Inrijden van nieuwe motor
Inrijden van nieuwe motor
Graag jullie mening over de inrijmethoden op onderstaande linken.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Iemand al ervaring met deze methode ?
Of gebruiken we deze methode onbewust omdat we eenmaal we ons nieuw speelgoedje hebben deze meteen even goed gaan testen
Ik vind wel da zijn methode steek houdt.
Of verkiezen jullie eerder deze methode
http://www.duncanracing.com/techfaq/Tec ... k-in.phtml
Beide hebben punten die met elkaar aansluiten bv steeds veranderen van toerental.
Maar bij de tweede methode spreken ze eerst van je motor gedurende 10 minuten onbelast te laten warmdraaien en verschillende malen te herhalen en dat is volgens de methode van motoman volledig uit den boze om volgende reden :
Citaat motoman :
This is the worst thing for a new engine, in fact, my advice is:
don't even start it up until you're ready to warm it up for the first ride.
The reason is that brand-new rings don't seat all the way around the 360 degrees of their circumference. The gas pressure from hard acceleration forces the rings to contact the cylinder around their entire circumference, which is the only way the rings can properly wear into the exact shape of the cylinder and seal the combustion pressure.
Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.
The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"
Ik weet nen hele boterham maarja het gaat toch om ons nieuw speelgoedje en ik denk dat er vele met deze vraag zitten
Bartie
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Iemand al ervaring met deze methode ?
Of gebruiken we deze methode onbewust omdat we eenmaal we ons nieuw speelgoedje hebben deze meteen even goed gaan testen
Ik vind wel da zijn methode steek houdt.
Of verkiezen jullie eerder deze methode
http://www.duncanracing.com/techfaq/Tec ... k-in.phtml
Beide hebben punten die met elkaar aansluiten bv steeds veranderen van toerental.
Maar bij de tweede methode spreken ze eerst van je motor gedurende 10 minuten onbelast te laten warmdraaien en verschillende malen te herhalen en dat is volgens de methode van motoman volledig uit den boze om volgende reden :
Citaat motoman :
This is the worst thing for a new engine, in fact, my advice is:
don't even start it up until you're ready to warm it up for the first ride.
The reason is that brand-new rings don't seat all the way around the 360 degrees of their circumference. The gas pressure from hard acceleration forces the rings to contact the cylinder around their entire circumference, which is the only way the rings can properly wear into the exact shape of the cylinder and seal the combustion pressure.
Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.
The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"
Ik weet nen hele boterham maarja het gaat toch om ons nieuw speelgoedje en ik denk dat er vele met deze vraag zitten
Bartie
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Motoman zijn theorie is nogal eigenaardig, imho vergeet ie (of legt ie het gewoon niet goed genoeg uit) het feit dat als je minder gas geeft (ik bedoel de motor minder zwaar belasten), de ringen weliswaar minder hard tegen de wanden drukken, maar dat ook de druk die ze moeten afdichten minder groot is.
En als iemand iets maar half uitlegt dan geef ik mezelf het recht om er niet veel van te geloven.
Het is volgens mij een klein beetje ingewikkelder dan die paar argumentjes die hij opsomt.
Ik weet ook niks van die man zijn achtergrond, noch van de testen die hij heeft uitgevoerd. Een theorie bewijs je niet door een paar voorbeeldjes te zoeken.
Als die man een materiaalkundige of zo was die in een team heeft gewerkt van verbrandingsmotoringenieurs dan zou ik al veel meer geneigd zijn van hem te geloven...
En als iemand iets maar half uitlegt dan geef ik mezelf het recht om er niet veel van te geloven.
Het is volgens mij een klein beetje ingewikkelder dan die paar argumentjes die hij opsomt.
Ik weet ook niks van die man zijn achtergrond, noch van de testen die hij heeft uitgevoerd. Een theorie bewijs je niet door een paar voorbeeldjes te zoeken.
Als die man een materiaalkundige of zo was die in een team heeft gewerkt van verbrandingsmotoringenieurs dan zou ik al veel meer geneigd zijn van hem te geloven...
Dus B@ckbone je hebt dus (onbewust)dezelfde techniek gebruikt als motoman.
Eerst goed laten warmdraaien en dan gaan rijden en ervoor zorgen de er genoeg druk op de zuigerveren door aftewisselen intoerental. (dit is meestal zo bij een offroad quadrit). Daardoor kunnen de zuigerveren egaal insluiten tegen de cilinderwand.
Na hoeveel KM hebben jullie je eerste olie wissel gedaan
Ik heb op vele site gelezen dat het aan te raden is dit na de eerste 50 km te doen.
Eerst goed laten warmdraaien en dan gaan rijden en ervoor zorgen de er genoeg druk op de zuigerveren door aftewisselen intoerental. (dit is meestal zo bij een offroad quadrit). Daardoor kunnen de zuigerveren egaal insluiten tegen de cilinderwand.
Na hoeveel KM hebben jullie je eerste olie wissel gedaan
Ik heb op vele site gelezen dat het aan te raden is dit na de eerste 50 km te doen.
Hoewel ik nog nooit een nieuwe quad gehad heb (maar wel nieuwe zuiger e.d.) is mijn tactiek de volgende.
Rij de quad in alsof je hem pas hebt en hem nog moet leren kennen. Dat houdt dus in rustig opbouwend.
Tussendoor voldoende stops om hem af te laten koelen, gevarieerd toerental, in t begin rustigaan en niet pin gas.
Gewoon een beetje met gezond verstand gaan rijden. Tenminste dat is mijn mening erover.
Rij de quad in alsof je hem pas hebt en hem nog moet leren kennen. Dat houdt dus in rustig opbouwend.
Tussendoor voldoende stops om hem af te laten koelen, gevarieerd toerental, in t begin rustigaan en niet pin gas.
Gewoon een beetje met gezond verstand gaan rijden. Tenminste dat is mijn mening erover.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
5 minuten warm draaienmet af en toe wat gas geven, afkoelen en herhalen en afkoelen.
½ uur rijden, niet meer dan half gas en nooit op een toerental rijden.
afkoelen en herhalen.
dan af en toe een stukje volgas , afkoelen etc. 1 tank is ok.
als je met gesmede zuiger(s) rijdt duurt dit iets langer.
nooit een probleem gehad.
½ uur rijden, niet meer dan half gas en nooit op een toerental rijden.
afkoelen en herhalen.
dan af en toe een stukje volgas , afkoelen etc. 1 tank is ok.
als je met gesmede zuiger(s) rijdt duurt dit iets langer.
nooit een probleem gehad.
is dit goed??
quad gehaald, daar ff stationair laten draaien, toen naar huis, hier gestart, en wat rondgereden, nooit zwaar belast, altijd laag in de toeren zodat hij niet veel moet trekken, is dit goed? heb een half uur gereden, morgen hetzelfde doen? of is dat niet meer nodig?
oja, die zei dat de z400 een speciale coating had in de cilinder ofzoiets, en naarmate je met de quad rijdt ofzoiets, wordt die harder, kan dit?
quad gehaald, daar ff stationair laten draaien, toen naar huis, hier gestart, en wat rondgereden, nooit zwaar belast, altijd laag in de toeren zodat hij niet veel moet trekken, is dit goed? heb een half uur gereden, morgen hetzelfde doen? of is dat niet meer nodig?
oja, die zei dat de z400 een speciale coating had in de cilinder ofzoiets, en naarmate je met de quad rijdt ofzoiets, wordt die harder, kan dit?
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Hans, NIET in dezelfde toeren blijven rijden ! Het is juist belangrijk dat je varieert in toeren. En niet bang zijn om eens tot bijna vol gas te gaan, maar niet in hoge toeren blijven, direct weer naar lage toeren.
Maar wat nog belangrijker is, is de afwisseling tussen opwarmen en afkoelen. In het begin is het belangrijk om niet te lang te rijden, en telkens volledig terug laten afkoelen.
Maar wat nog belangrijker is, is de afwisseling tussen opwarmen en afkoelen. In het begin is het belangrijk om niet te lang te rijden, en telkens volledig terug laten afkoelen.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51