Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door ASUSfreak »

Hallo,

ben dit verlof dus een helling in Frankrijk naar beneden gerold...

Sindsdien wijkt men quad (Grizzly 700) af naar rechts. Ervoor bleef ie mooi recht.

(bandenspanning is overal gelijk, profiel ook, bandenomtrek ook) --> wel steekt er vuil (steenpuin, takjes, enz tussen de velg en de band door overkop te gaan, maar heb MEESTE eruit geprutst door eerst band plat te laten)

Dus vermoedelijk met meermaals zijwaarts de berg af te rollen is die schok telkens op de wielen terecht gekomen.

Als ik hem op een vlakke ondergrond zet, hangt hij precies een beetje door naar rechts (als ik op de quad zou zitten, rechts)


Mijn vraag:

hoe kan ik de vering testen? --> heb ook de indruk dat bocht naar links "strak" gaat en naar rechts "doorhangt" --> maar daar ben ik pas op gaan letten NA de crash, dus dan merk je vanalles op... wat er misschien al aan was...

hoe kan je testen/meten of de A-arm krom is (op't zicht zie ik iets en niets...)

kan je camber enz regelen bij Grizzly (stock grizzly)? Ik heb het is bekeken, maar op 1ste zicht kan ik enkel de stangen die van servo-stuur tot op wielen komen iets bijregelen (stuurstang???)

Foto is van internet, maar maakt niet uit... (de stang met rode pijlen op)

Afbeelding
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
Gebruikersavatar
TheMask
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: di 06 mar, 2012 20:56
Locatie: Etten-Leur

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door TheMask »

Ik zou bijna zeggen dat je stuurstang (rechter voorwiel) een opdoffer heeft gekregen.
Kijk eens of die aan beide kanten nog recht is.

Zelf niets aan overgehouden hoop ik ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
HondaTRX450r
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 722
Lid geworden op: za 24 dec, 2011 19:12

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door HondaTRX450r »

Ik zou die stuurstangetjes nakijken waar je die pijl bij hebt gezet.

Bij mij komt het ook nog weleens voor dat ik over de kop ga en die stuurstang buigt. Houd er iets recht lang een metalen Latje/Rei ofzo dan kun je het zien.

Misschien ook ffe je gewrichten nakijken waar die stangen aanzitten, zou misschien kunnen zijn dat die wat los gedraaid zijn.
#5 Honda 450R

Youtube Kanaal: http://www.youtube.com/user/HondaRacingHolland/videos
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door Jason McCoy »

Mocht het zo zijn dat je stuurding bij het wiel krom is. Noem t maar ff een hub dan moet je dat goed controleren. Ik heb diverse keren gehoord dat die later gebroken zijn door ermee door te rijden
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door AC67 »

Behalve de stuurstang moet je ook goed de uiteinde en de bevestiging aan de stuurstang bekijken.
ik kan me voorstellen dat behalve de stangen ook de bevestiging van de stuurstang en de beugels waarmee dat vastzit verbogen zijn.er kan een hoop schade onstaan door rollen.
ik zou niet veel/hard meer rijden met de quad.
Eerst moet je weten wat er kapot is.voor je het weet breekt er wat af wat je niet verwacht.je kan niet overal zo met het blote oog schade ontdekken en via een paar berichtjes kunnen wij dat ook niet.
Laat een bekwame monteur ernaar kijken en ook het frame op scheuren en rechtheid controleren.
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door ASUSfreak »

1) buiten 8 lange littekens, een gebarsten vingerkootje en wat kosten gelukkig niet meer nee... Geluk gehad, had véél erger kunnen geweest zijn... Maja het IS gebeurd, dus moeten toch verder he?!

2) duh... handige tip ivm lange recht lat, maar weer typisch waar ik NIET aan gedacht had hehe... Merci!!! Zal is nakijken

3+4) heb onder chassis al gelegen (na verlof ;) ) en met staalborstel alle lassen opgeschuurd om na te kijken. Nadien ook zink-spray op gedaan. Lasse zagen er goed uit. Zal zeker de "aanhechtpunten" aan wiel en stuurstang nog is nakijken.

Quad is binnen geweest en heb gezegd dat ik overkop ben gegaan --> toen ze bougie eruit draaide spoot de olie nl uit de cilinder... dus ik veronderstel dat ze ook beetje nagekeken hebben.

