Inschrijven als Landbouw of Moto

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
yamahablaster2004
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 10 mar, 2010 21:37

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door yamahablaster2004 »

een landbouwquad verzekeren of wel gezegt een gv plaat aanvragen is verloren tijd + geld. want ik zelf woon op een boerenbedrijf, maar ik heb er naar geinformeerd en het wordt door iedereen afgeraden.
want er zitten meer adders onder het gras dan jullie allemaal opnoemen.
- de topsnelheid is geen 40km/h maar 25km/h
- de quad mag alleen voor landbouwdoeleinde gebruikt worden d.w.z dat je altijd een pak stro op je quad moet hebben liggen.
- je mag maar in een straal van 20km van het boerenbedrijf afgaan (dus dat is voor mij naar breda en verder niet)
- is ommogelijk om in de stad de quad zo te verzekeren
- verplicht een gevarendriehoek/zwaailamp
- omdat de quad vaak 90 gaat en je krijgt een ongeluk ben je niet verzekerd
- je wordt vaak aangehouden i.v.m snelheid en geen kenteken (vaak alleen gevaren driehoek). naar een paar keer wordt hij opgeladen en kun je kwee niet hoe lang wachten.
- je betaald duizende euro's voor het laten verzekeren en keuren

dus ik zou voor een gewone moto verzekering aanvragen dan bespaar je jezelf heel veel geld
yamaha blaster 2004 (black red)
Jack
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 87
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 21:05

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door Jack »

Deze even omhoog gooien...

Is het in België mogelijk een landbouwtrike (Kawasaki KLT 250 - 4takt) in te schrijven als lanfbouwvoertuig...

1. zonder dat er bij deze trike enige papieren zijn? Dus ook nooit eerder ingeschreven als motor,...
2. zonder dat ik zelf boer ben of een landbouwbedrijf heb

Ik zou geen problemen hebben met 't zwaailicht en de snelheidsbeperkingen.
Het zou dienen om soms in onze wei te werken, met een aanhangertje eraan ofzo voor takken te vervoeren...
Maar natuurlijk altijd handig als je over de weg er naartoe kan rijden...
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door erikalbring »

als je NIET actief bent in de landbouw is het ONMOGELIJK een voertuig legaal op landbouwkenteken te zetten, eigenlijk mag een voertuig op landbouwkenteken ook alleen voor agrarische werkzaamheden op de straat, en niet voor transport of vervoer
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
GeertDhooghe
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 23:23
Locatie: Zele - BE

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door GeertDhooghe »

Beste vrienden,

Ik heb in augustus 2012 een nieuwe 4x4 quad gekocht. Yamaha Grizzly 450. Deze was idd enkel te krijgen ingeschreven als landbouwvoertuig. (heb bij verschillende dealers nagevraagd en dit is zo, dus het verhaal van die 550 kan wel kloppen) Toch wou ik deze inschrijven als moto (voor oa die 40km/u en nog wat andere redenen). Dit ging via Yamaha niet.

Ik heb daarom Motostar keuring laten doen. Dwz nieuw chassisnr en ' nieuwe' papieren. Merk is nu Motostar ipv Yamaha (op papier hé). Deze laten inschrijven en verzekeren. Nergens geen problemen mee gehad zowel bij inschrijving niet als bij verzekering niet.

Dus de mijne is ingeschreven als moto...
YAMAHA GRIZZLY
Jack
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 87
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 21:05

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door Jack »

erikalbring schreef:als je NIET actief bent in de landbouw is het ONMOGELIJK een voertuig legaal op landbouwkenteken te zetten, eigenlijk mag een voertuig op landbouwkenteken ook alleen voor agrarische werkzaamheden op de straat, en niet voor transport of vervoer
Is dit in België?
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door erikalbring »

in NL sowiezo, volgensmij is dit in BE niets anders, het is dan niet voor niets een LANDBOUW voertuig, als je er dan toch mee over de weg wilt zou ik het op de zelfde manier doen als GeertDhooghe, dan kun je gewoon legaal op straat rijden
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
GeertDhooghe
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 23:23
Locatie: Zele - BE

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door GeertDhooghe »

Idd bij mij is dit in Belgie.

Maar er is een verschil (in belgie althans) tussen inschrijven als landbouwvoertuig (dit kan iedereen) of een kenteken van landbouwvoertuig (dit is enkel en alleen voor tractors, dorsers,...ed). Maar hier (in belgie) kan je zonder problemen je quad laten inschrijven als landbouwvoertuig en dit zelfs als particulier.
Trouwens als particulier kan en mag je ook gewoon bvb een tractor kopen.. (verschil quad <=> tractor is dan ook niet zo heel groot)
YAMAHA GRIZZLY
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door erikalbring »

inschrijven, maar dan heb je geen landbouwkenteken neem ik aan? dus mag je er nog niet mee de straat op, hier in NL is het zo dat een voertuig alleen met een afgeknotte driehoek mag rijden op de straat voor landbouwdoeleinden, en niet voor transport of vervoer van personen, wil je dat wel, dan moet je een gewone nummerplaat aanvragen en moet je witte diesel gaan tanken ipv de rode (die eind dit jaar ook niet meer te krijgen is in NL). eigenlijk mag je in NL met tractoren ook maar maximaal 25 KM/H rijden. ik weet zo 1,2,3 niet hoe het in belgië precies zit, daarvoor zit ik iets te ver van de grens BE/NL af.
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
koenii
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 nov, 2012 20:03
Locatie: Belgie - Merchtem

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door koenii »

gwn orangje zwaailicht erop. en bordje van 40km/h
Tevens moet je wel bij de constructeur een attestje aanvragen dat je qaud goedgekeurd is door hun als landbouwvoertuig.
* Honda cb600 horned bj207=> sold
* Suzuki bandit n bj05=> sold
* Suzuki Sv650 naked bj02=> Sold
* Husqvarna 510 bj08 sm => Sold
* Suzuki drz 400 sm bj06=> Sold
Jack
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 87
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 21:05

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door Jack »

GeertDhooghe schreef:Idd bij mij is dit in Belgie.

Maar er is een verschil (in belgie althans) tussen inschrijven als landbouwvoertuig (dit kan iedereen) of een kenteken van landbouwvoertuig (dit is enkel en alleen voor tractors, dorsers,...ed). Maar hier (in belgie) kan je zonder problemen je quad laten inschrijven als landbouwvoertuig en dit zelfs als particulier.
Trouwens als particulier kan en mag je ook gewoon bvb een tractor kopen.. (verschil quad <=> tractor is dan ook niet zo heel groot)
En ik kan die gewoon inschrijven in België ook als het een oude trike is zonder iets van papieren?
GeertDhooghe
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 23:23
Locatie: Zele - BE

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door GeertDhooghe »

IN belgie zit het zo als je quad inschrijft als landbouwvoertuig...


-Bordje van 40km/u verplicht op quad (en je mag dan ook niet sneller dan 40km/u)
-Zwaailicht is verplicht maar enkel als je op gewestwegen rijd (dus enkel op N-wegen, gewone lokale wegen is dit niet nodig, idem als tractor.
-Je betaal mogelijks iets minder verzekering (bij was het verschil 20euro... dus dat niet echt veel, maar hangt of van maatschappij tot maatschappij
-Je hoeft helemaal geen land/tuinbouwer te zijn om dit te kunnen doen
-Je krijgt toegang tot de wegen 'uitgezonderd voor aangelanden en landbouwvoertuigen', maar je zal het verdorie goed moeten kunnen uitleggen wat je daar met je quad komt doen als ze je tegen houden... De duiding van die landbouwvoertuigen gaat eigenlijk over bvb loonwerkers die het land van een boer komen bewerken zonder dat ze eigenaar zijn...

Ikzelf zit oa in de tuin/bosbouw en heb quad met motoplaat.... (zegt genoeg niet)

Oja dit gaat over de situatie in Belgie...

Maar het is mss wel de goedkoopste en snelste manier om 'een beetje' in orde te zijn... Volgens mij kunnen ze je ingeschreven als moto helemaal niets doen...
YAMAHA GRIZZLY
xScorxPiusx
Quadrider
Quadrider
Berichten: 439
Lid geworden op: za 18 feb, 2012 13:46

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door xScorxPiusx »

Als je de quad zou gaan gebruiken om ergens te rijden / land uitmeten / monsters zetten / mooi rond scheuren.
Dan zou je als je bij een boerderij werkt een rek maken voor achter op de hef en daar kan je dan je quad opzetten. je kan er heel veel mee vervoeren dus.. tja waarom niet :)


Maar ik zou niet gaan beginnen aan dat quad als landbouw voertuig, binnenkort worden de wetten weer veranderd en sta je weer te klieren en toe doen.
"Minis are for girls"

- Robby Gordon.
Jack
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 87
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 21:05

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door Jack »

Ik weet wat de voorwaarden, de regeltjes zijn, om als landbouwquad rond te rijden...maar mijn uiteindelijke vraag waar ik nog niet echt een antwoord op heb: kan je een trike van 1982 zonder iets van papieren erbij inschrijven in België als landbouwtrike?

En de mensen die zeggen dat ik het beter niet doe en een moto/auto-inschrijving doe...dat kan toch helemaal niet zonder iets van papieren?
koenii
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 nov, 2012 20:03
Locatie: Belgie - Merchtem

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door koenii »

ja kan altijd proberen aan papieren te geraken via de constructeur maar als ge echt niets van documenten hebt krijg je deze nooit ingeschreven zowel als moto of landbouwvoertuig!
* Honda cb600 horned bj207=> sold
* Suzuki bandit n bj05=> sold
* Suzuki Sv650 naked bj02=> Sold
* Husqvarna 510 bj08 sm => Sold
* Suzuki drz 400 sm bj06=> Sold
GeertDhooghe
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 23:23
Locatie: Zele - BE

Re: Inschrijven als Landbouw of Moto

Bericht door GeertDhooghe »

Eerst zou ik al beginnen met bij de politie aangifte te doen van verlies van papieren. Dit is mogelijk... Ik heb dit vroeger eens gedaan met crossmoto... (en ben dan zo wel een papieren geraakt...)

Je moet dan op eer verklaren dat er geen papieren zijn bij het gekochte voertuig of dat ze verloren zijn. Met dit bewijs kan je normaal bij de constructeur terecht voor nieuwe papieren... Ik zou zelf naar de constructeur zelf bellen en niet naar een dealer... je hebt dan 50% meer kans op slagen.... ik spreek uit ervaring (meerdere keren zelfs...)

Probeer dit en laat eens iets weten... mogelijks zijn er nog andere oplossingen... maar dit is de simpelste...
YAMAHA GRIZZLY
Plaats reactie