Aero's 1997 Warrior 350

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

Hey iedereen,

Ondertussen is het al van februari geleden dat ik me hier had ingeschreven.
De bedoeling was om de quad van m'n pa te herstellen na jaren stilstand.
Mijn gewoonlijke ik, heeft dit natuurlijk weer uitgesteld (ik ben echt een uitsteller, zucht...)

Vorige week toch tegen mezelf gezegd dat het genoeg was. Naar de plaatselijke doe-het-zelf geweest voor rekken in m'n garage, garage uitgekuist en alles mooi en proper gereed gebracht.

Het doel is eigenlijk vrij ver en groot. Het gaat me zowel om het op orde stellen van de quad, als gewoon lekker bezig zijn en veel bijleren van motoren. Ik heb een matige kennis van auto's, maar absoluut geen van motors en quads. Dus ja, er zal wel eens wat fout gaan, en ik zal wel eens wat moeten vragen. :roll:

Maar zoals ik al zei, het doel is groot. Alles demonteren, alles leren kennen, alles vervangen wat vervangen moet worden, alles herspuiten, en elektronica volledig herdoen. Met dat laatste hebben verschillende garages en kennissen met "ervaring" zicht laten gaan, waardoor dat echt een warboel is. Heel veel klemmetjes en dergelijke, waar het eigenlijk gewoon gesoldeerd zou moeten zijn. Qua elektronica heb ik eigenlijk wel schrik, want ik ken daar niets van. Maar met tijd en boterhammen komt dat wel.

De Warrior staat nu al zonder alle kunststofonderdelen. Benzinetank gedemonteerd en geleegd. Benzine zag er op zich nog proper uit, maar voor dat tientje ga ik het niet riskeren.
Ik probeer zo snel mogelijk wat foto's te voorzien. Momenteel bezig met een zoektocht naar wat deftig materiaal voor klepspeling te regelen.
Op het verlanglijstje:
- Rondbektang
- Voelermaat
- Momentschroevendraaier + 2 momentsleutels (totaal 1 - 100Nm)
- Griptang

Die laatste heb ik al even moeten lenen omdat een inbusbout van de inlaatklep cover volledig vast zat, met de passende hexsleutel heb ik de kop dolgedraaid. Daarna geprobeerd met torqsleutel, maar ook die dolgedraaid. Dan maar de griptang, en zelfs die was op het nippertje. Maar beide klepcovers heb ik er uiteindelijk toch afgekregen.

Momenteel staat m'n gedacht hoofdzakelijk op Bahco, eventueel Gedore (maar duurder). Voor die momentschroevendraaier Wiha TorqueVario.
Voor de te dure gereedschappen van Bahco & Gedore vertrouw ik ook nog wel op Teng Tools & Kraftwerk.

Hopelijk tegen vrijdag alles binnen, dan kan ik weer lekker verder!
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3495
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
Locatie: ridderkerk

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door bonzaiking »

Geen foto?
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

Zoals beloofd, enkele foto's:

Here is where the magic happens!
Afbeelding

Ziet er zielig uit, zo zonder kunststof
Afbeelding

Zei er iemand roest?
Afbeelding

Shotje van de cockpit
Afbeelding

Stomme dolgedraaide moeren
Afbeelding

Nog even en we hebben slicks
Afbeelding

En zo is hij weer netjes opgeborgen tot de volgende klusdag
Afbeelding
Laatst gewijzigd door AeroWolf op do 31 mei, 2018 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door Jazzy »

Mooi project hoor, leuk om te volgen!
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
kleijer
Quadrider
Quadrider
Berichten: 304
Lid geworden op: di 13 aug, 2013 00:15
Locatie: midden nederland

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door kleijer »

Verlopig nog werk aan.
Succes met je project.
Raptor 700 2008. Verkocht.
Banshee 350 verkocht.
Raptor 700 2018 verkocht.
Raptor 700 2009 in bezit.

