Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door quadgirl82 »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... rbod.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
My Raptor and me, love at first sight.
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door quadgirl82 »

Nog eentje

http://www.gva.be/antwerpen/quad-rijder ... state.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
My Raptor and me, love at first sight.
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door quadgirl82 »

Het haalt overal het nieuws :applaus: :

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... Quadverbod" onclick="window.open(this.href);return false;
My Raptor and me, love at first sight.
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door airwolf »

wel ik ben echt blij om dit te zien dit steekt ons een hartje onder de riem!!!
christophe bedankt voor al de moeite die je doet!!! :buig: :buig: :buig:
Gebruikersavatar
JBX
Quadrider
Quadrider
Berichten: 478
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 08:12
Locatie: Genk

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door JBX »

Ik heb de nieuwsbrief gekregen:
Beste motorrijder,

Op 27 augustus 2009 werd door de Heer Christophe De Backer bij de Raad van State een verzoekschrift houdende een beroep tot nietigverklaring van de “anti-quad” beslissing van de gemeenteraad van de stad Antwerpen d.d. 29 juni 2009, ingediend. Zulks bij wege van zijn raadsman, Meester Stefaan Claeys te Gent en met de logistieke steun van de V.Z.W. Motorcycle Action Group Belgium, welke de belangen van alle motorrijders behartigt. Meester Stefaan Claeys is tevens raadsman van de V.Z.W. Motorcycle Action Group Belgium.

Bij gemeenteraadsbesluit d.d. 29 juni 2009 besliste de stad Antwerpen om het gebruik van de zogenaamde “quads” binnen de bebouwde kom van haar grondgebied en op de onverharde wegen daarbuiten, te verbieden. De stad Antwerpen omschrijft in haar besluit quads als “alle vierwielers met motor en vierwielige bromfietsen, met uitzondering van de zogenaamde mini-auto's” (sic). De fundamentele bezwaren tegen het algemeen verbod van quads zoals door het gemeenteraadsbesluit d.d. 29 juni 2009 van de stad Antwerpen ingevoerd, zijn de volgende:

1. De stad Antwerpen beschikt niet over de bevoegdheid om een dergelijk ingrijpende maatregel op het vlak van de politie van het wegverkeer te nemen.
Ook niet wanneer zij een dergelijke maatregel – zoals zij thans doet - “vermomt” onder het mom van een maatregel tegen overlast.

2. Het bestreden besluit vermeldt niet op welke wijze (verkeerstekens) het verbod aan de weggebruiker kenbaar zal worden gemaakt.

3. De stad Antwerpen beteugelt mogelijke overlast veroorzaakt door enkele individuen met een volledig en ongenuanceerd verbod van een volledige categorie van wettelijk toegelaten motorvoertuigen op haar bijna volledige grondgebied.
Daar waar deze categorie voertuigen volgens de huidige wetgeving volkomen rechtsgeldig tot het normale verkeer is toegelaten, mits aan de wettelijke normeringen te voldoen en gehomologeerd te zijn.
Naar analogie : er rijden helaas bromfietsen met een niet-gehomologeerde uitlaat welke veel geluid produceert, rond.
De stad Antwerpen zou volgens haar zelfde logica derhalve het gebruik van alle bromfietsen binnen de bebouwde kom van haar grondgebied kunnen verbieden.
Zo veroorzaken ook sommige fietsers overlast, door bijvoorbeeld fietsen dusdanig te parkeren dat de doorgang van voetgangers en rolstoelgebruikers of hulpverleners wordt belemmerd , of door bijvoorbeeld in groep naast elkaar te rijden en het normale verkeer te hinderen.
De stad Antwerpen zou in haar zelfde logica deze overlast kunnen beteugelen, door het gebruik van fietsen binnen de bebouwde kom van haar grondgebied te verbieden.

