GS moon buggy 400cc (the end)

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Vervolg van gisteren. Als allereerst koelwater uit systeem verwijderd. Met perslucht op aansluiting van de koelslang overtollige dat er niet vanzelf uitgegaan is uitblazen, anders loopt dit in je blok en is de olie verontreinigd. moet je weer spoelen ed.

Afbeelding

Dan carburateur losmaken, kleppendeksel los, motorsteun los.
Tandwiel distributie losmaken, maar eerst krukas blokkeren om bout los te krijgen. Ketting ophangen met koperdraad zodoende ie niet naar benden valt. Dan bouten losmaken om de kop eraf te halen, 4xM10 + 2xM6.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

dan piston verwijderen, dat circlips achtig iets is toch iets venijnig. Goed om in versnellingsbak te vallen...
AfbeeldingAfbeelding

verwijderde componenten:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Ziet er allemaal nog goed en gezond uit :) Cilinder is niet beschadigd dat vind ik al het voornaamste. Maarja waar komt het olieverbruik nu van? Zoals piston en kleppen al verklappen is er al een goed laagje roet achtergebleven... resultaat van 3l olie verbranden.
Compressie-ring in cilinder geplaatst en gemeten. opgegeven speling mag 0.2-0.4mm zijn. Guess what, is bijna het dubbele :s 0.7mm om precies te zijn. de overige heb ik niet gemeten.

Nu mijn vraag is dit normaal dat dit na 1800Km reeds zo ver ingesleten is? Kan toch ni?
En nog iets Can Am schrijft alle 3000Km olie en filter vervangen, in boekje van GS moon staat alle 1500Km. Wat is wijsheid, 3000Km aanhouden van Can Am. vind dit beide wel heel erg kort, alle 5000Km tot daar aan toe.

Gisteren wat aan het zoeken en info die ik al reeds had verkregen (thnx flupke).
blauwe rook bij het starten => Kleppensteel dichting rot
blauwe rook tijdens rijden => schraapveer naar de filistijnen, ook => olie ruikt naar naft, gedaalde compressie, moeilijk starten
carterontluchting ook goed checken.

Nog wat andere nuttige lectuur voor andere:

Link


Link


Weer een enorm leervolle ervaring voor mij!
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door java »

Is dit wel een rotax can am blok? Of een imitatie van mindere kwaliteit
Afbeelding
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Goeie vraag java! Ik heb me dit ook al een paar keer in vraag gesteld, op de Rotax blokken zie je mooi rotax staan in de plastieke cover. Maar dat ontbreekt bij mij :s.

Vandaag met mijn emmer gevuld met onderdelen naar QFF geweest. Zoals de vorige keer weeral super onthaald en professioneel te woord gestaan. nogmaals petje af!
Na inspectie van de cilinder, welke er erger aan toe was als ik eerst dacht, een kostenraming gemaakt. (Super, had hier helemaal niet om gevraagd) Cilinder heeft er een bobbel inzitten (mogelijk te wijten aan het lange stilstaan), had hier gisteren eerlijk gezegd ook helemaal niet naar gekeken. Zag er op het eerste zicht allemaal prima uit, buiten de teveel speling van de compressieveren. Onder het juiste licht kwamen er ook allemaal scharen in de wand van de cilinder zichtbaar. Dus dat werd uitboren (omwille van de bobbel) en honen. Overmaat cilinder, nieuwe koppakking, klepsteel dichtingen, dichting kleppendeksel. €50 + €150 + €15 dusja met €300-350 mocht ik toch rekening houden. Geen probleem, spel moet terug bollen en moet terug goed zijn. Prijs maakt me opzich niet uit. moet gewoon goed zijn.

Toen is gevraagd of ze bekend zijn met imitaties, wegens het ontbreken van Rotax op de plastieke cover. Chinezen maken tenslotte na wat ze na kunnen maken. Kan ook niets terugvinden op het blok zelf, zou toch minstens ergens iets moeten opstaan. Hij zoeken en kijken maar kan ook niks vinden, trekt er althans toch echt op! Piston pakken van een 800cc en proberen. hmmm past niet, is iets van een halve cm te groot. hmm vreemd. Met koppakking, zelfde verhaal. hmmm kut. Ik dik teleur gesteld en die gast snapte er de ballen van, is anders toch compleet hetzelfde. Ik gebruik ook een Can-am serviceboek en alles komt gewoon exact overeen...

foto ervan, ik zal niet moeten zeggen welke die van Can-am is. Gaten voor olie naar schraapveren zijn ook beter verspreid... Zou ik deze kunnen bijboren zonder andere consecwensies?
Afbeelding

Helaas konden zij niks voor mij betekenen, zal zelf opzoek moeten naar overmaat piston en dan kunnen zij laten uitboren en honen. Dus ik zoek, maar vind geen overmaat!. Wel cilinder set incl piston met alle veren, nieuwe koppakking, oliefilter, Totaal €158.10 helemaal te gek voor woorden. Dat betaalde ik voor alleen een overmaat piston bij Can-am! kwaliteitsverschil is er ook zeker wel. Maar blijf toch nog wel teleurgesteld, had liever deftig materiaal erin gehad. Maarja dikke halve cm uitboren is helaas geen optie.
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door Minyi »

Ai das balen.

Maar dacht altijd dat de single 400 een langere slag had dan een 800. Denk dat ik er dan naast zit.

Misschien moet je even naar een motor revisie bedrijf gaan ( motor als in de blokken hoeft niet specifiek motorfiets te zijn ). Die willen soms nog wel een boekwerk hebben over zuigermaten cilindervoeringen en etc.

Misschien is er nog wel een blok die standaard de zuiger al wat groter is of weet hij een oplossing.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door Jason McCoy »

Of gewoon je cilinder opnieuw laten nicasilen en nieuwe zuiger de bij nemen.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door vdbeke »

nicasilen is een beetje over de top toch, is toch bedoeld voor cross blokken? of ben ik verkeerd.

Vandaag de kleppen nagekeken, speling is oke, ofja volgens Can-am norm toch...

Hoe kan ik best de kleppen en cilinderkop reinigen? Ik dacht de buitenkant te doen met dasty (ontvetter van wibra) verdund met water. Maar hoe verwijder ik de roetaanslag op de kleppen en cilinderkop?

op vraag extra foto's, beter als dit krijg ik het niet op foto.

de twee randen, 1 is de eindpositie van de piston, de 2de, halverwege de slag van de piston, is een voelbare bobbel.
cilinder wand:
AfbeeldingAfbeelding

de piston zelf:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

cilinderkop:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

blijkt aan de kleur van de bougie dat ie de laatste keer wat arm heeft gelopen, de laatste keer (100Km geleden) zag ie nog zwart en vettig van de olie :s
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door Jason McCoy »

Nicasil zit er nu ook in hoor. Die laag laat je er uit halen en als je dan een nieuwe zuiger meelevert dan maken ze je nicasilwand weer nieuw zoals hij hoort te zijn. Dasty hoef je niet te verdunnen. Maakt erg goed schoon maar vreet niet in ofzo. Heb al keer geprobeert wat er gebeurt als je er iets gewoon in legt en in laat liggen maar eigenlijk gebeurd er vrij weinig.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door vdbeke »

Het zou kunnen, maar betwijfel het. Je moet denken dit is een cheap ass chinees blok. Kerel bij QFF, die altijd bij revisiebedrijf gewerkt heeft, zei ook van niet. En heb wel vertrouwen in hun. en bij mijn weten wordt dit enkel gedaan bij cross blokken en/ of bij duurdere quads.

Dasty leng ik aan met warm water en doe dit dan in spuitpistool voor op compressor zodoende ik met hoge druk vuil kan verwijderen. Heb ik bij CVT toen ook gedaan en werkte goed.
Maar ik doelde meer op hoe kan ik ingebrande olie verwijderen van cilinderkop/ kleppen ed. staalborstel?
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door Minyi »

Geen staalborstel!!! Dan maak je krassen en dat mag absoluut niet.

