Benzine in oli ltz

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Moltz
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 nov, 2021 12:39

Benzine in oli ltz

Bericht door Moltz »

Beste mensen,


Ik heb een onafgewerkte ltz overgekocht maw de ltz was helemaal uit elkaar (stond 3jaar stil). Nu is deze zo goed als in elkaar buiten de kappen nog. Ik heb eerst 2,1l oli in de oli bak gegoten. Daarna zo een 1.5l benzine getankt. De quad startte vrij moeilijk maar ging uiteindelijk toch aan de gang deze heb ik zo een 3 min laten draaien. Volgende dag heb ik de quad nogmaals gestart dit verliep vrij moeilijk, zelfs met een auto batterij luktte dit niet enkel met startende auto startte de quad. Ik heb de quad weer 3 min laten draaien, daarna uitgezet, ik ging de oli meten en toen sprong er oli uit mijn olibak :? ? Toen ik de oli afliet van de motor was deze heel vloeibaar en stonk naar benzine. En ja mijn benzine tank was volledig leeg. Nu heb ik de vacuumpomp nagekeken deze leek mij in goede staat, daarna heb ik de carburateur goed schoon gemaakt deze was wel echt vuil. Ik heb ondertussen de quad enkele keren gestart en nu lijkt het probleem verholpen te zijn. Ik heb er nu 2.2l oli ingegoten en de olipeil geeft heel minimaal aan slecht 1 druppel. Dit is volgens mij ook niet normaal.

Nu vraag ik mij af:
Hoe kan dit gebeuren?
Kan het schadelijk zijn voor bepaalde onderdelen in mijn motor?
Is het normaal dat ik 2.2l oli erin giet dat de olipeil minimaal aangeeft?



Alvast bedankt :buig: :buig:
Baggerbikkel
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 03 nov, 2021 15:44

Re: Benzine in oli ltz

Bericht door Baggerbikkel »

In neem aan dat het om een LTZ400 gaat?

Je quad maakt gebruik van een Dry-Sump system. Dat betekent dat niet al je olie in het blok zit, maar ook in een tank buiten het blok. Als je de olie goed wil meten moet je de quad ff 3 minuten laten lopen, en dan weer 3 minuten af laten koelen. Als je hem koud gaat peilen zit alle olie nog in het blok, daarom laat de peilstok zien dat er niks/weinig inzit.

vgm gaat er zo'n 2 liter in een ltz400, geen idee eigenlijk.

Als je veel wil weten moet je ff naar www.suzukicentral.com gaan, daar kan je heeeel veel vinden over je suzuki.
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: Benzine in oli ltz

Bericht door mx jake »

Dit is een kwaaltje van ltz400
Zeker als ze wat langer stil staan, loopt de benzine via de carb de cilinder in, langs de piston, zo bij de olie

Het probleem is de benzinekraan op vacuüm open gaat, en deze geen close stand heeft
Als het membraan wat ouder word en er misschien ook wel wat vuil in de kraan zit, sluit deze niet goed meer

Kraantje is ook niet open te maken of te repareren
Een nieuwe is de beste optie
Orgineel Suzuki kost meer dan €100
En het blijft een terug kerend probleem

Optie 2 is een kraan van Raptor 660 ( €30 )
Die past er ook op
En heeft wel een close stand
Je moet dan alleen wel de vacuüm slang op de carb afdoppen

Er worden ook imitatie kraantjes aangeboden
Kosten slechts een paar tientjes
Maar vraag me niet naar de kwaliteit
Ik ga liever op safe
never drive faster then your angel can fly
Moltz
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 nov, 2021 12:39

Re: Benzine in oli ltz

Bericht door Moltz »

mx jake schreef: wo 08 dec, 2021 16:25 Dit is een kwaaltje van ltz400
Zeker als ze wat langer stil staan, loopt de benzine via de carb de cilinder in, langs de piston, zo bij de olie

Het probleem is de benzinekraan op vacuüm open gaat, en deze geen close stand heeft
Als het membraan wat ouder word en er misschien ook wel wat vuil in de kraan zit, sluit deze niet goed meer

Kraantje is ook niet open te maken of te repareren
Een nieuwe is de beste optie
Orgineel Suzuki kost meer dan €100
En het blijft een terug kerend probleem

Optie 2 is een kraan van Raptor 660 ( €30 )
Die past er ook op
En heeft wel een close stand
Je moet dan alleen wel de vacuüm slang op de carb afdoppen

Er worden ook imitatie kraantjes aangeboden
Kosten slechts een paar tientjes
Maar vraag me niet naar de kwaliteit
Ik ga liever op safe





Hartelijk bedankt voor uw reactie, ik kan liever eerst een ander kraantje opzetten. het probleem lijkt opgelost ma ik vertrouw het eigenlijk niet. Ja ik denk dat ik door zo te rijden serieus schade kan maken. weet u misschien ook hoeveel oli er exact erin gaat en hoe ik dit het best kan peilen?
Plaats reactie