Problemen met startertandwiel.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Dennis010
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 09 mar, 2018 21:46

Problemen met startertandwiel.

Bericht door Dennis010 »

Het was mooi weer vandaag, dus lekker klussen aan de quad.
Ik heb enkele weken geleden een toen nog een onbekende Chinese quad weten te bemachtigen.
Nu weet ik inmiddels dat het een Hsun HS200S is, met een HS163ML motor.
Ik heb al enkele problemen hersteld aan de quad, vooral mechanische.
Elektrisch is de quad mijns inziens goed in orde, alles functioneer voor zover ik kan beoordelen.

Nu het volgende probleempje waar ik jullie expertise voor nodig heb.

Afgelopen week heb ik de startmotor vervangen voor een nieuw exemplaar, gezien de startmotor die erin zat geen vermogen meer kon geven.
Er zit helaas geen kickstart op dus of ik start elektrisch, of ik duw hem aan met hulp.
Als ik de quad aanduw, start hij vrijwel direct, ook koud.
Als ik de quad elektrisch start heb ik soms een probleem, soms niet.

De startmotor draait, het startertandwiel word aangedreven, maar dan "slipt" soms de overbrenging naar het vliegwiel?
Let wel, er knarsen geen tanden over elkaar heen. Het lijkt alsof het vrijloop lager niet grijpt in de startrichting.

Kijk eerst het filmpje en dan de foto.
Op het filmpje heb ik het deksel verwijderd om het duidelijk te illustreren. De motor hoort te ronselen in dit geval.
Op de foto heb ik het startertandwiel verwijderd, het omcircelde tandwiel heeft linksom de vrijloop, en zou rechtsom het vliegwiel aan moeten drijven?
Als ik zelf met de hand het tandwiel klokswijs draai, voel ik geen weerstand, draai ik enkele slagen antiklokswijs en daarna weer klokswijs, dan voel ik weerstand. Als ik dan de boel weer monteer, start de quad electrisch.

https://www.youtube.com/watch?v=eDWLe72-WqE
http://prntscr.com/iw59jn

Wat ik mij kan bedenken is dat het "one-way-lager" slipt op de startas, door ofwel te dunne olie? Of door een defect vrijlooplager?
Graag tips en suggesties.
Dennis010
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 09 mar, 2018 21:46

Re: Problemen met startertandwiel.

Bericht door Dennis010 »

Kleine update:
Vandaag deksel eraf gehaald om vliegwiel ed te controleren.
Het vrijlooplager loopt dus soms in beidde richtingen vrij, lijkt mij niet helemaal goed.

Rest mij op dit moment te vragen of het klopt dat er ietwat olie achter het deksel, dus bij de spoel, vliegwiel en lager hoort te zijn?

En waar vind ik een geschikte vliegwieltrekker, ik heb een poelie trekker geprobeerd maar dat gaat niet.
Ik heb een Hisun/bashan 200cc. Mijn vliegwiel heeft binnendraad waar de trekker in kan.
Plaats reactie