O-ring ketting of MX??
-
- Quadrider
- Berichten: 462
- Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
- Locatie: Hoekse waard
O-ring ketting of MX??
Was van het weekend de ketting van mijn R700 aan het schoonmaken,erg makkelijk want hij bleef bijna rechtop tegen de muur staan
Ben hard aan een nieuwe toe dus!
Kheb nu een WRP gold MX520 ketting,deze heeft geen O-ringen en bevalt slecht! hij blijft uitrekken en slijt erg hard.
De originele van de R700 was een DID o-ring zonder "visje",.. moet hij eraf is het 1: achterbrug eraf,of 2: slijptol erin!
Tzal mss met een aftermarket O-ring ketting niet zo zijn maar dat zie ik ook niet zo zitten.
Dus welke DID ketting is voor mij het beste? Ik cross er regelmatig mee.
Graag jullie meningen!
l8rr THNX
Ben hard aan een nieuwe toe dus!
Kheb nu een WRP gold MX520 ketting,deze heeft geen O-ringen en bevalt slecht! hij blijft uitrekken en slijt erg hard.
De originele van de R700 was een DID o-ring zonder "visje",.. moet hij eraf is het 1: achterbrug eraf,of 2: slijptol erin!
Tzal mss met een aftermarket O-ring ketting niet zo zijn maar dat zie ik ook niet zo zitten.
Dus welke DID ketting is voor mij het beste? Ik cross er regelmatig mee.
Graag jullie meningen!
l8rr THNX
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
-
- Quadfanaat
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 08 jan, 2010 20:02
Re: O-ring ketting of MX??
hee, bedoel je met de MX een X-ring ketting, of is dit het type van een 0ring?
X-ring ketting is een soort opvolger van de o-ring, op snelle fietsen zullen ze er misschien iets langer op blijven,
maar op een quad doet een o-ring het perfect, koop wel een goede ketting op een 700, als hij knapt heb je niks of veel kapot
aan te raden DID ketting 520 dan, weet even geen type, prijs rond de 120 euro per ketting,
originele yamaha ketting, setje met tandwielen, is de ketting geklonken, moet je bout van achterbrug eruit halen om ketting te monteren, een nieuwe o-ring van did gewoon met een visje monteren, op lengte slijpen, visje tegen de draai richting en knallen maar, gebeurd op een quad echt niks mee
X-ring ketting is een soort opvolger van de o-ring, op snelle fietsen zullen ze er misschien iets langer op blijven,
maar op een quad doet een o-ring het perfect, koop wel een goede ketting op een 700, als hij knapt heb je niks of veel kapot
aan te raden DID ketting 520 dan, weet even geen type, prijs rond de 120 euro per ketting,
originele yamaha ketting, setje met tandwielen, is de ketting geklonken, moet je bout van achterbrug eruit halen om ketting te monteren, een nieuwe o-ring van did gewoon met een visje monteren, op lengte slijpen, visje tegen de draai richting en knallen maar, gebeurd op een quad echt niks mee
-
- Quadrider
- Berichten: 462
- Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
- Locatie: Hoekse waard
Re: O-ring ketting of MX??
Met MX bedoel ik een ketting zonder O-ring.
Tzal iig wel een DID worden,de kwaliteit van de WRP gold die ik nu heb valt zwaar tegen.
goed om te weten dat O-ring kettingen ook met een visje geleverd worden. dat klinken zag ik ook niet echt zitten
Kzal eens kijken wat zo'n nieuwe X-ring ketting is.
Ben het met je eens dat er goeie spullen onder moeten,hij heeft veel kracht en de onderdelen zijn duur als het kapot gaat !
Thnx voor de info
l8rrrrrrr
Tzal iig wel een DID worden,de kwaliteit van de WRP gold die ik nu heb valt zwaar tegen.
goed om te weten dat O-ring kettingen ook met een visje geleverd worden. dat klinken zag ik ook niet echt zitten
Kzal eens kijken wat zo'n nieuwe X-ring ketting is.
Ben het met je eens dat er goeie spullen onder moeten,hij heeft veel kracht en de onderdelen zijn duur als het kapot gaat !
Thnx voor de info
l8rrrrrrr
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
- raptor350
- Quadracer
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
- Locatie: herne , vlaams-brabant
Re: O-ring ketting of MX??
-=(R4N3)=- schreef:Met MX bedoel ik een ketting zonder O-ring.
