De goede weg op?

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
Jokke 178
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 apr, 2011 12:50

De goede weg op?

Bericht door Jokke 178 »

Bij ons gaat het al de goede weg op:

Quad-toertochten doorkruisen platteland

MERTCHTEM - Vanuit het café Alioth van (Bekende Vlaming) Pim Symoens aan de Nieuwelaan in Meise vertrekken voortaan quad-tourtochten langs het Vlaams-Brabantse platteland. Organisator Navigio zegt strikt de regels van het quad-charter te zullen respecteren.

'We willen op een verantwoorde avontuurlijke wijze langs het Vlaams-Brabantse platteland met 90cc of 750cc quads toertochten maken', zegt Tom De Block(32) van organisator Navigio.

'We vertrekken met de deelnemers telkens vanop de parking van café Alioth in Brussegem. Daar maken we ruim de tijd voor rijproeven op een afgesloten terrein. Pas als de hele groep - dus ook de zwakste - de rijtechniek te pakken heeft, vertrekken we voor de geplande tocht langs een zorgvuldig uitgestippeld parcours. We willen deze quad-tourtochten onder begeleiding onder meer aanbieden aan bedrijven, onder meer voor teambuilding. Ook bij regenweer zijn de toertochten smerig leuk', aldus De Block.

Pim Symoens baat sinds ruim twee jaar café Alioth uit. 'Dit is een initiatief dat mijn café extra kan promoten', zegt Pim. 'Met deze tochten kunnen de organisatoren bewijzen dat ze op een verantwoordelijke manier met quads kunnen omgaan in de streek. Bij mijn weten is dit de eerste organisatie van quad-tourtochten in de streek. Ik ga in de Ardennen wel eens met een quad rijden, maar in deze regio had ik het nog niet gedaan.'

Quads op veldwegen?

Vrezen de organisatoren geen problemen? Tom De Block weet dat enkele jaren geleden in de politiezone Asse-Merchtem-Opwijk-Wemmel heel wat te doen is geweest rond (het toelaten van quads op veldwegen. Toen werd er een charter met tien punten afgesproken waaraan quad-gebruikers zich moeten houden. En dat zullen we zeker doen, belooft Tom. 'We voldoen aan elk van de tien hoffelijkheidsregels.'

Zo mag off-road rijden alleen op veldwegen en aangepaste sites. Van de rit mag geen wedstrijd worden gemaakt en er moet rekening worden gehouden met de omwonenden en wandelaars, ruiters en fietsers. Ook staat in het charter dat reservaten, natuurdomeinen, privé-domeinen en landbouwgronden gevrijwaard moeten blijven. De off-road-rijder moet de verkeersregels respecteren en staat ervoor in dat zijn quad technisch in orde is en hij met de juiste veiligheidskledij rijdt.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=2G37V79N" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie