Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
Hoi,
Wij hebben nu vier jaar een Yamaha Grizzly 350 4x4 en hij bevalt uitstekend, maar we gaan hem binnenkort inruilen voor een nieuwe. Daarom vroeg ik me af wat de verschillen zijn tussen de 450 IRS en de 350 4x4. Is het de moeite waard om voor de 450 IRS zo'n 1000 euro extra uit te geven?
En nog een dingetje: er bestaat ook een 450EPS. Is hiermee het enige verschil dat deze stuurbekrachtiging heeft als ik het goed begrijp?
Alvast bedankt.
Wij hebben nu vier jaar een Yamaha Grizzly 350 4x4 en hij bevalt uitstekend, maar we gaan hem binnenkort inruilen voor een nieuwe. Daarom vroeg ik me af wat de verschillen zijn tussen de 450 IRS en de 350 4x4. Is het de moeite waard om voor de 450 IRS zo'n 1000 euro extra uit te geven?
En nog een dingetje: er bestaat ook een 450EPS. Is hiermee het enige verschil dat deze stuurbekrachtiging heeft als ik het goed begrijp?
Alvast bedankt.
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
-
- Quad Master
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
- Locatie: ergens op een boerderij in nederland
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
350 heeft een starre achteras, 450 heeft IRS (onafhankelijke achterwielophanging), het schijnt dat dat beter rijd, ook heeft de 450 EPS (stuurbekrachtiging) wat er dus voor sogt dat je het langer volhoud om er op te rijden, (hij veert beter, stuurt lichter) en de 450 heeft meer laadvermogen en trekkracht
yamaha raptor 350 : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
Maar EPS heeft de 450IRS toch niet? Dat is alleen bij de 450EPS dacht ik.erikalbring schreef:350 heeft een starre achteras, 450 heeft IRS (onafhankelijke achterwielophanging), het schijnt dat dat beter rijd, ook heeft de 450 EPS (stuurbekrachtiging) wat er dus voor sogt dat je het langer volhoud om er op te rijden, (hij veert beter, stuurt lichter) en de 450 heeft meer laadvermogen en trekkracht
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
-
- Quad Master
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
- Locatie: ergens op een boerderij in nederland
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
dat zou je moeten navragen bij de dealer, maar je kunt het er sowiezo wel op krijgen
yamaha raptor 350 : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
-
- Quad Master
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
- Locatie: ergens op een boerderij in nederland
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
ik lees net op de site van yamaha dat de 450 EPS standaard stuurbekrachtiging én IRS heeft, en de IRS alleen IRS en geen EPS
yamaha raptor 350 : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
Oke, bedankt. Op wat voor quad rij je zelf?
En heeft iemand anders nog aanvullingen?
En heeft iemand anders nog aanvullingen?
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
-
- Quad Master
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
- Locatie: ergens op een boerderij in nederland
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
ik rij zelf (kun je wel lezen) met een raptor 350, maar ik weet wel een beetje (van de yamaha's) wat ze hebben/kunnen
yamaha raptor 350 : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
O ja, dat had ik inderdaad ook kunnen lezen. 't Is al twee jaartjes geleden of zo dat ik hier actief was.... Vandaar.erikalbring schreef:ik rij zelf (kun je wel lezen) met een raptor 350, maar ik weet wel een beetje (van de yamaha's) wat ze hebben/kunnen
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 20 apr, 2012 20:06
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
Het zijn 2 verschillende modellen, de 450IRS(Independent Rear Suspension) en de 450EPS(Electric Power Steering) het verschil is maar 1 ding en dat is dat de 450EPS stuurbekrachtiging heeft en de andere niet . Ikzelf heb ook een grizzly, een Grizzly 550FI (Fuel Injection) deze heeft echter geen eps omdat dit het kale model is van de 550eps (het scheelde €2500 ) en die eps lijkt meer dan het is, ik mis het in ieder geval (nog) niet. Het ligt er ook aan wat voor banden je rijdt en waarvoor je de quad gebruikt.
gr,
mark
gr,
mark
Can am Renegade 500 2015
26" Maxxis Ceros op Machined Moose velgen
27" Maxxis Zilla op Stock Rims
BRP Radiator Relocator
Had
Yamaha Grizzly 550 2011
Mods:
- Wild Boar Rad Relocator
- 27" Maxxis Zilla's / 26" Maxxis Bighorns
- Bronco 2500 lbs Winch
- Moose front bumper
- RJWC exhaust
26" Maxxis Ceros op Machined Moose velgen
27" Maxxis Zilla op Stock Rims
BRP Radiator Relocator
Had
Yamaha Grizzly 550 2011
Mods:
- Wild Boar Rad Relocator
- 27" Maxxis Zilla's / 26" Maxxis Bighorns
- Bronco 2500 lbs Winch
- Moose front bumper
- RJWC exhaust
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
Oke, ja dat idee had ik al, want wij rijden nu een 350 4x4 en de 450/550 is maar een paar kilo's zwaarder, terwijl het sturen nu gewoon heel goed gaat. Vind jij het de ongeveer 1000 euro waard om de overstap van 350 4x4 naar 450IRS te maken?Moerasrijder schreef:Het zijn 2 verschillende modellen, de 450IRS(Independent Rear Suspension) en de 450EPS(Electric Power Steering) het verschil is maar 1 ding en dat is dat de 450EPS stuurbekrachtiging heeft en de andere niet . Ikzelf heb ook een grizzly, een Grizzly 550FI (Fuel Injection) deze heeft echter geen eps omdat dit het kale model is van de 550eps (het scheelde €2500 ) en die eps lijkt meer dan het is, ik mis het in ieder geval (nog) niet. Het ligt er ook aan wat voor banden je rijdt en waarvoor je de quad gebruikt.
