stand, geen drup olie verloren. Eens volop op de gas gegaan, tikt net de 95 aan in ideale omstandigheden.
Batterij is ondertussen ook vervangen, Yuasa YTX20HL-BS High Performance. Is ook een hele zoektocht geweest, zag op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.
Lader: Tecmate OptiMate 4
Knipperlicht linksachter leek het niet te doen. Wat rommelen aan connector en ik had draadje in mijn hand, oeps. Probleem was dan wel direct gevonden en evenzeer opgelost.
To Do:
Schakelstang, wilt nogal eens “uit vitesse springen”
Led bar vooraan
Accu & zekeringkastje fatsoeneren
Fancy derde remlicht maken, met tekst STOP
tips, opmerkingen etc zijn welkom
ps waarom maar max 5 smilies???
Laatst gewijzigd door vdbeke op zo 29 jan, 2017 19:53, 11 keer totaal gewijzigd.
- sjmallie94
- Quadverslaafde
- Berichten: 4207
- Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
- Locatie: Zuid limburg
- Contacteer:
Re: GS moon buggy 400cc
Mooi project, zeer aparte buggie, nog niet eerder gezien, maar wel direct goed bezig met alles goed na te kijken.
Dat met 5 smilies is extra gedaan want vroeger werd alleen maar berichten met veel te veel smilies gebruikt.
Dat met 5 smilies is extra gedaan want vroeger werd alleen maar berichten met veel te veel smilies gebruikt.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white .
Suzuki my way of life
Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Suzuki my way of life
Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: GS moon buggy 400cc
Blauwe loctite pakking is niet benzine bestendig he. Die gaat vroeg of laat weer lekken. Loskomen van de rolkooi blijf je ook houden. Beter is helemaal doorboren, stukje oude binnenband van een fiets dr tussen klemmen en met een lange bout en borgmoer aandraaien.
Losse aansluiting op de carb moet idd vacuum op. Als je dat aansluit loopt de buggy veel harder en beter.
Losse aansluiting op de carb moet idd vacuum op. Als je dat aansluit loopt de buggy veel harder en beter.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: GS moon buggy 400cc
Dat van die blauwe pakking wist ik niet, moet ik dan die zwarte daarvoor gebruiken?
Lange bout zal dan eerder draadstang worden van 1,5m lang, is van de voorste/ bovenste horizontale buis van de plooikooi. Als de buggy op zen dak gaat denk ik dat ie eerder plooit dan rollen. Is eerder een constructie voor de show.
Bedankt voor de feedback!
Lange bout zal dan eerder draadstang worden van 1,5m lang, is van de voorste/ bovenste horizontale buis van de plooikooi. Als de buggy op zen dak gaat denk ik dat ie eerder plooit dan rollen. Is eerder een constructie voor de show.
Bedankt voor de feedback!
Re: GS moon buggy 400cc
Mooi verslag, heel interessant om te volgen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: GS moon buggy 400cc
Ik heb twee jaar terug zo buggy (250cc) op zn dak gelegd en die kooi doet zn werk perfect. Die blijft net zo stijf als i maar zijn kan. Ik gebruik zwarte vloeibare pakking maar dat is niet van loctite geloof ik.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: GS moon buggy 400cc
Dit is van wat er de afgelopen 2 maanden gebeurt is. De afgelopen dagen heb ik mijn bus onderhanden gehad. Injectoren, 4de geeft dubbel zoveel retour als de rest dus RIP, de rest laten testen en reviseren, 4 dichtingen kleppendeksel vervangen.
Deze morgen injectoren gehaald en alles voorzichtig teruggeplaatst. Injectoren met nieuwe brandplaatjes, kikkerbeugel erop, nieuwe trekbouten op moment vast gezet + 180° erbij, connectors terug aangesloten, retourleidingen aangesloten. Alles dubbelchecken en gas erop!
na 5 seconden starten met gekuch en geproest kwam er terug leven in blok.
@ Jason: nu voel ik me een stukje veiliger, ik vind de constructie toch niet wat het moet zijn. Praktijk blijkt dus anders te zijn.
Ivm de CVT, de kapjes die in de poeliies zitten, is dit heel erg? Kan me inbeelden dat deze niet veel goeds doen en ervoor zorgen dat de riem sneller slijt.
Vacuüm carburateur moet toch op de benzinetank aangesloten worden?
Ik zal in de toekomst wat filmpjes posten, voorlopig niet veel soeps.
Link
Deze morgen injectoren gehaald en alles voorzichtig teruggeplaatst. Injectoren met nieuwe brandplaatjes, kikkerbeugel erop, nieuwe trekbouten op moment vast gezet + 180° erbij, connectors terug aangesloten, retourleidingen aangesloten. Alles dubbelchecken en gas erop!
na 5 seconden starten met gekuch en geproest kwam er terug leven in blok.
@ Jason: nu voel ik me een stukje veiliger, ik vind de constructie toch niet wat het moet zijn. Praktijk blijkt dus anders te zijn.
Ivm de CVT, de kapjes die in de poeliies zitten, is dit heel erg? Kan me inbeelden dat deze niet veel goeds doen en ervoor zorgen dat de riem sneller slijt.
Vacuüm carburateur moet toch op de benzinetank aangesloten worden?
Ik zal in de toekomst wat filmpjes posten, voorlopig niet veel soeps.
Link
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: GS moon buggy 400cc
Kapjes zijn krassen ofzo?
Vacuum loopt vanaf je inlaat spruitstuk naar je carb
Vacuum loopt vanaf je inlaat spruitstuk naar je carb
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: GS moon buggy 400cc
Nee geen krassen, kapjes van in te hakken of putjes. Ik heb al gietfouten gehoord, maar dacht dat die dingen met een draaibank gemaakt werden.
