zware banden gelinkt aan cardan

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door eliendp »

hallo,

Ik heb een grizzly 660 uit 2003. mijn standaardbanden waren versleten dus heb ik een nieuw set banden gekocht. veel vrienden raadden me aan om bighorns of baja cross te kopen, wegens de duurzaamheid. nu heb ik dus baja cross banden gekocht, de gewone maat 25". deze hadden wel een grote slag op de baan, maar veel zeiden me dat dat normaal was bij zo"n banden. paar weken later was mijn linker cardan kapot, meer bepaald het roulement ervan. nu is deze hersteld, maar de garagist zegt dat die banden te zwaar zijn voor mijn quad. hij linkt ook die 'baanslag' hiermee en zegt dat mijn cardan kapot is door mijn banden. kan dit kloppen ? Ik weet als je vergroot van maat banden, dat dit kan voorkomen, maar ik heb nog steeds een gewone 25". daarom vraag ik me dit af of ik nieuwe banden ( lichtere) moet aanschaffen, zo ja welke dan? want ik ken lichtere types quad die ook met die banden of met bighorns rijden en die dan geen problemen hebben.
alvast bedankt !!

grtjs
elien
staf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 146
Lid geworden op: do 04 aug, 2005 20:50
Locatie: ham

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door staf »

Als jou 660 van 2003 is zal dat wel normale slijtage zijn.
ATV banden kunnen wat wobbelen.
Er zijn banden types die er meer last van hebben maar ik heb geen ervaring met de Bajacross.
Het zijn wel (volgens fora ed) zware en stugge banden die eigenlijk meer geschikt zijn voor UTV's
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door eliendp »

staf schreef:Als jou 660 van 2003 is zal dat wel normale slijtage zijn.
ATV banden kunnen wat wobbelen.
Er zijn banden types die er meer last van hebben maar ik heb geen ervaring met de Bajacross.
Het zijn wel (volgens fora ed) zware en stugge banden die eigenlijk meer geschikt zijn voor UTV's

hij is inderdaad al van enige leeftijd, maar hij heeft nog maar 2750 km gebold... wat niet veel is.
het zijn inderdaad zware banden, maar er gebruiken toch ook veel andere Bighorns e.d. ? dat is toch even zwaar... ik begrijp het niet :verymad:
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door eliendp »

dit zijn ze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zijn wel stevige banden, maar net zoals de bighorns die er zo veel hebben...
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door Jason McCoy »

Volgens mij zou t geen probleem moeten zijn. Anders zou je eens moeten meten hoeveel slag erin zit op een balanceer apparaat
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door eliendp »

Jason McCoy schreef:Volgens mij zou t geen probleem moeten zijn. Anders zou je eens moeten meten hoeveel slag erin zit op een balanceer apparaat
en tot hoever mag dit dan gaan ? want ik heb dit niet, en ken er ook niet veel van. de garagist zei: als hij op de lift stond en ik gaf gas, trilde gij er bijna van '
staf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 146
Lid geworden op: do 04 aug, 2005 20:50
Locatie: ham

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door staf »

Een Grizzly, zelfs één van 2003 heeft echt geen problemen met deze banden.
Die rollager kan gewoon versleten zijn door lang stilstaan na een modderbad.
Er komt dikwijls vocht of vuil in een lager nadat die een tijdje onder staat in de modder.
Die quad is wel bijna 12 jaar oud en heeft tijd gehad om te roesten.
Het is mssn niet slecht om de stofhoezen eens na te kijken en eventueel het vet te vervangen als deze beschadigd zijn.
BTW,die banden en velgen zien er wel goed uit.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door Jason McCoy »

Dan moet je naar een garage of een bandenzaak die een balanceer apparaat hebben. Die kunnen je meer vertellen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door eliendp »

staf schreef:Een Grizzly, zelfs één van 2003 heeft echt geen problemen met deze banden.
Die rollager kan gewoon versleten zijn door lang stilstaan na een modderbad.
Er komt dikwijls vocht of vuil in een lager nadat die een tijdje onder staat in de modder.
Die quad is wel bijna 12 jaar oud en heeft tijd gehad om te roesten.
Het is mssn niet slecht om de stofhoezen eens na te kijken en eventueel het vet te vervangen als deze beschadigd zijn.
BTW,die banden en velgen zien er wel goed uit.

Ok bedankt, zal ik es nazien. dus volgens jullie kan ik doorrijden met die banden? de garagist zei dat er ook al wat speling was op de rechtercardan en daarom ben ik wat bang om die ook te breken... het is toch wel een ferme kost vind ik
scorpion
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 27 feb, 2013 21:19
Locatie: messelbroek

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door scorpion »

wat heeft die quad gedaan op zijn km?
als hij gewerkt heeft, en niet genoeg onderhoud gehad is dit normale slijtage.
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door eliendp »

scorpion schreef:wat heeft die quad gedaan op zijn km?
als hij gewerkt heeft, en niet genoeg onderhoud gehad is dit normale slijtage.
ik heb hem zelf gekocht aan 1650 km een paar maand geleden. vroeger werd hij gebruikt om es een kar en zo verplaatsen op onverhard. meer baan dan offroad, was van een oude man. dus niet echt crossen .. en nu heb ik er af en toe een rit mee gedaan, veel offroad wel, maar anders geen problemen gehad. wel es de carbu ( de vlotter) en dan banden versleten en nieuwe opgestoken en nu heb ik paar weken nadien dit voor :).... kan ik misschien eens proberen met andere velgen ? kijken of ze beter moeten uit gebalanceerd worden. want ik heb deze nog liggen :
Afbeelding
scorpion
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 27 feb, 2013 21:19
Locatie: messelbroek

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door scorpion »

ligt niet aan de banden, maar aan onderhoud.
na zoveel jaar is uw vet niet meer wat het was, zijn de rubbers al wat verduurt.
1x er vuil tussen kruipt gaan ze vrij snel kapot.
dus je zal op termijn ook de andere moeten vervangen. ik veronderstel vooraan stuk?
en zoals reeds aangegeven, bekijk de andere, zet er indien nodig nieuwe hoezen op, en nieuw vet erin.
eliendp
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 26 nov, 2014 15:26

Re: zware banden gelinkt aan cardan

Bericht door eliendp »

scorpion schreef:ligt niet aan de banden, maar aan onderhoud.
na zoveel jaar is uw vet niet meer wat het was, zijn de rubbers al wat verduurt.
1x er vuil tussen kruipt gaan ze vrij snel kapot.
dus je zal op termijn ook de andere moeten vervangen. ik veronderstel vooraan stuk?
en zoals reeds aangegeven, bekijk de andere, zet er indien nodig nieuwe hoezen op, en nieuw vet erin.

nee achteraan links. er zit daar nu ook een nieuwe rubber op. de garagist heeft hem nu zo afgeleverd, maar ik zal es vragen aan wat vrienden of ze es willen kijken voor eventueel vet ( want ik ken daar niet veel van :) )
bedankt voor jullie hulp ! :D
Plaats reactie