Heb ondertussen nog is een tocht met vriendin gemaakt (70-80Km) zowel met on- als offroad stukken alsook max speed op de baan met verkeer mee...

Dus ja zal het een beetje moeten afwachten en zeker in't oog houden en alert blijven tijdens rijden. Gelukkig rij ik (meestal) niet snel maar cruise ik meer of off road...

Toch al bedankt voor de tips en bezorgdheid :)
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door Jason McCoy »

Ik heb het niet over de lasnaden. Ik heb het over het gierijzeren deel waar je wiel aan vast zit. Ik heb van de week een cam-am gezien waarbij dit afgebroken is na doorrijden. Ook Itsjohn van t forum had dat zelfde onderdeel wat plotseling afbrak op een Raptor 700. Met alle gevolgen van dien. Als dat deel iets gebogen is moet je het vervangen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door ASUSfreak »

Oh ok. Kan je dan is een foto vinden op internet ofzo naar wat ik dan juist moet zien? Ik vermoed die stuurhub dan dat je zei, maar daar vind ik niks van op google (toch niet wat erop lijkt)

Ale ik bedoel maar, jij weet wat je ziet op de foto, ik weet niet naar wat ik moet zoeken.. Sorry voor de last...

In ieder geval ik heb de indruk dat dat wiel precies wel naar binnen geplooid staat en dat de A-armen en al de rest nog recht is... dus zou wel is kunnen wat jij dan bedoeld.

En heb geen zin om tegen snelheid op de grond te gaan... laat staan tussen de auto's...
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door AC67 »

Hij bedoelt dit ding:
Hier zit je voorwiel en eventueel remmen aan vast aan de kant van je wiel.Afbeelding
Bij een 4x4 kan het er soms wat anders uitzien.
Laatst gewijzigd door AC67 op vr 19 sep, 2014 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door java »

Dingen kunnen onzichtbaar geschuurd zijn. En vooral gietijzeren dingen. Aan gezien gietijzer bros is kan het in eens knappen/ door schuren. Kan ook bij gewoon staal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door Jason McCoy »

Precies, dat bedoel ik
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
petern
Quadrider
Quadrider
Berichten: 441
Lid geworden op: vr 01 aug, 2008 19:11
Locatie: Swalmen

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door petern »

echt geen klein knikje in A arm? (de standaard knik kan groter zijn geworden)

Ik had dit probleem ook een keer en had de voorwielen perfect uitgelijnd met alleen het quadgewicht op de voorwielen.

Ging ik rijden toch weer trekken.

a armen beide zijden losgehaald en over elkaar gelegd en bijna niets aan te zien. Twijfel. Toen draadeinde door beide a arm rubbers gestoken en bij een ging dit niet. . Rubbers uitgenomen en stuk buis doorheen ging ook niet meer. Normaal moeten die in 1 lijn staan.
Bovenste a arm vernieuwd en niets meer aan het handje.
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door ASUSfreak »

Wat bedoel je met "in 1 lijn staan" ?

Het bovenste gat vd bovenste A-arm en het onderste gat vd onderste A-arm?


Ik heb geen tijd gehad om met de quad bezig te zijn... en er komt nog veel werk op me af, maar ik hou jullie op de hoogte
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door ASUSfreak »

ok, 2 jaar later precies... dzjeezes de tijd vliegt...

In ieder geval als het nu groot verlof is (eind volgende maand), dan kan ik eindelijk weer is aan de quad gaan prullen...

Heb net alles nog is gelezen, snap nu ook wat "op 1 lijn" betekend ;) en hopelijk krijg ik het in orde.

Zijn er nog is een keer of 4-5 mee gaan rijden (zelfs redelijk wat Km's) maar het is gewoon geen "ontspannen" gevoel als je "constant" dekt dat er iets kan breken en dat je met 2 tegen x snelheid ergens henen vliegt... En zelfs mocht dat nooit gaan gebeuren het is niet leuk dat je een bocht naar rechts kan nemen tegen hoge snelheid en een bocht naar links bijna moet stilstaan of je duikt zo diep dat je een voorwaartse salto gaat maken...
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Na overkop te gaan, wijkt quad af naar rechts

Bericht door Minyi »

Uh, weet je zeker dat je schokbreker nog wat doet?
Als die stuk is dan duik je eerst heel diep om dan vervolgens weer naar boven te "drijven"
Plaats reactie