Renegade XMR tunen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
draaikolk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 15 jun, 2014 12:01

Renegade XMR tunen

Bericht door draaikolk »

Dit jaar wil ik beginnen mijn Renegade XMR beetje bij beetje meer power te geven.
Maar waar zal ik mee beginnen en welke volgorde?
- uitlaat en een powercommander
- turbo
- andere koppeling primary secondary

Welke uitlaat met een db killer levert de hoogste prestatie i.c.m. een powercommander?
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: RE: Renegade XMR tunen

Bericht door ukachitalu »

draaikolk schreef:Dit jaar wil ik beginnen mijn Renegade XMR beetje bij beetje meer power te geven.
Maar waar zal ik mee beginnen en welke volgorde?
- uitlaat en een powercommander
- turbo
- andere koppeling primary secondary

Welke uitlaat met een db killer levert de hoogste prestatie i.c.m. een powercommander?
Tering neem je porto maar mee dit wordt duur!

1. Koppeling
2. Uitlaat
3. Zou geen turbo doen maar mr rpm koppen en high lift cams

Maar vond je hem niet genoeg power hebben?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door Jazzy »

Sowieso zou ik beginnen met de koppelingen, dat gaat een enorm verschil maken. Sluit me bij Hielke aan trouwens, uitlaat een PowerCommander en dan andere nokkenassen. Dan heb je een absoluut beest maar eentje die nog wel betaalbaar en betrouwbaar is.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door ukachitalu »

Dit gezegd hebbende:

1500€ aan koppelingen
2000€ aan knokken assen en koppen
1000€ uitlaat en power commander
4500€ aan upgrades


Maar waarvoor wil je deze upgrades doen? :idea:
draaikolk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 15 jun, 2014 12:01

Re: RE: Renegade XMR tunen

Bericht door draaikolk »

ukachitalu schreef: Tering neem je porto maar mee dit wordt duur!
Daarom wordt dit ook een stappen plan die niet binnen een jaar af is.
1. Koppeling
2. Uitlaat
3. Zou geen turbo doen maar mr rpm koppen en high lift cams
Bedankt.
Maar vond je hem niet genoeg power hebben?
Power is nooit genoeg en altijd te weinig :afgestudeerd:
ukachitalu schreef:Dit gezegd hebbende:

1500€ aan koppelingen
2000€ aan knokken assen en koppen
1000€ uitlaat en power commander
4500€ aan upgrades
Hier wil ik niet te lang over nadenken, want anders moet ik sommige gelijk geven dat ik gek ben :shock:
Maar waarvoor wil je deze upgrades doen? :idea:
Gewoon omdat het kan 8)
Jazzy schreef:Sowieso zou ik beginnen met de koppelingen, dat gaat een enorm verschil maken. Sluit me bij Hielke aan trouwens, uitlaat een PowerCommander en dan andere nokkenassen. Dan heb je een absoluut beest maar eentje die nog wel betaalbaar en betrouwbaar is.
Bedankt voor de info.

Ik begin dus met de koppeling. Wat ik op internet heb gevonden is dat deze combinatie primary/secondary met een Helix Angle 40/50 With Engine Brake het beste is.
Maar hoe kan ik er achter komen welke combinatie van Helix Angle, Shims en Springs voor mij het beste is?
En is deze combinatie in Nederland te verkrijgen?
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door ukachitalu »

dat hangt dus van de vraag af die ik vroeg, waarvoor wil je dit gaan doen, waar gebruik je je hem voor? zware bagger, touren, otr ritten enduro?? Het lijkt mij dat jij een xmr heb voor zware bagger, lage giering werk en niet voor een snelle trail machine, maar ik weet het niet dus zeg maar.
draaikolk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 15 jun, 2014 12:01

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door draaikolk »

ukachitalu schreef:dat hangt dus van de vraag af die ik vroeg, waarvoor wil je dit gaan doen, waar gebruik je je hem voor? zware bagger, touren, otr ritten enduro?? Het lijkt mij dat jij een xmr heb voor zware bagger, lage giering werk en niet voor een snelle trail machine, maar ik weet het niet dus zeg maar.
Hoofdzakelijk wil ik hem voor de bagger gaan gebruiken. Maar af en toe een ritje waar geen haast bij is zoals bv. Olne wil ik ook blijven doen.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door Jason McCoy »

Idd koppeling en uiteraard een high lifter kit. Dus andere aandrijfassen. En dan kom je er achter dat je een machine hebt waar je in nl en be eigenlijk niet veel aan hebt

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
draaikolk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 15 jun, 2014 12:01

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door draaikolk »

Jason McCoy schreef:En dan kom je er achter dat je een machine hebt waar je in nl en be eigenlijk niet veel aan hebt
Dat is zo en ik heb het ook niet nodig voor wat ik er mee doe. Maar gewoon omdat het kan en ik het leuk vind :D
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door Jason McCoy »

Wat je op youtube ziet bij gasten zoals Ostacruizer ziet er vet uit maar vergeet niet dat hun quad een max snelheid hebben van ca. 80km/h. Bij die getunde dingen draait alles om koppel. Je hebt straks een ding staan van 40k waar je geen bal aan hebt hier.
Je hebt een 1000 of een 800?

