raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
vamstel
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: za 02 dec, 2017 02:30

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door vamstel »

Afbeelding

Motortje is binnen van de week even laten knijpen dan kan hij er in gezet worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door louisraaijmakers »

om te beginnnen respect!.
en ten 2e ik heb je een prive berichtje gestuurd.

ik wens veel succes. heb er meer over gelezen en het is NIET makkelijk maar wie niet waagt wie niet weet.

zelf ooit een golfkar omgebouwd met een frz 600 zeer leuke motor en voor weinig geld te koop.

heb ook contact met een andere quad rijder die zijn raptor 660 al heeft omgebouwd met een fzr 600 dus als je wil geef zijn nummer aan u dan kunnen jullie wat info uitwisselen.

succes!
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
vamstel
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: za 02 dec, 2017 02:30

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door vamstel »

Ik ben de laatste 3 weken best wel beroerd geweest dus heb niet heel veel kunnen doen. ik ben bij een motor bedrijf geweest om te vragen hoeveel ze er voor vragen om de motor 15KW te laten leveren. ik schrok best wel van het bedrag ik ga er geen €3/400 voor neerleggen voor iets wat uit eindelijk alleen maar voor de keuring is uitgeven. ik mag wel van hun testbank gebruik maken tegen betaling dat wel maar beter iets dan niets. ik ben dus zelf allemaal forums af gegaan en veel bedacht en heb ringen gemaakt voor tussen de carburateur en het blok om de luchtinlaat te vernouwen om hem minder pit te geven. en heb iets om in de gashendel te plaatsen zodat hij maar half open gaat en vanochtend even een test rondje gedaan en hij gaat nu niet harder meer dan 100km/h. Van de week maar even het motor bedrijf bellen om te vragen of ik langs kan komen met de motor voor een klein testje. Jullie horen binnenkort weer meer van me


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
eleventwentyseven
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 86
Lid geworden op: di 08 dec, 2009 00:07

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door eleventwentyseven »

Blijft een raar verhaal allemaal, iedereen loopt te roepen van je bent niet verzekert ivm de overschrijding van de 15kw. Alleen iedere Raptor 700 heeft 49pk wat neerkomt op 36kw, dus bij een ongeval heeft iedereen met een Raptor 700 dan toch dat zelfde probleem?
vamstel
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: za 02 dec, 2017 02:30

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door vamstel »

eleventwentyseven schreef:Blijft een raar verhaal allemaal, iedereen loopt te roepen van je bent niet verzekert ivm de overschrijding van de 15kw. Alleen iedere Raptor 700 heeft 49pk wat neerkomt op 36kw, dus bij een ongeval heeft iedereen met een Raptor 700 dan toch dat zelfde probleem?

Een raptor 660 heeft het zelfde blok er onder zitten (alleen geen achteruit natuurlijk) als een xtz660 en die staat gewoon als 35KW op kenteken dus het is allemaal heel scheef
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door slowco »

vamstel schreef:
eleventwentyseven schreef:Blijft een raar verhaal allemaal, iedereen loopt te roepen van je bent niet verzekert ivm de overschrijding van de 15kw. Alleen iedere Raptor 700 heeft 49pk wat neerkomt op 36kw, dus bij een ongeval heeft iedereen met een Raptor 700 dan toch dat zelfde probleem?

Een raptor 660 heeft het zelfde blok er onder zitten (alleen geen achteruit natuurlijk) als een xtz660 en die staat gewoon als 35KW op kenteken dus het is allemaal heel scheef
Formeel voldoet geen enkele quad, die meer dan 15kW levert maar wel als zodanig op kenteken staat, aan de wet. Hoe de politie en verzekering er mee omgaan in geval van een ongeluk is de vraag. Een opgevoerde brommer is bijvoorbeeld niet verzekerd: https://www.wolthersjagersma.nl/nieuws/ ... de-brommer
https://verzekerdbijhema.nl/brommerverz ... -opgevoerd
Een brommer wordt, net als een quad, ook afgeknepen om te voldoen aan het vermogen (en de snelheid) zoals die in de wet staan. Haal je de restricties eraf ben je dus automatisch onverzekerd. Ik ben er van overtuigd dat, nu er steeds vaker ongelukken met quads gebeuren, de verzekeraars ook vaker niet uit zullen keren of de schade op de eigenaar zullen verhalen als blijkt dat een quad "opgevoerd" is boven de 15kW.
eleventwentyseven
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 86
Lid geworden op: di 08 dec, 2009 00:07

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door eleventwentyseven »

Wat me ook opvalt is dat men vaak de big 3 op hun raptor 700 installeert, ( snelle uitlaat, verbeterde inlaat, en een powercommander) wat gewoon opvoeren is, nog bovenop de 35kw en dan iedereen razend enthousiast is, en je dan niemand hoort dat je dan niet meer verzekerd bent. En bij een motorswap beginnen mensen wel meteen over het verzekering verhaal.
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door slowco »