Tzal iig wel een DID worden,de kwaliteit van de WRP gold die ik nu heb valt zwaar tegen.
goed om te weten dat O-ring kettingen ook met een visje geleverd worden. dat klinken zag ik ook niet echt zitten
Kzal eens kijken wat zo'n nieuwe X-ring ketting is.
Ben het met je eens dat er goeie spullen onder moeten,hij heeft veel kracht en de onderdelen zijn duur als het kapot gaat !
Thnx voor de info
l8rrrrrrr
Een ketting zonder O-ring is een X-ring ketting
Door een X-ring ketting heb je minder verlies van pk's ( maar dat ga je niet voelen op een quad , wel bijvoorbeeld op een cbr 600 ... ) Dus als je enkel en alleen op de baan rijdt , is een x-ring ketting aangeraden. Kosten ook meestal meer
Rijd je vaak off-road , dan is een O-ring ketting aangeraden , omdat tussen de o ringetjes olie zit. Zodat deze beter worden gesmeerd. ( verdrijft vuil )
Tip: als je uw ketting veranderd , vervang dan ook je tandwielen mee ! Altijd alles in 1 keer. Anders zal je ketting sneller verslijten. Een tandwiel + kettingset kost +- 110 euro bij quadfun.
greetzzzzz
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
-
- Quadrider
- Berichten: 462
- Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
- Locatie: Hoekse waard
Re: O-ring ketting of MX??
@:Raptor350: He,kijk hier eens naar http://www.didchain.com/xring1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kheb ff gekeken maar volgens mij is zo'n X-ring gewoon een nieuwe lage-frictie variant van de "normale" O-ring ketting.
Kzal eens even kijken wat dat spul allemaal kost,khaal meestal mn spullen bij Motorcross Aad of Quadtuning.
Denk dat ik wel voor zo'n X-ring geval ga als het niet erg veel duurder is. Heb nu 1 zonder O-ring en smeer regelmatig(putoline Tech-chain op de weg en WD40 op de crossbaan) maar het helpt geen re*t!!
En kettingen en tandwielen tegelijk is standaard bij mij ,heb geen zin dat mn ketting de tandwielen opvreet en omgekeerd!
Thnx voor de info.
l8rrrrrr
Kheb ff gekeken maar volgens mij is zo'n X-ring gewoon een nieuwe lage-frictie variant van de "normale" O-ring ketting.
Kzal eens even kijken wat dat spul allemaal kost,khaal meestal mn spullen bij Motorcross Aad of Quadtuning.
Denk dat ik wel voor zo'n X-ring geval ga als het niet erg veel duurder is. Heb nu 1 zonder O-ring en smeer regelmatig(putoline Tech-chain op de weg en WD40 op de crossbaan) maar het helpt geen re*t!!
En kettingen en tandwielen tegelijk is standaard bij mij ,heb geen zin dat mn ketting de tandwielen opvreet en omgekeerd!
Thnx voor de info.
l8rrrrrr
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
- raptor350
- Quadracer
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
- Locatie: herne , vlaams-brabant
Re: O-ring ketting of MX??
Ja, dat zei ik toch al ..
Met een X-ring ketting heb je minder verlies van pk's ( omdat er minder wrijving onstaat ) er zitten bij de X-ring kettingen namelijk geen extra o-ringen tussen de kettingschakels.
Maar dat vermogensverlies ga je echt niet voelen bij een 50pk quad ..
Dus x-ring ketting is enkel aan te raden bij on-road , "street racers"
Als je vaak crosst , ga dan voor een O-ring ketting !!! Moet je minder vaak aanspannen , en is beter voor het vuil te verdrijven.
Met een X-ring ketting heb je minder verlies van pk's ( omdat er minder wrijving onstaat ) er zitten bij de X-ring kettingen namelijk geen extra o-ringen tussen de kettingschakels.
Maar dat vermogensverlies ga je echt niet voelen bij een 50pk quad ..
Dus x-ring ketting is enkel aan te raden bij on-road , "street racers"
Als je vaak crosst , ga dan voor een O-ring ketting !!! Moet je minder vaak aanspannen , en is beter voor het vuil te verdrijven.
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
- FLIPmode
- Quadracer
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: vr 10 jun, 2005 08:57
- Locatie: DE maaskant
- Contacteer:
Re: O-ring ketting of MX??
DID heeft standaard x-ring, is slijtvaster als o-ring en geeft minder wrijving, zowel on- als offroad.
