troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
bkk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 21:58

troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Bericht door bkk »

Goedendag

Mijn tgb blade 425 had laatst wat kuren. na een ritje van 15 km van 50/60 km/u moest ik het laatste stukje over een 80KM weg, dus het gas even goed open.

een paar flinke knallen uit de uitlaat, en daarna inhouden, hij wilde stationair niet meer lopen en viel uit. na 30 seconde starten en hij reed weer verder om na 1 KM weer een paar knallen te geven en weer uit te vallen.

na het starten met 40 KM/u de laatste 2 KM naar huis gereden.

thuis op onderzoek: de gasnaald was voor het deel dat in rust verzonken zit helemaal voorzien van dikke aanslag ( dus de bovenste cm was redelijk schoon ) deze weer blinkend schoongepoetst, starten en lopen.
testritje gemaakt met 50KM/u, niks aan de hand, gas even open: weer knallen en inhouden, nog even geprobeerd door te rommelen naar huis, maar ik moest toch gesleept worden.

thuis de carburateur helemaal opengehaald:
-sproeier verstop
-vlotternaald vol met aanslag waardoor deze niet goed afsluit
-vlotterbak gevuld met " gesmolten kaarsvet "
- de wanden hadden een witte " kalkaanslag"


alles helemaal schoongemaakt, en even in de ultrasoon reiniger gehad, en hij loopt weer als een zonnetje ( ook op volle snelheid )





nu mijn vraag: wat is dat voor troep, hoe komt het daar, en wat ik kan ik doen om het te voorkomen?

mijn eerste gedachte was dat mijn soms lekkende vlotternaald verse brandstof toelaat als hij stilstaat en zo de benzine kan verdampen en troep achter kan laten. ik heb alleen geen idee of dit ergens op slaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bkk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 21:58

Re: troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Bericht door bkk »

kleine update:

meestal rij ik 50/60 km/u en dan gaat alles prima, bij 80 gaat het mis
na een ritje van 20 km, bijna bij huis, even het gas vol open, en ja hoor na 800M knallen uit de uitlaat en weer inhouden.
stukje 50km/u gereden en hij was weer goed, weer naar de 80, weer knallen,ook de choke gaf geen verbetering. nu gelukkig gewoon thuis aangekomen.
alles weer schoongemaakt, weer een vuiltje in m'n sproeier. stationair loopt hij ook weer mooi. testritje, werderom bij 60 geen problemen bij 80 wel.


toch maar eens inlezen in de werking van een carburateur, blijkt dus dat m'n stationairsproeier een vuiltje had... heeft dus niks te maken met vol gas
dan maar verder zoeken. m'n tank ziet er ook niet al te schoon uit.... brandstof via de brandstofslang eruit laten lopen....drup.drup.drup.... zat dus al die tijd m'n brandstoffilter verstopt :?
vandaar dus de problemen bij 80, dan trek ik m'n vlotterkamer sneller leeg dan dat het erin kan lopen.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Bericht door Jazzy »

Ja, dan zit je zo naar de vervuiling te kijken dat je andere dingen vergeet te controleren. :) Hij is wel erg vies trouwens, je carburateur. Dat gomachtige komt van oude benzine, heeft hij misschien een tijd stil gestaan?
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
bkk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 21:58

Re: troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Bericht door bkk »

hij staat niet langere tijd stil, ongeveer 2 of 3 ritjes in de maand, alleen zijn dat korte ritjes, dus ik doe alsnog 2 maanden met een tank benzine

wel heb ik een tijdje terug even wat blauwe aspen in m'n lege tank gegooid zodat ik naar het tankstation kon rijden. dit was een volle aangebroken jerrycan. ik vermoed dat dit oude benzine/aspen is geweest dat samengegooid is.
misschien was dit vuile/hele oude benzine. of de aspen heeft de aanwezige troep in de tank losgeweekt en zo m'n filter en carburateur ingestuurd
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Bericht door Jazzy »

Dat klinkt wel logisch inderdaad.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
bkk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 21:58

Re: troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Bericht door bkk »

helaas gaat de tragedie verder:

gisteren alles in orde gebracht en hij reed weer prima
de vlotternaald lekte wel een klein beetje, maar dat doet hij al jaren, dus heb er verder geen aandacht aan besteed

vandaag wilde ik weer op pad gaan, wilde de startmotor niet rond, heb ik wel vaker, is er wat benzine in de cilinder gelopen dus heeft hij teveel compressie, standaard actie: even wat spanning op het trekkoord zetten, en na 30 sec heeft hij netjes z'n slag gemaakt, en krijgt de startmotor de boel wel rond
in het begin heeft hij dan even wat moeite om op te starten, ( vermoedelijk een veel te rijk mengsel )... vandaag dus ook

maar na 30 sec wilde hij nog niet aanslaan, na nog eens 30 sec nog steeds niet, zadel eraf,filterbak open, en ja hoor die zat vol met benzine dus dan doet hij het niet.
benzine er zoveel mogelijk uitgehaald, onderste cm kreeg ik er niet uit, en met lang starten kreeg ik hem toch weer aan de praat.
dekseltje van de filterbak moest er wel afblijven anders wilde hij niet lopen op dit veel te rijke mengsel

dus even een leuk rustig ritje gereden. na 20 minuten ging ik er wel vanuit dat alle extra benzine wel gebruikt zou zijn, bij een t-splitsing moest ik voorrang verlenen en na de laatste auto even het gas vol open natuurlijk.......het leek wel of er opeens een 1000cc motorblok inlag, zoveel vermogen opeens, en herrie.

toch maar wat langer rustig doorgereden.
aangekomen op de bestemming, natuurlijk niet controleren of de filterbak wel leeg was, wel netjes de brandstofslang afgeknepen zodat er niet weer benzine in kon komen.

2 uur later weer starten, startte direct, alleen had ik nu een bijgeluid ergens uit het motorblok wat helemaal niet goed klinkt.
het klinkt alsof er iets groots en zwaars los licht te rammelen... hij kon wel gewoon vooruit en achteruit rijden, maar ik heb hem toch maar daar laten staan, en m'n broer even heel lief aangekeken of ik met zijn auto m'n reis kon vervolgen



hopelijk heb ik morgen transport zodat hij thuis maar weer eens uit mekaar kan.......
bkk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 21:58

Re: troep in carburateur: kaarsvet en kalkaanslag?

Bericht door bkk »

Nou.. dat viel gelukkig reuze mee. de afdekkap van m'n trekstarter was 3 van de 4 bouten kwijt, en die lag dus tegen het motorblok te rammelen. niks aan de hand dus
Plaats reactie