Hoe een quad degelijk kuisen?

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Plaats reactie
Newken
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 15 jan, 2011 20:28
Locatie: Vlaams Brabant

Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door Newken »

Na de eerste wasbeurt die ik aan mijn Outlander Max gegeven had, leek het mij een beetje een hopeloze zaak.... Eens ik dacht alle modder afgespoten te hebben, bleef er toch nog modder komen uit allerlei spleten oa waar de plastiek kappen aan elkaar vastgemaakt worden. (jaja ik weet het, waarschijnlijk niet goed genoeg afgespoten)

Maar dan zijn er nog die oneindig veel stukken die tussen de voorwielen goed zichtbaar zijn en dus glorierijk vol modder komen te zitten na een enduro rit maar niet zo eenvoudig te reinigen zijn. Hoe doen jullie dit?
Gewoon goed afspuiten en wachten tot het volledig droog is, of is er een andere manier?

Alle tips en trucs zijn meer dan welkom!
Gebruikersavatar
De Duiker
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 99
Lid geworden op: di 17 nov, 2009 17:20
Locatie: Raalte

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door De Duiker »

Op de terugweg rijdt ik altijd door een aantal vijvers (plassen) bij ons in de buurt deze zijn afhankelijk van de regenval ongeveer 40 t?m 75 Cm diep daarmee spoeld het meeste zand op de raarste plekken wel weg.
En zelf ben je dan ook weer schoongespoeld van de blubber
Water in, Water uit.
Newken
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 15 jan, 2011 20:28
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door Newken »

Haha mooie tip, uiteindelijk maak jij het je gemakkelijker / leuker maar het komt eigenlijk gewoon neer op afspuiten en laten drogen :-)
craemertje
Quadrider
Quadrider
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 12 aug, 2009 22:16
Locatie: ieper

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door craemertje »

ik zet de mijne altijd op zen poep.dan kan je gemakkelijk de onderkant afspuiten.
Newken
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 15 jan, 2011 20:28
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door Newken »

Amaai jullie zijn vindingrijk... Alleen zie ik mij een Outlander Max nog niet direct op zijn poep zetten :)
cilinderhead
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1548
Lid geworden op: do 04 mar, 2010 19:28
Locatie: zuid-holland

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door cilinderhead »

grote waterslang pakken..., bijv met een pomp in een sloot zodat je alles der makkelijk af kunt spoelen
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
Gebruikersavatar
cyberdrone
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 20:59
Locatie: meldert

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door cyberdrone »

Ik demonteer alle plastiek die ar af kan en spuit hem dat af tot alle modder weg is. Op de radiator nooit met de hoge druk reiniger spuiten. Neem daarvoor de tuinslang want anders ga je uw koelribben plooien.
Ik haal ook regelmatig de wielen er af zodat ik de remmen grondig kan kuisen, en na dat alles terug in elkaar zit vernevel ik er sillicone spray op de kappen, en dan licht inwrijven zodat de volgende keer het vuil er makkelijker af gaat.
De motor er scharnieren etc spuit ik in met WD40.
In de zomer kuis ik ook na iedere rit mijn luchtfilter.
Veel werk, maar je quad zal langer mee gaan. Ik kuis soms even lang al dat ik gereden heb :)
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
Newken
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 15 jan, 2011 20:28
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door Newken »

Bedankt voor deze grondige beschrijving. Maar doe je dit dan na elke rit?

Volgende keer, na een zware rit, ga ik hem is proberen te kuisen zoals je nu net beschreven hebt!
Gebruikersavatar
cyberdrone
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 20:59
Locatie: meldert

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door cyberdrone »

Als het een ploeter rit is wel .. maarja dat is een persoonlijk keuze natuurlijk
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
Newken
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 15 jan, 2011 20:28
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door Newken »

Hoever ga je met "ik demonteer alle plastiek"? Ik heb gisteren alle stukken eraf gehaald waarvoor ik geen vijzen moest losdraaien maar blijkbaar was dit niet zoveel en kon ik dus nog niet goed aan de motor.
Heb de quad dan grondig afgespoeld, ff droog gereden en dan de plastiek ingespoten met cockpitreiniger maar aangezien ik niet aan alle stukken kan blijft de quad er nog vuil uitzien op vb het chassis.