Kost wel wat maar dan heb je ook wat
Kost wel wat maar dan heb je ook wat
Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
-
- Quadrider
- Berichten: 462
- Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
- Locatie: Hoekse waard
Re: O-ring ketting of MX??
@:Raptor350, ...zijn je eigen woorden ...maar maakt niet uit!Een ketting zonder O-ring is een X-ring ketting
doorontwikkelde versie van O-ring ketting dan maar Thnx voor de tip iig!!
Heb vandaag na een telefonische conferentie met Quadtuning mn nieuwe ketting uitgezocht
Twordt een PD "520 ORH Gold X-Ring Chain "
..Nu het volgende debakel....welke tandwiel verhouding ga ik rijden. Nu rij ik 16/38 maar ga denk ik naar 15/38 terug,heb ik op de crossbaan net ff wat meer trekkracht.
l8rrrrrrrrrrrr
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
-
- Quadrunner
- Berichten: 818
- Lid geworden op: za 23 sep, 2006 16:30
- Locatie: Midden nederland
- Contacteer:
- raptor350
- Quadracer
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
- Locatie: herne , vlaams-brabant
Re: O-ring ketting of MX??
Waarom ga je voor een X-ring kettin als je vaak crosst ?
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
Freestyle rules crosseeuuuhhh !
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: O-ring ketting of MX??
gewoon wisselen, ik heb 3 verschillende tandwielen liggen.. het is 10 min werk, en maakt wereld van verschil.-=(R4N3)=- schreef:..Nu het volgende debakel....welke tandwiel verhouding ga ik rijden. Nu rij ik 16/38 maar ga denk ik naar 15/38 terug,heb ik op de crossbaan net ff wat meer trekkracht.Een ketting zonder O-ring is een X-ring ketting
No Can't Do!
-
- Quadrider
- Berichten: 462
- Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
- Locatie: Hoekse waard
Re: O-ring ketting of MX??
@ Raptor350: Ik ga die PD X-ring proberen omdat de prijs/kwaliteid verhouding erg goed ligt. Ik cross 90% op de maasvlakte, dus dat is grof zand. Ik denk niet dat dat zand de X-ring ketting meer beschadigd dan bij de standaard O-ring ketting. Werkt het niet,dan kopen we gewoon weer nieuwe .
@Ardjuh: Wisselen zie ik niet zo zitten, 1 set vind ik zat. Cross nu met een 16/38, maar heb net setje nieuwe Razrs rondom gekocht.
Die hebben meer grip dan die ouwe Duro's die ik eerst had. Zat vorige week op quad van maatje van me,die was net ff feller dan de mijne. De 700 heeft in principe koppel genoeg met 16/38...maar verbeteringen zijn altijd welkom natuurlijk!
l8rrrrrr
@Ardjuh: Wisselen zie ik niet zo zitten, 1 set vind ik zat. Cross nu met een 16/38, maar heb net setje nieuwe Razrs rondom gekocht.
Die hebben meer grip dan die ouwe Duro's die ik eerst had. Zat vorige week op quad van maatje van me,die was net ff feller dan de mijne. De 700 heeft in principe koppel genoeg met 16/38...maar verbeteringen zijn altijd welkom natuurlijk!
l8rrrrrr
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
Re: O-ring ketting of MX??
ik rijd zelf met x-ring ketting geklonken,
x-ring zit op dezelfde plaats als een o-ring alleen heeft deze minder wrijving zoals hiervoor gezegd is.
als je veel in het zand zit zou ik de ketting klinken, maakt hem op maar met een schakel met visje en rijd een keer langs een motor zaak om hem te laten klinken, als je de ketting van did hebt en het gereedschap van did weet je zeker dat je schakel nooit meer los loopt, voordeel van goed klinken tov losse schakel.
ik zit zelf 95% in het zand en modder met een polaris outlaw 500 irs, onafhankelijk geveerd achter en min 50 pk uit het blok na mijn ketting gemonteerd te hebben was 1 keer na spannen voldoende en nu naar 2500 km nog steeds niet meer bij gehoeven dus echt hard slijten doen deze ook niet. x-ring slijt in het zand niets harder dan een o-ring. omdat ik een onafhankelijke achterbrug heb kan mijn ketting bijna strak zitten omdat mijn naaf niet geveerd is.
dus het valt hierbij gelijk op als de ketting rekt.
maar ik zou een o-ring en een x-ring noooooooit met wd-40 smeren en al zeker niet met crossen, dit spoelt je ketting vet wat er nog op zit af.