gr,
mark
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
-
- Quad Master
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
- Locatie: ergens op een boerderij in nederland
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
ik weet niet wat je met de 350 oet, maar de 450 is toch wat comfortabeler doordat je de IRS hebt, en de 450 kan 100 kilo meer trekken, heeft een diff.-lock, en kan meer baggage op de rekken hebben
yamaha raptor 350 : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 20 apr, 2012 20:06
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
De vraag is ben je het nodig en ben je bereid het te betalen, het grootste voordeel is dat je van een starre as naar een onafhankelijke wielophanging gaat en diff-lock in het verzier komt (kan soms van pas komen als je in modderig terrein komt). Naar mijn mening is dat een grote vooruitgang, ik weet verder niet waarvoor je de quad gaat gebruiken maar over het algemeen doet een 450 het veel beter dan een 350.
Als je het geld beschikbaar hebt zou ik het in ieder geval wel doen.
gr,
mark
Als je het geld beschikbaar hebt zou ik het in ieder geval wel doen.
gr,
mark
Can am Renegade 500 2015
26" Maxxis Ceros op Machined Moose velgen
27" Maxxis Zilla op Stock Rims
BRP Radiator Relocator
Had
Yamaha Grizzly 550 2011
Mods:
- Wild Boar Rad Relocator
- 27" Maxxis Zilla's / 26" Maxxis Bighorns
- Bronco 2500 lbs Winch
- Moose front bumper
- RJWC exhaust
26" Maxxis Ceros op Machined Moose velgen
27" Maxxis Zilla op Stock Rims
BRP Radiator Relocator
Had
Yamaha Grizzly 550 2011
Mods:
- Wild Boar Rad Relocator
- 27" Maxxis Zilla's / 26" Maxxis Bighorns
- Bronco 2500 lbs Winch
- Moose front bumper
- RJWC exhaust
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
In principe voldoet de 350, maar we hebben wel een aantal keren gehad dat hij toch koppel tekort komt in de 4WD als hij echt in een beetje dikke of 'zuigende' modder rijdt of vastzit. Als ik dan filmpjes zie op YouTube, heb ik het idee dat de 450 zelfs met diff.lock geen probleem heeft om de banden draaiend te houden. Trouwens, over de transmissie: L en H. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe dat nou werkt. Kan je bijv. in L maar maximaal 15 km/h of hoe is dat geregeld? En is H te vergelijken met de transmissie van de 350 (dus alleen vooruit, achteruit, vrij)?erikalbring schreef:ik weet niet wat je met de 350 oet, maar de 450 is toch wat comfortabeler doordat je de IRS hebt, en de 450 kan 100 kilo meer trekken, heeft een diff.-lock, en kan meer baggage op de rekken hebben
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
De quad wordt gebruikt op de boerderij voor allerlei klusjes en soms een aanhanger trekken etc. Maar wij rijden er ook regelmatig mee op moeilijk begaanbare terreinen, maar dat zijn nooit diepe modderpoelen. Toch denk ik dat de 450 wel goed van pas zou komen hier.Moerasrijder schreef:De vraag is ben je het nodig en ben je bereid het te betalen, het grootste voordeel is dat je van een starre as naar een onafhankelijke wielophanging gaat en diff-lock in het verzier komt (kan soms van pas komen als je in modderig terrein komt). Naar mijn mening is dat een grote vooruitgang, ik weet verder niet waarvoor je de quad gaat gebruiken maar over het algemeen doet een 450 het veel beter dan een 350.
Als je het geld beschikbaar hebt zou ik het in ieder geval wel doen.
gr,
mark
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 20 apr, 2012 20:06
Re: Verschillen Grizzly 350 4x4 en 450IRS
In de lage versnelling krijg je meer koppel in lagere toeren (dan gaat de CVT anders stellen) maar geef je op in hoge toeren (minder snelheid, ik haalde een keer de 60 in de lage versnelling ) Ik zou ook alleen 4wd en diff-lock in de lage versnelling gebruiken, dit omdat je meer koppel hebt maar ook omdat je anders ongemerkt te snel gaat rijden en je 4x4 sloopt.
Die L is dus bedoelt voor het trekken van zware objecten en zwaar terrein, en de H is bedoelt voor algemeen gebruik.
gr,
mark
Die L is dus bedoelt voor het trekken van zware objecten en zwaar terrein, en de H is bedoelt voor algemeen gebruik.
gr,
mark
Can am Renegade 500 2015
26" Maxxis Ceros op Machined Moose velgen
27" Maxxis Zilla op Stock Rims
BRP Radiator Relocator
Had
Yamaha Grizzly 550 2011
Mods:
- Wild Boar Rad Relocator
- 27" Maxxis Zilla's / 26" Maxxis Bighorns
- Bronco 2500 lbs Winch
- Moose front bumper
- RJWC exhaust
26" Maxxis Ceros op Machined Moose velgen
27" Maxxis Zilla op Stock Rims
BRP Radiator Relocator
Had
Yamaha Grizzly 550 2011
Mods:
- Wild Boar Rad Relocator
- 27" Maxxis Zilla's / 26" Maxxis Bighorns
- Bronco 2500 lbs Winch
- Moose front bumper
- RJWC exhaust