Landbouw qaud

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Johnny1810
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 18:06

Landbouw qaud

Bericht door Johnny1810 »

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe het verzekering technisch in elkaar zit bij een qaud die op landbouw kenten heeft?
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Landbouw qaud

Bericht door xSky »

Die is eenvoudig te verzekeren als landbouwvoertuig net als een trekker o.i.d.!
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Johnny1810
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 18:06

Re: Landbouw qaud

Bericht door Johnny1810 »

Kan je de landbouw qaud zo verzekeren dat je bijna overal heen kan? En ben je dan ook goed verzekert als je een ongeluk krijgt?
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Landbouw qaud

Bericht door xSky »

Wat je vooraf moet weten, is dat je sowieso in de land-/akkerbouwsector werkzaam moet zijn. Daarbij hoort officieel gezien de regel dat je de als landbouwvoertuig verzekerde quad alleen voor die doeleinden mag gebruiken. Maar ja, hoe wil dit politie dit controleren? Ze kunnen hooguit een bestemming aan je vragen; dan verzin je er gewoon een toch?
Daarnaast staat 'ergens' in de wet dat het landbouwvoertuig ingericht moet zijn voor die werkzaamheden. Daarom moet er bijv. een hefinrichting opgebouwd zitten. Maar volgens mij komt dit niet zo precies. De politie zou daar dus wel eventueel een punt van kunnen maken als ze je aanhouden. Maar begin dan bijv. over je banden die je daarvoor speciaal aan hebt geschaft, een lier (als je die hebt), een trekhaak, etc.
En ja, ver weg rijden dat is een beetje vaag gebied, maar als je je quad dan ziet als trekker, dan mag je door heel Nederland rijden. Een normaal landbouwvoertuig mag dat immers ook, dus jij met de quad ook zou ik zeggen. Houd er hierbij wel rekening mee dat je niet op wegen mag komen van 100 km/h of 120/130km/h.
Verder moet je quad natuurlijk voorzien zijn van alle verplichte verlichting, zoals knipperlichten.
Een ongeluk heb ik zelf gelukkig nog niet meegemaakt, maar als het goed is, is je quad dan goed verzekert, omdat een trekker ook bij een eventueel ongeval gewoon goed verzekerd zou zijn. Het enige wat je daarbij kunt krijgen is dat de politie/ je verzekering vindt dat je quad niet aangepast is aan landbouwwerkzaamheden (zoals ik net al noemde).
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Johnny1810
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 18:06

Re: Landbouw qaud

Bericht door Johnny1810 »

Bedankt,

Nog een vraag waar kan je het beste je landbouw qaud het beste verzekeren? Bij welke verzekeraar?

Alvast bedankt
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Landbouw qaud

Bericht door xSky »

Gewoon bij je eigen verzekeraar zou ik je aanraden.
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Johnny1810
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 18:06

Re: Landbouw qaud

Bericht door Johnny1810 »

Dat verhaal wat je vanmiddag zij klopt dat verhaal ook echt?
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Landbouw qaud

Bericht door xSky »

Ja. De drie belangrijkste dingen die je moet onthouden en waarmee je problemen zou kunnen krijgen zijn:
- Je hoort een landbouwdoel te hebben
- Je mag overal max. 25 km/h (dat was ik gisteren nog vergeten)
- Je quad moet van alle verplichte onderdelen voorzien zijn (knipperlichten, spiegels, e.d.)
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Johnny1810
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 18:06

Re: Landbouw qaud

Bericht door Johnny1810 »

Ok bedankt alvast voor de informatie!
Johnny1810
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 18:06

Re: Landbouw qaud

Bericht door Johnny1810 »

Je mag hem zeker niet als vervoers middel gebruiken?
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Landbouw qaud

Bericht door Ardjuh »

Johnny1810 schreef:Je mag hem zeker niet als vervoers middel gebruiken?
Waarom niet? Een baal hooi of zak voer moeten toch ook vervoerd worden. :wink:

Inrichten voor landbouw toepassing is beetje onzin denk ik... je kan al vrij snel zeggen dat je de quad
gebruikt om de sloten na te lopen (of er een beest in de sloot zit) of de schapen/etc. te tellen, hoeft
die niet voor ingericht te worden. Schaap moet je er meestal wel vrij snel bij zijn anders verzuipt
die zichzelf, dus als ze je door het land zien crossen... :D

Of duw paar klemmen achterop en zeg dat je mollen/ratten aan het vangen bent. :lol:

Denk dat het altijd wel te verantwoorden is, beetje creatief zijn... maar als je 12 hoog op een flat
woont, de quad compleet verchromed en glimmend is op fancy straatbanden/velgen.. is het beetje
moeilijk om te beweren dat je hem daarvoor nodig hebt.
No Can't Do!
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: Landbouw qaud

Bericht door Yair »

Waarom zou je hem überhaupt willen verzekeren als landbouw? Omdat het dan minder geld kost....?
_____________________________
Afbeelding
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: Landbouw qaud

Bericht door Ardjuh »

Yair schreef:Waarom zou je hem überhaupt willen verzekeren als landbouw? Omdat het dan minder geld kost....?
4 redenen denk:
- Geen wegen belasting
- Minder verzekerings geld?
- 16 jaar mag je het besturen mits in bezit van trekker rijbewijs?
- Goedkoper in aanschaf, geen bpm

Najah 2 dus.. :lol:
No Can't Do!
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Landbouw qaud

Bericht door xSky »

Ardjuh schreef:
Johnny1810 schreef:Je mag hem zeker niet als vervoers middel gebruiken?
Waarom niet? Een baal hooi of zak voer moeten toch ook vervoerd worden. :wink:

Inrichten voor landbouw toepassing is beetje onzin denk ik... je kan al vrij snel zeggen dat je de quad
gebruikt om de sloten na te lopen (of er een beest in de sloot zit) of de schapen/etc. te tellen, hoeft
die niet voor ingericht te worden. Schaap moet je er meestal wel vrij snel bij zijn anders verzuipt
die zichzelf, dus als ze je door het land zien crossen... :D

Of duw paar klemmen achterop en zeg dat je mollen/ratten aan het vangen bent. :lol:

Denk dat het altijd wel te verantwoorden is, beetje creatief zijn... maar als je 12 hoog op een flat
woont, de quad compleet verchromed en glimmend is op fancy straatbanden/velgen.. is het beetje
moeilijk om te beweren dat je hem daarvoor nodig hebt.
Inderdaad. Alleen als je een lastige agent hebt en je rijdt ergens over straat waarbij in de buurt niet ech weilanden te vinden zijn of zo... Maar inderdaad, wees creatief :)
Wat wel echt zo is, is dat je actief moet zijn in de landbouwsector (of akkerbouw) in Nederland, anders kun je hem niet verzekeren. Dus in een flatje wonen op 12 hoog, kan sowieso niet
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Yair
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1423
Lid geworden op: vr 08 mei, 2009 04:48
Contacteer:

Re: Landbouw qaud

Bericht door Yair »

Veel gezeur voor weinig dus naar mijn mening XD
_____________________________
Afbeelding
Plaats reactie