ketting na het rijden met een staalborstel af borstelen en weer inspuiten met ketting vet (valvoline in mijn geval) doet ook een hoop goed voor je ketting;)
x-ring zit op dezelfde plaats als een o-ring alleen heeft deze minder wrijving zoals hiervoor gezegd is.
als je veel in het zand zit zou ik de ketting klinken, maakt hem op maar met een schakel met visje en rijd een keer langs een motor zaak om hem te laten klinken, als je de ketting van did hebt en het gereedschap van did weet je zeker dat je schakel nooit meer los loopt, voordeel van goed klinken tov losse schakel.
ik zit zelf 95% in het zand en modder met een polaris outlaw 500 irs, onafhankelijk geveerd achter en min 50 pk uit het blok na mijn ketting gemonteerd te hebben was 1 keer na spannen voldoende en nu naar 2500 km nog steeds niet meer bij gehoeven dus echt hard slijten doen deze ook niet. x-ring slijt in het zand niets harder dan een o-ring. omdat ik een onafhankelijke achterbrug heb kan mijn ketting bijna strak zitten omdat mijn naaf niet geveerd is.
dus het valt hierbij gelijk op als de ketting rekt.
maar ik zou een o-ring en een x-ring noooooooit met wd-40 smeren en al zeker niet met crossen, dit spoelt je ketting vet wat er nog op zit af.
ketting na het rijden met een staalborstel af borstelen en weer inspuiten met ketting vet (valvoline in mijn geval) doet ook een hoop goed voor je ketting;)
- FLIPmode
- Quadracer
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: vr 10 jun, 2005 08:57
- Locatie: DE maaskant
- Contacteer:
Re: O-ring ketting of MX??
+1 (toch iemand die goesting had om het uit te typen )
Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
-
- Quadfanaat
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 08 jan, 2010 20:02
Re: O-ring ketting of MX??
@kolkie
als ik jou begrijp, met onafhankelijke naaf, je ketting dus niet strakker gaat staan bij in veren,
op deze manier kun je dit never en te nooit vergelijken met een raptor 700, omdat hier de ketting veel en veel meer te verduren krijgt, elk heuveltje veert de achterbrug en gaat je ketting strakker staan, krijgt dus klappen,
omdat de ketting los moet staan, ivm in veren, krijgt hij met schakelen ook nog klappen,
dus slijt dit veel harder!
@wiehetleest
nou moet ik zeggen dat het denk ik ook een verschil maakt hoe de ketting word afgesteld, volgens mij doen veel, ketting spannen op 2 centimeter veerring in het midden, alleen als je dan in veert staat hij zo strak als een waslijn (die gespannen is:P )
bedoeling is zo ver mogelijk in veren, ( bijv. met 1 hand op de achterbumper drukken, gewoon hard ) en dan met andere hand voelen aan de ketting, die moet dan zeker nog 2 centimeter op en neer kunnen.
als hij te strak staat en je gaat met 60 over een drempel word de ketting zo strak dat hij bijna twee keer zo lang moet worden
tja dan slijt een ketting van 120 euro ook in 1 week,
niet te vergeten wat er gebeurd met de achterbrug lagers, ook elke maand nieuwe in doen op die manier
als ik jou begrijp, met onafhankelijke naaf, je ketting dus niet strakker gaat staan bij in veren,
op deze manier kun je dit never en te nooit vergelijken met een raptor 700, omdat hier de ketting veel en veel meer te verduren krijgt, elk heuveltje veert de achterbrug en gaat je ketting strakker staan, krijgt dus klappen,
omdat de ketting los moet staan, ivm in veren, krijgt hij met schakelen ook nog klappen,
dus slijt dit veel harder!
@wiehetleest
nou moet ik zeggen dat het denk ik ook een verschil maakt hoe de ketting word afgesteld, volgens mij doen veel, ketting spannen op 2 centimeter veerring in het midden, alleen als je dan in veert staat hij zo strak als een waslijn (die gespannen is:P )
bedoeling is zo ver mogelijk in veren, ( bijv. met 1 hand op de achterbumper drukken, gewoon hard ) en dan met andere hand voelen aan de ketting, die moet dan zeker nog 2 centimeter op en neer kunnen.
als hij te strak staat en je gaat met 60 over een drempel word de ketting zo strak dat hij bijna twee keer zo lang moet worden
tja dan slijt een ketting van 120 euro ook in 1 week,
niet te vergeten wat er gebeurd met de achterbrug lagers, ook elke maand nieuwe in doen op die manier