GS moon buggy 400cc (the end)

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

GS moon buggy 400cc (the end)

Bericht door vdbeke »

Buggy GS moon 400 / Xingyue XYDK400
BJ: 2009

4 takt 400cc (Can-am blok halve 800)
CVT
RWD
Boite: L H N R P
20kw (27PK) / 6500rpm
32Nm / 5500rpm

425Kg

Banden
Voor: 25 X 8-12
Achter: 25 X 10-12

Afbeelding

Buggy is voor mij een leerproject en om rond te toeren als zijnde ontspanning. Ook om offroad te rijden zodoende ik niet telkens met bus vast rijd en mij eruit moet laten trekken.

Buggy is toonzaal model geweest en heeft volgens verkoper 5 jaar stilgestaan. Sprieten staan nog op de banden, dus geloof het wel. De snelheidssensor werkte niet tijdens testrit, maar mijn gok was dat sensor stuk was. Buggy was in vrij nette staat bij verkoop, maar jammer genoeg met achterstallig onderhoud.

Uitgeschreven in Nederland en samen met exportpapieren op weg naar Belgenland :d. Zo’n buggy op een dubbelasser geeft toch ook wel het nodige bekijks onderweg.

Op een zondag rustig mee gaan rijden. Achteraf olie en filter vernieuwd. Olie zag pikzwart en filter zag ook goed zwart. Aftapdop hing vol ijzerdeeltjes (dop is magnetisch).
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Bouten van het dakframe zaten los, allemaal aangedraaid. Zou voor goed te zijn drupje loctite kunnen gebruiken. Twee voorste bleken niet vast te kunnen draaien. Uitgedraaid bleek de draad helemaal kapot te zijn. Tapje erin en nieuwe bout en opgelost.

Erger was het kleppendeksel, hieruit lekt olie. Olie drupt op uitlaat die eronder zit en verdampt zo en die lucht wordt dan weer in CVT gezogen. Kleppendeksel losgehaald en vloeibare pakking (loctite 5926) aangebracht.
CVT kap losgehaald om smurrie binnenin op te kuisen, blijken in de poellies kappen te zitten :(. Verborgen gebreken zeker.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Snelheidssensor vervangen, testritje leert dat snelheidservaring toch heel anders is als met bus.
AfbeeldingAfbeelding

Buggy start heel slecht, ofja eigenlijk gewoon niet willen aanslaan. Batterij die werd sowieso vervangen, maar met andere goed werkende accu nog niet willen aanslaan. Bougie eruit gehaald, getest vonkte volgens mijn vader. Maar geen vertrouwen in dus nieuwe bougie (NGK DCP R8E) gehaald. Carburateur had opening waar niets op aangesloten zit (vacuum???). Vinger op gehouden en starten maar, vrooeeem. :d Dopje erop en hop, zo kan er ook geen vuil in en Joost mag weten waar het voor dient. Volgens kameraad vacuüm voor twee carbs te linken.
AfbeeldingAfbeelding

Remvloeistof zag heel bruin van kleur bij aankoop maar remde op zich prima. Dus vloeistof vervangen en ontluchten. Bleek dus makkelijker gezegd als gedaan. Resulteerde in buggy die met alle 4 de wielen van de grond stond.
Alle remklauwen gedemonteerd en gereinigd.
LV: bouten zaten superlosjes, degelijk!
LA: kei smerig spul, zat beestje in gehuisd
RV: niks gek mee buiten vies
RA: bouten zaten muurvast, langleve WD40 en tikskes van hamer. Tenslotte wou cilinder er niet uitkomen. M10 bout ingedraaid, ontluchtnippel erin en slangske erop. Tot 2 bar moeten gaan en toen floepte cilinder eruit. Langleve drukregelaar :)
Rempomp 24h in azijn laten weken om oxidatie en vuil te laten loskomen. Daarna alles in de olie gezet en terug gemonteerd.
Tstuk voor de achterste remmen zat zo goed als volledig dicht. Alle dichtingen van banjobouten vervangen, 10 bouten geven 20 koper ringen, €8 euro lichter. Maar uiteindelijk is alles terug hersteld.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Halve liter motorolie bijgevuld en testrit om te kijken of kleppendeksel stand houd. Helaas pindakaas kleppendeksel lekt wederom. Na een zoektocht op Inet blijkt dit een bekend probleem te zijn, extra rondel bij tss bout zodat druk op deksel groter word.
Kleppendeksel er terug vanaf gehaald blijkt dat pakking niet overal even goed zit. Pakking gedeeltelijk verwijderd en opnieuw aangebracht en rondel erbij tussen.
AfbeeldingAfbeelding