Het punt is dat inmiddels in alle verzekeringsvoorwaarden voor bromfietsen duidelijk staat dat het voertuig niet verzekerd is in het geval van opvoeren en/of het verhogen van de maximum snelheid. Quads worden echter nog vaak verzekerd op een motorfietspolis door verzekeraars. Daarin staat dus niets over opvoeren aangezien er geen wettelijk maximum vermogen is voor motorfietsen. Echter staat er wel ergens in de wet dat een voertuig moet voldoen aan de (type)goedkeuring en dus aan het vermogen dat op het kenteken staat. Bij een wijziging van het motorvermogen van een bromfiets, motorfiets of driewielig motorrijtuig (L7e, quads met max. 15kW) moet zo'n voertuig altijd een individuele (her)keuring ondergaan:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig
Zodra je boven de 15kW uitkomt, voldoet een quad dus niet meer aan de eisen van een L7e voertuig en kan dus ook niet als zodanig op kenteken gezet worden. Het grijze gebied zit hem dus in de manier waarop hij verzekerd is. Is dat op een polis, met bijbehorende voorwaarden, van een motorfiets is misschien nog te beargumenteren dat er geen maximum vermogen geldt. Je zou er dan voor kunnen kiezen om het volle vermogen op te geven bij de verzekering. Dan kunnen zij niet aanvoeren dat hij "opgevoerd" is. Maar je geeft daarmee wel zwart op wit aan dat je weet dat je quad meer dan de toegestane 15kW levert.

Het blijft natuurlijk een krom verhaal dat je wel op een motorfiets rond mag rijden met 200+ pk maar dat meer dan 20pk op een quad als teveel gezien wordt... :?
vamstel
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: za 02 dec, 2017 02:30

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door vamstel »

Er is ook gewoon een mogenlijkheid dat ik zonder de begrenzing naar het rdw ga. want de quad is ook gewoon te keuren met hoger dan 15kw. alleen word het dan een motor en moet je gelijk een volledig A rijbewijs hebben. wat ik het liefst natuurlijk niet wil want dan is die quad natuurlijk helemaal niet meer te verkopen. En ik kan er dan nog een paar jaar niet op rijden. We gaan het allemaal zien wat het rdw zegt. Misschien heeft die man een goede dag of heeft hij al maanden niet meer geneukt je weet het niet. maar ik heb de hoop er in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door Jason McCoy »

Het verhaal ligt anders. De 15kw is enkel om een kenteken L7e aan te vragen. Bijvoorbeeld een Raptor700 heeft een 15kw type goedkeuring omdat hij anders niet in een categorie zou vallen. Echter, je verzekeraar verzekerd je quad niet op 15kw maar als 700cc. In je verzekering komt de 15kw dus niet terug. Een big 3 kun je dus probleemloos plaatsen. Je hebt dan ook nog bigbore cilinders. Volgens de richtlijnen mag je een x percentage je cinlinder vergroten. Wel is een raptor 700 een 1 cilinder. Het aantal cilinders mag niet worden aangepast.

Wat je hier doet is het aantal cilinders aanpassen. Daarmee zul je je quad moeten laten herkeuren. Dan moet hij dus voldoen aan de 15kw eis om in de categorie L7e te vallen. Vervolgens heb je een starre achteras, quads met een starre achteras krijgen geen kenteken meer.
Een quad individueel keuren kost een gruwelijk vermogen. Je moet dan rekenen op een bedrag hoger als wat een nieuwe Raptor 700 zou kosten. En dat is waar we je telkens op proberenbte wijzen


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
vamstel
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: za 02 dec, 2017 02:30

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door vamstel »

Het is mij gelukt om eergisteren uit het 600cc fzr blok maar 12,5 kw te halen wat natuurlijk ideaal is voor de keuring bij het rdw

Afbeelding
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door slowco »

Mooi!
Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? Is de luchtinlaat geknepen voor of na de carburateurs? Of zijn de gasschuiven op een bepaald niveau geblokkeerd?
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door louisraaijmakers »

mooi om vooruit gang te zien
er markplaats staat nu ook een 4cil quad op tractor kenteken. echt een bouwpakket maar het is hem ook gelukt...
https://www.marktplaats.nl/a/zakelijke- ... ontent=vip

succes!
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
vamstel
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: za 02 dec, 2017 02:30

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door vamstel »

Die is wel goed lelijk en je moet een trekker rijbewijs halen en is ook nog is redelijk krom dus daar kan je al met 16 jaar op rijden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
fredje68
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 dec, 2017 10:49

Re: raptor 660 vastloper door afgebroken klep

Bericht door fredje68 »

klep afgebroken ik kan het niet zien of de nokkenas in zijn vrije slag zwaar loop deze kan nageslepen worden . de cillinder boren en honen kost 60 euro de nokkenas ook plus minus 70 euro de zuiger en pakking 130 euro de krukas kan ook een beschadiging hebben . ik denk maar ik kan van hieruit in in je moter kijken pus min 400 euro kosten . ik weet niet waar jij woont ,ik woon in roermond.
Plaats reactie