Rij je met een outlander? haal je dan eerst al die ijzeren dragers vooraan en achteraan eraf? dan alle plastiek? Dat moeten dan toch wel een serieus vijswerk zijn, of vergis ik mij?
andre verzijl
Quadrider
Quadrider
Berichten: 348
Lid geworden op: di 15 jan, 2008 15:26
Locatie: amersfoort.nl

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door andre verzijl »

voordat ik een zwaare quadrit ga rijden spuit ik de hele onderkant van mijn quad in de sillicone spray van de action(kost weinig en werkt goed).alleen even je remmen afdekken met een paar plastic zakken voor dat je de quad inspuit anders kan je je remmen wel vergeten.als je dan hebt gereden met je quad in de blubber en je spuit hem af met de tuin slang( hogedrukspuit gaat ook maar dan er niet te dicht erop spuiten)dan is hij zo weer schoon.
beter met je quad vast staan in de blubber dan in de fille met de auto
phenlend
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 09 mar, 2011 12:02

QUADFORUM BENELUX • Plaats een reactie

Bericht door phenlend »

Ik demonteer alle plastiek die ar af kan en spuit hem dat af tot alle modder weg is. Op de radiator nooit met de hoge druk reiniger spuiten. Neem daarvoor de tuinslang want anders ga je uw koelribben plooien.Ik haal ook regelmatig de wielen er af zodat ik de remmen grondig kan kuisen, en na dat alles terug in elkaar zit vernevel ik er sillicone spray op de kappen, en dan licht inwrijven zodat de volgende keer het vuil er makkelijker af gaat.De motor er scharnieren etc spuit ik in met WD40.In de zomer kuis ik ook na iedere rit mijn luchtfilter.Veel werk, maar je quad zal langer mee gaan. Ik kuis soms even lang al dat ik gereden heb

+
Bibo
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 09 mar, 2011 16:20

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door Bibo »

bij mijn blaster, is het ook alle plastiek weg, en luchtfilter kuisen na bijna elke keer.
bij de kingquad van mijn vader gaat dat iets moeilijker, dus daar wordt dit maar af en toe gedaan.
maar wil je hem echt super proper hebben, dan is cyberdrone zijn uitleg perfect!

grtz,

ohjah, onlangs hebben we zo een quadlift uit de macro gehaad, ook super handig!
nupke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 dec, 2010 23:42

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door nupke »

Ook een goede tip om de onderkant te reinigen zonder schade aan te richten door een te krachtige straal.; Zet zo'n gazonzwenksproeier onder de quad en laat 'm maar een uur of wat zwenken! tip uit 't 4x4 jeep wereldje :bier:
gunship
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 09:35

Re: Hoe een quad degelijk kuisen?

Bericht door gunship »

De gene die beweerd dat een hogedruk slecht is heeft gene degelijke hogedruk die bedoelen hobby dingen van karcher zeker, je moet een hogedruk hebben die veel liter verzet , druk is altijd te regelen met de spuitnozle ben zelf service technieker van hogedrukreinigers en ben zelf in het bezit van een Dibo 200/15 . Deze geeft 15 liter per minuut en de druk regel ik met het verwisselen van de spuitnozle naargelang welk spuitwerk je hebt, je kappen kan je met 200 bar afspuiten de rest best rond de 100 bar. De gene die beweerd dat je je radiator kapotspuit met een hoge druk kan er gewoon niet mee werken en heeft meestal een hogedruk à la karcher van de Hubo of de gamma van 100€ waarbij ze op ne millimeter afstand moeten spuiten om iets proper te krijgen. Gebruik al jaren mijne hogedruk op mijn quad een polaris 500 HO sportsman en dat gaat heel goed, zelf mijn mede rijders komen hun quads afspuiten bij mij.
Plaats reactie