Nog is op een mooie zondag gaan crossen, kleppendeksel houd netjes stand, geen drup olie verloren. Eens volop op de gas gegaan, tikt net de 95 aan in ideale omstandigheden.

Batterij is ondertussen ook vervangen, Yuasa YTX20HL-BS High Performance. Is ook een hele zoektocht geweest, zag op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.
Lader: Tecmate OptiMate 4

Knipperlicht linksachter leek het niet te doen. Wat rommelen aan connector en ik had draadje in mijn hand, oeps. Probleem was dan wel direct gevonden en evenzeer opgelost.
Afbeelding

To Do:
Schakelstang, wilt nogal eens “uit vitesse springen”
Led bar vooraan
Accu & zekeringkastje fatsoeneren
Fancy derde remlicht maken, met tekst STOP

tips, opmerkingen etc zijn welkom

ps waarom maar max 5 smilies???
Laatst gewijzigd door vdbeke op zo 29 jan, 2017 19:53, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door sjmallie94 »

Mooi project, zeer aparte buggie, nog niet eerder gezien, maar wel direct goed bezig met alles goed na te kijken.

Dat met 5 smilies is extra gedaan want vroeger werd alleen maar berichten met veel te veel smilies gebruikt.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door Jason McCoy »

Blauwe loctite pakking is niet benzine bestendig he. Die gaat vroeg of laat weer lekken. Loskomen van de rolkooi blijf je ook houden. Beter is helemaal doorboren, stukje oude binnenband van een fiets dr tussen klemmen en met een lange bout en borgmoer aandraaien.
Losse aansluiting op de carb moet idd vacuum op. Als je dat aansluit loopt de buggy veel harder en beter.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Dat van die blauwe pakking wist ik niet, moet ik dan die zwarte daarvoor gebruiken?

Lange bout zal dan eerder draadstang worden van 1,5m lang, is van de voorste/ bovenste horizontale buis van de plooikooi. Als de buggy op zen dak gaat denk ik dat ie eerder plooit dan rollen. Is eerder een constructie voor de show.

Bedankt voor de feedback!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door Jazzy »

Mooi verslag, heel interessant om te volgen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door Jason McCoy »

Ik heb twee jaar terug zo buggy (250cc) op zn dak gelegd en die kooi doet zn werk perfect. Die blijft net zo stijf als i maar zijn kan. Ik gebruik zwarte vloeibare pakking maar dat is niet van loctite geloof ik.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Dit is van wat er de afgelopen 2 maanden gebeurt is. De afgelopen dagen heb ik mijn bus onderhanden gehad. Injectoren, 4de geeft dubbel zoveel retour als de rest dus RIP, de rest laten testen en reviseren, 4 dichtingen kleppendeksel vervangen.

Deze morgen injectoren gehaald en alles voorzichtig teruggeplaatst. Injectoren met nieuwe brandplaatjes, kikkerbeugel erop, nieuwe trekbouten op moment vast gezet + 180° erbij, connectors terug aangesloten, retourleidingen aangesloten. Alles dubbelchecken en gas erop!

na 5 seconden starten met gekuch en geproest kwam er terug leven in blok.

@ Jason: nu voel ik me een stukje veiliger, ik vind de constructie toch niet wat het moet zijn. Praktijk blijkt dus anders te zijn.