4. Het bestreden besluit houdt hoegenaamd geen rekening met de belangen van de reguliere quad-rijders.

5. Het zich toe-eigenen van dergelijke bevoegdheden door lokale overheden leidt tot een volkomen onoverzichtelijk amalgaam van regels op het vlak van het verkeersreglement.
In bepaalde gemeenten kunnen dan terreinwagens worden verboden, in andere fietsen, in nog andere motorfietsen, in nog andere sportwagens, enz…

6. Zo individuen overlast met hun voertuig veroorzaken, beschikken de lokale overheden thans reeds over de middelen, welke bijvoorbeeld de wegverkeerswet en de technische reglementen hen bieden.
Het is aan de lokale overheden om deze bepalingen te doen eerbiedigen en niet, zoals thans, een volledige categorie van weggebruikers het gebruik van hun - volkomen wettelijk - voertuig op hun grondgebied te ontzeggen.

7. Het bestreden besluit mist een formele en materiële motivering, is ondoordacht en werd onzorgvuldig opgesteld.

Juridisch vertalen voormelde fundamentele bezwaren zich in de schending van een aantal bepalingen van de Wet op de politie van het wegverkeer, artikel 135§2 Nieuwe Gemeentewet alsmede de bepalingen van het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Voorts schendt het bestreden besluit een aantal beginselen van behoorlijk bestuur, zoals onder meer de schending van het zorgvuldigheidsbeginsel, de materiële- en formele motiveringsverplichting, het redelijkheids- en evenredigheidsbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het door de Grondwet beoogde gelijkheidsbeginsel.

Inmiddels werden door de politie van de stad Antwerpen reeds inbreuken vastgesteld en werden reeds aanzeggingen van administratieve geldboetes verstuurd. Ook de heer Christophe De Backer ontving reeds een aanzegging, dat hem een administratieve geldboete ad. 150,00 euro zou worden opgelegd. Het opleggen van deze administratieve geldboete zal in de daartoe geëigende procedure worden bestreden voor de Politierechtbank te Antwerpen.

Voor nadere informatie kan U zich wenden tot Meester Stefaan Claeys, 9000 Gent, H. Frére Orbanlaan nr. 151, 09/233.27.28, stefaan.claeys[anti@spam]telenet.be.



Contactgegevens

M.A.G. Belgium vzw/asbl
Hoek 13, B-2850 Boom
Tel: +32 3-888 41 63
Fax: +32 3-888 97 43
info[anti@spam]mag.be
http://www.mag.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Hopelijk komt er rap een oplossing want ik slaap heel slecht de laatste tijd :|
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
Gebruikersavatar
Rocky
Quadrider
Quadrider
Berichten: 446
Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 08:44
Locatie: Halle-Booienhoven (Zoutleeuw)
Contacteer:

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door Rocky »

Eindelijk wat positieve acties. Hopelijk komen ze terug op hun besluit, anders is dit nog maar het begin vrees ik.

Dan gaan we met z'n allen door A' werpen rijden. Dan hebben ze hun handen vol met schrijven..... :idea:
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe

Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door quadgirl82 »

Quad rijden terug mogelijk in Antwerpen deze herfst?
door cd_BE op di 08 sep, 2009 14:31

Stefan Claeys, de jurist van MAG Belgium vzw, zal op maandag 14 september om 19 h een stand van zaken weergeven over het Quad verbod. Zoals eerder gemeld ( lees hier vorig persbericht) is er een verzoekschrift ingediend bij de Raad van State om deze beslissing terug te schroeven.
Meester Claeys zal toelichten welke klacht er neer gelegd is, hoe deze verder zal verlopen en wat de kansen zijn dat de quads terug kunnen rondrijden in Antwerpen.
Nationaal voorzitter Theo Beeldens zal eveneens een toelichting geven van het onderhoud met Federaal Staatssecretaris Schouppe dat nu vrijdag zal plaats vinden.
Naast deze gerechtelijke actie rekent MAG Belgium vzw ook nog op de steun van de Antwerpse politici om deze discriminerende maatregel terug op de agenda te zetten.
Dit persmoment zal doorgaan op 14 september om 19 h in het Dockshotel Noorderlaan 100 te Antwerpen.

