Gras maaien quad

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent 4x4 quads gaat...
Plaats reactie
Sd2e
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: za 24 jun, 2017 12:12

Gras maaien quad

Bericht door Sd2e »

Hi,

Iemand ervaring met een grasmachine voor achter de quad?
Er bestaat een cirkelmaaier van 120cm (3 roterende messsen)
Of een klepelmaaier van 120 of 150 cm ( roterende klepels)
Beiden hebben hun eigen motor 16pk.

Zou het doenbaar zijn om met zoiets 1ha weide te onderhouden en iemand een idee hoelang ik daaraan zou rijden( recht perceel)

Met de cirkelmaaier zou ik 20km/h kunnen rijden, de klepel maaier maximum 10km/h.

Thanks voor info
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Gras maaien quad

Bericht door Paul Snip »

Klepelmaaier slaat het gras helemaal stuk en maait niet echt mooi. Is meer geschikt voor het maaien van onkruid en wegbermen enzo. Je kunt het gras dan niet meer tot hooi verwerken.

Een cirkelmaaier zou gewoon moeten werken.

Ik vraag me trouwens af waarom je niet gewoon een klein trekkertje gekocht hebt. Goedkoper dan een quad en beter geschikt voor dit soort werk. Door de aftakas is een maaier ook een stuk goedkoper dan.
Sd2e
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: za 24 jun, 2017 12:12

Re: Gras maaien quad

Bericht door Sd2e »

Paul Snip schreef:Klepelmaaier slaat het gras helemaal stuk en maait niet echt mooi. Is meer geschikt voor het maaien van onkruid en wegbermen enzo. Je kunt het gras dan niet meer tot hooi verwerken.

Een cirkelmaaier zou gewoon moeten werken.

Ik vraag me trouwens af waarom je niet gewoon een klein trekkertje gekocht hebt. Goedkoper dan een quad en beter geschikt voor dit soort werk. Door de aftakas is een maaier ook een stuk goedkoper dan.
Beetje van de nood een deugd maken, quad heb ik nog wat plezier aan als ik het gras niet moet afrijden :)
Sd2e
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: za 24 jun, 2017 12:12

Re: Gras maaien quad

Bericht door Sd2e »

Ik zou ongeveer 1ha om de maand willen afrijden ermee, neem ik best de 120cm of 150cm klepelmaaier ?
bkk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 21:58

Re: Gras maaien quad

Bericht door bkk »

je quad is 120 cm breed ( ongeveer ) de achterbanden 25 cm? dan is er dus 70 cm tussen de banden wat hij maait
onder de banden wordt het gras platgedrukt, niet gemaaid, en een dag later staat dat gras weer rechtop.... ik denk dat het maaien met een quad alleen leuk is op een foto.


wat betreft de benodigde tijd: simpele rekensom

1 ha = 100x100m = 10.000m2

150 cm breed, klein beetje overlap om zeker te weten dat je niks overslaat dus 140 cm breed

10000/1.4= iets meer dan 7 kilometer lang. bij 10 km/u dus al 3 kwartier alleen maar rechtuit, reken hetzelfde voor al het bochtenwerk dus 1.5 uur...... reken je met 2x maaien ivm platgedrukt gras 3 uur en dat is als alles meezit
Sd2e
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: za 24 jun, 2017 12:12

Re: Gras maaien quad

Bericht door Sd2e »

Goh ja, voor een tractor is het hetzelfde verhaal he qua banden, en alle weides worden met een traktor gemaaid. Zal wel meevallen denk ik, volgens mij neemt die klepelmaaier dat wel mee.

Zal er inderdaad wel een tijdje op rijden :)
Heb nu in de specificaties gelezen voor de 150cm = 2500 tot 3000 m2 /u dus dan moet ik al op een half dagje rekenen :)
Zal maar zeker die 150cm nemen.
Thanks voor de info
bkk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 21:58

Re: Gras maaien quad

Bericht door bkk »

bij hele oude trekkers wordt er rechts van de trekker gemaaid, tegenwoordig voor en aan beide zijdes.

zelfs de grasmaaiers bij gemeentes maaien aan de voorkant dus het is zeker wel een ding

klepelmaaien gaat idd voor of achter, maar dat is ook heel wat anders
yamahagrizzly2018
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 10 dec, 2017 09:49

Re: Gras maaien quad

Bericht door yamahagrizzly2018 »

Sd2e schreef:Hi,

Iemand ervaring met een grasmachine voor achter de quad?
Er bestaat een cirkelmaaier van 120cm (3 roterende messsen)
Of een klepelmaaier van 120 of 150 cm ( roterende klepels)
Beiden hebben hun eigen motor 16pk.

Zou het doenbaar zijn om met zoiets 1ha weide te onderhouden en iemand een idee hoelang ik daaraan zou rijden( recht perceel)

Met de cirkelmaaier zou ik 20km/h kunnen rijden, de klepel maaier maximum 10km/h.

Thanks voor info
Ik ben hier ook benieuwd naar. Hoe heb je het ondervonden?
jokke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 okt, 2005 11:24
Locatie: aarschot

Re: Gras maaien quad

Bericht door jokke »

Waar gekocht de maaier?
Plaats reactie