Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017 (details op P3)

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door banshee03 »

absoluut!

de komende quads mogen een top nog hebben van max 80km,plus de aandrijf zoals je die nu kunt behoort dan ook tot het verleden van de niewe, nee het gaat er zeker niet op vooruit wetend dat straks een 70cc scootertje je wellicht nog eruit trekt,sta je toch mooi voor lul.

jammer dat het zo stil blijft hierover,en dat er bijna tot niets opduikt erover in de media en op internet.
zal wel plots uit het niets komen straks en per direct worden ongevoerd lekker stil houden.

1voordeel wel de oude quads blijven gewoon zoals ze zijn :wink: voor de quadbezitters nu?
ze gaan straks allemaal in waarde stijgen en natuurlijk de unieke niet veel voorkomende quads al helemaal.
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door ukachitalu »

Er is natuurlijk ook een reden voor waarom ze dit allemaal doen, iedereen met een auto rijbewijs kan een quad kopen en rijden, en sommigen doen dit ook en gaan dan zichzelf vervolgens in de sloot rijden of tegen een boom jakkeren,maar tegelijk zorgt dit er nu voor dat een cross quad sowieso alleen voor de cross baan te gebruiken valt en dus niet verlaagt over het asfalt scheurt en wellicht wouden ze nou precies dat bereiken. Ik vraag mij af of de grote 4x4 quads niet op auto kenteken kunnen,en stel dat ze tot 80 gelimiteerd zijn dat zet je er een speedo healer tussen voor gebruik tijdens de snelle ritten op een otr bijvoorbeeld

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jazzy »

banshee03 schreef:jammer dat het zo stil blijft hierover,en dat er bijna tot niets opduikt erover in de media en op internet.
zal wel plots uit het niets komen straks en per direct worden ongevoerd lekker stil houden.
Volgens mij hebben wij het hier op het grootste quadforum van de Benelux het er al jaren over. :) Dit topic is in juli 2016 gestart om alles nu eens op een rijtje te zetten en toen was ook al vrij snel duidelijk dat deze regels al in 2013 aangekondigd zijn. Dus als je al het gevoel hebt dat er iets stil gehouden wordt dan is dat vooral omdat wij met z'n allen zitten te slapen.

Wat ze willen bereiken is de veiligheid vergroten. Dat een quad een lastig voertuig is om op de weg te houden komt voor een groot deel door de starre achteras. In het terrein is dat geen probleem omdat de wielen kunnen slippen maar op de weg levert dit een heel apart weggedrag op. Dus wat ze willen bereiken is dat quads normaler op de weg kunnen rijden en veiliger zijn doordat de achterwielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Dat is het enige.

Deze regels gelden dus voor alle quads, crossquads en zware utility quads.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door banshee03 »

het enige?
nee er word overdreven, die starre achteras is het probleem helemaal niet!!!
het probleem is dat elke gek met een b rijbewijs erop kan kruipen.

maar dat wil niet zeggen dat iemand dan quad kan rijden,echter vraag ik mij vaker af in het verkeer hoe sommige lui ooit überhaupt hun b rijbewijs hebben behaald.
laat staan op een quad kruipen.....

als het niet in je zit,moet je van deze machines gewoon afblijven je bent dan gewoon een gevaarte voor iedereen.
ipv dat er wellicht een een quad rijbewijs werd ingevoerd of in iedergeval zoals de motor a1-a2-a.

goed voor de quad branche,waardoor de markt ook groter weer word,en men het kon opbouwen en ervaring opdoen zonder gelijk de snelste catogorien aan te schaffen totaal onvervaren.

zouw een hoop schelen,en zo vielen ze vanzelf wel door de mand,degene die er niet geschikt voor zijn zullen het dan al snel laten en ermee kappen.

maar wat er nu word gedaan,is gewoon iedereen aanpakken behalve de juiste weer,zoals gewoonlijk verpest de minderheid het weer voor de meerderheid.

buiten de aandrijf, komt die max 80km norm er ook nog bij voor de niewe quads straks ,leuk als je op een 80 baan moet rijden niet te doen;)

het is gewoon een krom spelletje weer,want dan koopt men straks gewoon een quad die niet die niewe aandrijf heeft en harder loopt dan 80 wel uit een ander eu land waar hij al op kenteken stond, invoeren en klaar en je hebt alsnog je quad.
uiteraard alleen met een hoger kosten plaatje
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door ukachitalu »

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat een rijbewijs er voor gevraagd zal worden. Jazzy zegt zelf ook, de quad is voor off road doeleinden gebouwd en vervolgens rijd dat spul over de snelweg. Tegenstelling tot quads,je ziet toch ook geen trekker op de snelweg? Vergeet niet dat er meerdere vier/drie wielege voertuigen zijn die wel gewoon op de weg kunnen en er voor gemaakt zijn,allemaal zonder starre achteras voor exact de reden dat het verraderlijk blijft,ook voor ervaren bestuurders

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jazzy »

banshee03 schreef:maar wat er nu word gedaan,is gewoon iedereen aanpakken behalve de juiste weer,zoals gewoonlijk verpest de minderheid het weer voor de meerderheid.

buiten de aandrijf, komt die max 80km norm er ook nog bij voor de niewe quads straks ,leuk als je op een 80 baan moet rijden niet te doen;)
De limiet is 90 km/h en die geldt alleen voor de zware 4x4 quads.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Bliblablub
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: za 04 feb, 2017 18:10

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Bliblablub »

Mag je met een quad dit jaar gekocht 2017dus, ingeschreven als landbouw. Mag je daar mee op de straat vertoeven om bv naar de winkel te gaan?
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Paul Snip »

Toevallig hoorde ik onlangs uit zeer betrouwbare bron het volgende:

Can-Am levert dit jaar nog uit onder de oude (L7e) regeling. Zolang de voorraad strekt.