Als je zo'n kop hebt zoals die van jou zou ik het met ontvetter en scotch en bright doen. Ook niet te lang op 1 plek door gaan want dat kan ook weer een soort delletje maken ( en helemaal in alu )

We hebben een plastic borsteltje op luchtdruk maar zelfs daar moet je mee uitkijken want die vreet ook in als je niet iets van boor olie gebruikt.
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door mx jake »

Het kan ook zijn dat je olie verliest door de klepseals
Beetje zonde dat je die niet geleik vervangt
De kosten vallen erg mee
Maar het is niet gemakkelijk als je niet het juiste gereedschap hebt
never drive faster then your angel can fly
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door vdbeke »

Deze morgen bus gewassen en vliegenvanger vanvoor ingespoten met dasty. effe laten intrekken, ramen gewassen en dan voorkant verder gedaan. Machtig spul lost gewoon alles op :) Daarna cilinderkop met dasty behandeld.

Koppakking verwijderd, maar bleef nog een beetje plakken. Dus met zo'n schildersmesje (voor verf van glas te verwijderen)de restanten verwijderd. Daarna heb met schroevendraaier de meeste ingebrande zooi verwijderd. Dan inlaatspruitstuk en aansluiting voor koelvloeistof verwijderd. En dan kon ik met de dasty aan de slag.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Al zeg ik het zelf ziet er een pak beter uit, toch nog wat krasjes gemaakt met het verwijderen van het resterende koppakking.

de nokkensas 180° gedraaid zodoende alle kleppen beetje openstaan. en kan verder drogen.

ivm de klepseals, ik zou ze willen vervangen maar kan ze niet los krijgen. Alleen een volledig nieuwe kop en dat vind ik wat gek. Dusja ga zo eerst proberen.

Zo meteen de thermostaat eens koken, kijken of die mooi opengaat. en dan ik het terug monteren.
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door vdbeke »

Vandaag cilinder en piston ontvangen :) ikke kei blij :d.

Cilinder ziet er al een pak beter uit, hoonstructuur is mooi te zien. Krijg hem alleen niet op foto, iets met focus... (Macrostand maakt niks uit, focust telkens op de verkeerde plek, moet dat ding eigenlijk nog eens opnieuw leren gebruiken) Alleen her en der een plekje van roest/ corrosie. Maar daar komt de piston niet dus niets ernstig, laagje olie doet al wonderen.

De compressieveren maar eens geplaatst en gemeten. 0.25 past nog net, 0.3 past niet meer, dus goed bevonden. Cilinderwand is ook mooi glad geen dipje of bobbel in de wand. Moet goed komen!

AfbeeldingAfbeelding
olieschraapveer/ compressieveer:
AfbeeldingAfbeelding

compleet:
Afbeelding

Dan piston op drijfstang monteren, helaas niet zonder problemen. De bus blijkt een beetje roestvorming te vertonen. Aan de doos te zien, staat het ook al een tijdje op stock. muizen hebben er nog net niet aangezeten...

Maar goed, schuursponsje doet wonderen, lichtjes over de bus geschuurd. Doek met olie (waar ik de cilinderwand mee heb ingesmeerd) de bus ingevet. Nog een keer proberen, ploep past mooi. Dan het moeilijke gedeelte waar je engelengeduld voor moet hebben. Iets wat ik dus absoluut niet heb. Het circlips achtig iets op de piston monteren, men olievod rond de piston gelegd zodoende het al niet in het blok kan vallen. Uiteindelijk best goed gelukt. Wel 15 minuten mee bezig geweest ...

AfbeeldingAfbeelding

Dan blok nog effe aangevuld met olie, was het al bijna vergeten. Moest nog 1.3l olie krijgen. 1.5l zat er al in van vorige keer, olie was toen op. Heeft nu 2.8l in zen buikje zitten :) Zou voldoende moeten zijn.

Schraapveren had ik reeds van te voren gemonteerd. Openingen 120° gedraaide tov mekaar. Dan nog de cilinder monteren, nog zoiets waarvoor engelengeduld vereist is. Ze hebben me vandaag toch wel op de proef gesteld. Ochja uurtje verder en cilinder zit eindelijk op zen plek. paar keer goed gevloekt doet wonderen :p. Vanaf nu haat ik definitief olieschraapveren.

AfbeeldingAfbeelding

Uiteindelijk de ketting nog van de krukas gevallen daarbeneden. Nog maar ne keer men geduld op de proef gesteld. 5 minuten vissen en hij zat er terug op. Dan paar keer piston op en neer bewogen, gaat mooi soepel.

Begon donker te worden zoals je op de foto kan zien. Maar wat ik wou doen is gelukt, mission accomplished zoals ze zeggen.

Morgen:
-oliefilter vervangen
-koppakking en cilinderkop plaatsen
-distributie op tijd zetten
-koelwater terug aanvullen
-miss testritje?

Iemand tips hoe strak ik de ketting moet zetten van de distributie?

Tis me al wa geweest vandaag, toen ik van het werk terug kwam. Ik rij van de rotonde af en versnel om terug op snelheid te komen, in ene keer een lawaai. Gas terug genomen. Rustig versnellen, turbo zeer goed hoorbaar. Kreeg al schrik, turbo is op da gebied ni echt mijne vriend geworden, den oliezuiper. Normaal hoor ik die alleen heel zachtjes zoemen als motor nog koud is. Beetje spelen met gas pedaal. Vermogen is er nog, dus wrs ergens aan het uitlaat circuit een lek. Thuisgekomen en boven smeerput gereden, vermoeden werd bevestigd:

Afbeelding

Da wordt een projectje vur te zondag, zen ik al ne halve dag aan bezig om da stuk eruit te krijgen. Dan pa laten oplassen en terug monteren.
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door Minyi »

Wel knap dat je de cilinderbus er zo in hebt gekregen, tenminste als in niet beschadigd is.
Misschien een tip voor de volgende keer: Even een nachtje in de diepvries leggen. Dan gaat ie er iets makkelijker in en beschadig je hem ook niet zo snel.

Distributie ketting hoort met een spanner gespannen te zijn. Die zet je gewoon vast. Als de ketting na uren rondjes draaien eindelijk iets langer word, wordt ie weer gespannen door de veer van de spanner.
De spanner zit trouwens altijd aan de niet aangetrokken kant van de ketting, voor als je ook nog de geleider moet plaatsten. ALS die er is zit die nml aan de aangetrokken kant.
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door vdbeke »

Cilinder was geen bus maar "cilinder blok", zoals op de vorige foto's te zien is.

Compressie-, olieschraapveren zijn geplaatst volgens:
Afbeelding

0 positie, alleen streepjes van tandwielen moeten 180° gedraaid zijn (kleppen gesloten).
Afbeelding Afbeelding

Alles terug gemonteerd, koppakking was toch wel iets venijnig. Moet 5-6 dingen tegelijk goed richten/ in de gaten houden. Maar tis uiteindelijk gelukt. Ook distributie op tijd zetten was een hel. Alleen al maar om ketting op tandwiel te krijgen. Is hier een trucje voor?

Alle vloeistoffen bijgevuld, nagecheckt. En dan maar een startpoging wagen. Na 8-10s sloeg ie uiteindelijk aan. Bolde goed, verbranding is goed op de geur af toch (geen olie verbranding). Alleen lekte er wat koelwater. Da was ni zo heel goed :(. Toch nog gauw paar keer gas met beleid ingeduwd. Motor pakt goed op. En dan maar uitgezet. Knsapte er niks van. Foto's gaan terugkijken die ik gemaakt had, blijkt er geen pakking onder de cilinder te zitten :s. Ook helemaal niet naar gekeken toen, te geconcentreerd op andere dingen. Dusja deels mijn fout, maar toch eens contact opnemen met leverancier. Zou toch iets moeten bij zitten.

to be continued...
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc **motor revisie**

Bericht door vdbeke »

Vandaag de ontbrekende voetpakking ontvangen en gemonteerd:

Afbeelding

Het monteren van de cilinder ging best goed. 10 minuutjes mee liggen sukkelen en het zat er al op :)
AfbeeldingAfbeelding

kettinggeleiders:
Afbeelding

dan kan de koppakking erop en kan de kop erop
AfbeeldingAfbeelding

kettinggeleiders op spanning zetten, koelvloeistof er op, alles dubbelchecken en starten maar. Motor bolt terug en lekt niet :) Morgen ritje doen om te kijken of ie ook effectief rijd.

gaskabel bleef niet altijd even lekker zitten, dus maar met een lusterklem extra houvast gecreëerd. Ik zal collega ma citeren "kiekt em beunen" :p
Afbeelding
Plaats reactie