velgen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
testelt
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 mar, 2018 17:45

velgen

Bericht door testelt »

omdat er een slag in de velgen is wil ik nieuwe bestellen .de ronde cirkel (gat) in het midden van mijn velg is 5.5cm maar de nieuwe is 6.5cm kan het kwaad dat dat nieuwe gat groter is ?
RobPt
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt, 2017 00:01
Locatie: Portugal

Re: velgen

Bericht door RobPt »

Ja dat kan zeker kwaad!. Als het naafgat groter is dan draagt de velg alleen op de wielbouten of de draadeinden. Ik weet dat er voor autovelgen adapterringen bestaan om de diameter van het naafgat op de juiste maat te brengen maar of die voor ATV' velgen ook leverbaar zijn dat weet ik niet.
Navragen bij een bandenhandel (uiteraard een die verstand heeft van ATV banden en velgen!) lijkt me een goed idee. Maar mijn persoonlijke mening is dat je gewoon velgen moet monteren met de juiste diameter van het naafgat!
Adapterringen zijn sowieso niet aan te bevelen!

Succes
Rob
Ik ben ooit met niets begonnen en ....... het meeste heb ik er nog van!
WJB#222
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 2780
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 18:24

Re: velgen

Bericht door WJB#222 »

wat voor quad is het?
bij sport quads heb je nooit te maken met naafgaten/ringen waar de velg op rust
bij auto's natuurlijk wel
2017 raptor 700 SE
testelt
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 mar, 2018 17:45

Re: velgen

Bericht door testelt »

Dank jullie
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: velgen

Bericht door Jason McCoy »

Wjb. Bij quads heb je dat zeker wel. Sterker nog. Ik heb nog nooit een quad gezien die niet met naafgaten werkt

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Patje88NL
Quadrider
Quadrider
Berichten: 334
Lid geworden op: ma 04 mei, 2009 18:20
Locatie: Winschoten

Re: velgen

Bericht door Patje88NL »

Bij mn raptor 700 word aan de voorkant wel gebruik gemaakt van de naafgaten en achter bij mij niet
RobPt
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt, 2017 00:01
Locatie: Portugal

Re: velgen

Bericht door RobPt »

WJB#222 schreef: .....bij sport quads heb je nooit te maken met naafgaten/ringen waar de velg op rust
Jason McCoy schreef:Bij quads heb je dat zeker wel. Sterker nog. Ik heb nog nooit een quad gezien die niet met naafgaten werkt
Het antwoord van WJB#222 verbaasde mij nogal maar omdat ik eerlijk gezegd nog nooit een sportquad goed heb bekeken (mijn interesse gaat er niet naar uit) kan ik het ook niet ontkrachten door het tegendeel te beweren.

Maar ik lees nu dus 2 tegenstrijdige antwoorden en als ik daar deze reactie
Patje88NL schreef:Bij mn raptor 700 word aan de voorkant wel gebruik gemaakt van de naafgaten en achter bij mij niet
nog bij optel dan wordt ik toch wel nieuwsgierig. Er komen, zeker off-road en in bochten nogal wat krachten te staan op de velgen, wielbouten of draadeinden met wielmoeren dus vraag ik mij af hoe een wiel dan goed gecentreerd wordt en blijft als er geen naafgat wordt gebruikt als 'dragend deel' ?

Rob
Ik ben ooit met niets begonnen en ....... het meeste heb ik er nog van!
RobPt
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt, 2017 00:01
Locatie: Portugal

Re: velgen

Bericht door RobPt »

Afbeelding

Nog een aanvulling.
Ook uit het instructieboekje blijkt dat die stalen kap een dragende functie heeft. Voor het verwijderen van een wiel wordt alleen gesproken over het verwijderen van de wielmoeren. M.a.w. die stalen kap blijft gewoon heel stevig zitten en 'lubbert' dus niet zomaar los als een sier- of afdekkapje achter de velg!
In mijn geval zou ik dus nooit kiezen voor velgen met een grotere diameter van het naafgat!
Ik ben ooit met niets begonnen en ....... het meeste heb ik er nog van!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: velgen

Bericht door Jazzy »

RobPt schreef:
WJB#222 schreef:nog bij optel dan wordt ik toch wel nieuwsgierig. Er komen, zeker off-road en in bochten nogal wat krachten te staan op de velgen, wielbouten of draadeinden met wielmoeren dus vraag ik mij af hoe een wiel dan goed gecentreerd wordt en blijft als er geen naafgat wordt gebruikt als 'dragend deel' ?
Als de wielmoeren aangedraaid zijn dan is er sprake van een vaste verbinding, die kracht is voldoende om het wiel vast op zijn positie te houden. Een centreerring, of de 4 'blokjes' bij een Yamaha sportquad voorwiel zijn er alleen om te centreren, dus er voor zorgen dat voor de montage het wiel precies in het midden zit. Blijkbaar vindt Yamaha dat dit aan de achterkant al voldoende gewaarborgd is doordat er bijna geen ruimte meer is om te bewegen als de volg over de vier tapeinden schuift.

ALS je quad een centreerring heeft, dan zou ik ook zeker aanraden om de goede velg te kopen die daar netjes op past. Hoop dat Testelt ook nog even vertelt om wat voor quad het gaat. Ben wel nieuwsgierig nu. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
WJB#222
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 2780
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 18:24

Re: velgen

Bericht door WJB#222 »

ik heb echt al heel veel velgen gehad en nog nooit 1 verloren
of het nu yamaha suzuki honda w-tec was het paste altijd zonder problemen
idd wat jazzy zegt de 4 bout gaten zijn dusdanig krap dat ze sowieso nergen heen kunnen :?

maar als we idd niet weten wat voor quad het is dan word het verhaal maby wel anders :wink:
2017 raptor 700 SE
Plaats reactie