Can-Am was klaar voor de Tractor (landbouw toelating) regeling, maar dat gaat in heel Europa door. Behalve in Nederland :x .
Dus wat dat betreft zijn ze weer terug bij af.

Het lijkt mij dat het niet doorgaan van die Tractor regeling in Nederland nadelig is voor meer quadmerken.

Het niet doorgaan van de Tractor regeling heeft onder andere te maken met het niet invoeren van een kentekenplicht voor tractoren hier in Nederland.
banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door banshee03 »

ik vind het gewoon weg allemaal krom,hoe die hele regel geving werkt...

is het nouw zo moeilijk om een quad een eigen catogorie te geven...

is het nouw zo moeilijk om wellicht een quad rijbewijs dan intevoeren met rijbewijs a gecombineerd?

laat de middenklasses dus niet de snelleste machines dan gewoon onder b.
natuurlijk staan de snelle machines anno vandaag nog steeds op 15kw.

onervaren personen krijgen dan al niet de kans om gelijk totaal onervaren op een snelle machine te stappen in de toekomst

en voer testen uit met degelijkheid en veiligheid zodat die chinese frikandellen en andere afkeur wat niet aan degelijkheid en alles voldoet, dan van de weg kunnen blijven en men op zijn minst een degelijke machine bestuurd.

natuurlijk lost dat ook niet alles op,maar het is een goed begin.

nu worden wij continu benadrukt als asociale mafketels omdat we gewoon onze passie uitvoeren,en berijden.

het groepje die het verpest? zal je altijd hebben helaas met alles,tevens degene die ons continu in een kwaad daglicht zetten ook.

ik rijd zelf een banshee en een ktm 450 supermotard, maar waar ik mij heel erg aan stoor is dat mensen vaak nooit rekening met je houwden,ze pakken zich gewoon de voorrang en noem maar op ik weet zeker dat jullie allemaal hier deze struggle's ook meemaken.

en dan heb je nog de aso wielrenners die gewoon oversteken of ff lekker breed naast elkaar blijven en je niet voorbij laten en als dank krijg je nog een middel vinger ook van ze.
maar je bestuurd eenmaal een quad dus het vooroordeel krijg je al snel weer na jezelf verweten spijtig genoeg.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Paul Snip »

Er bestaat een quad categorie: L7E!

Maar de eisen hiervoor worden dusdanig aangescherpt dat de meeste quadfabrikanten hier niet aan kunnen voldoen.

-Uitstoot naar Euro 4 norm
-ABS
-Open differentieel
bijvoorbeeld...

Uitstoot is lastig te realiseren. ABS duur en kwetsbaar in het terrein.

De grote fabrikanten gaan daarom voor de T3 toelating. (Landbouw). Helaas willen onze boeren niet met een kenteken op hun trekker rondrijden en gaat het feest daarom niet door in Nederland.

http://www.quadwise.nl/index.php?item=a ... 49&lang=nl
Arctic Cat had bijvoorbeeld de T3 machines al klaar. Echter blijken deze niet in Nederland op kenteken te kunnen. In de rest van Europa wel.

Can-Am schijnt dit jaar nog te kunnen leveren zolang de voorraad strekt. Onder de oude regels.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jazzy »

ABS geldt niet voor quads, dat wordt alleen verplicht voor een deel van de motoren. Het grootste probleem is dat de achterwielen los van elkaar moeten kunnen draaien. Alle andere voorschriften zijn niet zo moeilijk te realiseren, denk aan dagrijverlichting bijvoorbeeld.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
michelpet
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 243
Lid geworden op: wo 29 jun, 2016 21:12
Locatie: noord holland

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door michelpet »

ik en nog een ander zijn aan het kijken voor hho set voor een betere verbranding en zuiniger rijden dit kan wel 30 tot40% schelen en de uitstoot om laag halen.
ik ben er vroeger mee in de weer geweest en een test opstelling gemaakt en dat werkte prima nu de uitdaging om genoeg gas te maken bij een laag stroom verbruik.
let niet op me taal ben woord blind aub.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Paul Snip »

@ Jazzy:

ABS is nog niet verplicht. Maar in 2018 waarschijnlijk wel. Ook dat komt er aan dus.
(tenminste volgens de EU-regels)

De uitstoot van de grotere quad motoren schijnt ook lastig in orde te krijgen zijn.

Volgens mij wordt het in ieder geval duurder en/of minder leuk in de toekomst.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Jason McCoy »

Dan weet je wat je binnenkort moet stemmen. Geen eu meer

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.

Bericht door Paul Snip »

Dat ben ik met je eens Jason... :bier:

Maar niet qua quads! Want zou Nederland gewoon de EU regels handhaven dan konden we allemaal legaal op T3 toelating rijden. In Duitsland heet dit LOF. Simpel gezegd een Trekker/Landbouw kenteken.

Dit heeft als voordeel dat de 15kW beperking vervalt. En dat de Duitsers bijna geen wegenbelasting voor hun quad betalen. Bijna alle dikke Quads staan in Duitsland op LOF toelating. (Al jaren). Heeft weer als nadeel dat import naar Nederland niet mogelijk is. Jammer, want het aanbod (jong) gebruikt is erg interessant in Duitsland.
Plaats reactie