nieuwe rijbewijzen.

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
Plaats reactie
Robin95
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 18:35
Locatie: Wellen

nieuwe rijbewijzen.

Bericht door Robin95 »

Iemand al iets gehoord over de nieuwe rijbewijzen?
Het gaat dus over België, de motorrijbewijzen zouden veranderen, en quads zullen hier dus onder motorrijbewijs vallen. Dus iedereen die met een quad rijdt moet dan een motorrijbewijs gaan halen,wat vrij kostelijk is, om nog niet te spreken over de leeftijdsbeperkingen.




De omzetting van de nieuwe Europese Richtlijn (2006/126/EG) over het motorrijbewijs is nu uiteindelijk in de Belgische wetgeving overgenomen en op 4 mei in het Belgisch Staatsblad verschenen. De nieuwe wetgeving treedt in werking vanaf 19 januari 2013. U vindt de tekst door hier te klikken.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen, die mogelijk een invloed op de markt kunnen hebben: De huidige categorie “A3” (bromfietsen tot 45 km/u) wordt voortaan de categorie “AM” genoemd. De minimum leeftijd blijft 16 jaar.
Categorie A1 = max. 125cc en 11kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg en driewielers tot max. 15kW.
Categorie A2 = max. 35kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW per kg (mogen niet afgeleid zijn van voertuigen met meer dan het dubbele vermogen).
Categorie A: alle twee- en driewielers vanaf 15kW.
Wie vanaf 18 jaar zijn motorrijbewijs wil behalen moet voor de categorieën A1, A2 en A een geleidelijke toegang volgen. De kandidaatbestuurder begint met het behalen van een rijbewijs A1 (vanaf 18 jaar), wat rechtstreeks toegankelijk is. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van dit rijbewijs A1 (vanaf 20 jaar), kan hij kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A2 vanaf 22 jaar. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van het rijbewijs A2, kan hij ten slotte kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A (vanaf 22 jaar). De overgang tussen elke categorie wordt geregeld door een praktisch examen en een opleiding van min. 4u. Het blijft uiteraard mogelijk voor een kandidaat om rechtstreeks en onmiddellijk toegang te krijgen tot het besturen van voertuigen van de categorie A2 of A.
De rechtstreekse toegang tot het rijbewijs A is pas mogelijk vanaf 24 jaar.
Het blijft mogelijk om een 125cc te besturen met het rijbewijs B, maar enkel na het volgen van een praktische opleiding van 4u. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2011 worden hiervan vrijgesteld.
Om een Trike van meer dan 15kW te besturen, zal het rijbewijs B niet meer volstaan vanaf 2013, maar moet het rijbewijs A behaald worden. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2013 behouden wel hun verworven rechten.



http://www.bfov.be/index.php/nl/dossier ... f-19012013" onclick="window.open(this.href);return false;
<3 Yamaha Raptor 350 <3
-Laurens-
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3106
Lid geworden op: wo 27 jan, 2010 15:01
Locatie: Meeuwen

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door -Laurens- »

Dus even recapituleren: als je een trike van meer dan 15kW wilt besturen moet je een A (moto) rijbewijs hebben. Maar bij mijn weten heeft elke sportquad op papier minder dan 15kW, dus blijft het wel B-rijbewijs, of vergis ik mij?
Yamaha YFZ480Build in progress
Robin95
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 18:35
Locatie: Wellen

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door Robin95 »

ik vind het allemaal moeilijk geformuleerd, mijn raptor350 heeft (geloof ik) net 15kw op papier, onder wat valt dit dan :s
En bij A1 staat van motoren tot 125cc en trikes met minder dan 15KW, wordt quad nu ook gezien als trike?
<3 Yamaha Raptor 350 <3
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door yamahakoppel »

Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2013 behouden wel hun verworven rechten.

dus iedereen die nu al auto rijbewijs heeft en met de quad op de weg rijd mag dat volgend jaar ook nog :mrgreen:
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
Robin95
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 18:35
Locatie: Wellen

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door Robin95 »

Ik ga voor mijn autorijbewijs 19april, dat is het vroegste dat ik praktijk kan gaan doen, dan denk je toch: F*ck it!. Wat maken die 3maanden nu uit,maarja ...
<3 Yamaha Raptor 350 <3
davy1982
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 18:18
Locatie: oud turnhout (belgie)

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door davy1982 »

hey ik weet dat deze oude berichten zijn maar heb email gestuurd gehad naar die van helemaal van boven die link

beste.
ik heb een vraag over de nieuwe rijbewijs A wet vanaf 2013
voor een quad had je tot hiertoe altijd rijbewijs B nodig maar hoe zit dat vanaf 2013 ?
blijft dat gewoon rijbewijs B of word een quad ook rijbewijs A omdat een quad ook word gezien als een 3-wielige voertuig in de wet .

dit stuurde ze terug
Beste





Quads worden wel degelijk beschouwd als “lichte vierwielers”. Zelfs na de wijzigingen aan het rijbewijs op 19/01/2013 blijft het mogelijk om quads te besturen met een rijbewijs B.

vriendelijke groeten :applaus:
yamaha raptor 700
Robin95
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 18:35
Locatie: Wellen

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door Robin95 »

iedereen gelukkig :d
<3 Yamaha Raptor 350 <3
Scrambler500
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 162
Lid geworden op: di 10 jan, 2012 08:40
Locatie: Bij mijn quad :-)

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door Scrambler500 »

Oef, begon al effe te zweten en te vrezen dat ik mijn quad van de hand zou moeten doen. Omwille van een fysieke handicap zou ik namelijk nooit een motorijbewijs kunnen behalen. Op een 2 wielig voertuig kan ik helaas niet rijden.

Maar gelukkig toch nog positief nieuws en kan ik mijn beestje houden :D
Quadrijden geeft mij een gevoel van vrijheid en genieten...
davy1982
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 18:18
Locatie: oud turnhout (belgie)

Re: nieuwe rijbewijzen.

Bericht door davy1982 »

Scrambler500 schreef:Oef, begon al effe te zweten en te vrezen dat ik mijn quad van de hand zou moeten doen. Omwille van een fysieke handicap zou ik namelijk nooit een motorijbewijs kunnen behalen. Op een 2 wielig voertuig kan ik helaas niet rijden.

Maar gelukkig toch nog positief nieuws en kan ik mijn beestje houden :D
ben er ok blij me da het rijbewijs B blijft :) moet mij rijbewijs nog halen :p mij droom is om me quad terijden ik zie hier soms een geele raptor 700 paseren zo schoon machien :D :applaus:
yamaha raptor 700
Plaats reactie