Meer informatie :
Meester Stefaan Claeys H. Frére Orbanlaan 151, 9000 Gent 09/233.27.28
Nationaal voorzitter MAG Belgium vzw Theo Beeldens 0479/ 27.33.49
My Raptor and me, love at first sight.
Bjorn 1
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 13 sep, 2009 06:54

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door Bjorn 1 »

hoi hoi heeft er nog iemand wat van gehoord van het verbod
vindt het zo rustig er rond
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door cd_BE »

Bjorn 1 schreef:hoi hoi heeft er nog iemand wat van gehoord van het verbod
vindt het zo rustig er rond
Dan had je maandag op de meeting moeten zijn. Dan hoorde je de stand van zaken.

Je kan je ook altijd inschrijven op de M.A.G. quad nieuwsbrief voor nieuws.
http://www.mag.be/dutch/modules.php?nam ... ieuwsbrief" onclick="window.open(this.href);return false;

Of beter nog je wordt lid van M.A.G.
http://www.mag.be/dutch/modules.php?name=FormWordLid" onclick="window.open(this.href);return false;


Afbeelding
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
JBX
Quadrider
Quadrider
Berichten: 478
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 08:12
Locatie: Genk

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door JBX »

Niet voor 't een of 't ander maar er is hierover nog geen nieuwsbrief geweest. Ook het verslag van de vergadering heb ik niet ontvangen.
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door cd_BE »

JBX schreef:Niet voor 't een of 't ander maar er is hierover nog geen nieuwsbrief geweest. Ook het verslag van de vergadering heb ik niet ontvangen.
Dan is omdat dat er nog niet is. :D
Ik ben naar de vergadering geweest rechtstreeks van mijn werk en na de vergadering weer terug naar het werk. bij wijze van spreken ik heb toch nog 2 uurtjes gedaan alsof ik sliep.

Er zal een bericht komen, geen paniek. :D
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
JBX
Quadrider
Quadrider
Berichten: 478
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 08:12
Locatie: Genk

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door JBX »

Is er nog nieuws? Het wordt hier angstvallig stil en er zijn al een week geen berichten meer geweest. Ook geen nieuwsbrieven. Hebben we verloren? Er lijkt plots veel meer aandacht naar de sluiting van het motorcross circuit te gaan. Iedereen staat te springen om de petitie te tekenen en die van ons geraakt niet van de grond. :x
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door cd_BE »

Verdorie is het al een week. Ben bezig met het verslag te schrijven. Heb weer tijd voor quads :oops:

Maar ik kan je dit al zeggen:

Het is nu wachten tot de stad Antwerpen iets onderneemt. Ze hebben 60 dagen de tijd, dus ga er vanuit dat ze op dag 59 iets binnen doen. Dan is het aan iemand van de raad van staten om alles te bekijken, heeft hij of zij ook 60 dagen voor. En dan is het weer aan mijn advocaat.

Dit kan dus met gemak een jaar duren.

Gisteren (maandag 21 sept) zijn we eens gaan horen of Janssens het quad verbod terug op de agenda heeft gezet. Dit was niet het geval. :x Voor Janssens is het probleem van de baan; hij wil er niet op terug komen, voor de moment.
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
petern
Quadrider
Quadrider
Berichten: 441
Lid geworden op: vr 01 aug, 2008 19:11
Locatie: Swalmen

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door petern »

En MAG,
al een reactie gehad op het beroepschrift ?
(ik bedoel dan niet de ontvangst bevestiging)
Bjorn 1
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 13 sep, 2009 06:54

Re: Protest bij raad van state tegen Antwerps quad verbod

Bericht door Bjorn 1 »

en hoe is het er mee nog wat van gehoord duurt nu toch wel heel lang
Plaats reactie