Oke duidelijk, dan moet ik een slangetje zien te maken dat verloopt van 6=>12mm
Is er eigenlijk een goede reden om deze niet aan te sluiten? Of is dit gewoon kwestie geweest van vergeten?
Ik moet me nog eens goed inlezen in die materie, nog niet zo heel bekend mee.
Oke duidelijk, dan moet ik een slangetje zien te maken dat verloopt van 6=>12mm
Is er eigenlijk een goede reden om deze niet aan te sluiten? Of is dit gewoon kwestie geweest van vergeten?
Ik moet me nog eens goed inlezen in die materie, nog niet zo heel bekend mee.
Re: GS moon buggy 400cc
Die putjes in de poelie lijken me ook gietfouten.
Die dingen worden eerst gegoten en daarna in vorm gedraaid.
Ik weet alleen niet of het schade levert aan de riem. Maar dat zullen anderen hier wel weten
Die dingen worden eerst gegoten en daarna in vorm gedraaid.
Ik weet alleen niet of het schade levert aan de riem. Maar dat zullen anderen hier wel weten
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: GS moon buggy 400cc
Een 250 loopt max 40 als i niet aangesloten zit. Als i wel aangesloten zit liep die van mij toen 75
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: GS moon buggy 400cc
Vacuüm is provisoir aangesloten, zou toch willen weten hoe het origineel aangesloten zit. Kan er alleen geen beeldmateriaal van vinden.
Gisteren ritje gaan doen met kameraad:
Link
Was ook Polaris Razer en een Can Am Maverick, misschien ook mensen van hier op het forum. Waren voornamelijk vering van de Maverick aan het tweaken.
Plasje te laat gezien en niet meer kunnen ontwijken, resultaat men broek zeiknat, Kameraad op een paar spatjes na droog. Lucky bastard
Ding heeft ook leren vliegen, resultaat vering is dermate diep gegaan dat reflectors vanachter beetje verbogen zijn.
30 offroadKms erbij op gezet. Was een leuke namiddag!
Gisteren ritje gaan doen met kameraad:
Link
Was ook Polaris Razer en een Can Am Maverick, misschien ook mensen van hier op het forum. Waren voornamelijk vering van de Maverick aan het tweaken.
Plasje te laat gezien en niet meer kunnen ontwijken, resultaat men broek zeiknat, Kameraad op een paar spatjes na droog. Lucky bastard
Ding heeft ook leren vliegen, resultaat vering is dermate diep gegaan dat reflectors vanachter beetje verbogen zijn.
30 offroadKms erbij op gezet. Was een leuke namiddag!
Re: GS moon buggy 400cc
Waar is dat?
Ik zou trouwens wel een helm op doen.
Ik zou trouwens wel een helm op doen.
_____________________________
Re: GS moon buggy 400cc
Lommel
Normaal was het enkel beetje offroad cruisen, maar het werd na een tijdje extremer en was het beter geweest voor onze eigen veiligheid een helm te dragen. Veilig is ook zeer belangrijk. Die 4 punts gordel doet ook niet alles.
Normaal was het enkel beetje offroad cruisen, maar het werd na een tijdje extremer en was het beter geweest voor onze eigen veiligheid een helm te dragen. Veilig is ook zeer belangrijk. Die 4 punts gordel doet ook niet alles.
Re: GS moon buggy 400cc
Vandaag bougie eruit gehaald om te kijken hoe de afstelling is, mag wat meer melk bijzitten.
Om de bougie eruit te halen moet de luchtintake van de CVT eraf, dus heb ik deze eraf gesloopt en een nylon kous over inlaat getrokken. Zodoende kan de "snorkel" eraf blijven, alleen ben ik nog aan het denken of ik er geen luchtfilter zou kunnen opzetten om zand en andere rotzooi tegen te houden. De diameter van de luchtintake is 75mm .
Origineel zit er geen filter op maar om vroegtijdige slijtage aan de CVT (door oa. zand) te voorkomen lijkt me een filter geen overbodige optie. OF is dat geen goed idee?
Gaskabel is ook lomp gemaakt, zand kan gewoon in de kabel vallen en zodoende alles laten vastlopen. Het geheel loopt al stroever, bij het gas lossen zakt het toerental langzaam wat niet goed is voor de remmen en het schakelen (L H N R P) moeilijk maakt.
Ik heb niet echt een goed idee hoe dit wel op een deftige manier te hermaken valt.
Bij duimgas is alles dicht en kan vuil er niet zo snel in, maar is dit ook te maken bij voetgas?
Tips of beeldmateriaal van de vacuümaansluiting zouden ook nog welkom zijn.
Om de bougie eruit te halen moet de luchtintake van de CVT eraf, dus heb ik deze eraf gesloopt en een nylon kous over inlaat getrokken. Zodoende kan de "snorkel" eraf blijven, alleen ben ik nog aan het denken of ik er geen luchtfilter zou kunnen opzetten om zand en andere rotzooi tegen te houden. De diameter van de luchtintake is 75mm .
Origineel zit er geen filter op maar om vroegtijdige slijtage aan de CVT (door oa. zand) te voorkomen lijkt me een filter geen overbodige optie. OF is dat geen goed idee?
Gaskabel is ook lomp gemaakt, zand kan gewoon in de kabel vallen en zodoende alles laten vastlopen. Het geheel loopt al stroever, bij het gas lossen zakt het toerental langzaam wat niet goed is voor de remmen en het schakelen (L H N R P) moeilijk maakt.
Ik heb niet echt een goed idee hoe dit wel op een deftige manier te hermaken valt.
Bij duimgas is alles dicht en kan vuil er niet zo snel in, maar is dit ook te maken bij voetgas?
Tips of beeldmateriaal van de vacuümaansluiting zouden ook nog welkom zijn.