Renekleijer op Instagram (hier veel foto updates)
Quad team Gelderland. (Volg ons op facebook)
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

Jah, zeker nog heel veel werk aan. Maar dat maakt het leuk hé. :)

Ok, ik heb me verdiept in gereedschappen (weeral). Ook de topics op dit forum eens gelezen.
Ik heb de (bijna ziekelijke) neiging om altijd het beste materiaal voor de beste prijs te willen. Niet enkel gereedschap hoor, maar alles wat ik koop. Ik doe dan uren research, soms weken na elkaar, voor ik beslis wat ik wil.

Momenteel staat m'n gedacht op het volgende:
Bahco: Voelermaat, hakenset (voor o-ringen), griptang
Wiha: Momentschroevendraaier (instelbaar) + bithouder hiervoor
Tengtools: Momentsleutels
Ik heb dan ook nog een verloop nodig van 3/8" aandrijving naar m'n 1/4" doppen, maar dat wordt normaal ook Bahco.

Even toelichting bij m'n keuze:
- Bahco: Een onderdeel van Snap-On, wat vaak nog gezien wordt als de beste tools (ik heb er geen ervaring mee). Ik heb wel een beetje ervaring met Bahco en ben er heel tevreden van. Wat ik kan betalen, koop ik van Bahco.
- Wiha: De instelbare momentschroevendraaiers van Bahco zijn bijna onbestaande, dus heb ik na enig zoeken een vrij betaalbare gevonden. Dit is eigenlijk mijn grootste gok. Kost me €100.
- Tengtools: Momentsleutels van Bahco, nog zoiets dat me net iets teveel kost. Voor 2 sleutels met een totaalbereik van 5-100Nm betaal ik voor Bahco €400, Teng €100. Een leverancier bij mij op het werk zweert erbij, dus durf ik voor dat geld de gok wel te wagen.

Mocht iemand me snel willen tegenhouden voor Wiha of Tengtools te kopen, geen nood, het gereedschap is nog niet besteld. Da's waarschijnlijk voor morgen. :)
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

In afwachting van m'n gereedschap, heb ik wat meer opgezocht rond de carburator.
Onder andere Jazzy had aangegeven dat de carb in de ultrasoon moet. Zou ik hem meteen ook volledig rebuilden, of lijkt jullie dat niet nodig? Ik heb voor €25 een carb rebuild kit van Moose gevonden bij quadfun.be.

Is het doenbaar voor een beginner? De service manual wijdt toch een tiental pagina's aan het uiteenhalen en ineensteken van de carb, dus ik vermoed dat het moet lukken.
Zoja, dan kunnen de onderdelen apart in de ultrasoon, lijkt me meteen heel wat makkelijker.
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3495
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
Locatie: ridderkerk

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door bonzaiking »

Ik zou beginnen met het blok eerst een grote beurt
Olie filters en kleppen stellen ,dan als het blok in orde is heel de quad uit elkaar frame laten poedercoaten daarna alles weer op bouwen met goeie onderdelen en rijden maar....
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

Ik dacht eerst aan carb, omdat ik graag wil zien of de Warrior überhaupt nog wil starten.
De laatste keer dat ik wou starten, wou de batterij wel mee, maar sloeg hij niet aan. Hij bleef maar tikken, zeg maar.

Dus mijn idee was:
- Nieuwe bougie, oliefilter & olie
- Carb ultrasoon (en misschien dus rebuild)
- Luchtfilter en bak schoonmaken
- Als hij dan nog niet start, startmotor vervangen?

En als hij dan eindelijk loopt, zoals je zegt, alles (maar dan ook echt alles) uitbreken en opnieuw opbouwen. Alleen van de motor ben ik nog niet zeker, volledige engine rebuild zal het laatste zijn (en het moeilijkste?)
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

We hebben wat inkopen gedaan!
Standaard bougie & oliefilter
Inline brandstoffilter (als ik dan toch de carb uitkuis)
Carb rebuild kit

Zonet de carb eruit gehaald, maar helaas... Het schroefje dat de gaskabel begeleid bij de carburateur is aan vervanging toe, kop dolgedraaid. :(
Ik heb momenteel geen idee hoe ik hem zonder veel problemen ga loskrijgen, normaal komt deze week m'n griptang toe. Misschien daar eens mee proberen?

EDIT: ik heb via YouTube nog een 2e idee gevonden, met een ijzerzaag een sleuf in de kop en dan met een platte schroevendraaier eruit halen. Kan ik als 2e optie gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3495
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
Locatie: ridderkerk

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door bonzaiking »

Dat schroefje draai je zo los ik pak mn waterpomp tang en los is die
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

Ja, ga ik zo oplossen, of toch proberen.
Maar hij is in bestelling (samen met de momentsleutels). Normaal vandaag binnen.
Ik ben aan dit project begonnen met een minimum aan gereedschap.
Telkens ik iets nieuw nodig heb, moet ik het dus aankopen of bestellen, maar zo groeit de garage weer hé :bier:
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

De carburator begint stilaan in stukjes te komen.
Momenteel wel de volgende problemen / vragen.

De jet needle / piston valve krijg ik er niet uit.
De schroef van de throttle lever (links) is er uit, maar aan die throttle lever zit een uitsteeksel om hem tegen te houden in maximum open stand. Hoe krijg ik de piston valve eruit?
Afbeelding


Ik heb het gevoel dat mijn carb lichtjes anders is dan wat er in alle manuals staat. Ik heb de 3GD00 (Warrior 1997) maar toch heb ik ook nummer 31 uit onderstaande afbeelding. Die zou er normaal alleen in 1987-1992 carbs moeten zitten. Die zit muurvast in m'n float bowl, maar geen probleem. De float bowl ligt eraf, samen met die nummer 31.
Hoewel, in m'n manual vragen ze om de veer onder nummer 31 te verwijderen (voor 1987-1992), maar nog niet geprobeerd om die met iets meer kracht los te krijgen. Zou ik die best los krijgen of kan die ook zo in de ultrasoon?
Afbeelding

Ik probeer om alles zo los mogelijk te krijgen voor beste reiniging. M'n float bowl zat echt vol met brandstofresten en ander goor spul.

Oh, nog eentje dat me problemen oplevert: de float pin (nummer 17 op laatste afbeelding) zit ook rotsvast. Hoe krijg ik die er makkelijk uit zonder de body te beschadigen? Er is nog geen WD40 op gedaan, ik ben gestopt met disassembly toen het donker werd.
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
AeroWolf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 12 feb, 2017 15:04
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door AeroWolf »

Na toch wel een heel tijdje zoeken, volgende top uitleg gevonden op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=PSXZFsy37YY

Die ga ik zeker nog een paar keer bekijken voor ik verder ga met ontmanteling van de carb.
Niet geschoten is altijd mis!
ATV: Yamaha Warrior 350cc 1997
Cars: Volkswagen Vento 2.0i 1992 || Mazda 2 1.3i 2008
Sold: Toyota Celica 1.8i 1994 || Citroen Xsara 1.4i 2001
nickon
Quadrider
Quadrider
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 15 okt, 2007 12:34

Re: Aero's 1997 Warrior 350

Bericht door nickon »

Die pin van je float bowl zou je er zo moeten kunnen uitkloppen. Gewoon even de kop van een kleine (kruis)schroevendraaier tegenzetten en met het heft van een andere schroevendraaier tegen kloppen.

Verder zou ik je aanraden geen WD40 te gebruiken aan de binnenkant van je carburator, maar carb cleaner. Die is vluchtiger en laat geen residu achter.

YouTube bevat inderaad een schat aan informatie! Succes :bier:

Yamaha YFZ350 BansheeStock
Plaats reactie