Geluid schokbreker

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Geluid schokbreker

Bericht door Partagas »

Laatst heb een beetje offroad geoefend op een zandafgraving. Als ik een beetje harder over een heuveltje ga hoor ik dan aan de voorkant een klappend geluid. Als ik de quad aan de voorbumper omhoog trek hoor ik dat geluid ook. De demping lijkt ansich wel OK. Zou de schokdemper defect kunnen zijn of is zo'n geluid normaal???
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Geluid schokbreker

Bericht door AC67 »

alle bouten en moeren natrekken,van zowel de vering als de wielophanging,misschien zt er wat los.
wielbouten natrekken en alles wat maar met de aandrijving te maken ka hebben.zal waarschijnlijk wat los zitten.
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Partagas »

dutchmoose schreef:alle bouten en moeren natrekken,van zowel de vering als de wielophanging,misschien zt er wat los.
wielbouten natrekken en alles wat maar met de aandrijving te maken ka hebben.zal waarschijnlijk wat los zitten.
Voor zover mogelijk de bouten en moeren proberen na te trekken. Er zat niks los.
Het geluid, iets van "bonk", doet zich voor als je "uit" de vering komt zeg maar. Dus als je de neus omlaag duwt en vervolgens omhoog trekt. Als je iets te hard over een verkeersdrempel rijdt merk je het bijv. goed. Aan de schokbrekers zelf is niks te zien, geen lekkage of zo.
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Geluid schokbreker

Bericht door AC67 »

Dan zou het helaas maar zo kunnen zijn dat er een schokbreker kapot is.
Ik ben daar eerlijk gezegd geen expert in maar het zou maar zo kunnen dat ze zonder te lekken ook kapot zijn/kunnen gaan.
Ik weet wel dat je ze indien je ze moet vervangen per paar doet.dus 2 voor of 2 achter.je kan er altijd 1 die je verdenkt demonteren en die meenemen naar je dealer.
Gebruikersavatar
Tooneiges
Quadrider
Quadrider
Berichten: 316
Lid geworden op: za 10 dec, 2011 17:25

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Tooneiges »

Ik denk dat er een luchtbel in je demper zit of er zit iets los in je demper een zuiger oid

Nergens olie sporen te zien ?
Yamaha blaster 2006 white
14t/40t
achterbrug 4"
Verhoogd stuur 3"
Trx 450 veren voor opnieuw geshimd , achter 125cc cross
spoorverbreders 2,5 cm voor /5cm achter
Goldspeed nerfbars
killswitch
innova's 18-10-11
Gepoorte cilinder
Wiseco zuiger pro lite
Afgevlakte cilinder kop 0,5mm
Van hasselt uitlaat
Open airbox
carburateur 28pwk
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Partagas »

Nee, niks geen olie of lekkages...
Volgende week maar es even bellen met QFF... Er zit immers nog garantie op.
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Partagas »

Even een update. Ik heb naar QFF gebeld en om zeker te weten of er een schokdemper stuk is moeten ze het natuurlijk eerst kunnen bekijken. Mocht ie kaduuk zijn dan wordt ie gewoon onder garantie vervangen.
Is het misschien een idee om er maar meteen 2 nieuwe op te zetten? Schokdempers gaan meestal toch per set of niet?
Die andere betaal ik dan zelf wel :wink:
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Geluid schokbreker

Bericht door AC67 »

zie mijn bericht hierboven, hierin geef ik al aan dat het per 2 vervangen moet worden,
anders loop je achter de feiten aan en gaat je machine waarschijnlijk scheef hangen en de kans bestaat dat hij bij abrupt remmen scheef weg gaat trekken met alle gevolgen vandien,
dubbel is beter,en wat betalen betreft kunnen ze je bij een set een mooie coulance prijs maken toch?
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Partagas »

@dutchmoose - even niet terug gelezen dus...
Prijsje maak ik me niet zo druk over... ééntje valt er toch al onder de garantie :D
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Jason McCoy »

Niks aan doen. Bij de Can-Am vering (dit type) heb je dat nou eenmaal. Ze gaan na een tijdje ook telkens piepen enzo.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Partagas »

Jason McCoy schreef:Niks aan doen. Bij de Can-Am vering (dit type) heb je dat nou eenmaal. Ze gaan na een tijdje ook telkens piepen enzo.
Bedoel je dat ik ze niet moet laten vervangen of dat ik er een ander type schokdempers onder moet laten zetten?
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Jason McCoy »

Niet vervangen. Tenzij je echt serieus gaat crossen. Maar voor die enkele keer is het zonde geld
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Partagas »

Het ruigere crosswerk doe ik sowieso niet maar als ik een keer wat harder over een drempel rij hoor ik ook die "klonk".
Zal het nog wel een tijdje aankijken. Ik wil QFF ook niet onnodig op kosten jagen.
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Jason McCoy »

Nahja, als je toch een keer bij QFF in de buurt bent kun je ff laten kijken natuurlijk. Maar ik denk dat er niks aan mankeert
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Geluid schokbreker

Bericht door Jazzy »

En schokdempers voor de zekerheid maar vervangen is niet iets wat je bij een Chinees misschien doet, bij een A-merk quad is dat helemaal niet nodig. Zeker bij gemiddeld/rustig recreatief gebruik zie je de kwaliteit van een schokdemper amper achteruit gaan. En dan zou een revisie nog eerder voor de hand liggen dan een hele set vervangen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie