Inrijden van nieuwe motor

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Inrijden van nieuwe motor

Bericht door Bartie »

Graag jullie mening over de inrijmethoden op onderstaande linken.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Iemand al ervaring met deze methode ?

Of gebruiken we deze methode onbewust omdat we eenmaal we ons nieuw speelgoedje hebben deze meteen even goed gaan testen 8)

Ik vind wel da zijn methode steek houdt.

Of verkiezen jullie eerder deze methode :?:

http://www.duncanracing.com/techfaq/Tec ... k-in.phtml

Beide hebben punten die met elkaar aansluiten bv steeds veranderen van toerental.

Maar bij de tweede methode spreken ze eerst van je motor gedurende 10 minuten onbelast te laten warmdraaien en verschillende malen te herhalen en dat is volgens de methode van motoman volledig uit den boze :oops: om volgende reden :

Citaat motoman :!: :

This is the worst thing for a new engine, in fact, my advice is:
don't even start it up until you're ready to warm it up for the first ride.

The reason is that brand-new rings don't seat all the way around the 360 degrees of their circumference. The gas pressure from hard acceleration forces the rings to contact the cylinder around their entire circumference, which is the only way the rings can properly wear into the exact shape of the cylinder and seal the combustion pressure.

Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.

The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"

Ik weet nen hele boterham maarja het gaat toch om ons nieuw speelgoedje en ik denk dat er vele met deze vraag zitten :?

Bartie
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik heb mijne grizzly ook niet ingereden.ik heb'm van de remork gereden en ben naar een moerassig gebied geweest.Een goede zware rit.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Motoman zijn theorie is nogal eigenaardig, imho vergeet ie (of legt ie het gewoon niet goed genoeg uit) het feit dat als je minder gas geeft (ik bedoel de motor minder zwaar belasten), de ringen weliswaar minder hard tegen de wanden drukken, maar dat ook de druk die ze moeten afdichten minder groot is.
En als iemand iets maar half uitlegt dan geef ik mezelf het recht om er niet veel van te geloven.

Het is volgens mij een klein beetje ingewikkelder dan die paar argumentjes die hij opsomt.

Ik weet ook niks van die man zijn achtergrond, noch van de testen die hij heeft uitgevoerd. Een theorie bewijs je niet door een paar voorbeeldjes te zoeken.
Als die man een materiaalkundige of zo was die in een team heeft gewerkt van verbrandingsmotoringenieurs dan zou ik al veel meer geneigd zijn van hem te geloven...
B@ckBone
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door B@ckBone »

zelfde hier , Nooit ingereden !

Behalve dan 10 minuten laten stationair draaien met om de minuut wat toerenverhoging

en dat heb ik altijd zo gedaan
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Dus B@ckbone je hebt dus (onbewust)dezelfde techniek gebruikt als motoman.

Eerst goed laten warmdraaien en dan gaan rijden en ervoor zorgen de er genoeg druk op de zuigerveren door aftewisselen intoerental. (dit is meestal zo bij een offroad quadrit). Daardoor kunnen de zuigerveren egaal insluiten tegen de cilinderwand.

Na hoeveel KM hebben jullie je eerste olie wissel gedaan :?:

Ik heb op vele site gelezen dat het aan te raden is dit na de eerste 50 km te doen.
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Hoewel ik nog nooit een nieuwe quad gehad heb (maar wel nieuwe zuiger e.d.) is mijn tactiek de volgende.

Rij de quad in alsof je hem pas hebt en hem nog moet leren kennen. Dat houdt dus in rustig opbouwend.
Tussendoor voldoende stops om hem af te laten koelen, gevarieerd toerental, in t begin rustigaan en niet pin gas.

Gewoon een beetje met gezond verstand gaan rijden. Tenminste dat is mijn mening erover.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
B@ckBone
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door B@ckBone »

Ik heb op vele site gelezen dat het aan te raden is dit na de eerste 50 km te doen.
Ik doe dit na 3 volle tanks te hebben leeggereden en daarna ga ik over op full syntetic castrol Actevo olie 10W - 50

Vanaf dan doe ik ieder cross een oliewissel of anders iedere 10 tanks
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik op 300km en volledig synthetische olie ingedaan.
elsinore
Quadrider
Quadrider

Bericht door elsinore »

5 minuten warm draaienmet af en toe wat gas geven, afkoelen en herhalen en afkoelen.

½ uur rijden, niet meer dan half gas en nooit op een toerental rijden.
afkoelen en herhalen.
dan af en toe een stukje volgas , afkoelen etc. 1 tank is ok.

als je met gesmede zuiger(s) rijdt duurt dit iets langer.

nooit een probleem gehad.
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

is dit goed??

quad gehaald, daar ff stationair laten draaien, toen naar huis, hier gestart, en wat rondgereden, nooit zwaar belast, altijd laag in de toeren zodat hij niet veel moet trekken, is dit goed? heb een half uur gereden, morgen hetzelfde doen? of is dat niet meer nodig?

oja, die zei dat de z400 een speciale coating had in de cilinder ofzoiets, en naarmate je met de quad rijdt ofzoiets, wordt die harder, kan dit?
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Hans, NIET in dezelfde toeren blijven rijden ! Het is juist belangrijk dat je varieert in toeren. En niet bang zijn om eens tot bijna vol gas te gaan, maar niet in hoge toeren blijven, direct weer naar lage toeren.

Maar wat nog belangrijker is, is de afwisseling tussen opwarmen en afkoelen. In het begin is het belangrijk om niet te lang te rijden, en telkens volledig terug laten afkoelen.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
stefan00
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Contacteer:

Bericht door stefan00 »

het zal allemaal wel...geen ervaring mee :lol:
Afbeelding
bansheefreak
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door bansheefreak »

zeker niet vergeten om eens even vol gas te geven.anders word hij lui
====>team DQT<====

trx450r
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

bansheefreak schreef:zeker niet vergeten om eens even vol gas te geven.anders word hij lui
dat hebben we ZEKER gedaan :lol:
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
stefan00
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Contacteer:

Bericht door stefan00 »

Mister_aendekerk schreef:
bansheefreak schreef:zeker niet vergeten om eens even vol gas te geven.anders word hij lui
dat hebben we ZEKER gedaan :lol:
het is net een kind... anders word ie lui wahhahahaa :lol: :P
Afbeelding
Plaats reactie