Ivm de CVT, de kapjes die in de poeliies zitten, is dit heel erg? Kan me inbeelden dat deze niet veel goeds doen en ervoor zorgen dat de riem sneller slijt.

Vacuüm carburateur moet toch op de benzinetank aangesloten worden?

Ik zal in de toekomst wat filmpjes posten, voorlopig niet veel soeps.


Link
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door Jason McCoy »

Kapjes zijn krassen ofzo?

Vacuum loopt vanaf je inlaat spruitstuk naar je carb
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Nee geen krassen, kapjes van in te hakken of putjes. Ik heb al gietfouten gehoord, maar dacht dat die dingen met een draaibank gemaakt werden.

Oke duidelijk, dan moet ik een slangetje zien te maken dat verloopt van 6=>12mm

Is er eigenlijk een goede reden om deze niet aan te sluiten? Of is dit gewoon kwestie geweest van vergeten?

Ik moet me nog eens goed inlezen in die materie, nog niet zo heel bekend mee.
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door Minyi »

Die putjes in de poelie lijken me ook gietfouten.
Die dingen worden eerst gegoten en daarna in vorm gedraaid.
Ik weet alleen niet of het schade levert aan de riem. Maar dat zullen anderen hier wel weten
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door Jason McCoy »

Een 250 loopt max 40 als i niet aangesloten zit. Als i wel aangesloten zit liep die van mij toen 75
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Vacuüm is provisoir aangesloten, zou toch willen weten hoe het origineel aangesloten zit. Kan er alleen geen beeldmateriaal van vinden.

Gisteren ritje gaan doen met kameraad:

Link

Was ook Polaris Razer en een Can Am Maverick, misschien ook mensen van hier op het forum. Waren voornamelijk vering van de Maverick aan het tweaken.

Plasje te laat gezien en niet meer kunnen ontwijken, resultaat men broek zeiknat, Kameraad op een paar spatjes na droog. Lucky bastard :p
Ding heeft ook leren vliegen, resultaat vering is dermate diep gegaan dat reflectors vanachter beetje verbogen zijn.

30 offroadKms erbij op gezet. Was een leuke namiddag!
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door Yair »

Waar is dat?
Ik zou trouwens wel een helm op doen.
_____________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Lommel

Normaal was het enkel beetje offroad cruisen, maar het werd na een tijdje extremer en was het beter geweest voor onze eigen veiligheid een helm te dragen. Veilig :crosser: is ook zeer belangrijk. Die 4 punts gordel doet ook niet alles.
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: GS moon buggy 400cc

Bericht door vdbeke »

Vandaag bougie eruit gehaald om te kijken hoe de afstelling is, mag wat meer melk bijzitten.
Afbeelding

Om de bougie eruit te halen moet de luchtintake van de CVT eraf, dus heb ik deze eraf gesloopt en een nylon kous over inlaat getrokken. Zodoende kan de "snorkel" eraf blijven, alleen ben ik nog aan het denken of ik er geen luchtfilter zou kunnen opzetten om zand en andere rotzooi tegen te houden. De diameter van de luchtintake is 75mm .
Origineel zit er geen filter op maar om vroegtijdige slijtage aan de CVT (door oa. zand) te voorkomen lijkt me een filter geen overbodige optie. OF is dat geen goed idee?

AfbeeldingAfbeelding

Gaskabel is ook lomp gemaakt, zand kan gewoon in de kabel vallen en zodoende alles laten vastlopen. Het geheel loopt al stroever, bij het gas lossen zakt het toerental langzaam wat niet goed is voor de remmen en het schakelen (L H N R P) moeilijk maakt.
Ik heb niet echt een goed idee hoe dit wel op een deftige manier te hermaken valt.
Bij duimgas is alles dicht en kan vuil er niet zo snel in, maar is dit ook te maken bij voetgas?

Afbeelding

Tips of beeldmateriaal van de vacuümaansluiting zouden ook nog welkom zijn.
Plaats reactie