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
draaikolk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 15 jun, 2014 12:01

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door draaikolk »

Jason McCoy schreef:Wat je op youtube ziet bij gasten zoals Ostacruizer ziet er vet uit maar vergeet niet dat hun quad een max snelheid hebben van ca. 80km/h. Bij die getunde dingen draait alles om koppel. Je hebt straks een ding staan van 40k waar je geen bal aan hebt hier.
Je hebt een 1000 of een 800?

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Ik heb een 1000. De topsnelheid maakt mij niet zo heel veel uit, zolang die maar rond de 100km/ph haalt vind ik hard zat.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door Jazzy »

Als je iets wilt doen, en waarom niet, begin dan gewoon met die koppelingen. Dat zo een wereld van verschil moeten maken en is qua investering nog te overzien. Voor zover ik weet kun je deze in Nederland niet kopen, als ik jou was zou ik ze gewoon bij http://quadshopcustoms.com/ halen. En daar kun je ook het beste terecht voor advies over welke keuzes je het beste kunt maken voor een allround quad.

Zelf heb ik pas een nieuw cardan besteld bij http://mudnwheels.com/ in Canada. Hij verkoopt die koppelingen ook maar de prijzen zijn precies hetzelfde als bij QSC.

Zit daar zelf ook wel eens aan te denken maar heb op het moment even andere prioriteiten. Met meer dan 80 pk heb je in principe meer dan genoeg vermogen, de echte winst haal je dan vooral door de manier waarop je het vermogen op de weg brengt te verbeteren. Dus banden, vering en koppelingen. Een uitlaat is leuk maar de meesten geven zo'n enorme bak herrie dat je met goed fatsoen haast niet meer kunt rijden waar ook mensen zijn.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door ukachitalu »

Je hebt een hot topic aangemaakt zie ik zo.

Ik heb zelf ook over de koppelingen nagedacht, ik rijd best wel vlot en hou ook van toeren dus niet echt het bagger werk en zocht een GNCC setup die in Amerika veel wordt gebruikt. Stom verbaasd toen ik hoorde dat veel can am rijders de originele koppelingen er vaak in laten zitten.

Met koppelingen is het zo dat hij voor een bepaald gebruik moet worden afgesteld. De toerental waarop hij helemaal open of dicht gaat bijvoorbeeld is van groot belang. Dus je moet dit dus goed krijgen. Zelf heb ik gelezen en Adam van QSC gesproken en hij zei dat voor het werk dat ik doe een primary zou helpen maar een secondary niet aangezien ik vooral van de snelheid hou en niet de zware koppel onderin nodig heb maar juist in een stijgende lijn en constant. Hij gaf aan, en dit heb ik op meerder plekken gelezen dat de nieuwe REV X hier voor afstelbaar is. Het kan zo worden afgesteld dat de riem bij een bepaald toerental wordt opgepakt en bij 7400 toeren voledig open gaat zodat je optimaal krachtoverbrenging hebt.

maar goed, lang verhaal kort, ik denk idd dat je moet kijken naar zoiets, en precies moet vermelden wat je wilt, want daar stellen ze hem voor je op af. kosten: primary alleen al 1100€ met secondary erbij 1800€ en dan moet je een beetje geluk hebben met de inklaring etc.

Verder wat Jason zei, dat je in nederland er niks mee kan, ben ik gewoon niet mee eens, maar ik zou geen highlifter kit er op zetten, dit heeft voor jou echt geen nut, en kun je OTR's afschrijven. Je hebt al een XMR dus banden, en hoogte voor de bagger, mooi laten zo dan kun je hem in de praktijk ook gewoon goed gebruiken. Uitlaat ben ik het met jazzy eens, HMF heeft nog wel een quiet core zoals ze het noemen en muzzy's met geluidsblokje er in gaat wel, maar ik vind het juist fijn dat onze can ams niet zon bak herrie maken.
draaikolk
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 15 jun, 2014 12:01

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door draaikolk »

Bedankt voor de info, hier heb ik wat aan. Maar zo als ik het begrijp is de bandenmaat ook belangrijk voor het uitkiezen van de koppeling. Ik heb 2 verschillende soorten/maten banden. 30" de originele banden, maar daar valt op de weg bijna niet mee te rijden. En 26" Bighorn voor op de weg en offraod ritten. Dus hier zal ik dan ook een keuze moeten maken.

Ik heb ook nog een site gevonden die beide koppelingen verkoopt en een ecu flash om de begrenzing van de XMR er af te halen.
Primary clutch, Secondary clutch, Ecu Flash.

De uitlaat laat ik ook liever zitten, want op extra herrie zit ik niet te wachten. Dit is leuk voor even, maar niet om een aantal uren achter elkaar te horen. Een highlifter kit ziet er wel mooi uit, maar is idd niet handig voor mij.

Ik zal binnenkort een paar emails naar amerika gaan versturen, maar aangezien mijn engels niet goed is gaat dat even duren.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Renegade XMR tunen

Bericht door Jazzy »

Succes! Mijn ervaring is dat bellen nog een stuk beter werkt, meeste van die mensen zijn rastechneuten en geven niet echt lekker antwoord op email. Als je hulp nodig hebt wil ik je wel helpen, als je niet iemand in je omgeving kunt vinden.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie