welk rijbewijs en welke quad

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent 4x4 quads gaat...
Plaats reactie
CedricDL
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 18:18

welk rijbewijs en welke quad

Bericht door CedricDL »

Hallo ik ben volledig nieuw hier op dit forum en ook zo met quads, ik heb wel al een suzuki 50cc gehad maar verder dan dat niks.

Nu word ik in sept 16 en wil een quad kopen (liefst een zwaardere en wel een degelijke)
Mijn papa is veehandelaar (boer) dus kan ik de quad ten alle tijde inschrijven als landbouwvoertuig en een landbouwrijbewijs halen. ik kan ook een brommerrijbewijs halen maar de wet zegt dat je dan geen quad mag hebben boven de 50cc, hoe zit dat juist? Kan er een begrenzer op? Ook zou ik graag een quad hebben die geschikt is voor de baan en het veld.
Ik zou graag een quad hebben die zeker meekan met het verkeer (300cc of meer) ik heb een budget van 2000-4000 euro, natuurlijk tweedehands

Welke quad raden jullie me aan?
En welk rijbewijs zou ik het best halen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: welk rijbewijs en welke quad

Bericht door Jason McCoy »

Wat jij wilt gaat niet.
Je mag of een 50 cc brommer quad hebben. Of een quad als landbouwvoertuig maar dan mag je niet harder als 45 rijden en je mag er enkel mee rijden om agrarische werkzaamheden uit te voeren. Ga je er mee naar school rijden en ze houden je aan dan heb je een probleem. De derde optie is een quad zonder kenteken en er niet mee op de weg rijden. En dat zijn alle opties die je hebt.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
jurgen1987
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt, 2009 18:18
Locatie: sint-lievens-houtem

Re: welk rijbewijs en welke quad

Bericht door jurgen1987 »

Met landbouwvoertuigen mag men bij mijn weten rijden tussen boerderij en land of binnen een straal van x kilometer van de boerderij, ik weet wel niet juist hoe het nu op de moment zit tussen 16 en 18 jaar

Sent from my RM-941_eu_belgium_296 using Tapatalk
For some of us, there's therapy; for the rest of us, there's Can-Am
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: welk rijbewijs en welke quad

Bericht door Jason McCoy »

Ik ga uit van hoe het in Nederland is en daar mag je hem alleen voor agrarische doeleinden gebruiken.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
CedricDL
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 18:18

Re: welk rijbewijs en welke quad

Bericht door CedricDL »

In België kun je met een landbouwvoertuigenrijbewijs inderdaad tussen boerderij en veld rijden.
Maar als ik gewoon een brommerrijbewijs haal en een zware quad koop en er een begrenzer opzet, gaat dit dan ook niet? Natuurlijk wel met de mogelijkheid om de begrenzer af te zetten :)
Er zijn toch altijd zijwegjes aan de superieure belgische wet?
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: welk rijbewijs en welke quad

Bericht door Jason McCoy »

Natuurlijk kan dat niet, jij mag niet meer als 50cc hebben en daarmee is t klaar. Wat je anders doet is illegaal en ben je niet verzekerd. Quadrijders vallen in een risico groep, je zult dus aangehouden gaan worden
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie