Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Bericht door Jazzy »

Pindapotje schreef:
Jazzy schreef:In Nederland vallen bijna alle quads onder voertuigcategorie Driewielig motorvoertuig. Bij jullie toch ook?
Dan zullen ze er volgens deze brief ook onder vallen.
Scrambler500 schreef:Het voorstel van de Commissie vermeldt uitdrukkelijk dat het niet alleen gaat over motoren, maar dat alle motorvoertuigen op twee of drie wielen aan het regime moeten worden onderworpen van periodieke controles.
O ja, dat klopt zeker. Had inmiddels het voorstel al even doorgenomen. Er staat veel meer in dat dit trouwens, het is een heel pakket aan maatregelen die vrijwel zeker een goede bijdrage aan de veiligheid leveren. Maar bijvoorbeeld ook het standaard registreren van de kilometerstand om hiermee fraude te voorkomen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Pindapotje
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 812
Lid geworden op: zo 04 okt, 2009 19:27
Locatie: Dubai
Contacteer:

Re: Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Bericht door Pindapotje »

Jazzy schreef:Naast de extra kosten denk ik ook dat het probleem voor ons quadrijders met name is dat laatste zit. Alleen gaat dat veel verder dan een ander blok, je hebt het dan ook over verlichting, spiegeljes, vering, banden, uitlaat, etc. Bijna niemand van ons rijdt met een voertuig wat overeenkomt met de typegoedkeuring namelijk.
Snap jou punt, maar als de keuring net zo zal gaan als bij auto's, maak ik mij niet al te druk.
De a.p.k. bij auto's is een moment opname. en ook auto's worden verlaagd, uitgerust met andere banden, uitlaten etc. dat zijn allemaal cosmetische veranderingen.
Dus bij de keuring schroef je er even een paar spiegels op en naderhand haal je ze er weer van af.
Uitlaat, maakt niet uit hoe veel herrie hij maakt, als hij maar gasdicht is (de herrie is voor de andere heren langs de weg)
en vandaag de dag ben je ook verplicht om spiegels op je quad te hebben, dus mocht je ze niet hebben en je wordt aangehouden ben je zowiezo de pineut. (en dit is niet alleen bij quads, kijk eens naar de gemiddelde Harley)

Ik denk als jij op papier een 450cc quad hebt en je gaat daar een 1000cc motorblok onder hangen :shock: lijkt mij het logisch dat ze dat gaan afkeuren. de remmen en het chassis zijn daar immers niet op berekent (dus in mijn ogen niet echt veilig, zowel voor de berijder als voor de mede weggebruikers)

En zoals we allemaal denk ik wel weten, als ze in brussel éénmaal iets in hun hoofd hebben waar ze geld mee kunnen verdienen houd je ze toch niet tegen.
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Bericht door Jeroen1991 »

Pindapotje schreef:Als ik het zo lees, dan is dus heel europa aan de beurt (11 lidstaten) dan zal een rondje Brussel inderdaad weinig zin hebben.
Dan gaan we hem toch gewoon laten keuren, lampjes o.k, bandjes o.k, ophanging o.k tot volgend jaar meneer... zie het probleem eerlijk gezegd ook niet zo.
De enige die waarschijnlijk de problemen ervan zullen ondervinden zijn diegene die er een sneller (niet origineel) blok onder hebben gehangen. :shock:
Geen verlaging, geen verbreding, ...
Als ze hem keuren gaan ze echt wel willen dat die origineel staat, dat betekent dat je je verlagingsveren of blokjes enzo allemaal kan gaan demonteren, evenals iedereen met een niet originele uitlaat is de pineut.
Zie je al iedereen terug een originele uitlaat gaan hangen? :verymad:
Niet-origineel mag enkel met speciale tuning certificaten, ga je niet vinden voor quads..

@Jazzy: nee, wij vallen niet onder driewielers.
Wij staan geregistreerd als (ik citeer van men inschrijvingsbewijs): "Vierwieler met motor (L6)"
Yamaha Raptor 660R!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Bericht door Jazzy »

Pindapotje schreef:En zoals we allemaal denk ik wel weten, als ze in brussel éénmaal iets in hun hoofd hebben waar ze geld mee kunnen verdienen houd je ze toch niet tegen.
Lees het voorstel eens met de landen in gedachten waar jij doorheen rijdt op weg naar je vakantieadres. :) Ik moet niet denken aan zo'n keuring, maar 99% van het voorstel is echt een goed idee. Je kunt zeggen wat je wilt maar dit heeft niets met geld te maken.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Bericht door erikalbring »

enige merk dat gecertificeerde uitlaten maakt is leovince :P, maar dat is echt te gek voor woorden, omt er dus op neer dat die enduromotoren getuned mogen worden zoveel als de rijder zelf wil, en je op een quad niks meer mag veranderen zonder goedkeuring :x :x :x
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Pindapotje
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 812
Lid geworden op: zo 04 okt, 2009 19:27
Locatie: Dubai
Contacteer:

Re: Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Bericht door Pindapotje »

Jazzy schreef:Lees het voorstel eens met de landen in gedachten waar jij doorheen rijdt op weg naar je vakantieadres.
Hoe bedoel je dit ? als ik nu van nederland naar bijv. kroatië rijd kom ik door 3 landen waar de keuringseisen allemaal anders zijn,in duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om een kenteken voorop je quad te hebben. ik hoef mij hier nu niet aan te houden omdat ik een goedkeuring in nederland heb. (als je dit tenminste bedoeld met jou zin)
volgens mij heeft dit soort dingen niets te maken met een technische keuring (remmen, banden,verlichting etc.)
Jeroen1991 schreef: Geen verlaging, geen verbreding, ...
Als ze hem keuren gaan ze echt wel willen dat die origineel staat, dat betekent dat je je verlagingsveren of blokjes enzo allemaal kan gaan demonteren, evenals iedereen met een niet originele uitlaat is de pineut.
Zie je al iedereen terug een originele uitlaat gaan hangen? :verymad:
Niet-origineel mag enkel met speciale tuning certificaten, ga je niet vinden voor quads..
Ik weet niet echt veel van de Belgische wetten, maar als ik in België ben zie ik toch zat auto die verlaagd zijn en ook met sportuitlaten en spoorverbreders rijden.
dat zou dus betekenen dat deze goedgekeurde spullen hebben, of illegaal rond rijden? (ik weet natuurlijk niet of ze auto's en motor/quad/trike keuringen volgens dezelfde eisen gaan doen)

Als je hier in nederland een auto tuned (lees opleukt) gaat het er alleen maar om dat er bijvoorbeeld in lampen het zogenoemde E-keur in staat.
In nederland is met a.p.k voor auto's (automobielinspectie in België) dat er alleen op technische dingen wordt gelet (uitlaat gasdicht, minimuum profiel op banden, ashoezen niet kapot, verlichting werking etc.)

Een auto als deze komt zo door de a.p.k terwijl er bijna niets meer origineel is.

Afbeelding

En wat te lezen is op de site van MAG is het ook niet zo dat veranderingen gelijk tot afkeur zouden leiden. door te verlagen breng je tenslote niet de veiligheid in het gedrang.

Zowel de punten waarop de motorfiets moet gekeurd worden als de wijze waarop de keuring zelf verloopt, dienen correct en menselijk te zijn. Vooral de veiligheid – het naleven van de montagenormen moet centraal staan, zodat geen sprake kan zijn van misplaatste haarklieverij.
Veranderingen die aan een motorfiets zijn aangebracht, mogen niet per definitie aanleiding geven tot afkeuring van het voertuig, tenzij deze veranderingen de veiligheid van de motorfiets in gedrang brengen. Technische veranderingen moeten toegelaten zijn wanneer deze correct en volgens de algemeen geldende veiligheidsnormen zijn uitgevoerd. Soms betekent het vervangen van een onderdeel door hetzelfde type onderdeel van een ander merk immers een enorme verbetering voor de motorfiets. Bij zeer grote veranderingen, annex zelfbouw, is een strengere keuring een logisch gevolg, maar ook hier moet de veiligheid voorop staan bij de beoordeling.
Om het monopolie van de keuringsstations tegen te gaan moet een technische keuring eveneens uitgevoerd kunnen worden door een onafhankelijk orgaan dat bij geschillen een tegenexpertise kan uitvoeren. Zo kan de consument er zeker van zijn dat zijn rechten gerespecteerd worden. Dealers zijn een logische keuze als tweede keuringsorgaan, aangezien zij de motor in kwestie het best kennen. Bijkomende controles op de baan door een mobiel keuringsstation met onderlegde technici, kunnen een waardige aanvulling betekenen.
Een keuring is slechts een momentopname. Het is belangrijk bestuurders te sensibiliseren tot een goed onderhoud van hun voertuig. MAG ijvert voor een sensibiliseringscampagne om mensen regelmatig hun voertuig te laten nakijken
.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Betoging op zaterdag 22 september te Brussel update

Bericht door Jazzy »

Pindapotje schreef:
Jazzy schreef:Lees het voorstel eens met de landen in gedachten waar jij doorheen rijdt op weg naar je vakantieadres.
Hoe bedoel je dit ? als ik nu van nederland naar bijv. kroatië rijd kom ik door 3 landen waar de keuringseisen allemaal anders zijn,in duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om een kenteken voorop je quad te hebben. ik hoef mij hier nu niet aan te houden omdat ik een goedkeuring in nederland heb. (als je dit tenminste bedoeld met jou zin)
Wat ik bedoelde, in ons land is het vergeleken bij andere EU lidstaten behoorlijk goed geregeld. Dit voorstel gaat er over dat dit ook in de andere lidstaten wordt doorgevoerd. Voor ons alleen maar gezeik en overlast misschein, maar vooral in Oost-Europa gaat het er een stuk op vooruit met de rommel op de weg als dit pakket aan maatregelen wordt doorgevoerd.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie